Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@05:32:00 GMT

کانال مالی اروپا در مسیر مه آلود

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۸۷۴۷

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، آمریکا از برجام خارج شد و ایران بخواست اروپا در برجام ماند و اروپا تعهد داد خواسته‌های ایران را برآورده کند. یکی از اساسی ترین خواسته‌های ایران فروش نفت و خرید کالاهای مورد نیازش بود. در سوم مهر ماه نود و هفت در حاشیه هفتاد و سومین نشست سازمان ملل؛ ایران و 1+4 بیانه‌ای 12 بندی را در نشست حاشیه‌ای برگزار شده تایید کردند و این بیانیه توسط ظریف و موگرینی قرائت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 موگرینی بیان کرد اروپا به تعهداتش در برجام و ایجاد کانال مالی ویژه متعهد می‌شود؛ او در ادامه گفت که کانال ویژه پرداخت برای انجام تجارت با ایران به صادرات نفت، مبادله بانکی و صادرات کمک خواهد ‌کرد.

سرآغاز کانال مالی

اروپا در ابتدا اعلام کرد بخشی از این رویداد مالی قبل از 13 آبان و فاز دوم تحریم‌های آمریکا عملیاتی می‌شود. اما در دوم آبان ماه خبرگزاری رویتر به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد ایجاد کانال مالی زمان بر است و در روز 13 آبان ماه به صورت نمادین افتتاح و در اوایل سال 2019 میلادی عملیاتی خواهد شد. اما این اتفاق صورت نگرفت و حتی کانال ویژه به شکل نمادین نیز افتتاح نشد.

کانال مالی SPV بدون میزبان

در ابتدا اعضای اتحادیه اروپا اتریش را بهترین مکان برای مقر کانال ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مالی می‌دانستند اما اتریش علاقه ای به میزبانی نشان نداد و گزینه‌های دیگری برای مقر این کانال شامل بلژیک و لوکزامبورگ و فرانسه معرفی شدند . بلژیک و لوکزامبورگ نیز تمایل خاصی نشان ندادند و الان تنها فرانسه باقی مانده‌است. گاردین اعلام کرده است به زودی این کانال در آلمان یا فرانسه ایجاد خواهد شد.  

این کار شکنی‌ها و بی‌رغبتی کشور‌های اروپایی یکی از دلایل ایجاد نشدن کانال ویژه مالی تا به امروز است.

گوردون ساندلند سفیر ایالات متحده در اروپا گفت:« آنها می‌توانند هر کانال ویژه‌ای که می‌خواهند راه‌اندازی کنند. فایده‌ای ندارد. هر شرکتی می‌تواند با ایران تجارت کند؛ می‌توانند با آمریکا هم تجارت کنند. ولی نمی‌توانند با هر دوشان تجارت کنند». این گفته ترس شرکت‌های اروپایی را برای تجارت و ارتباط با ایران تشدید کرد و کانال مالی را بی میزبان گذاشت.

رفتار مسئولین ایران در قبال خلف وعدة اروپایی‌ها

مسئولین با وجود زمان‌هایی که به اروپا داده‌اند تا راهکار‌هایش را ارائه دهد و تعهدات خود را اجرا کند؛ هیچ اقدام موثری در برابر کارشکنی‌های اروپا انجام نداده‌اند. آقای عراقچی در 14 شهریور گفت: «حتی اگر بعد از سیزده آبان که تحریم‌های آمریکا بر‌گردد و ما قادر باشیم نفت خود را بفروشیم هنوز هم منافعی برای باقی ماندن در برجام داریم، حتی اگر وعده‌های اروپایی‌ها عملیاتی نشده باشد.»

 ظریف وزیر خارجه ایران گفت: «اما این واقعیت به این معنی نیست که هدف از برجام اقتصادی بود. اصلا این طور نیست. مذاکرات ما درباره برجام تا فروردین 94 صرفا هسته ای و امنیتی بود. اهداف برجام استراتژیک بود آن اهداف به دست آمده و قابل بازگشت هم نیست. اجماع جهانی علیه ایران شکسته و قطعنامه‌های شورای امنیت هم لغو شده است. درست است که قطعنامه‌ها می توانند برگردند اما ما هم می‌توانیم برنامه هسته ای خود را به شکل قوی تری شروع کنیم.»

 با توجه به مطالب ذکر شده صحبت‌ها این طور نشان می‌دهد که برای مسؤلین دولت برجام مهمتر از اثرات آن مثل برداشتن تحریم‌ها است و مسؤلین نمی‌خواهند عکس العملی در برابر اروپا نشان دهند. هدف اروپا از دادن وعده‌هایی مثل کانال مالی باقی ماندن ایران در برجام بود. حال اروپا با شناخت تفکر مسؤلین دولت که برجام را هدف می‌دانند و بیان می‌کنند که ایران به هدف خود رسیده است، گمان می‌کند ایران از برجام خارج نمی‌شود و نیازی نمی‌بیند که اقدامی عملی در برابر آمریکا و برای حمایت از ایران انجام دهد.

تعدیل کاربرد کانال مالی

بعد از گذشت از 13 آبان و محقق نشدن کانال ویژه مالی تا به امروز اروپا موضعی تازه‌ گرفته ‌است و گفته‌ها نشان می‌دهد که اروپا قصد دارد کانال ویژه مالی را منحصر به کالا‌های بشر دوستانه کند؛ یعنی اروپا  SPV را به SPV– Hتبدیل کند. کالا‌های بشر دوستانه  شامل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی است. برای این کالاها ایران بر روی کاغذ تحریم نیست و تشکیل کانال با این شرایط برای ایران بی فایده است زیرا ایران این کانال را برای فروش نفت خود و خرید کالاهای مورد نیاز خود می‌خواست.

در نهایت کانال ویژه مالی موثری ایجاد می‌شود؟

در نتیجه می‌توان گفت با وجود کار شکنی‌های اعضا اتحادیه اروپا، تحریم‌های اخیر کشور‌های اروپایی علیه ایران، ترس آفرینی‌های آمریکا برای شرکت‌ها و کشورهای اروپایی و سکوت بلند مدت مسئولین دولت ایران در برابر اقدامات اروپا این کانال به زودی افتتاح نخواهد شد. اما حتی اگر افتتاح شود معلوم نیست کارایی لازم را برای ایران داشته باشد زیرا به گفته اروپایی‌ها در آن بیانه‌ی 12 بندی که کار این کانال را انجام تجارت با ایران، صادرات نفت، مبادله بانکی و صادرات دانسته را نیز انجام نخواهد داد. کار اصلی این کانال، تهاتر کالا و نفت است یعنی ایران نفت می‌فروشد و از اروپا کالا وارد می‌کند.

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۸۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

به گزارش ایرنا، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: « من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پاتل در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا و وضعیت خبرنگاران و شبکه اینترنشنال گفت: نمی خواهم به هیچ بخش خاصی در گزارش حقوق بشر اشاره کنم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال با تکرار اتهامات ضد ایرانی واشنگتن مدعی شد: «اما همه می دانند که حکومت ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان تروریسم در جهان است. همزمان با این امر، حکومت ایران کاملا یک محیط آزاد و باز رسانه ای را نادیده می گیرد. شما در سه سال گذشته شاهد سرکوب شدید نهاد های رسانه، خبرنگاران و اهالی رسانه در ایران بوده اید. ما به انجام اقدامات برای مسوول ساختن حکومت ایران به دلیل نقض حقوق بشر و  خرابکارانه ادامه خواهیم داد.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریمها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرفهایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می شود، دیدگاه ها شنیده می شود و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد.

تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن فروردین ماه امسال  اعلام کرد: دولت جو بایدن معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌دهد در چارچوب برجام وارد همکاری‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود، تمدید نکرده است.

دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه ای از معافیت های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می دهد،همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود اما به اجرای آن تحریم ها متعهد نمی شود.

واشنگتن آخرین بار آگوست ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت منقصی شدن این معافیت های تحریمی حرفی نزد اما به واشنگتن فری بیکن گفت که مقامات همچنان «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی پس از تصمیم‌گیری بعنوان بخشی از آن بررسی ارائه خواهد شد.

معافیت‌های تحریمی ایران در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند.

بر اساس متن برجام، کشورهای امضا کننده آن متعهد شده بودند که با ایران در حوزه‌ همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تاسیسات فردو همکاری کنند.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این معافیت‌ها به دلیل خروج آمریکا از برجام لغو شد اما جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و  سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.

tags # برجام ، آمریکا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز
  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گل‌های ماندگار و فراموش نشدنی مسی و رونالدو در لیگ قهرمانان اروپا (فیلم)
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران