Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی کشور در مطالب، گزارش ها و گفت وگوهای امروز خود نگاه اصلاح طلبان به دولت روحانی و مواجهه دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا، را مورد توجه قرار دادند.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی رسانه های داخلی در روز جاری (یکشنبه 30 دی ماه) نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب با اشاره به مواردی همچون عملکرد روحانی و آینده اصلاح طلبان؛ جمنا، مقابله اصولگرایان با اصلاح طلبان؛ نزدیکی قالیبافت و احمدی نژاد به بهانه انتخابات؛ نقش جهانگیری در دولت روحانی؛ ادعای یک فعال اصولگرا به اختلاف اصلاح طلبان و ناطق نوری؛ فساد در اقتصاد دولتی؛ به مواضع سیاسی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان اشاره کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رسانه های اصولگرا نیز انتقاد از اصلاح طلبان را در پیوند با اظهارات حجت الاسلام موسوی خویینی ها درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی و اینکه برخی چهره های این جناح مشکلات مدیریتی دولت تدبیر و امید را به گردن دولت اسبق می اندازند، مطرح کردند.

رسانه های اصلاح طلب
...................................
** تاثیر عملکرد روحانی بر آینده اصلاح طلبان
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان ' نقد روحانی، افت سرمایه اجتماعی و آینده اصلاح طلبی' به گفت و گو با 'علی صوفی' عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان پرداخته است.
در این مطلب آمده است: با توجه به شرایط عملکردی که دولت آقای روحانی داشت متاسفانه می‌توان گفت که آقای روحانی از پایین‌ترین سطح سرمایه اجتماعی در میان روسای جمهور گذشته برخوردار است و دوباره شاهد اعتراضات اجتماعی خیابانی مردم در سال گذشته بودیم و هم اینکه بالاخره اوضاع بین‌المللی بهم خورد و چشم‌اندازی که در حال حاضر شاهد آن هستیم چشم‌انداز روشنی نیست.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آرمان مبنی بر 'استراتژی اصلاح‌طلبان در سال 96 رأی‌گیری بود، این موضوع تا چه اندازه با موفقیت رو‌به‌رو شد؟' گفته است: در سال 96 استراتژی آنها سازماندهی برای رأی‌گیری بود، اما در حال حاضر مردم آماده برای رأی دادن وجود ندارد و بنابراین خود به خود آن استراتژی منتفی بوده و واقعی نیست و با شرایط موجود نمی‌خواند. با توجه به عملکرد دولت و مجلس دیگر کارنامه قوی نداریم که مانند سال 96 بگوییم که آقای روحانی چنین عملکردی داشت و این خطرات را از کشور دور کرد چرا که همان خطرات متوجه کشور به نوعی دیگر است و تحریم‌ها ادامه دارد و شرایط اقتصادی خوب نیست. مجلس و دولت نتوانستند کاری انجام دهند تا مردم را امیدوار نگاه دارند. استراتژی رأی‌گیری با رأی‌دهی به آن معناست که احزاب اصلاح‌طلب باید مردم را امیدوار کنند و در همین راستا اصلاح‌طلبان باید ضمن انتقاد از وضع موجود و به ویژه از دولت و مجلس، سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که مورد قبول مردم باشد یا برنامه‌هایی را اعلام کنند که مردم را به آینده امیدوار کنند تا احساس شود این برنامه‌ها عملیاتی است.

این روزنامه در مطلب دیگری به سخنان 'احمد شیرزاد' نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخت و به نقل از وی نوشت: اصلاح‌طلبان مراقب 1400 باشند.
شیرزاد در پاسخ به سوالی مبنی بر 'اکنون و در سال 97 نسبت به عملکرد و نوع نگاه دولت حسن روحانی و شخص او، انتقادات زیادی مطرح است. آیا امکان دارد که جریان اصلاحات از او عبور کند یا این اختلافات و فاصله گرفتن بخش‌هایی از طیف هوادار حسن روحانی از او و دولتش منجر شود تا در سال 1400 یک شبه احمدی‌نژادی روی کار بیاید؟' گفت: من چنین اعتقادی ندارم. ممکن است ریاست جمهوری آینده از آن اصولگرایان باشد، اما شخصا فکر می‌کنم که اصولگرایی مانند احمدی‌نژاد (به‌لحاظ بُعد پوپولیستی) دیگر هرگز در تاریخ سیاسی ایران تکرار نخواهد شد. فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان از مدیریت اجرایی خارج شوند و یک اصولگرا به قدرت برسد. اما نباید یادمان برود که روحانی هم اصولگرا بود و متحد اصلاح‌طلبان شد. اما است که در 1400 یک اصولگرایی به ریاست جمهوری برسد که ضد اصلاح‌طلبان عمل نکند هم وجود دارد. به هر حال تخریب‌هایی که علیه روحانی انجام می‌شود، امکان دست به دست شدن قدرت را فراهم می‌آورد. یک جریان سیاسی برای همیشه نمی‌تواند قدرت را در اختیار داشته باشد. اما فکر می‌کنم زمینه برای ظهور یک پوپولیست جدید مانند احمدی‌نژاد فراهم نیست. من خوشبین هستم که آن رویدادهای زمان روی کار آمدن احمدی‌نژاد، دیگر تکرار نخواهد شد.

** جمنا؛ مقابله اصولگرایان با اصلاح طلبان
به گزارش روزنامه آرمان، جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) چندماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به امید پیروزی در این انتخابات و آنکه بتواند شاید مانند شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حرکت سودمندانه و قدرتمندی را داشته باشد تشکیل شد و از تمام اصولگرایان برای حضور در این جبهه دعوت کرد، در آن زمان بسیاری از اصولگرایان در این جبهه حضور پیدا کرده و تماما دست به دست هم دادند تا بتوانند شاید اصلاح‌طلبان را در میدان نبرد شکست دهند اما در عمل نتوانستند به این نتیجه برسند و طبق پیش‌بینی‌هایی که شده بود اصلاح‌طلبان پیروز میدان شدند. هر چند این مجموعه توانست تعدد نامزدهای اصولگرا را با مدیریت دستوری خود به نامزد واحد برساند اما نتیجه‌ای برای آنها نداشت. این شکست هزینه‌های بسیاری را با خود داشت از جمله اینکه قالیباف که از سوی این جبهه در انتخابات حضور پیدا کرد و یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری تا آخرین لحظه بود با سران جمنا به مشکل برخورد و پرچم نواصولگرایی را به دست گرفت تا بتواند از داخل این جبهه برای خود تشکیلاتی را برهم زند، همچنین جبهه پایداری صراحتا ادغام شدن در جمنا را منتفی اعلام کرد و جبهه پیروان خط امام و رهبری خواستار طراحی مدل جدیدی از کار تشکیلاتی جریانی شد.

همچنین روزنامه شرق زیر عنوان 'انتقاد باهنر از جبهه مردمی نیروهای انقلاب' نوشت: آیا سپاه از جمنا حمایت می‌کرد؟ این برای چندمین‌بار است که بحث رابطه جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا)، یکی از ده‌ها جبهه جریان اصولگرایی و سپاه مطرح می‌شود. این موضوع برای نخستین‌بار با سخنان مصطفی میرسلیم در اراک کلید خورد که بعدا اعلام شد او نظر شخصی‌اش را اعلام کرده. دیروز هم محمدرضا باهنر به خبرآنلاین گفت: «جمنا یک اشکالاتی هم داشت. یکی از اشکالاتش همین بود؛ یعنی در افکار عمومی این‌طور برداشت شد که اصلا جمنا ساخته‌وپرداخته سپاه است. علتش هم بی‌دقتی و کم‌دقتی دوستان بود؛ مثلا در یک منطقه کوچک 10 نفر را به‌عنوان عضو شورای جمنا انتخاب می‌کردند که یکی از آنها بازنشسته سپاه بود. حال آنکه تعداد بازنشسته‌های سپاه در بدنه جمنا شاید دو درصد نبودند، اما چون پررنگ هستند، افکار عمومی فکر می‌کند اصلا بساط و مغازه و دکان همه‌اش دست آنهاست. این یکی از اشکالات جدی جمنا بود».

** نزدیکی قالیبافت و احمدی نژاد به بهانه انتخابات
'رفاقت دوره‌ای!' عنوانی است که روزنامه آرمان به کار برد و زیر آن نوشت: حاشیه دیگر جلسه دیروز مجمع، نشستن محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف در کنار هم بود و نکته قابل تامل خوش و بش و لبخند آنها به یکدیگر است. البته این اشتراکات چندی قبل هم تکرار شد همان روزی که پیروز حناچی از شهرداران تهران از ابتدای انقلاب تاکنون برای یک همنشینی دعوت کرد و قالیباف و احمدی‌نژاد از حضور در این مراسم خودداری کردند! ظاهرا این روابط به تازگی گرم شده است، چرا که پیش از این حامیان این دو شخصیت در حال رقابت با یکدیگر بودند چنانکه تیرماه رسانه‌ جریان احمدی‌نژاد در خبری مدعی شد: «شنیده‌ها حاکی است، درپی داغ شدن موضوع انتخابات زودرس، یکی از کاندیداهای اصولگرا که اخیرا شایعه انتصابش در جایگاه معاون اولی منتشر شد، ستادهای خود را فعال کرده است.» در سال 96 قالیباف سعی کرد با توجه به انتخابات ریاست جمهوری به نوعی دل حامیان احمدی‌نژاد را به دست بیاورد. .. اما احمدی‌نژاد چنین به این حمایت پاسخ داد: «ما به تعریف و تمجید این آقا نیازی نداریم.» پس از آن هم باز روابط دوستانه نبود تا دیروز که آنها در کنار هم نشستند و خوش و بش کردند تا شاید در انتخابات 98 و یا حتی 1400 نیاز به همراه کردن نیروهایشان برای همدیگر باشند! شایان ذکر است احمدی‌نژاد دیروز نشان داد حرکت همیشگی خود در مقابل دوربین عکاسان خبری را فراموش نکرده و باز هم با انگشتانش علامت «V» نشان داد.

** نقش جهانگیری در دولت روحانی
به گزارش روزنامه آرمان، 'محمد عطریانفر' عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: نقش جهانگیری تقریباً مشابه دوره ای است که در دوره اول با آقای روحانی همکاری می کرد. در مورد نقش پررنگ معاون اول رئیس‌جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم، اظهار داشت: اختیارات معاون اول تابع مجموعه واگذاری هایی از حوزه اختیارات رئیس‌جمهور است که به معاون اول خودش تفویض می کند. باور من این است که آقای جهانگیری در دوره اول حجم مناسبی از اختیارات را از ناحیه رئیس‌جمهور در اختیار داشت لکن در دوره دوم، رئیس‌جمهور تا حدودی توجه کافی را به مشورت هایی که از ناحیه معاون اول داده می‌شد، مبذول نداشت.عطریانفر تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت به صورت اول برگشته و نقش آقای جهانگیری تقریباً مشابه دوره ای است که در دوره اول با آقای روحانی همکاری می‌کرد. وی در مورد کاهش بودجه دفتر معاون اول بیان کرد: معاون اول بودجه‌ای در داخل بودجه ریاست جمهوری دارد و این ارقام خیلی مهم نیست و اختیارات معاون اول به این عدد و رقم‌ها نیست و به حوزه مسئولیت‌ها و ماموریت‌هایی که به او واگذار می‌شود ارتباط دارد.

** ادعای یک فعال اصولگرا به اختلاف اصلاح طلبان و ناطق نوری
'دلواپسان شیخ‌نور را هدف گرفتند' عنوانی است که روزنامه آرمان منتشر کرده است. در این مطلب آمده است: چندان دور از انتظار نبود که باز هم ترکش هجمه به بزرگان کشور به سمت ناطق نوری نشانه برود! در این روزها انتشار مواضع آیت‌ا... موسوی خوئینی‌ها از مرحوم آیت‌ا... هاشمی از یک سو و آنچه در مناظره میان تاج‌زاده و زاکانی رد و بدل شد از سوی دیگر، فرصت را برای عرض اندام دلواپسان فراهم کرد و آنها هم با تصور آماده بودن ملات تفرقه‌افکنی پرونده جنگ روانی با هدف اختلاف میان اصلاح‌طلبان و ناطق نوری را روی میز قرار دادند، پرونده‌ای که دلواپسان بیش از هر شخصی به غیرواقعی بودن آن آگاه هستند! علیرضا زاکانی از اصولگرایان تحول‌خواه در مناظره با مصطفی تاجزاده اعلام کرد «رقیب نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های 76، 84، 88 و 92 درخواست ابطال نتیجه انتخابات را داشتند اما رهبر معظم انقلاب ایستاد و مانع این اتفاق شد».
دیروز هم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره ادعای زاکانی مبنی بر درخواست ابطال انتخابات از سوی ناطق نوری گفت: برای نخستین بار است که چنین صحبتی را می‌شنوم چون روحیه آقای ناطق به اینکه بخواهد بگوید انتخابات را ابطال کنید، نمی‌خورد و کسی بود که نسبت به نتیجه انتخابات خیلی صریح تصمیم خود را اعلام کرد. نشانه روشنش هم نامه تبریک آقای ناطق به آقای خاتمی بود.

** فساد در اقتصاد دولتی
نامه نیوز در گزارشی به سخنان صادق زیبا کلام درباره مبارزه با فساد، پرداخت و به نقل از وی نوشت: مادامی که اقتصاد دولتی باشد فساد افزایش پیدا می کند. نهادهای مچ گیری در ایران چند برابر دیگر کشورها است. مسئولان از خود بپرسند که چرا با وجود اعدام و حبس های سنگین فساد وجود دارد؟... ریشه مفاسد در اقتصاد ناکارآمد دولتی است. به گزارش نامه نیوز، یک استاد دانشگاه مطرح کرد: کشورهایی که مفاسد اقتصادی آنها به گرد پای جمهوری اسلامی ایران هم نمی‌رسد، اقتصاد باز دارند که به دولت وابسته نیست. متاسفانه مادامی که اقتصاد دولتی باشد، این فساد افزایش پیدا می‌کند.

رسانه های اصولگرا
................................
** اصلاح طلبان و هاشمی
در بخشی از گزارش منتشر شده در ستون نگاهی به دیروزنامه های زنجیره ای روزنامه کیهان آمده است: مدعیان اصلاحات کینه‌ای قدیمی و فراموش نشدنی از مرحوم هاشمی رفسنجانی به دل دارند که هرگز نیز این کینه پاک نخواهد شد، آنها هاشمی را عامل اصلی دوری خود از قدرت می‌دانند و معتقدند او بود که چپ‌ها را از نهادهای اجرایی و تقنینی نظام حذف و دیگران را جایگزین کرد.

روزنامه جوان نیز در ستون اخبار ویژه خود با استفاده از عنوان 'دفاع از هاشمی یا مصادره به مطلوب او؟!' آورده است: اصلاح‌طلبان که به شدت از تصویری که موسوی خوئینی‌ها از هاشمی رفسنجانی ارائه داده، عصبانی هستند، تلاش می‌کنند به هر نحوی موسوی خوئینی‌ها چهره پنهان جریان خود را تخریب و به دفاع از هاشمی بپردازند، اما در این مسیر بعضاً بی‌راهه هم می‌روند و مواردی را ذکر می‌کنند که مشکل بتوان آن را در قالب «دفاع» از هاشمی تعبیر کرد و در واقع امر مصادره به مطلوب اوست.

** انتقاد از نحوه مدیریت جناح تدبیر و امید
کیهان در ستون اخبار ویژه خود زیر عنوان 'بی‌کفایتی‌های مدعیان تدبیر و امید را بیندازید گردن دولت اسبق!!' نوشت: یک روزنامه حامی دولت روحانی پس از پنج سال توجیه اعتماد به غرب و بی‌عملی دولت ادعا کرد سوء عملکرد دولت مربوط به وزرا و معاونانی است که از دولت قبل از دولت روحانی باز مانده‌اند!!

** گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اصلاح طلب اصولگرا رسانه هاي داخلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۷۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ را بخوانید؛

آقای [سیدرضا] زواره‌ای، [عضو حقوقدان شورای نگهبان] آمد. برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری مشورت‌ کرد. گفتم، با توجه به اجبار استعفا از شورای نگهبان، لازم است با اعضای شورا مشورت‌ کند. فکر می‌کند در میزگرد [مناظره] تلویزیونی با نامزدان دیگر، می‌تواند نظر مردم را به برنامه‌هایش جلب کند. محمدتقی، مباشر کارهایمان در بهرمان آمد. مریض است و عازم سفر کربلاست.

آقای [صادق] زیباکلام، [استاد دانشگاه تهران]، برای انجام سومین قسمت مصاحبه آمد و گفت، کتابی در مورد انتقادات و جواب‌ها مربوط به من در جریان انتخابات مجلس، به نام «هاشمی و دوم خرداد» نوشته است. عصر آقای پروفسور [محمدنبی] نعمتی، [جراح مغز و اعصاب در دانشگاه بُن]، رئیس متخصصان ایرانی مقیم آلمان آمد و گفت، ۲۴۰۰ ایرانی در سازمانشان عضوند و به فکر راه‌انداختن بیمارستانی در جزیره کیش، به عنوان بیمارستان بین‌المللی با بهترین استاندارد هستند. بناست برای بررسی، به کیش برود؛ تشویق کردم.

آقای [سیدحسین] موسویان آمد و گفت، اعضای حزب اعتدال و توسعه، حزب را جدی نمی‌گیرند و تعهدی را که برای روزنامه داده‌اند، نپرداخته‌اند و حاضر نیستند در انتخابات فعال باشند و آقایان [محمدباقر] نوبخت و [اکبر] ترکان، نامزدی را هم قبول نکرده‌اند و بعضی‌ها ‌خواستند که حزب از آقای [سیدمحمد] خاتمی حمایت کند که رأی نیاورد. پیشنهاد ‌کرد که دکتر [حسن] روحانی، خوب است معاون‌اول رئیس‌جمهور بشود. سفر دکتر روحانی به پاکستان را موفق توصیف کرد.

دانشجویان و طلاب ممتاز بسیجی [شرکت‌کنندگان در نهمین مجمع سراسری دانشجویان و طلاب بسیجی ممتاز کشور] آمدند. آقای [علیرضا] زاکانی، [رئیس سازمان بسیج دانشجویی] گزارش داد. از میان چهار هزار داوطلب، ۴۰ دانشجو و ۱۵ طلبه انتخاب شده‌اند. برای آنها صحبت مفصلی در اهمیت تعهد و تخصص با هم و ضرورت تلاش بیشتر علمی کردم.

امروز در اندونزی، مجلس گام دوم را در محکوم کردن عمل [آقای عبدالرحمن وحید]، رئیس‌جمهور برداشت که اگر یک گام دیگر بردارد، ساقط می‌شود. درگیری‌ها در فیلیپین هم ادامه دارد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901072

دیگر خبرها

  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • دعوای مجلس و دولت بالا گرفت؛ ماجرا چیست؟
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟