Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-26@08:41:51 GMT

تخریب سرای حاج شامی پایین، ممنوع است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۹۲۲۰

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: تخریب صورت گرفته در سرای حاج شامی پایین غیرقانونی است و شکایت از مالک توسط میراث فرهنگی صورت گرفته که با این شرایط قاعدتا باید سلب انتفاع از مالک صورت پذیرد. این خبر در بخش تخریب سرای حاج شامی پایین و سرای حاج شامی پایین در زنجان جای دارد.به گزارش بلاغ،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، مهرداد عسگریان افزود: مالک این مجموعه با تخریب حداقل 5 باب حجره سعی در از بین بردن سرقفلی های موجود در این سرا داشته و در حال حاضر سرا را به پارکینگ ماشین ها تبدیل کرده که عبور و مرور خودرو و لرزش های ناشی از آن برای بنا مخاطره آمیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: علی رغم تذکرهای این اداره کل مبنی بر ممنوعیت تخریب رواق آجری این سرا، وی اقدام به تخریب بخشی از رواق این مجموعه کرده و این در حالی است که در هشتم فرودین ماه امسال طی نامه ای به مالک ابلاغ شد که رواق مذکور در حالت عادی و در صورت حذف عوامل مخل، ایستا و پایدار بوده، لیکن در صورتی که در معرض لرزش های ناخواسته و ممتد مانند عبور و مرور وسایط نقلیه یا ضربه و برخورد غیرمعمول با پایه های آجری قرار گیرد، احتمال ریزش یا تخریب خواهد داشت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: در صورت بهره برداری ضروری است که در کوتاه مدت اقدام به ایمن سازی و رفع خطر احتمالی به صورت شمع گذاری کند و در فرصت مناسب نیز آثار واقع در پلاک فوق تعمیر و مرمت اساسی شود.

عسگریان تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی یک دستگاه نظارتی است و در عین اینکه در مرمت بناها و آثار تاریخی ثبتی مالک می تواند از مشارکت 50 درصدی میراث فرهنگی استفاده کند. حتی اگر مالک استطاعت مالی تعمیر نداشته باشد نیز شهرداری در صورت وجود خطر با ضوابطی اقدام به تعمیر می کند.

وی علی رغم همه این نامه نگاری ها و تذکرات و ایستا و پایدار بودن رواق مذکور، باز هم مالک اقدام به تخریب بخشی از این رواق و حجره های پشت سر آن کرده و طرح دعوی میراث فرهنگی علیه مالک این کاروانسرا صورت گرفته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: ساماندهی وضعیت چنین بناهایی به تنهایی از عهده این اداره کل خارج است و شهرداری و نیروی انتظامی نیز باید در این موارد همکاری کنند.

عسگریان با اشاره به ثبت مجموعه بازار زنجان در فهرست آثار ملی افزود: بازار زنجان به شماره 1440 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و سراها و کاروانسراها نیز جز مجموعه بازار زنجان بوده و در فهرست آثار ملی قرار دارند، از این رو همه ضوابط بناهای ثبتی برای آن ها نیز صادق است.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۹۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

ترک‌های اصفهان، به میراث هم رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود می‌گیرد، روشن شد.

فرونشست اصفهان تا آنجا پیش رفت که حالا به میراث عظیم چند صد ساله و بلکه ۲۰۰۰ ساله اصفهان رسید و ترک‌ها با سرعت بر روی دیواره‌ها و سقف بنا‌ها پیش می‌روند. اصفهان که یکی از توریستی‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود، باید دید با قرار گرفتن در این چالش بزرگ، به مرگ توریسم و اقتصاد این بخش نزدیک می‌شود؟

بحران آب به‌واسطه برداشت‌های بی‌رویه چه در حوزه کشاورزی و صنعت و چه در حوزه گردشگری و ساخت و ساز‌های بی‌رویه، این میراث جهانی را به سکانس آخر رسانده است.

زاینده‌رودی که زمانی به زنده‌رود شهرت داشت، حالا به کمترین میزان خود رسیده و آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها خالی از آب شده‌اند.

آبیاری‌های غیراصولی در بخش کشاورزی و توسعه بیش از حد صنایع، بلای جان اصفهان و میراث کهنش شده است.

خشکسالی، آلودگی هوا و محیط زیست، فرونشست، مهاجرت و حتی نزاع‌های قومی همه ناشی از عدم مدیریت برای مصرف آب است، که زنگ خطر را برای اصفهان روشن کرده است.

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز