Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی شورای عالی کار این روزها در حال بررسی افزایش حق مسکن کارگران است که با حق مسکن فعلی که ۴۰ هزار تومان در ماه است، کارگران می توانند حداکثر یک اتاق یک متری اجاره کنند.

به گزارش مشرق، بر اساس مصوبه دستمزدی شورای عالی کار، کارگران در حال حاضر ماهانه ۴۰ هزار تومان حق مسکن می گیرند. هفته گذشته شورای عالی کار سناریوهای مختلفی را در مورد حق مسکن کارگران مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در آن جلسه وزارت کار پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی حق مسکن را ارائه داده است که با این پیشنهاد حق مسکن با ۲۴ هزار تومان افزایش به ۶۴ هزار تومان می رسد. اما نمایندگان کارگری افزایش حق مسکن به ۲۵۰ هزار تومان را به شورای عالی کار ارائه دادند. بیشتر بخوانید: امکان افزایش وام مسکن زوجین تا ۳۰۰ میلیون تومان حق مسکن کارگران در سال ۹۸ چقدر می‌شود؟

در هر صورت هیچکدام از این طرح ها به نتیجه نرسید و بررسی نهایی به فردا موکول شد. در حال حاضر میزان حق مسکن کارگران در فیش حقوقی ۴۰ هزار تومان است. حق مسکن کارگران آخرین بار آبان‌ماه سال ۹۵ با افزایش ۱۰۰ درصدی از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت.

با روند رو به رشد قیمت مسکن، رقم ۴۰ هزار تومانی حتی برای اجاره یک اتاق در تهران هم کفایت نمی کند، چه برسد خرید مسکن.

اگر میانگین قیمت مسکن برای خرید در تهران ۵ میلیون تومان باشد، با حق مسکن ماهیانه ۴۰ هزار تومان، یعنی کارگران در یک سال با حدود ۵۰۰ هزار تومان حق مسکن، می توانند حداکثر ۱۰ سانتی متر مسکن بخرند، به عبارتی ماهی ۱ سانتی متر.

حداقل اجاره مسکن در تهران برای یک آپارتمان ۵۰ متری بیش از ۶۰ میلیون رهن کامل یا به عبارتی ماهانه حدود ۲ میلیون تومان است که مبلغ ۴۰ هزار تومان حق مسکن برای اجاره یک متر خانه در ماه کفاف می دهد.

با ۴۰ هزار تومان حق مسکن فعلی حتی نمی شود برای یک شب خانه روستایی اجاره کرد؛ چه برسد به اینکه کارگری با داشتن خانواده ۴ نفری بتواند برای یک ماه خانه ای در روستا یا حاشیه شهرها اجاره کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، کسانی که به دنبال افزایش حق مسکن کارگران هستند، باید بدانند که دیگر در گذشته زندگی نمی‌کنیم و لازم است برای بالا بردن قدرت خرید مردم به ویژه کارگران، متناسب با شرایط آینده اقتصاد تصمیم بگیرند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز بودجه 98 جام ملت های آسیا مرضیه هاشمی حق مسکن شورای عالی کار کارگران وزارت کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۳۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سورپرایز وزیر کار برای کارگران ؛ افزایش ۲برابری حق مسکن

به گزاش پارس نیوز ،‌ علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره افزایش حق مسکن کارگران گفت: در نشست اخیر کمیسیون اجتماعی که با حضور وزیر کار برگزار شد، آقای مرتضوی در جریان گزارشی که از عملکرد وزارت کار به اعضای کمیسیون ارائه کرد، به موضوع افزایش حق مسکن هم اشاره کرد و گفت که قرار است بند مربوط به افزایش حق مسکن کارگری را اصلاح کنند.

وی افزود: البته با توجه به اینکه افزایش حق مسکن علاوه بر مصوبه شورای‌عالی کار نیاز به تأیید هیئت وزیران هم دارد اما آقای مرتضوی تصریح کرد که وزارت کار برای اولین بار پیشنهاد افزایش دوبرابری حق مسکن را مطرح کرده است.

رئیس فراکسیون کارگری گفت: به‌محض اینکه این پیشنهاد در شورای‌عالی کار تصویب شود و پس از آن مورد تأیید هیئت وزیران قرار گیرد، برای دستگاه‌های مرتبط لازم‌الاجرا خواهد بود.

دیگر خبرها

  • سورپرایز وزیر کار برای کارگران ؛ افزایش ۲برابری حق مسکن
  • پیشنهاد وزیر کار برای افزایش ۲ برابری حق مسکن کارگران
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید/ رقم‌های اجاره در پرند چه تغییری کرد؟
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!
  • این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند