Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@17:40:15 GMT

پازل سبزه‌میدان قزوین تکمیل می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۴۴۵۹

پازل سبزه‌میدان قزوین تکمیل می‌شود؟

شب گذشته در جلسه شورای اسلامی شهر قزوین تأثیرات اجتماعی و فرهنگی طرح احیا و بازآفرینی سبزه‌میدان قزوین با حضور مسئولان و کارشناسان موردبررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، الهام نظری مسئول آسیب‌شناسی سبزه‌میدان شب گذشته در جلسه شورای اسلامی شهر قزوین، ضمن ارائه گزارشی در خصوص ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی طرح احیا و بازآفرینی سبزه‌میدان قزوین بیان کرد: دفتر تسهیل گری توسعه طرح بازآفرینی سبزه‌میدان از دو ماه گذشته در میدان مستقر شد و جهت بررسی وضعیت موجود در میدان از طریق ارتباط چهره به چهره با مردم پیمایش‌هایی را انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول آسیب‌شناسی سبزه‌میدان در خصوص موضوعات موردبررسی در دفتر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات موردبررسی، بحث آسیب‌ها است که دو آسیب خیلی عمده سبزه‌میدان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، یکی از این موضوعات بحث فضای کاملاً مردانه میدان است درواقع می‌توان گفت سبزه‌میدان یک فضای تک جنسیتی است و این موضوع تبعاتی در سطح شهر دارد و خانوادگی نبودن فضا امنیت آنجا را کاهش می‌دهد.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی بیان کرد: یکی از نمودهای فضاهای کاملاً مردانه که در سطح میدان وجود دارد مربوط به مشاغل کاذب و دست‌فروشی که به‌صورت رسمی و غیررسمی مشهود است این امر آسیب‌های دیگری را در میدان ایجاد کرده است، مثلاً این محل پاتوق افراد نامناسب شده و یا ممکن است خریدوفروش مواد مخدر و یا درگیری و دعوا در میدان اتفاق بیفتد.

نظری گفت: یکی دیگر از موضوعات، مرزهای اجتماعی است که در میدان کشیده شده و به‌صورت خیلی غیررسمی قواعد نانوشته‌ای در میدان حاکم است که باعث شده سبزه‌میدان خانه امنی برای برخی افراد خاص شود و در کنار این موضوع حضور افراد مختلف در میدان کمرنگ شود.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از میدان سالمندان تجمع می‌کنند که همین امر باعث می‌شود تکثر گروه‌های مختلف اجتماعی را در میدان ببینیم، همین موضوع به بحث مردانه شدن فضای میدان هم دامن می‌زند.

وی گفت: سالمندان به‌صورت کلی از جاهای مختلف شهر وارد میدان می‌شوند و به این صورت نیست که فقط سالمندان ساکن در محلات اطراف، در میدان تجمع کنند، این‌ها یکی از گروه‌های مهم مستقر در میدان هستند که در بحث بازآفرینی میدان در آینده باید به نیازهای آن‌ها توجه شود.

نظری اضافه کرد: اگر خانم یا خانواده‌ای وارد میدان شود تنها در یک بخش محدود می‌تواند از میدان استفاده کند و این اتفاق هم اغلب در روزهای پنج‌شنبه یا بعدازظهرها رخ می‌دهد و اگر رهگذران بخواهند از فضای میدان استفاده کنند معمولاً در حاشیه میدان می‌نشینند و به‌صورت موقت، محلی برای استراحت چنددقیقه‌ای است.

مسئول آسیب‌شناسی سبزه‌میدان تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سبزه‌میدان قزوین نسبت به سایر استان‌ها این است که از ابتدا به‌عنوان مکانی برای اوقات فراغت شکل گرفته و به‌مرورزمان به‌جای اینکه محلی برای پیاده‌روی باشد به مکانی برای ایستگاه‌های سواره مانند اتوبوس و تاکسی تبدیل‌شده است.

وی بیان کرد: به‌طورکلی کاربری‌های زیادی در سبزه‌میدان وجود دارد از همه مهم‌تر کاربری‌های تجاری مستقر در سبزه‌میدان هستند که تیم شهرسازی دفتر به‌صورت پلاک به پلاک با این واحدها وارد مذاکره و نیازسنجی شده‌اند و درصدد هستیم از طریق همین مذاکرات کاربری‌های سازگار با محیط را برای آینده وارد میدان کنیم تا بتوانیم به معنای کلمه میدان را به محلی برای استراحت و اوقات فراغت تبدیل کنیم.

نظری اظهار کرد: این پروژه در چند بُعد قابل بهره‌برداری خواهد بود؛ در بُعد اجتماعی قطعاً می‌تواند منجر به کنترل آسیب‌های اجتماعی شود چراکه فضا از حالت مردانه خارج شده و دیگر پاتوق افراد نامناسب نخواهد بود.

این مسئول ادامه داد: در همین راستا توسعه اوقات فراغت خانواده‌ها اتفاق می‌افتد و وقتی تبعیض در بهره‌برداری از میدان از بین برود و اقشار مختلف صاحب میدان می‌شوند، تعامل اتفاق افتاده و همین امر توسعه اجتماعی را به همراه خواهد داشت و همین موضوع اعتماد عمومی میان شهروندان و شهرداری را ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از ابعاد این طرح موضوع فرهنگی در آینده است، شناخت فرهنگ‌های مختلف در مناسبت‌ها و برنامه‌های مختلف اتفاق می‌افتد و همین امر به بازنده سازی هویت شهری کمک مستقیم می‌کند.

نظری خاطرنشان کرد: با افزایش امکانات رفاهی و تفریحی که در حال حاضر میدان فاقد آن است می‌تواند به افزایش کیفیت بصری فضای شهری و به پاتوق شهری کمک کند و با این روش جمعیت وارد میدان می‌شوند؛ امنیت تأمین می‌شود و گسترش کسب‌وکارهای مختلف اتفاق می‌افتد که همه مربوط به بُعد روان‌شناختی موضوع است.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی توضیح داد: در این طرح با یک تغییر الگوی حمل‌ونقل مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم ذهن مردم را برای این امر آماده کنیم که این طرح در راستای بهبود حمل‌ونقل عمومی خواهد بود و به کاهش بار ترافیکی منجر می‌شود.

وی در ادامه موضوع مربوط به اقتصاد میدان را مطرح و تشریح کرد: در میدان بحث حسابداری اجتماعی مطرح است و در این بحث هر موضوع اقتصادی منجر به رفع یک سری مسائل اقتصادی می‌شود وقتی با این دید به بازآفرینی سبزه‌میدان نگاه کنیم خواهیم دید که این امر می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را در میدان ایجاد کند، البته در بحث اقتصادی یکی از موضوعات، حفظ و نگهداری میدان است که باید موردتوجه ویژه باشد.

نظری در پایان گفت: اگر همه این موضوعات در کنار هم قرار بگیرند ما صد در صد با پذیرش اجتماعی و استقبال شهروندان مواجه خواهیم شد، این موضوع شهروندان و مدیریت شهری را در یک خط مستقیم باهم قرار خواهد داد و مشارکت را افزایش خواهد داد.

هدف اصلی در پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان اعتمادسازی و افزایش مشارکت مردمی است

آرش رشوند آوه -مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری قزوین- نیز گفت: پروژه‌های سازمان نوسازی و بهسازی اجرا می‌شود بیشتر کارهای زیربنایی است که آثار آن را در طول سالیان خواهیم دید.

وی ادامه داد: پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان رویکرد اجتماعی دارد، پیاده محور است و هدف اصلی ما در این پروژه اعتمادسازی و افزایش مشارکت مردمی است و سعی کردیم این پروژه را به یک مطالبه مردمی و پویا تبدیل کنیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری قزوین ابراز کرد: این پروژه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۲ به قزوین است که در اجرای آن بیشتر دستگاه‌ها با ما همسو هستند، در ستاد بازآفرینی شهرستان، استان، ملی و در حضور وزیر برای این پروژه مصوبه گرفته‌ایم و پلیس راهور هم از این وضعیت ترافیکی راضی است.

حکمت‌الله داودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این خصوص اظهار کرد: یکی از مواردی که ما در پروژه‌ها به آن توجه داریم بحث پیوست اجتماعی و فرهنگی است و این موضوع در پروژه بازآفرینی سبزه‌میدان به‌خوبی دیده شد.

وی اضافه کرد: در ادامه با ورود به دولتخانه و چهلستون مجموعه سبزه‌میدان و دولتخانه و چهلستون به‌عنوان یک مجموعه گردشگری در هسته مرکزی شهر مطرح می‌شود و مقررشده در این موضوع همکاری لازم را با میراث فرهنگی داشته باشیم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۴۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ ۸۲۱میلیارد تومان منابع ازمحل فروش اوراق به پروژه های اردبیل

داود شایقی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: برای تکمیل راه آهن اردبیل – میانه ۶۰۰ میلیارد تومان، تکمیل تونل حیران ۴۰ میلیارد تومان، راه اردبیل – سرچم ۵۰ میلیارد تومان، راه کلور – درام ۹ میلیارد تومان، سه راهی سربند به سه راهی مشگین شهر ۲۵ میلیارد تومان و اردبیل – مشکین شهر ۲۵ میلیارد تومان از این محل ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: از محل فروش اوراق اسلامی برای تکمیل سد هشجین ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافت تا این پروژه سرعت اجرایی بیشتری به خود بگیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل ادامه داد: برای پروژه های آّبرسانی و فاضلاب شهری نیز منابع خوبی پیش بینی شده که طرح آبرسانی به مشگین شهر ۲۰ میلیارد تومان، آبرسانی به اردبیل یک میلیارد تومان و تاسیسات فاضلاب شهری اردبیل ۲۰ میلیارد تومان از این محل تخصیص می یابد.

شایقی در مورد توسعه بیمارستان ولیعصر مشگین شهر و نجف زاده اردبیل نیز گفت: برای تکمیل بیمارستان نجف زاده اردبیل ۵ میلیارد تومان و توسعه بیمارستان ولیعصر مشگین شهر یک میلیارد تومان از این محل ابلاغ شده که با تزریق این منابع این پروژه ها سرعت اجرایی بیشتری می گیرد.

وی بیان کرد: بهسازی راه اصلی امیرکندی – گرمی – بیله سوار از محورهای مهم مواصلاتی استان اردبیل است که برای تکمیل این مسیر ۱۵ میلیارد تومان از محل فروش اوراق به صورت نقد ابلاغ می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل اضافه کرد: همه این تخصیص ها به استناد ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه و از محل فروش اوراق اسلامی به صورت نقد به خزانه کل کشور ابلاغ شده است.

کد خبر 6087527

دیگر خبرها

  • مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل می‌شود
  • تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت
  • خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا
  • ‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود
  • بهره‌برداری از طرح میدانگاه سبزه میدان؛ تابستان
  • آموزش عملی آمادگی دفاعی ۱۰ هزار دانش‌آموز قزوینی
  • وزارت نفت ۶ هزار و ۲۰۰ پروژه مسئولیت اجتماعی در کشور در دست اجرا دارد
  • احیای ساختمان قدیمی شهرداری تهران تا شهریور امسال | تغییرات جدید در ورودی بازار بزرگ تهران
  • احداث یک مجموعه ورزشی در محله امامزاده یحیی تا دهه فجر/ بازدید اهالی رسانه از بلدیه
  • ابلاغ ۸۲۱میلیارد تومان منابع ازمحل فروش اوراق به پروژه های اردبیل