Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهانبخش سنجابی رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت در حال حاضر چکیده ای از ۴ وزارتخانه است. از اول انقلاب تا امروز سیر تحولاتی که انجام شده، این وزارتخانه را به نهادی تبدیل کرده که متولی بخش صنعت، معدن و تجارت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سنجابی افزود: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، مجموعه شاخص‌های حوزه صنعت، معدن، تجارت و میزان نقشه این‌ راه، در جی دی پی رشد مثبت و قابل قبولی داشته است. به طور قطع در حوزه تجارت، در عدد صادرات و میزان صادرات غیر نفتی و سهم آن در جی دی پی و  حجم صادرات غیر نفتی، رشد قابل قبولی را داشته ایم و این رشد هم خوشبختانه فارغ از اثرات تحریم‌های پیش رو، نمودار فزاینده و افزایشی داشته است.

رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد صنایع مادر، صنایع فولاد سازی و صنایع فلزی تصریح کرد: در حوزه صنایع خلاقانه و نوآورانه با مهندسی معکوس خارج از آن چیزی که در تعاریف دانش بنیان‌ است، در تامین مایحتاج داخلی قدم‌های خوبی برداشته شد و در مواد اولیه وضعیت رقابتی در کشور ایجاد شده است.

ظرفیت تولید در کشور بیش از میزان نیاز مصرف داخلی است

سنجابی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید در کشور بیش از میزان نیاز مصرف داخلی است، به عنوان مثال در صنعت فولاد و محصولات فلزی به طور صد درصدی مازاد بر نیاز داخلی، ارزش افزوده و سهم تولید داریم و این موضوع فضای خوبی را برای صادرات پیش روی تولید کنندگان قرار می‌دهد.

وی گفت: در حوزه صنعتی، هم گام با رشد صادرات نفت، یک آهنگ رشد فوق العاده در صادرات غیر نفتی داشته ایم. در حوزه معدن و صنایع وابسته از نظر تعداد معادن فعال، از نظر پهنه‌های کشف شده و ایجاد ضریب دسترسی به کانی‌های معدنی، رشد چشم گیری را شاهد هستیم.

3 گام پیشرفت در بومی سازی و داخلی سازی

رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص پیشرفت در بومی سازی و داخلی سازی گفت: در این حوزه ما ۴ موج اقدام را پشت سرگذاشته ایم. موج اول آنچه تعبیر به خودکفایی بود، یعنی قطع ارتباط با هرگونه نیاز خارجی و بومی سازی کلیه محصولات، که در این حوزه توفیقات چندانی نداشته ایم و شاید استراتژی معمول و متناسبی نبوده است؛ گام دوم دسترسی به دانش و تکنولوژی بومی سازی محصولات است که با ایجاد یک زنجیره تامین لجستیک برای تامین با کیفیت ترین قطعات، مواد اولیه قدم‌های خوبی را بر داشته ایم.

وی افزود: البته دوران جنگ و دوران تحریم و خصوصا موج‌های تحریمی اخیر، اثرات مخدوش کننده‌ای بر این استراتژی داشته است و پدیده‌هایی به عنوان تضعیف کننده، تاثیرات منفی را برجا گذاشته است؛ گام یا موج سوم به مقاوم سازی اختصاص دارد، که مفهوم آن است که اقتصاد به دنبال آن بخش تولید و تجارت را طوری طراحی کنیم که  بتوانیم در مقابله با هرگونه پدیده بیرونی مثل تحریم‌ها، آسیب پذیری اقتصادی را به حداقل برسانیم و چرخ تولید  در اثر عامل بیرونی متوقف نشود.

سنجابی گفت: کلیدی‌ترین استراتژی که پیش روی نظام تولید و تجارت ما است تکیه بر سیاست اقتصاد مقامتی مقام معظم رهبری و ایجاد بستر‌های لازم برای تحقق اهداف آن‌ها است.

 تا ۳۰ بهمن ماه ۵۵۷ پروژه در ۳۲ استان کشور افتتاح خواهد شد

وی  گفت: حفظ وضعیت موجود در حوزه صنعت و تجارت، برنامه عملیاتی و کوتاه مدت وزارت صنعت برای شرایط خطیری است که در آن قرار داریم و با طراحی یک برنامه میان مدت که رشد همه جانبه صنعت، معدن، صنایع معدنی و تجارت داخلی و خارجی را در بر دارد، این وزارت خانه می تواند علیرغم تمام فشار‌های تحریمی امسال در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی  تا ۳۰ بهمن ماه ۵۵۷ پروژه را در ۳۲ استان کشور افتتاح کند.

رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت  افزود: این موضوع علیرغم فضای تحریم و حرکت در راستای برنامه‌های میان مدت است که رشد همه جانبه صنعت، معدن و تجارت را در پیش دارد. این ۵۵۷ پروژه، افتتاح خط تولید و در حال آغاز برای بهره برداری است.

۲۲۱ هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری برای اشتغال ۲۷ هزار ۸۶۲ نفر

سنجابی  تصریح کرد:  ۵۵۷ پروژه ذکر شده با اعتبار ۲۲۱ هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و برآورد می‌شود به میزان ۲۷ هزار و ۸۶۲ نفر اشتغال ایجاد کند. ناگفته نماند که  ۹ پروژه کلنگ زنی هم با حجم سرمایه گذاری  ۴۵۸ هزار و ۳۳ میلیارد هزار میلیون ریال انجام می شود که و در آن برای ۶ هزار و ۹۵ نفر اشتغال ایجاد می شود.

اولویت اصلی وزارت صنعت در حوزه تجارت و تولید، تراز بازرگانی است

وی گفت: در یکسال منتهی به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران ۳۳ هزار و ۹۵۷ نفر اشتغال صنعتی ایجاد شده است. اولویت اصلی وزارت صنعت در حوزه تجارت و تولید، تراز بازرگانی است و البته کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی که برای این موضوع هم برنامه عملیاتی کوتاه مدتی طراحی شده و در برنامه‌های آتی وزارتخانه قرار دارد.

رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: در ستاد گرامیداشت چهلمین بهار انقلاب اسلامی از چهل سال نمای تولید کشور رو نمایی خواهیم کرد و این به صورت یک کتاب مصور تاریخی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت چهل سالگی انقلاب اخبار اقتصادی انقلابی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۱۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه روشنایی معابر نواحی صنعتی رضی و مشگین شهر افتتاح می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل از افتتاح پروژه روشنایی معابر نواحی صنعتی رضی و مشگین‌شهر با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال در سالروز گرامیداشت آزادسازی خرمشهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، هاشم علایی اظهار کرد: با توجه به آغاز عملیات کلنگ‌زنی روشنایی نواحی صنعتی رضی و مشگین شهر در پایان سال گذشته، خوشبختانه در کمتر از دو ماه از آغاز عملیات اجرایی آن، شاهد خرید تجهیزات، تیرگذاری و پایان پروژه روشنایی معابر این نواحی صنعتی هستیم که این موضوع، نشان از کار و تلاش جهادی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان دارد.

وی افزود: برای اجرای این پروژه، اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است تا ضمن روشنایی معابر، میزان ضریب امنیت در این نواحی صنعتی افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: تحقق شعار سال و اجرای منویات مقام معظم رهبری با حمایت از واحدهای تولیدی امکان‌پذیر است و با اجرای پروژه‌های عمرانی و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز، تلاش می‌شود، زمینه حضور سرمایه‌گذاران و رونق تولید و اشتغال در استان فراهم شود.

کد خبر 751143

دیگر خبرها

  • فن‌بازار تخصصی معدن افتتاح شد
  • وزیر صنعت معدن و تجارت شامگاه دوشنبه وارد اراک شد
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان مرکزی سفر می‌کند
  • پروژه روشنایی معابر نواحی صنعتی رضی و مشگین شهر افتتاح می‌شود
  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری صادر شد+ سند
  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری با عمر کمتر از پنج سال صادر شد
  • صدور مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری دست دوم
  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری صادر شد
  • برای تولید اتوبوس و کشنده نیازمند خارجی‌ها نیستیم