Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: با استانی شدن انتخابات ضعف‌هایی که این مجلس و قانون انتخابات دارد برطرف نمی‌شود؛ از جمله بحث هزینه‌کرد تبلیغاتی حتی شدیدتر خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد خانلری در گفت‌وگو با شاخص، درباره استانی شدن انتخابات اظهار کرد: اساسا این قانون فعلی انتخابات در کشور مشکل دارد و در نتیجه بازنگری و اصلاح آن از واجبات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متاسفانه ارزیابی این است که مجلس فعلی ضعیف‌ترین و پرنقص‌ترین مجلس جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تاسیس تا کنون است بنابراین باید در قانون انتخابات بازنگری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: اگر مجلس فعلی کارآمد نیست به خاطر قانون انتخابات است؛ در انتخابات مجلس سال ۹۴ آنچه که تعیین کننده بود عمدتا هزینه‌ای بود که کاندیدای مجلس انجام می‌داد.

خانلری ادامه داد: این ضعف بزرگی است که در بسیاری از کشورها وجود داشته اما به طور نسبی حل کرده‌اند اما در کشور ما همچنان موضوع مهم و قابل توجهی است که باید به آن پرداخته شود.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: با استانی شدن انتخابات ضعف‌هایی که این مجلس و قانون انتخابات دارد برطرف نمی‌شود؛ از جمله بحث هزینه‌کرد تبلیغاتی حتی شدیدتر خواهد شد.

وی بیان کرد: کسی که در یک استان کاندیدا است حالا باید در شهرهای دیگر هم هزینه تبلیغاتی داشته باشد و قطعا با هزینه بیشتری باید وارد مجلس شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: نکته دیگری که وجود دارد تاثیر بزرگان و شخصیت‌های پرنفوذ قومی و قبیله‌ای است که این‌ها با استانی شدن انتخابات قدرت مانور بیشتری پیدا می‌کنند و استقلال رای نماینده تامین نخواهد شد.

خانلری گفت: احتمال اینکه حتی در برگزاری انتخابات این مقابله اقوام باهم چه از نظر اقتصادی و انتظارات مالی و چه از طرق دیگر می‌تواند چالش برانگیز باشد و مشکل ایجاد کند.

وی ادامه داد: در مناطقی از جهان بحث استانی بودن و ایالتی بودن انتخابات مطرح است و اجرا می‌شود اما فرقی که با کشور ما دارد این است که در این کشورها احزاب قوت و قدرت بیشتری دارند و شناخته شده‌تر هستند.

استانی شدن انتخابات هزینه‌کرد تبلیغاتی را بیشتر می‌کند

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: اگر انتخابات به یک استان و ایالت محول شود چون احزاب فعالیت می‌کنند دیگر ضعف‌هایی به لحاظ هزینه‌ای و قومی و قبیله‌ای اثر ندارد و یا خیلی کمتر از ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) عنوان کرد: اساسا استانی شدن انتخابات مانع حضور حداکثری مردم می‌شود؛ به جهت اینکه اکنون در هر منطقه و شهرستانی راحت‌تر می‌شود مجاب کرد که پای صندوق‌ها بیایند چراکه از فرد کاندیدا شناخت دارند.

وی ادامه داد: اما در استانی شدن انتخابات مردم شهرستان شناخت کافی نسبت به کاندیدایی که در استان است، ندارند و در نتیجه حضور در پای صندوق کاهش می‌یابد.

خانلری تصریح کرد: بحث بازنگری و اصلاح قانون انتخابات ضروری است چراکه نماینده‌ای که از یک شهر کوچک وارد می‌شود در سطح خواسته‎ها و مطالبات منطقه‎ای فکر می‌کند و دید ملی ندارد و این نقد وارد است.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بدون شک اگر کسی با رای بیشتر و از نظر تخصص و کارآمدی و قابلیت‌های شناخت مسائل ملی در سطح بهتر و بالاتری به مجلس ورود پیدا کند مجلس قوی‌تری خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اضافه کرد: اما با برگزاری انتخابات به شکل استانی ممکن است این هدف تامین نشود و کسانی که تفکر ملی داشته باشند وارد مجلس نشوند.

وی خاطرنشان کرد: اساسا ساختار جمهوری اسلامی و ارکان آن متفاوت از اشکال موجود در سایر مناطق جهان است بنابراین باید به این مسئله توجه داشت، الگوهایی که در بیرون موفق بوده‌اند الزاما به آن توفیق در جمهوری اسلامی نمی‌رسد.

خانلری افزود: بعد از پیروزی انقلاب بنا بر این گذاشته شد که حتی از شهرهای کوچک هم نماینده به مجلس وارد شود که باید نماینده همه افکار آن منطقه باشد و جدا از مطالبات منطقه‌ای نیز خواسته‌ها و نگاه‌های ملی را هم در نظر بگیرد که با استانی شدن انتخابات این مسئله تحقق نمی‌یابد.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۳۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه

سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز گزارش این کمیسیون درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جزء (۱) بند (س) تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ را قرائت کرد.

این گزارش براساس ماده ۲۳۴ یعنی بررسی تخلفات در قوه قضائیه تهیه شده است که گزارش برای اعمال ماده ۲۳۴ به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد.

نمایندگان با ۶۷ رای موافق، ۱۳۷ رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی با اعمال ماده ۲۳۴ مخالفت کردند.

طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بعد از تهیه گزارش اگر نظر مجلس بر تایید آن گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌ قضاییه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات
  • انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد
  • مجلس با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس
  • رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه
  • مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا