Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل موسسه جهاد نصر اعلام کرد که فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت‌های ایلام و خوزستان به پایان رسیده و برای اجرای فاز دوم آن به ۱.۷ میلیارد دلار بودجه نیاز داریم که امیدواریم حدود ۲۰۰ میلیون دلار در بودجه سال آینده برای این طرح تخصیص یابد.

محمدجواد صالحی‌نژاد در نشست خبری امروز (یکشنبه) اظهار کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت‌های ایلام و خوزستان یکی از بزرگترین طرح‌های کشاورزی ایران است که در سال ۱۳۷۵ با سفر مقام معظم رهبری به این استان کلید خورد و در سال ۱۳۸۸ با ۹ طرح در قانون بودجه سالیانه قرار گرفت و در اواخر همان سال دستگاه اجرایی این طرح از وزارت جهاد کشاورزی منتزع و به جهاد نصر منتقل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از آن سال تا سال ۱۳۹۲ معادل ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه از محل ردیف بودجه و فاینانس داخلی هزینه شد که ۶۶ هزار هکتار از اراضی این دو استان تحت پوشش برای اجرای طرح‌های مدنظر از جمله تسطیح اراضی، زهکشی، احداث کانال‌های فرعی آبیاری و غیره قرار گرفت.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: از اواخر سال ۱۳۹۲ با سفر دولت یازدهم به خوزستان و پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی با اذن مقام معظم رهبری ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این طرح اختصاص داده شد که این اعتبار باعث شد تا از سال ۱۳۹۳ این طرح با شتاب بسیار بهتری پیگیری و اجرایی شود.

صالحی‌نژاد گفت:‌ در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ مجموعا ۶۶ هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش این طرح قرار گرفت اما از سال ۱۳۹۳ با تخصیص بودجه مناسب از صندوق توسعه ملی سالانه ۵۳ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و اوج عملیات اجرایی در سال ۱۳۹۴ بود که در یک ماه بالغ بر ۹۷۰۰ هکتار از اراضی تحت پوشش قرار گرفت و این طرح تاکنون در بیش از ۲۲۰ هزار هکتار از دشت‌های ایلام و خوزستان اجرا شده که تنها مختص سال ۱۳۹۳ تا پایان ۱۳۹۶ است.

وی با بیان اینکه فاز نخست طرح دشت‌های ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان به وسعت ۲۹۵ هزار هکتار در آبان ماه امسال به بهره‌برداری رسید، گفت: یکی از دستاوردهای مهم اجرای این طرح، افزایش تولید ۲.۸ میلیون تنی محصولات کشاورزی است و در فاز دوم این میزان افزایش تولید تا ۹.۵ میلیون تن هم پیش‌بینی شده که اگر خلأیی ایجاد نشود و از سال ۱۳۹۸ بتوانیم با اختصاص بودجه مناسب این طرح را ادامه دهیم در بازه زمانی پنج ساله به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به اینکه ۱.۷ میلیارد دلار برای اجرای فاز دوم طرح احیاء دشت‌های ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان پیش بینی شده است، گفت: در فاز نخست یک ویژگی طرح این بود که قبل از اجرای طرح وزارت نیرو کانال‌های اصلی آبیاری را اجرا کرده بود اما در فاز دوم دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی باید کانال‌های اصلی و فرعی را با هم انجام دهند که امیدواریم به افزایش درآمد و اشتغالزایی در این بخش کمک کند چرا که در فاز نخست بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش درآمد و توانمندسازی بخش خصوصی محقق می‌شود چرا که به عنوان مثال دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خاصی همچون اسکلیپر و ترنچر که عمدتا از خارج وارد می‌شد با حمایت از صنایع داخلی تا ۶۱ درصد در سال پایانی فاز نخست داخلی شد.

موسسه جهاد نصر کارفرماست، مجریان بخش خصوصی هستند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود اجرای طرح احیای دشت‌های ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان دولتی‌سازی شده و به بخش خصوصی اجازه فعالیت آنطور که باید داده نمی‌شود، گفت: در پروژه‌های عمرانی عمدتا کارفرما دولت است و موسسه جهاد نصر به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی که نماینده وزارت جهاد کشاورزی است کارفرمایی طرح احیای دشت‌های ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان را بر عهده گرفته اما اجرای این طرح توسط شرکت‌های جهاد نصر استانی که بخش خصوصی محسوب می‌شوند و شرکت‌هایی غیر از جهاد نصر انجام می‌شود. به عنوان مثال هم‌اکنون بالغ بر ۷۰ پیمانکار در پروژه‌های مختلف این طرح فعالیت می‌کنند که همگی از طریق مناقصه و با طی مراحل قانونی انتخاب شده‌اند و بیش از ۵۰ درصد آنها از شرکت‌های خارج از موسسه جهاد نصر هستند. البته شرکت‌های جهاد نصر استانی نیز بخش خصوصی محسوب شده و جانبازان و ایثارگران وزارت جهاد آن شرکت‌ها را راه‌اندازی کرده‌اند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در خصوص اولویت‌های تولید محصولات مختلف در دشت‌های احیا شده اینگونه توضیح داد که محصولات زراعی همچون گندم، ذرت و چغندر قند در اراضی جنوبی و عمده محصولات باغی در اراضی شمالی این دشت‌ها اولویت‌بندی شده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه EC آب در منطقه خوزستان مشکل دارد و برای اجرای این طرح‌ها باید فکری به حال آن کرد، گفت: EC آب با توجه به اینکه از سد تامین می‌شود مشکلی ندارد اما مشکل ما شوری خاک در این منطقه است که با اجرای طرح‌های زهکشی شوری آن کمتر می‌شود و توصیه ما در کشت‌های اول انجام آبیاری سنگین است تا از طریق زهکشی املاح و نمک در خاک کمتر شود و اصلاح خاک تا حد ممکن انجام شود و افزایش تولید در اراضی این منطقه نیز نشان از اجرای درست طرح‌های آب و خاک دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۴۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

به گزارشش خبرگزاری خبرآنلاین، امیررضا خادم قهرمان کشتی و از مدیران اسبق ورزش ایران، پیرامون واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس مصاحبه ای انجام داده که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید:

به گزارش اعتماد، به نظرم واگذاری دو باشگاه اتفاق مثبتی بوده است. مشکل ما این است که اصلا بخش خصوصی که بتواند دو تیم را در اختیار بگیرد، نداریم. یعنی بخش خصوصی داریم که توانایی این کار را داشته باشد ولی نکته این است که سیستم فوتبال ما و در مجموع ورزش حرفه‌ای ما واقعا حرفه‌ای نیست و درآمدهای داخل آن هم واقعی نیست. آنهایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دولت وصل هستند درآمد بهتری دارند و آنهایی که وصل نیستند ورشکسته و زمینگیر می‌شوند.

شما دیدید در همین سیستمی که فروش انجام شد هیچ بخش خصوصی وارد نشد. این هایی که هستند هیچ کدام خصوصی نیستند. به هر حال به نحوی وابسته به دولت هستند. ولی در مجموع شاید این شکل واگذاری، چون باعث می‌شود دو باشگاه از زیر دست مستقیم دولت خارج شوند، زمینه‌ای بشود که اینها برای خودشان هم شده، یعنی همین بانک‌ها و پتروشیمی‌ها و خصولتی‌ها و حالا هر عنوانی که دارند، دو باشگاه را نظام‌مند کنند.

اصل مطلب این است شرکت‌هایی این دو باشگاه را در اختیار گرفته‌اند که پولی به دولت نمی‌دهند. این تهاتر با بدهی‌هایی است که دولت به آنها دارد. این بدهی و طلب در واقع جابه‌جا می‌شود. در عمل و واقعیت باز هم دو باشگاه به قیمت صفر واگذار می‌شود. این اعداد و ارقامی که مطرح می‌شود به نوعی فقط روی کاغذ است. وگرنه در عمل پولی جابه‌جا نمی‌شود. طلب‌هایی که این بانک‌ها از دولت داشتند و امیدی به وصول آنها نداشتند و در تمام طول این ۱۰، ۲۰، ۳۰ سال گذاشته وصول نشدند. به نوعی می‌توان گفت این کار همان مصداق نذر کردن روغن ریخته برای امامزاده است. برای همین باز هم عدد صفر است. من آن زمانی که مسولیت داشتم این پیشنهاد را ارائه دادم و در مصاحبه‌هایم وجود دارد. غیر از این مسیر هم قابل واگذاری نبوده و نیست. چون ما فوتبال حرفه‌ای نداریم.

نکته اصلی ما چرخه فوتبال است. مساله پیچ هرزی است که در اقتصاد کلان ما وجود دارد. شما پیچی که هرز شده را هر چقدر بپیچانی، هرز است. سیستم از لحاظ اقتصادی معیوب است. وقتی صدا و سیما را مجاب می‌کنی - از طریق مجلس یا هر جای دیگر - که بیا و حق پخش بده صدا و سیما باید ببیند درآمدش از کجا تامین می‌شود. اگر صدا و سیمای ما خصوصی بود این انتظار کاملا منطقی بود. ولی وقتی صدا و سیما به عنوان کار حاکمیتی یا وظیفه حاکمیتی باید رشته‌ای کم بیننده یا کم‌طرفدار را به اجبار پخش کند و بابتش نه درآمدی دارد و نه کسی به آن پول می‌دهد، شرایط فرق می‌کند. طبیعتا این چرخه اقتصادی را از دست می‌دهیم.

اگر قرار باشد صدا و سیما فقط به فوتبال پول بدهد یا به این باشگاه‌ها انگار به این شکل است که ما این وظیفه را از سرش باز کردیم که تو بیا به باشگاه‌ها پول بده و از آن طرف بی‌خیال بقیه رشته‌ها بشو! چون طبیعتا صدا و سیما می‌خواهد چیزی را پخش کند که برایش درآمد داشته باشد. این چرخه باید سالم باشد. وقتی صدا و سیما می‌خواهد پول بدهد به پرسپولیس برای پخش بازی از کنارش درآمد دارد. ولی وقتی مسابقه تکواندو پخش می‌کند که درآمد ندارد. پولی هم که دولت با مصوبه مجلس به صدا و سیما می‌دهد به صورت گلوبال و باز است. صدا و سیما با همین پول باید تمام رشته‌ها و زمینه‌های فعالیت‌های اجتماعی را پوشش بدهد. ولی اگر برایش حد و مرز تعیین شود، شرایط فرق می‌کند. حتی برای خود لیگ برتر؛ مثلا بازی استقلال و پرسپولیس جذاب است و پخش می‌کند ولی ممکن است یک بازی دیگر جذابیت نداشته باشد و پخش نکند. چون درآمدی از آن ندارد. ولی وقتی موضوع حاکمیتی است و بحث ماموریت ملی وسط می‌آید باید همه را با کم و زیادش پخش کند.

۲۵۱۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899289

دیگر خبرها

  • خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است
  • ثبت صادرات ۶ میلیارد دلاری در خوزستان
  • توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد
  • سود ۳ میلیون دلاری پرسپولیس از خصوصی‌سازی
  • آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
  • (تصاویر) آیین واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
  • گزارش تصویری از آئین واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
  • فیلم| مراسم واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
  • فیلم| آغاز مراسم واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
  • نیاز ۲ میلیارد دلاری برای کمک‌های غذایی به افغانستان