Web Analytics Made Easy - Statcounter

این هنرمند مجسمه ساز با بیان اینکه در جانمایی مجسمه های شهری باید نظر هنرمند هم لحاظ شود،گفت: هنرمند یک اثری را با فکر برای یک مکان طراحی می کند و می سازد در جانمایی و یا جابجایی باید به این توجه شود و در پروسه محدودیت زمانی نصب نبایداثر لطمه ببیند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، تناسب و هماهنگی در جانمایی مجسمه های شهری و تزئینات محیطی امری بدیهی است، اگر اثر هنری بدون توجه با محیط پیرامون در جایی نصب شود که با آن محیط تناسب و هماهنگی نداشته باشد موجب آلودگی بصری برای مخاطب می شود؛ همین موضوع را با « بهداد لاهوتی »، هنرمند مجسمه ساز و عضو هنرمندان مجسمه ساز ایران  به گفتگو نشسته ایم که ماحصل آن در زیر می آید:

 

در جانمایی مجسمه های شهری باید به چه مولفه هایی توجه کرد؟

ما یک ایراد اساسی که در کشور داریم یک فراخوانی را اعلام می کنیم و از دوستان می خواهیم در بینال های شهری شرکت کنند و اثری را جانمایی کنند و ارایه دهند ولی وقتی کار ساخته می شود به جانمایی آن به دلایل مختلف پایبند نباشند، ممکن است شهردار آن منطقه رضایت نداشته باشد کارآنجا نصب شود، یا به هر دلیل دیگری آن پایبندی وجود ندارد اتفاقی که در این میان می افتد ما با یک سری کار مواجه می شویم که می خواهیم سریع یک جایی جانمایی اش کنیم به خاطر محدودیت هایی که در قراداد و زمانبندی وجود دارد و کار آماده شده و شهردار آن ناحیه اجازه نمی دهدد سریعا می خواهند یک جای دیگری نصب اش کنند که زمان بندی قرارداد لطمه نبیند، این بدترین اتفاقی است که برای یک هنرمند می افتد در صورتی که هنرمند فکر کرده است و کار را برای آن مکان طراحی و ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چرا هنرمند باید برای جانمایی کارش با این اشکال مواجه می شود؟

هنرمند با تجربه ای که دارد سعی می کند بهترین کار را ارایه بدهد و بعد با یک اتفاق اینچنینی روبرو می شود که هر منطقه ای می خواهد سلیقه خودش را ارایه کند؛ در صورتی که  باید از یک سلیقه واحد پیروی شود که آن هم سلیقه سازمان زیبا سازی است، متاسفانه بعضی وقت ها این اتفاق نمی افتد و هر منطقه ای سلیقه خود را اعمال می کند که معمولا بد سلیقگی است و در برخی مناطق طراحی ها و مدیریت هنری فاجعه بار است .

 

آیا در جابجایی آثار هنرمندان نظر آنها هم لحاظ می شود؟

یکسری کارها جانمایی نمی خواست؛ اما وقتی فراخوان برای کارهای شهری ارایه می شد یکسری کار انتخاب و ساخته می شد و در یک زمان محدود خود سازمان زیبا سازی جانمایی می کرد و می گفت خود هنرمند برود و کارش را بگذارد  یا از هنرمند می پرسید کجا بهتر است و هنرمند می رفت یک جایی را پیدا می کرد،  ما صحبت کردیم یکسری کار که هنرمندان ساخته اند و با کمک شهرداری نصب شده اند  اگر این کارها جابجا شوند بهتر به چشم می آیند، چون کار در محدودیت زمانی جایی نصب شده اند که خیلی جایشان مناسب نیست و الان باید جابجا شوند .

 

یعنی مکان جانمایی  اثر هماهنگ با محیط نیست؟

بله با محیط هماهنگ نبوده است، زمان کوتاه برای جانمای اثر و عدم تجربه کافی مسئولین که سمت می گیرند و مسئول جانمایی اثر می شوند و زمان کمی که هنرمند دارد  و اینکه میخواست اثرش  جای خوبی نصب شود که به آن مکان می خورد؛ همه تاثیر گذار هستند.

 

اثر هنرمندان با رضایت و صحبت با آنها جابجا می شد ؟

یکی دو سال پیش این صحبت ها شد که اگر اثری جایش منطقی انتخاب می شد می درخشید، این اتفاق داشت می افتاد و سازمان زیباسازی سعی می کرد با هماهنگی با هنرمندان که جای جدید ارایه دهند و اثرشان را جابجا کنند.

 

اثری از شما هم بدون رضایتتان جابجا شد؟

بله سر اثر خود من هم  این اتفاق افتاد، یکسری مسئول شدند که این کار را بکنند و متاسفانه از آنجایی که مسئول شده بودند  باید این کار را می کردند؛  جابجایی اثر یک هزینه هایی داشت که از هنرمند می خواستند برآورد هزینه کند من برآورد هزینه کردم  و دادم ولی معلوم شد در یک مزایده ای مسئولیت اش به کسی دیگری داده شد که هنرمند نبود؛ این اتفاق برای اثر من افتاد و کار من جابجا شد و در جایی دیگر کج نصب شد و رنگ کار هم عوض شد و کار جدی من به یک کار کمدی تبدیل شد.

 

چرا رضایت شما را تامین نکردند؟

اگر اثری از هنرمندی میخواهند جابجا شود باید امضای هنرمند پای کار باشد؛ باید از هنرمند بخواهند یک فرمی را پر کند و اگر قیمتی هم هنرمند می دهد باید با  آن کنار بیایند اگر گران است کارشناسی بگذارند و قیمت را تعدیل کنند ولی باید با رضایت هنرمند باشد مگر می شود رنگ کار را عوض کرد بدون نظر صاحب اثر؟ هنرمند یک مجسمه ای را با یک رنگ می سازد بعد از چند سال شهرداری کار را جابجا کند و رنگ اش را هم به شکل مسخره ای عوض کند .

 

اثری از شما که بدون رضایت شما جابجا و رنگ اش عوض شد توسط شهرداری یا سازمان زیباسازی جابجا شد؟

کار هر کدام از این دو که بود اشتباه بود، سازمان زیباسازی پیگیر جابجایی اثر بود،  بدون رضایت هنرمند کار را جابجا کردند، اما اینکه بدون اجازه هنرمند دست به اثر  کار غیرحرفه ای بود و این باعث شد کار ضعیفی بشود .

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: هرمزگان خبرگزاری شبستان حضرت زهرا س دوره آموزشی اردبیل هر مسجد یک خبرنگار انقلاب اسلامی پلاسکو مجمع تشخیص مصلحت نظام مجسمه شهری نظر هنرمند مجسمه های شهری بهداد لاهوتی جانمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۶۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن تولد برای خالو قنبر راستگو هنرمند محبوب هرمزگانی

دریافت 62 MB

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از مسئولان شهرستان میناب در همراهی با هنرمندان این شهرستان در روستای بازیاری و منزل شخصی خالو قنبر راستگو هنرمند محبوب و جفتی نواز با تجربه هرمزگانی سالروز ولادت او را جشن گرفتند.

کد خبر 6087856

دیگر خبرها

  • جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور
  • دیدگاه مکاتب فلسفه یونانی درباره سعادت انسان
  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر
  • پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!
  • باورنکردنی؛ مرز‌های تقلب در کنکور جابجا شد
  • برگزاری جشن تولد برای خالو قنبر راستگو هنرمند محبوب هرمزگانی
  • نظر دولت در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها چیست؟
  • جابجایی ۲۵۲ هزار تن کالا از استان اردبیل
  • جانمایی مواکب در مرز مهران با شرایط جدید وفق داده شود