Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادق زیبا کلام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره مبارزه با فساد و اینکه چرا ما با روند رو به رشد فساد در جامعه رو به‌رو هستیم،‌ گفت: اگر امروز که در روزهای پایانی دی ماه ۹۷ قرار داریم را با دی ماه ۱۰ سال پیش یعنی ۸۷ مقایسه و بررسی کنیم و ببینیم که در آن سال چه حجمی از مفاسد اقتصادی وجود داشته است؛ قطعا به این نتیجه خواهیم رسید که مفاسد اقتصادی امروز بیشتر از آن سال‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منحنی مفاسد اقتصادی رو به صعود است

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: حال سال ۸۷ را با ۷۷ یعنی بیست سال پیش مقایسه کنیم و همین طور به عقب‌تر یعنی به سال‌های ۶۷ و ۵۷ سالی که انقلاب شد بازگردیم،‌ هر سبک و سیاق اقتصادی،‌ اعتقادی و سیاسی داشته باشیم اگر یک منحنی فساد را از سال ۵۷ تا ۹۷ رسم کنیم، مشاهده خواهیم کرد که منحنی مفاسد اقتصادی رو به صعود است.

وی افزود:‌ یک پاسخ برای اینکه چرا این منحنی در حال رشد وجود دارد و این است که ما آن طور که باید و شاید مبارزه جدی در این خصوص نداشته‌ایم.

در سال ۹۷ تعداد اعدام‌های مفسدان اقتصادی بسیار بسیار بیشتر از ۲۰ و ۳۰ سال گذشته است

زیبا کلام افزود: وقتی این پاسخ را دقیق‌تر مشاهده می‌کنیم به هیچ وجه قانع‌کننده نیست؛ زیرا اگر شما آمار مجازات‌های سنگین و اعدام، دستگیری و محاکمه مفاسد اقتصادی را در نظر بگیرید، می‌بینید در سال ۹۷ تعداد اعدام‌های مفسدان اقتصادی و یا دستگیری و محکومیت‌های سنگین زندان برای جرائم اقتصادی بسیار بسیار بیشتر از ۲۰ و ۳۰ سال گذشته است.

وی با بیان اینکه این‌گونه نیست که با فساد مبارزه نشود، چرا اتفاقا این کار صورت می‌گیرد، اما احساس نمی‌شود، گفت: اساسا حجم پرونده‌های اقتصادی امروز در مقایسه با چهل سال پیش قابل ملاحظه نیست. 

در هیچ کشوری تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی افراد را گزینش نمی‌کنند

این استاد علوم سیاسی خاطرنشان کرد:‌ حجم پرونده‌های اقتصادی و محکومیت‌های سنگین با گذشته قابل قیاس نیست، بنابراین سوال ما همچنان بی‌پاسخ می‌ماند که چرا علیرغم مبارزات، دستگیری‌ها، مجازات‌های سنگین و حبس‌های طولانی، به جای این که ما شاهد کمتر شدن فساد باشیم، این رویه در حال افزایش است و روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه کمتر ماه و هفته‌ای است که خبر کشف جدید مفاسد اقتصادی صورت نگیرد و به گوش ما نرسد،گفت: یک نکته مهم در کشور ما برای انتصاب افراد در بخش‌های تجاری و صنعتی وجود دارد و آن  مربوط به موشکافی و دقتی است که توسط نهادهای نظارتی صورت می‌گیرد. به خوبی می‌دانید که وزارت اطلاعات سر مساله گزینش‌ها چقدر جدی است در حالی که در کشورهای دیگر این‌گونه نیست و گزینشی وجود ندارد.

زیبا کلام گفت: در کشورهایی مانند هند، ژاپن و اندونزی و... اگر فردی بخواهد رئیس بانک، کارخانه و یا بیمه شود این گونه نیست که تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی وی را گزینش و صلاحیتش را تائید کنند.

نهادهای مچ‌گیری در ایران چندین برابر کشورهای دیگر است

وی خاطرنشان کرد: از این بابت ما بسیار دقت می‌کنیم کسانی که می‌خواهند در جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی را بگیرند، از فیلترهای اطلاعاتی امنیتی و اطلاعاتی عبور کرده باشند. نکته قابل توجه این است که نهادها و سازمان‌های مچ‌گیری در ایران چندین برابر کشورهای دیگر است. شما فقط بشمارید و ببینید که ما چه تعداد نهادهای اطلاعاتی، بازرسی و امنیتی داریم که متعلق به قوای مجریه، مقننه و قضائیه هستند اما چرا باز مفاسد اقتصادی رخ می‌دهد؟

این استاد دانشگاه افزود: علیرغم این همه سخت‌گیری‌ها، گزینش‌ها و مجازات‌ها ما شاهد هستیم منظما مفاسد اقتصادی رو به افزایش است و این سوال بسیار مهمی است که مسئولان ما آن نپرداخته‌اند و آن را جدی نمی‌گیرند.

ریشه مفاسد اقتصادی در اقتصاد ناکارآمد دولتی نهفته است

وی ادامه داد:‌ بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی شعارهایی می‌دهند مانند شفاف‌سازی و یا اینکه اگر سران سه قوه عزمشان را جزم کنند،‌ مفاسد اقتصادی وجود نخواهد داشت و اگر مفسدین اقتصادی را  وسط میدان اعدام کنیم فساد ریشه کن می‌شود، اما بازهم مشاهده می‌کنیم که این اتفاق نمی‌افتد!

زیباکلام تشریح کرد: چه می‌شود که در ایران تا این حد مفاسد اقتصادی وجود دارد؟ به نظر می‌رسد مسئولان ما نمی‌خواهند به صورت ریشه‌ای به این مساله بپردازند که چه اتفاقی در این میان افتاده که این میزان فساد را شاهدیم؛ علیرغم این همه حفاظت، حراست، بازرسی، کنترل، احکام سنگین و مچ‌گیری، علیرغم این همه دقتی که در گزینش مسئولان به کار می‌بریم بازهم فساد وجود دارد. 

این فعال سیاسی ادامه داد:  معتقدم تا هنگامی که ما به این سوال بنیادی نپردازیم مفاسد نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه افزایش هم می‌یابد. اعتقاد دارم ریشه مفاسد اقتصادی در اقتصاد ناکارآمد دولتی نهفته است. 

کشورهایی که مفاسدشان  به گرد پای ایران نمی‌رسد، اقتصاد باز دارند

زیباکلام خاطرنشان کرد: کشورهایی که مفاسد اقتصادی آنها به گرد پای جمهوری اسلامی ایران هم نمی‌رسد، اقتصاد باز دارند که به دولت وابسته نیست. متاسفانه مادامی که اقتصاد دولتی باشد، این فساد افزایش پیدا می‌کند. 

وی گفت:‌ زمان آن فرا رسیده است رسانه‌ها این سوال را مطرح کنند؛ چرا وقتی اعدام می‌کنید و حبس‌های سنگین می‌دهید و گزینش سفت و سخت وجود دارد، بازهم فساد رو به افزایش است؟ این سوالی است که باید از مسئولان پرسیده شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استاد دانشگاه ایران ژاپن مفاسد اقتصادی اقتصاد دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۹۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه چه بخواهیم یا نخواهیم، درگیر جنگ اقتصادی و فرهنگی هستیم، گفت: باید جایگاه خود را در عرصه نبرد فرهنگی باید در این دو عرصه جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی جایگاه خود را در دنیا به گونه‌ای تثبیت کنیم که هیچ‌کس جرأت تعرض به ملت ایران را نداشته باشد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۷ اردیبهشت در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: چاره کار بشریت برای حل مشکلات دنیا و آخرت خود این است که با تقوا باشد و خدا را در نظر بگیرد که اگر خدا فراموش شد و هرکس به فکر خود، منافع و لذات خودش باشد و باعث مزاحمت برای دیگران باشد، جامعه بشری روی سعادت را نخواهید دید.

وی با ذکر این نکته که ما چه بخواهیم یا نخواهیم در عرصه یک جنگ قرار گرفته‌ایم، جنگی که یک طرف آن طرفداران اسلام، قرآن و ارزش‌های اصیل انسانی هستند و طرف مقابل هم دشمنان خدا، شیطان‌پرست‌ها، خودپرست‌ها و دنیا پرست‌ها قرار دارند، افزود: در این عرصه جنگ یک نوع مبارزه نداریم بلکه دشمن جنگ ترکیبی در هر عرصه‌ای از زندگی مسلمانان ایرانی به راه انداخته است.

امام جمعه شیراز یادآور شد: در عرصه جنگ نظامی به دلیل دفاع مقدس، مقداری با تجربه هستیم و دستمان جلو است، اما جنگ اقتصادی جنگی است که امروز به شدت درگیر آن هستیم و هنوز راه بسیاری داریم تا بتوانیم در جهان جایگاه خود را به عنوان یک قدرت اقتصادی تثبیت کنیم و تا زمانی که به آن نقطه نرسیدیم، این جنگ به ما تحمیل خواهد شد.

آیت‌الله دژکام عرصه دیگر جنگ را، نبرد فرهنگی دانست و افزود: در این عرصه هم دشمن تلاش خودش را می‌کند و ما هم مقاومت خودمان را نشان می‌دهیم. البته در عرصه جنگ فرهنگی گاهی پیشرفت داریم و گاهی دشمنان خود را نشان می‌دهند و باید در این دو عرصه جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی جایگاه خود را در دنیا به گونه‌ای تثبیت کنیم که هیچ‌کس جرأت تعرض به ملت ایران را نداشته باشد.

وی در ادامه کارگران را سربازان جنگ اقتصادی و معلمان را سربازان جنگ فرهنگی عنوان کرد و از آنان خواست تا میدان مبارزه در جنگ اقتصادی و فرهنگی را به نفع کشورمان تغییر دهند.

امام جمعه شیراز در عرصه جنگ اقتصادی آیات قرآن کریم را یادآور شد و گفت: طبق آیات قرآن باید بدانیم که دشمنی که امروز علیه ما وجود دارد، بسیار قدیمی است و مختص زمان امروز نیست و هر زمان امت اسلامی خواسته مستقل باشد، این جنگ شروع شده است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به پاکستان اظهار کرد: آمریکا به پاکستان می‌گوید ایران تحریم است و با آنان معامله نکنید و رسماً وزارت خارجه آمریکا به پاکستانی‌ها تذکر داد که با ایرانی‌ها معامله نکنید و همین مسئله را در آیه ۷ سوره منافقون می‌خوانیم که کافران گفتند با مسلمانان معامله نکنید تا از اسلام دست بردارند. بنابراین جنگ طولانی است و بیش از ۱۴۰۰ سال که با جهان کفر می‌جنگیم البته معلوم است که نتوانستند امت اسلامی را نابود کنند و بعد از این هم پرچم اسلام برافراشته‌تر، عزت مسلمانان روزافزون‌تر و دشمنان اسلام هر روز خوارتر و زبون‌تر خواهند شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری نخستین نکته در جنگ اقتصادی را خداباوری دانست و افزود: باید باور داشته باشیم که در این جهان همه کاره خداست. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها گمان می‌کنند که این ثروت‌ها متعلق به خودشان است اما ما به آنان نشان می‌دهیم که ثروتشان در دست خداست و اگر کسی این باور را تقویت نکند، در میان جنگ کم می‌آورد.

۸ راهکار رهبری در جنگ اقتصادی

وی با بیان اینکه برای داشتن استقلال و آزادی چاره‌ای جز مقاومت و ایستادگی وجود ندارد، گفت: در عرصه جنگ اقتصادی رهبر معظم انقلاب ۸ کار را به عنوان الزامات اقتصاد مقاومتی دستور فرمودند که در کشور اجرایی شود پس برای اینکه بخواهیم در این عرصه تلاش کنیم باید این ۸ کار را دنبال کنیم و در صورت انجام آن‌ها، مسلما پیروز خواهیم شد.

آیت‌الله دژکام نخستین کار را حمایت مسئولان از تولید ملی عنوان کرد و افزود: مدیران در کشور هر جنسی را که می‌خواهند مصرف کنند، از اجناس ایرانی باشد. در برخی از جلسات مشاهده می‌کنیم که از اجناس خارجی استفاده می‌شود در صورتی که این اقدامات به کشور آسیب می‌زند بنابراین باید از تولید ایرانی استفاده کنیم و یکی از راه‌های جهش تولید همین است.

وی یادآور شد: گاهی بحثی مطرح است که کیفیت جنس ایرانی مناسب نیست اما تجربه کرده‌ایم وقتی مصرف یک کالا جدی می‌شود خریدار می‌تواند به تولید کننده بگوید که جنست باید بهتر شود و تولید از نظر کیفی هم رشد می‌کند.

امام جمعه شیراز، راهکار دوم را افزایش بهره‌وری برشمرد و گفت: در رابطه با بهره‌برداری مناسب از سرمایه‌های خود چه انسانی و چه مادی و مالی ضعف داریم و در جنگی که قرار داریم باید جلوی اسراف گرفته شود.

وی سومین مورد توجه به بحث سرمایه‌گذاری در تولید دانست و گفت: اگر کسی پول دارد به جای اینکه بخواهد به دلالی بپردازد به سرمایه‌گذاری تولیدی بپردازد. مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت و دلالی را تعطیل کند و این نکته قابل توجه بانک‌ها و همه مدیران باشد.

آیت‌الله دژکام همچنین از مردم خواست تا از اجناس داخلی استفاده کنند و سپس ادامه داد: امسال، سال جهش تولید با مشارکت مردم است. اگر مردم ما جنس ایرانی بخرند به معنی این است که به تولیدکننده ایرانی کمک می‌کنند. اگر کسی قدرت سرمایه‌گذاری در تولید ندارد حداقل از جنس ایرانی استفاده کند. شاید بهره‌مندی از جنس خارجی در مواردی بیشتر باشد اما با استفاده از آن ضرر به خودمان می‌زنیم. برای این موضوع باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و مردم هم مصرف کالای داخلی را جدی بگیرند و جلوی جنس قاچاق گرفته شود تا بتوانیم به تولید یک سروسامانی دهیم.

امام جمعه شیراز پنجمین راهکار را اصلاح الگوی مصرف و ششمین مورد را ترویج فرهنگ عنوان کرد و افزود: فرهنگ کار در عرصه جنگ فرهنگی هم مطرح است و باید سند فرهنگ کار به میدان آورد.

وی با بیان اینکه هفتمین راهکار ایجاد اشتغال است، افزود: وضع ما در ایجاد اشتغال بد نیست اما باید فارغ‌التحصیلان جویای شغل تلاش زیادی کنیم تا اشتغال ایجاد شود.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه هشتمین راهکار هم مبارزه با فساد اقتصادی است، گفت: در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی جدای از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب یک فرمان ۸ ماده‌ای صادر کردند. روز گذشته هم رئیس جمهور گفتند که در مبارزه با فساد با هیچ‌کس تعارف نداریم و باید جدی دنبال شود. رهبر معظم در این فرمان ۸ ماده‌ای فرموده‌اند همه حتی کسانی که منصوب از طرف رهبری هستند، باید کارشان شفاف باشند و پاسخ دهند. فساد یک‌باره رخ نمی‌دهد و اژدهای هفت سر است و یک سر آن را بزنیم یک سر دیگر در می‌آورد و باید با فساد مبارزه شود.

امام جمعه شیراز تأکید کرد: از این جهت در چارچوب فرمان ۸ ماده‌ای رهبر معظم، حامی دولت و دستگاه‌های قضایی و مقننه برای مبارزه با فساد هستیم و محکم با مفسدان و کسانی که وضع اقتصادی کشور را به‌هم‌ می‌ریزند مخالف هستیم و اعلام انزجار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به این موارد عمل کنیم، باید تقوا داشته باشیم و تقوا هم یعنی دست پاکی گفت: کسانی که در مدیریت‌های نظارتی و مبارزه با فساد قرار دارند، مراقب باشند که شیطان خیلی فریب دهنده است، برخی اوقات یک تغییر اولویت بیشتر داده نمی‌شود.

مبارزه با فساد را جدی‌تر دنبال کنیم

آیت‌الله دژکام برخی از منویات رهبر معظم انقلاب در فرمان ۸ ماده‌ای که تأکید دارند با کسانی که فساد بزرگ می‌کنند، مبارزه جدی شود، یادآور شد و گفت: گاهی اوقات یک مورد کوچک را در بوق و کرنا می‌کنیم اما فساد بزرگ را ندیده می‌گیرید و اسم این کار را با مبارزه با فساد می‌گذاریم که این کار اشتباه است و اگر از روی غرض باشد، خود مظهر فساد است.

وی در خطبه دوم نماز جمعه شیراز برخی از مناسبت‌های پیش‌رو را مثل روز فرهنگ پهلوانی، روز شوراها، روز جهانی کار و کارگر و روز معلم را یادآور شد: ارج و منزلت معلم بر کسی پوشیده نیست اما سئوال اینجاست که چرا معلم آن‌قدر مهم شد؟ مسلما اهمیت جایگاه معلم به‎خاطر نقش تعلیم و تربیت است. اگر آن‌ها تربیت نکنند جامعه انسانی تبدیل به جامعه حیوانی می‌شود و فرق انسان و حیوان در همین تربیت و تعلیم است که خودش را نشان می‌دهد. از این جهت باید به مسئله تعلیم و تربیت و وظیفه دستگاه آموزش و پرورش بار دیگری توجه ویژه کنیم.

به گفته امام جمعه شیراز، در برش استانی نقشه مهندسی کشور اولین مسئله‌ای که مدنظر قرار گرفته است سبک زندگی اسلامی و ایرانی است. اگر فرزندان ما بزرگ شوند و تفاوت بین مرز ایران همیشه پایبند به فرهنگ و ارزش‌ها و آن طرف که از قدیم مخالف ارزش‌های اصیل انسانی بوده‌اند، را نفهمند و در رفتار خود نشان ندهند، ضرر بزرگی کرده‌ایم.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی تأکید کرد: نباید فرزندان خود را مطابق فرهنگ کسانی که به اسرائیل موشک می‌دهد تا سفارت ایران را خراب کند، تربیت کنیم بلکه باید مطابق فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خودمان تربیت کنیم و این کار معلمان است.

آیت‌الله دژکام با ابراز امیدواری از اینکه سند تعلیم و تربیت و سند نقشه مهندسی استان فارس اجرایی شود، بر ضرورت توجه به این مسئله در سال ۱۴۰۳ تأکید کرد و افزود: مسلما از نظر صنفی هم معلمان و هم کارگران خواسته‌هایی دارند که در راستای عدالت است و باید هر چه در راستای عدالت است، حمایت کنیم چون اگر حمایت نکنیم پیرو قرآن نیستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باعث ریشه کن شدن فساد است
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • تاکید امام جمعه موقت گرگان بر عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای ریشه‌کنی فساد در کشور
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • (ویدئو) تجربه فریدون زندی از اقتصاد ایران
  • ۱۵ کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • رأی قطعی کارمند متخلف یکی از بانک‌های شهرستان البرز صادر شد
  • عاقبت به خیری استقلال و پرسپولیس با واگذاری به نهادهای اقتصادی؛آرزوهایی که دست‌یافتنی شدند