Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- ژاله آموزگار، در مراسم بزرگداشت بدرالزمان قریب که شب گذشته در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، گفت: قریب با خدمات فرهنگی ارزنده بر قله افتخار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ژاله آموزگار پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی در مراسم بزرگداشت بدرالزمان قریب اظهارکرد: طی سالیانی که در دانشگاه مشغول به خدمت بوده‌ام، در کنار بزرگان بسیاری فعالیت کرده‌ام که بدرالزمان قریب یکی از آن بزرگان است، او علاوه بر استعداد ذاتی از کوشش و پشتکار برای طی این مسیر پرافتخار استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این استاد دانشگاه اضافه کرد: قریب به نسلی تعلق دارد که پس از دانش آموختگی در خارج از کشور، برای خدمت به مردم و فرهنگ وطن به کشور بازگشت.
آموزگار گفت: زمانی که کتاب «فرهنگ سغدی» که یک اثر جهانی است توسط او تالیف و چاپ و به عنوان کتاب سال انتخاب شد، به خود بالیدیم که این امر مهم توسط یک بانوی ایرانی انجام شده است، نشر این اثر فرصت مناسبی بود تا بگوییم مرزهای سیاسی با مرزهای فرهنگی متفاوت است.
او در ادامه با بیان این‌که قریب به جز کتاب «فرهنگ سغدی» آثار ماندنی دیگری در کارنامه خود دارد، گفت: ما همه بازیگران فیلم‌های زندگی‌مان هستیم، از لحظه ورود به جهان تا لحظه‌ای که با واپسین دم جان به جان آفرین تقدیم می‌کنیم، ما می‌توانیم هنرپیشه خوبی باشیم با نقش‌های مثبت و این بازیگر نقش مثبت است که می‌تواند در این جهان تاثیرگذار باشد، بدرالزمان قریب در فیلمنامه زندگی‌اش بازیگری بسیار مثبت بود و بیهوده نگذشت.

**زرشناس: قریب زبان‌شناسی است که تاثیر فرهنگی دارد
زهره‌ زرشناس، زبان‌شناس و مدیر گروه ایران‌شناسی درباره بدرالزمان قریب گفت: زمانی که بدرالزمان قریب نخستین کرسی زبان سغدی را در دانشگاه تهران آغاز کرد که تقریبا هیچ کس از این حوزه آگاهی نداشت اما پس از مدتی افراد زیادی با همت قریب در این حوزه شروع به فعالیت کردند.
او در ادامه با بیان اینکه بدرالزمان قریب تالیفات فراملی دارد، گفت: تا امروز هنوز پژوهشی ندیده‌ام که درباره زبان سغدی باشد و ارجاعی به کتاب ایشان نداشته باشد، گرچه دو فرهنگ سغدی دیگر بعد از کتاب ایشان به دست ایرانشناسان غربی تالیف شده است اما همچنان این کتاب به دلیل جامعیت، جایگاه ویژه‌ای در نزد پژوهشگران دارد، او همه پژوهش‌های این حوزه را در یک جلد گردآوری کرده و به صورت گنجینه‌ای در اختیار همه قرار داده است.
زرشناس گفت: بدرالزمان قریب از زمان حضور در دانشگاه تا امروز دانشجویان بسیاری را تربیت کرده است که بسیاری از شاگردان او امروز در حال تدریس در دانشگاه‌های مختلف هستند.
زرشناس در ادامه درباره جهت‌بخشی به پژوهش‌های علمی و هدایت آن‌ها در نهاد‌ها و سازمان پژوهشی در کشور توسط بدرالزمان قریب گفت: بیش از 40 سال است که او عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بوده و در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران حضور داشته و با نهادهای پژوهشی و علمی کشور همکاری دارد.
وی افزود: او از سال 77 عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و مدیریت گروه‌های مرتبط با حوزه زبان‌شناسی را در اختیار داشته است، همچنین او عضو شورای علمی دایره المعارف بزرگ اسلامی نیز است.
زرشناس گفت: از جنبه تاثیرگذاری قریب می‌توان به پژوهش‌های او در زبان سغدی اشاره کرد، علاوه بر واژه‌نامه سغدی، مقالات متعددی به زبان‌های مختلف داشته که نکات بسیاری درباره مسایل ریشه‌شناختی و زبان‌های ایرانی باستان نوشته است، او نمونه درخشانی از فرهیختگانی است که زندگی‌اش را به طور کامل وقف علم کرده است، امروز که کیفیت علمی در سیطره کمی گرایی به حاشیه رانده شده، وجود چنین استادانی می‌تواند الگویی برای نسل جوان باشد.
او تاکید کرد: یکی از عوامل توسعه جوامع وابسته به آن است که جوانان از چنین شخصیت‌هایی به عنوان الگوی مرجع، بیاموزند و از این طریق تکان‌های علمی در حوزه‌های مختلف علمی به وجود آورند.

**منشی‌زاده: قریب با دانشجویانش، همگام بود
مجتبی منشی‌زاده زبان‌شناس و دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی درباره ویژگی‌های شخصیتی بدرالزمان قریب گفت: آشنایی من با دکتر بدرالزمان قریب به سال 1363 و دوران دانشجویی ام بازمی‌گردد، از همان روزها نکته‌ای که توجه من و سایر دانشجویان را جلب می‌کرد شیوه تدریس او در کلاس بود که با دقت و نظم خاص و حتی گاهی با سخت‌گیری همراه می‌شد.
منشی‌زاده افزود: در آن دوره کسی به جز ایشان تدریس زبان سغدی را بر عهده نداشت، من در ادامه این مسیر نیز پایان‌نامه‌ام را با عنوان حکایت‌های سغدی و تاثیر آن در ادبیات پس از اسلام را به کمک قریب انجام دادم.
وی گفت: یکی از ویژگی‌هایی که دکتر قریب در طول مدت نگارش پایان‌نامه به من آموخت آوانوشت صوت‌های سغدی بود.
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی گفت: او روحیه خوش و همگامی با همه دانشجویان داشت، در طول مدت نگارش پایان‌نامه‌ام، شاید بیش از 10 بار به سراغ کتابخانه شخصی او رفتم و هر بار با روی باز از من و سایر دانشجویان پذیرایی می‌کرد.

**حداد عادل: قریب الگوی دختران دانشجوست
غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: اهمیت این جلسه به این دلیل است که خود دکتر قریب حضور ندارند و این جمع نشان دهنده وابستگی به گوهر شخصیت اوست.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: بیش از 52 سال پیش با نام بدرالزمان قریب آشنا شدم، در آن دوره در شیراز، من یک معلم فیزیک بودم و او هم زبان فارسی درس می‌داد و گاهی اسم او را روی در اتاقی که در آن حضور داشت می‌دیدم و گاهی هم خود او را در رفت و آمدها دیده بودم.
حدادعادل گفت: او یک نمونه دانشمند ایرانی است که با همت بسیار زبان‌های باستانی را از خارج کشور به داخل آورد، سالیان دورتر این محققان خارجی بودند که روی زبان‌های باستانی ایرانی کار می‌کردند و ایرانیان دانشجو بودند اما امروز اینگونه نیست.
او ادامه داد: قریب می‌تواند یک الگو برای خانم‌های جوان دانشگاهی باشد، همه دختران ما باید خانم قریب را بشناسند، از او الگوبرداری و همه وجودشان را وقف علم کنند.
در پایان نشست نیز تابلوی مزین به تصویر بدرالزمان قریب در تالار مشاهیر مطالعات زنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نصب شد.
بدرالزمان قریب در حال حاضر عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر گروه گویش‌شناسی است، وی در همایش دوم جزو چهره‌های ماندگار ایران شناخته شد.
زبان سُغدی از زبان‌های ایرانی شاخه شمال شرقی و زبان ناحیهٔ حاصلخیز سغد، واقع در میان آمودریا و سیردریا بوده‌است.
فراهنگ**9211**3009

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ژاله آموزگار بزرگداشت قريب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۹۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران با تفکری ترکیبی و بین‌رشته‌ای در سراسر کشور، تحت حمایت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) توسط موسسه جغرافیا دانشگاه تهران و اندیشگاه هزاره سوم آریان شار و با همکاری پژوهشکده سوانح طبیعی و سایر حامیان برگزار شد.

در این رویداد که با استقبال بیش از ۱۵۰ نفر از اساتید، متخصصین، دانشجویان و علاقمندان به حوزه سکونتگاه‌های انسانی همراه بود سعی شد تا فضایی مناسب برای تبادل اطلاعات، تجربیات و دانش در زمینه سکونتگاه‌های انسانی ایران فراهم شود و فرصتی را فراهم می‌کند تا پژوهشگران، مدیران دولتی و اهل صنعت در این حوزه با یکدیگر در ارتباط باشند و نتایج تحقیقات جدید، فناوری‌های نوین و راهکار‌های کاربردی را به اشتراک گذارند.

در ابتدای مراسم، سخنرانی کوتاهی توسط کرامت الله زیاری (رئیس همایش) و سپس محمد فلاح (معاون پژوهشی و نوآوری سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح) انجام شد و بعد از آن پنل‌های تخصصی و مقالات توسط اعضای هیئت علمی و مسئولان اجرایی مرتبط ارائه شد.

در پنل اول این همایش که توسط شرکت عمران شهر‌های جدید ارائه شده بود، سعید غفوری (رئیس هیئت مدیره و سرپرست شرکت مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید)، امین مسعودی (مدیر کل دفتر شهرسازی و معماری شرکت عمران شهر‌های جدید)، رامین ساعد (معاون دفتر شهرسازی و معماری شرکت عمران شهر‌های جدید)، اسنفدیار زبردست (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) و ابوالفضل مشکینی (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس) به ارائه سخنرانی در خصوص موضوع «سکونت گاه‌های جدید ساحلی بستر هم افزایی ملی پیشران تحقق سیاست‌های کلان اقتصاد» پرداختند.

* نقش آمار مهاجرت و تحولات جمعیتی در برنامه‌ریزی‌های شهری و روستایی محور پنل دوم

پنل دوم به صورت تخصصی به مرکز آمار ایران اختصاص داشت که در آن فریبزر محمدی (رئیس کمیته توسعه و آمایش سرزمین مجمع تشخیص مصلحت)، رسول صادقی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)، الهام فتحی (رئیس گروه آمار‌های جمعیت مرکز آمار ایران)، سید علی بدری (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)، سید مهدی موسی کاظمی (عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران) و ذبیح الله ترابی (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس) به ارائه سخنرانی در خصوص «نقش آمار مهاجرت و تحولات جمعیتی در برنامه‌ریزی‌های شهری و روستایی با محوریت سکونت گاه‌های انسانی» پرداختند.

* اهمیت ایجاد ژئو پارک بر توسعه اقتصادی

در ادامه این برنامه؛ پنل دانشگاه بین‌المللی چابهار با حضور محمد جمشیدی (عضو هیئت علمی دانشگاه) در خصوص چالش‌های تاب آوری در شهر‌های ایران برگزار شد. بخش بعدی این پنل توسط رزیتا فرجامی (عضو هیئت علمی دانشگاه) و در خصوص موضوع اهمیت ایجاد ژئو پارک بر توسعه اقتصادی و گردشگری پایدار در چابهار برگزار شد.

* در پنل ارائه مقالات چه گذشت؟

در بخش پنل ارائه مقالات و در پنل اول قاسم عزیزی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) در خصوص سکونتگاه‌های شهری - روستایی در معرض آلاینده‌های دی اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد در ایران به سخنرانی پرداخت.

در ادامه این پنل حسین حاتمی نژاد (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) سخنران بعدی این پنل بود که به تحلیل فضای تاب آوری در سکونت گاه‌های غیر رسمی با تأکید بر بعد کالبدی پرداخت.

بخش آخر مقالات این پنل توسط علیرضا دربان آستانه (استادیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران) با موضوع الگوی توسعه مسکن هوشمند در نواحی روستایی ارائه شد.

در پنل دوم ارائه مقالات، رضا بابائیان آتنی (عضو هیات علمی دانشگاه) به نقش عوامل طبیعی در استقرار سکونتگاه‌های انسانی پرداخت.

پارسا ارباب (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) سخنران دیگر این پنل بود که به موضوع ارزیابی اثرات محیط زیستی توسعه پرداخت.
همچنین ملیکا کمال زارع (عضو هیات علمی دانشگاه) نیز به ارائه ارزیابی تطبیقی برنامه ریزی مسکن با توجه به موضوع زمین در طرح‌های جامع شهری پرداخت.

مهرداد رحمانی (کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری) نیز سخنران پایانی این پنل بود که در خصوص تدوین چارچوب برنامه ریزی به منظور تقویت نقش تعادل بخشی شهر‌های میانی سخنرانی کرد.

*ثبت نام بیش از ۴۹۰ نفر در همایش

شهرام چرخان دبیر اجرایی رویداد هم در گفتگویی از ارسال ۲۹۱ مقاله به دبیرخانه همایش خبر داد و گفت: از این تعداد، ۶۰ مقاله از استاندار‌های لازم برخوردار نبودند و از چرخه ارزیابی کنار گذاشته شدند. به گفته وی سطح علمی مقالات در حد بالایی قرار داشت و حضور اساتیدی از دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، خوارزمی، همدان، کردستان سبب شد تا وزن و اعتباری مقبولی به این همایش بدهند. 
وی ادامه داد: با توجه به استقبال خوب دستگاه‌های دولتی و برگزاری پنل‌های تخصصی در این همایش و همچنین ثبت نام ۴۹۰ نفر و استقبال بیش از ۱۵۰ نفر از اساتید و دانشجویان از همایش ما را بر آن داشته تا برای برگزاری هرچه جدی‌تر آن در سال آتی از الآن برنامه ریزی کنیم.

به گفته چرخان، اولین همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران با موضوعات مختلفی از جمله طراحی و برنامه‌ریزی شهری، مدیریت سکونتگاه‌های شهری و روستایی، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سکونتگاه‌های هوشمند، انرژی و محیط‌زیست، حمل‌ونقل پایدار و بهینه‌سازی منابع در سکونتگاه‌ها، مسائل اجتماعی و اقتصادی سکونتگاه‌ها و سایر زمینه‌های مرتبط برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • فیلم| کارشناسان عرب‌زبان: حب و بغض را در مورد ایران کنار بگذاریم،راهبرد منطقه‌ای ایران باید در دانشگاه‌ها تدریس شود
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه زابل و فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان منعقد شد
  • گیتی آذرپی درگذشت