Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@13:54:00 GMT

کمبود واگن معضل اصلی صادرات خراسان رضوی است

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۳۵۵۳

کمبود واگن معضل اصلی صادرات خراسان رضوی است

صادرکنندگان خراسان رضوی معتقد هستند در صورت اختصاص واگن‌های صادراتی بیشتر قطعا شاهد رونق صادرات این استان خواهیم بود. ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، صادرات و توسعه آن همواره نقش مهمی در ارتقاء وضعیت اقتصادی داشته و دارد و استان خراسان رضوی نیز با توجه به داشتن مرز، یکی از استان‌هایی است که می‌تواند در این زمینه رشد و فعالیت بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های گذشته یکی از ایرادات اساسی که بر ساختار صادرات در خراسان رضوی وارد می‌شد محدود بودن نوع کالاهای صادراتی و شکننده بودن بازارهای آنها بوده به طوری که افزایش تعداد کالاهای صادراتی و تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی در دستور کار نهادهای دولتی قرار گرفت.

صادرات خراسان رضوی نیاز به توجه ویژه دارد

محمدحسین روشنک؛ رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه صادرات در خراسان رضوی وجود دارد، می‌گوید: صادرکنندگان خراسان رضوی سال‌ها است که در مورد کمبود واگن گلایه دارند اما متأسفانه کسی به آنها توجهی نمی‌کند و بخشی از کالاهای صادراتی در استان به علت این مشکل در انبارها باقی مانده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: ما نباید تنها به رشد 40 درصدی صادرات نگاه کنیم باید این را در نظر بگیریم که این رشد به نوعی تحول بوده اما سال آینده سال راحتی پیش روی ما نیست و مشکلاتمان از امسال بسیار بیشتر است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی در زمینه تسهیل‌گری امور صادرات تأثیر زیادی دارند، خاطرنشان می‌کند: این درخواست را داریم که با توجه به قرار گرفتن خراسان رضوی در دروازه آسیای میانه و تفاوت تعهدات مالی با آنها برای خراسان رضوی برخی از استثنائات در نظر گرفته شود تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

صادرات از استان گلستان 59 درصد افزایش یافتتولید و صادرات پوشاک هوشمند ایرانی با فناوری نوین در زنجاننوبخت: برای صادرات نفت‌ به شدت ‌مشکل داریم/امکان انتقال ارز به داخل ایران فراهم نیست

40 درصد رشد وزنی صادرات خراسان رضوی

امید جهانخواه ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به اقداماتی که برای توسعه صادرات در خراسان رضوی صورت گرفته است، می‌گوید: تا پایان آذر ماه امسال مجموع صادرات از گمرکات خراسان رضوی 2189 تن و به ارزش تقریبی 1769 میلیون دلار بوده که از نظر وزنی 40 درصد و از لحاظ ارزش 25 درصد رشد داشته است.

وی ادامه می‌دهد: اصلی‌ترین کالاهای صادراتی خراسان رضوی در طول 9 ماهه امسال زعفران، کفپوش‌های منگوله‌باف و سایر روغن‌های سبک به جز بنزین و کشورهای اصلی مقصد صادرات کالاهای خراسان رضوی افغانستان، ترکمنستان، عراق و امارات متحده عربی بوده‌اند.

رشد تعداد کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی

علی رسولیان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی نیز در این زمینه با اشاره به اینکه متنوع سازی کشورهای هدف 6 کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی یکی از دستور کارهای مهم است، خاطرنشان می‌کند: تعداد کشورهای هدف صادرات خراسان رضوی در سال گذشته 85 عدد بوده اما تلاش‌های زیادی برای بالا رفتن این تعداد انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون کالاهای صادر اتی خراسان رضوی به 95 کشور صادر شده و با وجود تمام مشکلاتی که هم اکنون وجود دارد سهم صادرات استان خراسان رضوی از 5 درصد مجموع تمام کشور به 6 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی تأکید می‌کند: در نظر داریم با توسعه ارتباطات تجاری خراسان رضوی تعداد مقاصد صادراتی استان را افزایش داده و از این طریق ثبات بیشتری را برای صادرکنندگان فعال در استان فراهم آوریم.

 با وجود گفته‌های که آورده شد هنوز هم صادرکنندگان رضایت ندارند به این معنی که آنها پیش‌بینی می‌کنند وضعیت صادرات آنگونه که بیان می‌شود مساعد نبوده و این رشد هم حاصل از افزایش نرخ ارز بوده و به آن اندازه‌ای که باید نیست.

در هر حال با توجه به ضرورت توسعه صادرات و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد مسئولان باید توجه بیشتری به مشکلات داشته باشند تا بتوان با وضعیت موجود اقتصادی مشکلات را رفع کرد و شاخص‌ها را به نوعی ارتقا داد.

 انتهای پیام/ ع

R41347/P1494/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۳۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟

رمضان بهرامی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در گفت‌وگو با ایلنا گفت: تا یک دهه پیش ترکمنستان بازار بکری برای مرغ ایرانی بود زیرا این کشور مرغ تولید نمی‌کرد و کل تقاضای جمعیت شش میلیون نفری آن را صنعت مرغداری ایران تامین می‌کرد.

وی افزود: البته در آن زمان از فرانسه و ترکیه هم مرغ به ترکمنستان وارد می‌شد اما ایران به دلیل نزدیکی جغرافیایی گزینه مطلوب‌تری برای ترکمنستانی‌ها بود، با این حال ابلاغ بخش‌نامه‌های ناگهانی و پیش‌بینی نشده از سوی مسئولان ایرانی صادرات مرغ را از ایران به این کشور با توقف‌های گاه و بیگاه روبه‌رو می‌کرد و سبب می‌شد بازرگانان ایرانی نتوانند به تعهدات خود در بازار مصرف این کشور عمل کنند؛ این خطای ایران در صادرات با ترکمنستان آنها را به تکاپو انداخت تا خود تولید مرغ را آغاز کنند و امروز نه تنها خودکفا شده‌اند بلکه ظرفیت‌های صادراتی هم دارند.

بهرامی خاطرنشان کرد: دولت ترکمنستان حمایت ویژه‌ای از صنعت مرغداری دارد تا جایی که امروز قیمت مرغ در ترکمنستان برابر با ۴۰۰۰۰ تومان ایران است، بنابراین امکان ورود دوباره به این بازار وجود ندارد.  

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: اگر خطای مسئولان دولتی در تنظیم مقررات صادراتی نبود امروز بازار ترکمنستان را از دست نمی‌دادیم البته که منظور دولت خاصی نیست به طور کلی دولت‌ها سیاست ‌توقف صادرات را باید کنار بگذارند و برای تنظیم بازار داخل بر صادرات تعرفه تعیین کنند تا دروازه‌های صادراتی به کل به روی صادرکنندگان بسته نشود، برای صادرکنندگان حفظ بازار در اولویت است و حتی نسبت به کسب سود هم اهمیت بیشتری دارد.

وی یادآور شد: در خرداد ماه پیش رو رئیس جمهور برای بار دوم در طول ریاست جمهوری خود به ترکمنستان سفر می‌کند و این نشان‌دهنده اینست که رویکرد دولت بر توسعه روابط با همسایگان است، در پی همین رویکرد است که اکسپو۲۰۲۴ شکل گرفت و حدود ۱۵۰ نفر ترکمنستانی در این رویداد حضور پیدا کردند.  

بهرامی از محصولات صنایع فلزی، سلولوزی، معدنی، مواد غذایی، خدمات فنی مهندسی و مصالح ساختمانی به عنوان کالاهایی یاد کرد که صادرات ۴۵۰ میلیون دلاری ایران به ترکمنستان را در حال حاضر تشکیل می‌دهند. 

به گفته او این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی جهش چشمگیری خواهد یافت. 

وی گفت: ایران مواد اولیه صنایع پتروشیمی و نساجی و مواد معدنی از ترکمنستان وارد می‌کند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان دو برابر شدن صادرات ایران به ترکمنستان را تا پایان سال جاری میلادی رد کرد و توضیح داد: صادرات نیاز به منابع دارد؛ در شرایطی که قیمت دلار در بازار آزاد از ۶۰۰۰۰ تومان فراتر رفته دولت در حمایت از صادرکنندگان چه راهکاری اتخاذ کرده است؟ 

بهرامی بیان کرد: امروز بانک‌های توسعه‌ای کشور فعالیت خود را به دادن وام‌های ازدواج و فرزندآوری تغییر داده‌اند و یا به بنگاه‌داری روی آورده‌اند در حالی که این بانک‌ها با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی از جمله صادرات راه‌اندازی شده بودند. 

وی همچنین اظهار کرد: اکنون بیشتر صادرات کشور با اتکا بر درآمد داخلی خود شرکت‌ها انجام می‌شود و این شرکت‌ها با پذیرش ریسک‌های صادراتی این امر را پیش می‌برند. 

دیگر خبرها

  • رشد ۹۸ درصدی صادرات کالا از گمرک خسروی
  • صادرات ۱۰۷ میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان رضوی طی سال گذشته
  • تسهیل در مرزها به افزایش صادرات به افغانستان منجر می‌شود
  • رشد ۹۸ درصدی صادرات کالاهای اظهارشده در گمرک خسروی
  • رشد ۱۷ درصدی صادرات گمرکات کرمانشاه
  • صادرات کالاهای اظهارشده در گمرک خسروی رشد ۹۸ درصدی داشت
  • رشد ۱۷ درصدی صادرات از استان کرمانشاه
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • حل معضل کمبود پزشک زن در کشور اولویت مسئولان نیست
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟