Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@21:53:15 GMT

نجات یک تپه باستانی در همدان از نابودی

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۸۸۱۵

نجات یک تپه باستانی در همدان از نابودی

خبرگزاری میزان- پروژه تعیین عرصه و حریم تپه باستانی نگارخاتون فامنین همدان به منظور توقف ساخت و ساز‌های غیر قانونی در حریم و روی این تپه و جلوگیری از تبدیل آن به زمین کشاورزی انجام شد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، ایمان روناسی سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این مطلب گفت: تپه باستانی نگارخاتون یا کند تپه سی در روستای نگارخاتون در فاصله ۵ کیلومتری فامنین همدان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: روستای نگارخاتون با ۶۰۰ خانوار، یکی از روستا‌های پر جمعیت شهر فامنین، حدود ۷۰ کارگاه صنعتی دارد که همین امر این روستا را صنعتی‌ترین روستای استان همدان کرده است.

به گفته این باستان شناس، ۸۰% زمین‌های کشاورزی این روستا مجهز به سیستم آبیاری بارانی است و تپه باستانی نگارخاتون در غرب و جنوب غرب روستا، در میان زمین‌های کشاورزی قرار گرفته است.

وی وسعت این تپه باستانی را ۵۵× ۶۰ متر اعلام کرد که پس از تعیین حریم مشخص شد کشیدگی تپه بیشتر در ضلع جنوبی دیده می‌شود، به طوری که در راستای شمالی - جنوبی تا ۱۱۰ متر طول دارد.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه کشاورزان بومی در سال‌های گذشته با تسطیح تپه و اضافه کردن به زمین‌های خود، آسیب‌های جدی و غیر قابل بازگشتی به این تپه وارد کرده اند تصریح کرد: از دیگر موارد آسیب رسان به این تپه، ساخت و ساز‌های غیر قانونی در حریم تپه و حتی بر روی عرصه تپه است.

وی گفت: در پروژه تعیین عرصه و حریم نگارخاتون با ایجاد ۱۳ گمانه ۱۰۰ ×۱۵۰ سانتیمتری در اطراف محوطه، عرصه حقیقی آن مشخص شد.

وی با بیان اینکه این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت افزود: با انجام ظوابط و مقررات حفاظتی در خصوص این محوطه به منظور جلوگیری از تخریب و نابودی بیشتر آن، برنامه ریزی دقیق و بهتری برای انجام فعالیت‌های آینده باستان شناسی لازم است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: میراث فرهنگی تپه باستانی همدان باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۸۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، سیده مریم محمدی در مراسمی به مناسبت زمین پاک با تاکید بر ضرورت نوسازی، بهسازی و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی، افزود: نصب دوربین‌های پلاک خوان به سامانه سیمفا با تدبیر شهرداری انجام شد که این اقدام زمینه جریمه خودرو‌های بدون معاینه فنی و آلاینده و کاهش آلودگی هوا را فراهم می‌کند.

او تأکید کرد: انتخاب همدان در مجمع شهرداران آسیا به عنوان پایتخت گردشگری آسیا کار شهرداران را دشوار کرد چرا که با توجه به تبدیل شدن همدان به مقصد گردشگری، مسافران و گردشگران انتظار دارند پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، آراسته و پیراسته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تصریح کرد: در ثبت جهانی هگمتانه محیط زیست اعلام کرد که چنانچه قدمت و مدنیت شهر همدان سه هزار و ۵۰۰ سال است، اما قدمت طبیعت همدان بیش از هفت هزار سال و زیبنده محافظت است.

محمدی گفت: شعار امسال هفته زمین پاک «سیاره زمین در مقابل پلاستیک، مشارکت مردم ایران در برابر معضل پلاستیک، نجات زمین» نامگذاری شده است چرا که زنگ خطر معضل پلاستیک به عنوان معضل جهانی، در سازمان ملل به صدا درآمده است.

دیگر خبرها

  • مقام ارشد حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم
  • مقام ارشد حماس : اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد
  • حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • فرهنگ پهلوانی باید در تمام عرصه‌های ورزشی تثبیت شود
  • تامین زمین مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • شناسایی و رفع 132 تعدی به حریم راههای گلستان انجام شد
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!