Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:36:53 GMT

نشست بیروت؛ آیینه بحران در اتحادیه عرب

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۸۱۱۵

نشست بیروت؛ آیینه بحران در اتحادیه عرب

بیروت-ایرنا-نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت که با حضور کمرنگ رهبران کشورهای عضو برگزار شد از نظر بسیاری از کارشناسان مصداق و آیینه ای از بحران در این نهاد است که مهمترین آن شکاف های داخلی و ناکارامدی در حل بحران های کشورهای عضو است.

به گزارش ایرنا، بیروت امروز (یکشنبه) میزبان چهارمین نشست اقتصادی، اجتماعی و توسعه ای اتحادیه عرب در سطح سران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند فقط چهار تن از روسا و رهبران 22 کشور عضو در این نشست حضور داشتند.
میشل عون رئیس جمهوری لبنان به عنوان میزبان، محمد ولد عبد العزیز ولد اعلیة رئیس جمهوری موریتانی به عنوان رئیس بعدی نشست اقتصادی، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و محمد عبدالله محمد رئیس جمهوری سومالی ارشدترین مقام های شرکت کننده در نشست بیروت هستند.
بیشتر کشورهای عضو یا در سطح نخست وزیر یا وزیر خارجه در این نشست شرکت کرده اند.
اتحادیه عرب 22 عضو اصلی و 4 عضو ناظر دارد. عضویت سوریه در سال 2011 به حالت تعلیق درآمد.
به درازا کشیدن روند تشکیل دولت در لبنان، موضع این کشور در حمایت از سوریه، حاشیه های ایجاد شده درباره حضور لیبی و در ادامه منصرف شدن این کشور از شرکت در نشست و فشارهای آمریکا از جمله دلایل استقبال سرد بیشتر رهبران عرب از این اجلاس ارزیابی می شود.
این نشست در حالی برگزار شد که کشورهای عربی درگیر جنگ و بحران های متعدد هستند و کشورهای عضو نه تنها همسو با هم برای حل آنها اقدام می کنند بلکه با هم درگیر هستند.
یکی از مسائلی که بین کشورهای عربی شکاف انداخته، تحولات سوریه است. در حالی که برخی کشورها از جمله لبنان و عراق و الجزایر خواهان رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب هستند، برخی کشورها از جمله عربستان سعودی همچنان با این مساله مخالف هستند.
این در حالی است برخی از همپیمانان عربستان از جمله امارات متحده عربی و بحرین طی هفته های اخیر روابط دیپلماتیک خود با سوریه را از سر گرفته اند.
لبنان گرچه روابط دیپلماتیک با سوریه داشت اما در عمل به تصمیم اتحادیه عرب در سال 2011 در تعلیق عضویت سوریه، از دعوت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به این نشست خودداری کرد.
هرچند 'جبران باسیل' وزیر خارجه این کشور سوریه را بزرگترین غایب این نشست خواند.
وی روز جمعه در حاشیه نشست مقدماتی اجلاس بیروت خواهان بازگشت سوریه به آغوش کشورهای عربی شد.
این در حالی است که همزمان احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب گفت که هنوز هیچ توافقی برای رفع تعلیق عضویت سوریه شکل نگرفته و اختلاف کشورهای عضو در این زمینه ادامه دارد.
در همین حال اقدام لیبی در تحریم نشست بیروت نیز باعث شد که این نشست بیش از پیش دارای حاشیه باشد.
این تصمیم در اعتراض به آتش زدن پرچم لیبی از سوی هواداران جنبش امل در لبنان صورت گرفت.
هواداران جنبش امل همسو با موضع نبیه بری رئیس پارلمان و رهبر این گروه، دولت لیبی را به کم کاری در روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر موسس این جنبش که چهل سال پیش در لیبی مفقود شد، متهم می کنند و مخالف حضور هیات لیبی در این نشست بودند.

*نشست بی فایده
غسان الشامی روزنامه نگار و تحلیلگر لبنانی در گفت و گو با ایرنا گفت که نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت همچون دیگر نشست های عربی بی فایده و بی ارزش است.
وی افزود: این نشست همچون موارد مشابه دیگر بی ارزش است به این خاطر که اتحادیه عرب یک نهاد ناتوان است و هیچ دستاوردی در مساله فلسطین و عراق و یمن و سوریه نداشته است. بنابراین سخن درباره مفید بودن نشست های اتحادیه عرب و امکان تحقق دستاورد، نوعی توهم است.
روزنامه نگار لبنانی سطح پایین هیات های شرکت کننده در نشست بیروت را توهین به لبنان خواند و گفت: به نظرم این مساله ربطی به موضوع دعوت از سوریه یا بحران لیبی با لبنان نداشته است. اگر سطح حضور عربستان افزایش می یافت آنگاه قطر نیز برای رویارویی با طرف سعودی سطح مشارکت خود را ارتقا می داد. متاسفانه کشورهای عربی بیشتر شبیه قبایل هستند و بر اساس منطق انتقام عمل می کنند. این نشست هم صورت زشتی از بی احترامی اعراب به خود و لبنان ارائه داد.
الشامی به تلاش آمریکا برای به شکست کشاندن نشست بیروت اشاره و خاطرنشان کرد: سخن مقام های آمریکایی که به منطقه سفر کردند درباره سوریه و بازسازی آن آشکار بود. آنها می گویند که به کشورهای عربی اجازه نمی دهند که در فرایند بازسازی مشارکت کنند مگر اینکه به برنامه های آمریکا پایبند باشد. متاسفانه به نظر می رسد که آمریکایی ها خواستار جلوگیری از موفقیت این نشست شدند. بهترین پاسخ این است که لبنان در برابر اتفاقات جهان عرب آگاه باشد و تصمیم نهایی را بگیرد و مردد بودن را ترک کند.

*پیامدهای نبود سوریه
فارس بویز وزیر خارجه پیشین لبنان نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به سطح پایین شرکت کنندگان و نبود سوریه و شکاف بین کشورهای عرب، نشست اقتصادی اتحادیه عرب را ، بی اهمیت و از پیش شکست خورده توصیف کرد.
وی گفت: به نظرم نشست های اقتصادی اتحادیه عرب چه از نظر مصوبات و چه نتایج هیچ گاه مهم نبوده اند. به نظرم اگر درایت کافی در مسئولان لبنان وجود داشت، اساسا نباید میزبان این نشست می شدند.
بویز افزود: این نشست اقتصادی است و سیاسی نیست. در طول تاریخ ما می دانیم که نتایج اقتصادی نه از خلال نشست ها بلکه به طور مستقیم در روابط بین کشورهای عربی محقق می شود. به نظرم این نشست در شرایط کنونی که بین کشورهای عربی شکاف وجود دارد و منطقه نیز در بحران است، از پیش شکست خورده است.
وزیر خارجه پیشین لبنان، تعلیق سوریه در اتحادیه عرب را مشکوک خواند و گفت: سوریه جزئی اساسی از امت عربی است. این چیزی است که کسی نمی تواند آن را از تاریخ حذف کند. بنابراین سوریه باید در تونس و لبنان و هر نشست دیگر شرکت کند. بی شک حضور سوریه شان و وزن و جایگاه بیشتری به این نشست ها می دهد. من تاکید می کنم که نبود سوریه در اتحادیه عرب، آن را ضعیف تر می کند.
بویز درباره سطح پایین هیات های شرکت کننده گفت: لبنان در این زمینه مسئول است. این کشور باید با جدیت بیشتری برخورد می کرد و از قبل از سطح مشارکت و حضور روسا اطمینان حاصل می کرد. نبود سوریه جایگاه این نشست را تضعیف کرد و همین مساله بر کاهش سطح حضور تاثیرگذاشت. از سوریه و لیبی شروع کردیم و سرآخر به چند کشور غیرمهم و نشستی که تصمیم گیری در آن نخواهد شد رسیدیم.
وزیر خارجه پیشین لبنان همچنین درباره نقش آمریکا در ناکامی نشست بیروت یادآور شد: در طول تاریخ موضع آمریکا و اسرائیل درباره وحدت اعراب آشکار بوده است. اسرائیل از این وحدت احساس خطر می کند و در نتیجه به دنبال تضعیف اعراب است. این آن چیزی است که اسرائیل و آمریکا همیشه عمل می کنند. این مساله از ابتدای دهه 1950 و 1960 میلادی آغاز شد. در سال های بعد بین اسرائیل و گروه های تکفیری نوعی ارتباط و همراهی شکل گرفت. آنها همچنین از طریق نقشه های اسرائیل که مورد حمایت آمریکا بود به دنبال تضعیف اعراب بودند. بدون شک اسرائیل و آمریکا نمی خواهند که اتحادیه عرب فعال باشد چرا که وحدت اعراب به ضرر اسرائیل است. از این رو آنها همواره در مسیر ناکام کردن نشست های عربی تلاش کرده اند.
خاورم**2054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان اتحاديه عرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۸۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارانی از موشک بر سر صهیونیست‌ها/ شلیک ۷۰ موشک از سمت لبنان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های عبری زبان از وقوع ده‌ها انفجار در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه خبر دادند.

خبرنگار المیادین در جنوب لبنان نیز گزارش داد: دقایقی قبل ۲ حمله موشکی گسترده به سمت مناطق اصبع الجلیل و جولان اشغالی صورت گرفت.

صهیونیست‌ها از ساکنان بلندی‌های اشغالی جولان سوریه خواستند خود را به پناهگاه‌ها برسانند. رسانه‌های عبری زبان گزارش دادند: دست کم طی دقایق گذشته ۷۰ موشک به سمت منطقه جنوب جولان شلیک شده است.

خبرنگار المیادین در جنوب لبنان تاکید کرد: این حملات موشکی یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی را در جولان اشغالی سوریه هدف قرار دادند.

نیروهای مقاومت اسلامی لبنان از زمان شروع تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه حملات موشکی خود را علیه پایگاه‌های نظامی این رژیم در جبهه شمالی و بلندی‌های جولان سوریه آغاز کرده اند و همچنان به نبرد خود با دشمن صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کد خبر 6097912

دیگر خبرها

  • شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه
  • بارانی از موشک بر سر صهیونیست‌ها/ شلیک ۷۰ موشک از سمت لبنان
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • طرح توهمی نتانیاهو برای غزه بعد از قتل عام فلسطینی‌ها
  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • نگرانی از سرایت اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی به جهان عرب
  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن
  • نقشه نتانیاهو برای غزه پس از جنگ فاش شد/ نیویورک تایمز: طرح نخست وزیر اسرائیل به احتمال زیاد از سوی کشورهای عربی رد خواهد شد