Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@03:18:30 GMT

آخرین کاریکاتور جواد علیزاده چه خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۹۷۶۷

آخرین کاریکاتور جواد علیزاده چه خواهد بود؟

جواد علیزاده ـ کارتونیست و کاریکاتوریست باسابقه ـ در مراسم رونمایی از کتاب مجموعه آثار برگزیده خود، اظهار کرد: پیشتر از من پرسیده شده بود که آخرین کاریکاتوری که خواهی کشید چه خواهد بود؟ من پاسخ دادم که خودم را می‌کشم که می‌گویم نمردیم و مردیم! اما حالا باید بگویم نمردیم و یک کتاب منتشر کردیم.

به گزارش ایسنا٫ مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب آثار برگزیده حسین علیزاده عصر امروز (۳۰ دی ماه) با حضور جمعی از فعالان عرصه کاریکاتور همانند احمد عربانی، کامبیز درم‌بخش، اسماعیل عباسی، علی دهباشی، علی درخشی، رضا رفیع، غلامرضا کیانی، سیف‌الله صمدیان و نیکنام حسینی ‌پور (مدیر عامل خانه کتاب) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هادی حیدری که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در سخنانی از جانب گروه پرشین کارتون که از برگزار کنندگان این مراسم بود، اظهار کرد: امروز، یکی از روزهای خوب برای کاریکاتور ایران است. گروه «پرشین‌کارتون» مفتخر است با حمایت صمیمانه شرکت «پرداخت‌نوین»، اولین کتاب جامع استاد جواد علیزاده را منتشر کرده و در مراسم امروز رونمایی کند.

او درباره اهمیت کتاب مجموعه آثار جواد علیزاده، گفت: اهمیت انتشار این مجموعه، به دلیل اهمیت جایگاه و مجموعه فعالیت‌های کسی است که زندگی خود را وقف هنر کارتون و کاریکاتور کرده است. جواد علیزاده در طول حیات حرفه‌ای خود، الگوی آفرینش هنر متعهد بوده است؛ هنری اخلاقی که زبان گویای رنج‌ها و آرزوهای مردم بوده و نسبت به جامعه‌اش مسوولانه عمل می‌کند. آثار او، رنگ و بوی ایرانی دارد.

حیدری با بیان اینکه علیزاده چه در فرم و چه در محتوا تلاش می‌کند هنر بومی را جایگزین نمونه‌های غیربومی کند، خاطرنشان کرد: جواد علیزاده از جمله هنرمندانی است که هرگز برای رسیدن به شهرت و ثروت، تن به ابتذال فرهنگی نداده و اعتبار خود را به حراج نگذاشته است. او در بسیاری موارد که ایستادن کنار حقیقت و عدالت، مستلزم پرداخت هزینه بوده، با حفظ استقلال حرفه‌ای خویش، جانب حق و حقیقت را گرفته و به راه همه کوشندگان مسیر انسانیت و آزادی پیوسته است. علیزاده در برابر متولیان بی‌فرهنگی نیز هیچ‌گاه سکوت نکرده و بدون واهمه از فشار و مزاحمت‌های آنان با قاطعیت از انصاف و عدالت، چه برای خود و چه برای سایر افراد خانواده کاریکاتور، دفاع کرده است.

این کاریکاتوریست ادامه داد: پایمردی در انتشار ماهنامه «طنز و کاریکاتور» که آرام آرام به سی‌سالگی نزدیک شده و جایگاه قدیمی‌ترین مجله طنز پس از انقلاب را به دست آورده، از دیگر ویژگی‌های این هنرمند است؛ به طوری که مجله او محلی برای کشف و رشد استعدادهای جوان و علاقه‌مند شد که حالا بسیاری از آنان، ستاره‌هایی در سپهر هنر ایران به شمار می‌روند. تمام این‌ها و بسیاری دیگر که مجال گفتن آنها نیست، دلایلی کافی برای آن بود که گروه پرشین‌کارتون تلاش خود را برای انتشار مجموعه آثار این هنرمند ارزنده در قالب کتاب آغاز کرده و با افتخار، اولین کتاب جامع کارتون‌ها و کاریکاتورهای جواد علیزاده پس از قریب به ۵۰ سال فعالیت حرفه‌ای‌ ایشان را منتشر سازد.

حیدری با اشاره به همکاری شرکت پرداخت نوین به عنوان حامی انتشار این کتاب، بیان کرد: کتاب حاضر، حاصل همکاری موثر حوزه فرهنگ و هنر با اقتصاد است. اگر نگاه مدیران مجموعه‌های اقتصادی، نگرشی فرهنگ‌ساز و هنردوست باشد، حاصل پیوندشان با مجموعه‌های فرهنگی و هنری، ثمرات ارزشمندی برای این کشور در بر خواهد داشت. از طرفی مدیریت زمان، دقت فنی و سلیقه هنری «نشر تاش» هم‌چون آثار گذشته‌اش، آن‌طور که پیش‌رویتان خواهد بود، قابل تقدیر است.

در ادامه این مراسم، با حضور افرادی همچون کامبیز درم‌بخش، علی دهباشی و یحیی تدین از کتاب مجموعه آثار برگزیده جواد علیزاده رونمایی شد.

همچنین تیزر روند شکل‌گیری چاپ کتاب مجموعه آثار برگزیده جواد علیزاده و قسمتی کوتاه از انیمیشن دیرین دیرین که از سوی علی درخشی(کارگردان) به علیزاده تقدیم شد، برای حاضران پخش شد.

علی درخشی، در سخنانی درباره قسمت ویژه دیرین دیرین برای انتشار  کتاب علیزاده، اظهار کرد: این کمترین کاری بود که می‌توانستم انجام دهم. من زیاد اهل صحبت کردن نیست. چون کسانی که از آقای علیزاده کار یاد گرفتند، همانند خودشان بیشتر کار می‌کنند تا صحبت. من  شخصا از ایشان تشکر میکنم.

او خطاب به علیزاده گفت: شاید خیلی‌ها همانند من با دیدن گاه‌نامه‌های شما در دوران جنگی که همه چیز خاکستری بود و هیچ رنگی نبود، عاشق کاریکاتور شدند. این گاه‌نامه‌ها دریچه‌ای بود که ما را به دنیا ارتباط داد و اگر نبود دنیای ما همان جنگ می‌ماند. شما به ما یاد دادید که چند بُعدی باشیم و به همه مسائل فکر کنیم. از شما خیلی چیزها یاد گرفتیم. شما قلمتان را نفروختید و به ما اخلاق و حرفه‌ای‌گری یاد دادید.

در ادامه جواد علیزاده نیز در سخنانی ضمن تشکر از حاضران در مراسم، درباره انتشار کتاب مجموعه آثار خود، خاطرنشان کرد: پیشتر از من پرسیده شده بود که آخرین کاریکاتوری خواهی کشید چه خواهد بود، من پاسخ دادم که خودم را می‌کشم که می‌گویم نمردیم و مردیم! اما حالا باید بگویم نمردیم و یک کتاب منتشر کردیم. در این سال‌ها هیچ‌گاه فرصت نکردم کتاب منتشر کنم و بیشتر مشغول کشیدن کاریکاتور و انتشار نشریه بودم و امروز خیلی خوشحالم که این کتاب منتشر شده است.

صاحب امتیاز و سردبیر مجله طنز و کاریکاتور در پاسخ به پرسشی درباره بن‌بست‌هایی که در زندگی با آنها مواجه شده است، گفت: همه ما کاریکاتوریست‌ها گاهی در کارهایمان با بن بست‌هایی مواجه می‌شویم و ممکن است کارهایمان با سوءتفاهم‌هایی مواجه می‌شود. من نیز بارها با این مشکل رو به رو شده‌ام. اما مهم این است که با کاریکاتورهایی که می‌کشیم به ادامه دادن امیدوار شویم. من با کار کردن و سوژه پیدا کردن تلاش می‌کنم از بن‌بست‌ها بیرون بیایم. زندگی پر از تناقض‌ها است و کار کارتون هم کشف این تناقض‌ها و ایجاد رابطه میان آنهاست. من نیز نگاهم همواره به زندگی همین بوده است.

علیزاده در پاسخ به پرسش احمد عربانی مبنی بر اینکه چطور در این ۳۰ سال نشریه طنز و کاریکاتور را بدون دریافت تبلیغ منتشر کرده است و هنوز  لبخند می‌زند، گفت: به خاطر عشق و علاقه‌ای که به این کار دارم ادامه می‌دهم. الان هم ضرر زیادی برای مجله می‌دهم و مجله هم چند ماه یک بار منتشر می‌شود. اما من به تصمیم‌های عجیب عادت کرده‌ام. سال‌ها پیش نیز وقتی در روزنامه کیهان کار می‌کردم و شرایط شغلی چندان خوبی هم نداشتم، کار در آنجا را به کار در یک شرکتی که پول خوبی هم می‌داد ترجیح دادم. امروز هم به خاطر عشق و علاقه‌ای که دارم به کارم ادامه می‌دهم. فکر می‌کنم آدم یک بار زندگی می‌کند و باید در شغل مورد علاقه کار کند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا توپ گرد است که اشاره ای به کاریکاتورهای قدیمی او داشت، اظهار کرد: برای برخی سوال‌های ساده جوابی وجود ندارد. ما به اینها عادت کرده‌ایم اما هیچگاه دقت نکردیم که جواب مشخصی برای آنها وجود ندارد و توضیحی برای آنها نداریم. زندگی هم از نظر من به همین صورت است.

حسینی‌پور، مدیر عامل خانه کتاب نیز در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: یادم است که در جریان هفته کتاب از آقای علیزاده به عنوان هنرمند پیشکسوت که کارهای بزرگی انجام داده است تقدیر شد. امیدوارم فرصت تقدیر از پیشکسوتان بیشتر فراهم شود و آقای علیزاده نیز با قلمشان بیشتر به هنر و کتاب خدمت کند. همچنین امیدوارم نگاه به هنر از دریچه کتاب بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جواد علیزاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۹۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»

فراخوان ششمین دوره جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب» منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کاریکاتور اندیشه‌ی مصّوری است که نقش بسیار ارزنده‌ای در برقراری ارتباط و ایجاد انگیزه در مخاطبان داشته و مضمون را مطابق خواست، ظرفیت و سلیقه آنان سوق داده و به سمت اندیشه و عمل دلخواه هدایت می‌کند و در عمق لایه‌های جامعه نهادینه می‌نماید.

 

ششمین دوره جشنواره «کارتون کتاب» بر آن است که از طریق عملی‌سازی ماموریت‌های کتابخانه‌های عمومی نظیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه، نگاه هنرمندان در گستره ملّی و بین‌المللی را در حوزه‌های کتاب و کتابخوانی به مخاطب ارائه نماید.

موضوعات این جشنواره عبارتند از:

کتاب، کودک و خانواده
کتاب، فراغت، نشاط و آرامش
کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی
کتاب، کتابخانه وکسب و کار
کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی
کتاب، کتابخانه و رویداد‌های مهم اجتماعی
کتاب، فلسطین و مقاومت غزه (بخش جنبی). 

این جشنواره در بخش‌های حرفه‌ای و مبتدی برگزار می شود.


تبصره ۱: در این دوره بخش اصلی برای شرکت هنرمندان حرفه‌ای و بخش جنبی برای مبتدیان در نظر گرفته شده است.
تبصره ۲: مبتدی به هنرمندان ایرانی که تاکنون در جشنواره یا مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده و یا جایزه‌ای دریافت نکرده اطلاق می‌شود.

به نفر اول تا سوم (برگزیده): لوح تقدیر و تندیس دوسالانه و هدیه نقدی به ترتیب (۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰ یورو) نفر چهارم تا ششم (شایسته تقدیر): لوح تقدیر و تندیس دوسالانه و هدیه نقدی (۸۰ میلیون ریال) ۶ نفر اول (بخش مبتدی): لوح تقدیر و هدیه نقدی (۵۰ میلیون ریال) جوایز اهدا می شود.

تبصره ۱: در صورتی که نفرات اول تا سوم ایرانی باشند، جوایز به صورت ریالی پرداخت می‌شود.

هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سایت جشنواره ارسال کند.


شرکت در این رقابت برای تمام هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است.


تمام آثار دستی، دیجیتالی پذیرفته می‌شود. برای ارائه آثار دستی، از آن‌ها عکس (با کیفیت) یا اسکن گرفته و ارسال نمایید.


هرگونه استفاده از هوش مصنوعی برای خلق اثر باعث حذف آن‌ها می‌شود.


آثار ارسالی نباید تکراری و برگزیده آثار جشنواره‌های دیگر باشد.


به کلیه شرکت‌کنندگانی که آثار آن‌ها به داوری مرحله اول راه پیدا کند. گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب تعلق خواهد گرفت.
تمام حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند با عضویت در درگاه الکترونیکی به نشانی www.booktoon.ir آثار منتخب خود را ارسال کنند.


عضویت در سایت و تکمیل مشخصات (نام، نام‌خانوادگی، نشانی، پست الکترونیک، تلفن تماس و رزومه) الزامی است.


آثار باید به صورت الکترونیکی و با فرمت JPEG، با رزولوشن حداقل ۲۰۰ dpi، با طول یا عرض ۲۰۰۰ pixels و حجم ۱۰۰MB ارسال شود.

مهلت ارسال آثار تا پایان خردادماه (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴) ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد