Web Analytics Made Easy - Statcounter


   

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛عباس عیسی زاده ،قدیمی ترین و تنها آهنگر استان هرمزگان است ،که در کوچه آهنگری بازار اوزیها مشغول به هنر آهنگری به شیوه سنتی است که و قریب به هفتاد سال است که در بازار اوزیها به شغل آهنگری مشغول می باشد.

عیسی زاده صاحب هشت فرزند است که از این میان شش فرزند پسر و  ۲ تای ان دختر است ؛از میان فرزندان او  حسین عیسی  زاده در جنگ هشت سال  دفاع  مقدس شهید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس زاده در گفتگو با خبرنگار  هرمز؛اظهار کرد: متولد سال ۱۳۰۲و بزرگ شده بندرعباس هستم که از سنین کودکی با شاگردی در کنار آهنگران این حرفه را آموختم اکنون ۹۵ سال سن دارم  و این کار را فقط برای اینکه حوصله ام در خانه سر نرود و همچنین دیدن دوستان قدیمی انجام می دهم.

عیسی زاده افزود: مغازه آهنگریم را در سال ۱۳۲۷ افتتاح کردم و آن زمان تمام همسایه هایم به شغل های نجاری ،سفالگری وکارهای فنی و سنتی مشغول بودم به همین علت نام این کوچه به اسم آهنگری شهرت یافته است.

تنها اهنگر استان هرمزگان نحوه کار خود پیش از انقلاب را اینگونه بیان می کند: تا پیش از  انقلاب و توسعه  یافتن شهر  بندرعباس ، تمامی نقاط این شهر بیابانی و ساحلی  بود ، هیچ امکانات خاصی  وجود نداشت  و حتی آب برای خوردن نداشتیم و لوله کشی شهری  وجود  نداشت.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانم آهن و فولاد ذوب شده را شکل دهم به دریا می رفتم وآب شور دریا را در  کوزه می ریختم و آن را همراه با خود به مغازه اورده و استفاده  می کردم.

تنها آهنگر هرمزگانی سختی های کار وحرارت بالای کوره را شیرین بیان می کند و اظهار کرد: شاید جوانان امروزی نتوانند مشقت های این شغل را تحمل کنند اما بنده به خاطر علاقه شدیدم به این حرفه و دست سازهایم  تا به امروز در گرمای  بالای  ۵۰ درجه  بندرعباس و در کنار گدازه های آهن و فولا کار کرده ام.

قدیمی ترین آهنگر  بندرعباس ادامه داد: این  حرفه  را به چهار تن از  فرزندانم  آموزش داده ام اما آنها به خاطر  نداشتن درآمد به شغل های دولتی و اداری روی آورده اند.

وی واردات بی رویه از کشور چین را علت نابودی این شغل دانست و افزود : ابزاری که بنده تولید می کنم  کیفت و عمر طولانی تری به نسبت مشابه خارجی دارد.

عیسی زاده تصریح کرد: تا پیش از صنعتی شدن  ابزار آلات  آهنی ، ابزار کشاورزی ، لنگر کشتی ها و هر چیزی که با آهن و فولاد سر و کار دارد را با سفارشهای  بسیار از سراسر استان هرمزگان تولید و انجام  می دادم.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۳۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش قاضی‌زاده برای واردات تجهیزات پزشکی و داروهای جانبازان

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: با همکاری دولت و مجلس رشد قابل قبولی در پرداختی بنیاد شهید به خانواده‌های ایثارگر اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید: عین‌اللهی: درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان شد

وی ادامه داد: بعد از ۱۰ سال مسئله تامین ارز برای خرید تجهیزات پزشکی برای ایثارگران و جانبازان که سال‌ها در گیر و دارهای اداری سرگردان بود، به نتیجه رسید. در این سال‌ها از ثبت سفارش و اجازه واردات تجهیزات پزشکی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران که مشابه داخلی داشت، جلوگیری می‌شد و ما مجبور به واردات چمدانی این تجهیزات که در داخل هم یافت نمی‌شد، بودیم.

رییس بنیاد شهید ادامه داد: خوشبختانه وزارتخانه‌های بهداشت و صمت مجوزهای لازم را به بنیاد دادند. در جدول تخصیص منابع ارزی نیز برای واردات تجهیزات و داروهای ایثارگران و جانبازان از ارز ترجیحی استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229909 برچسب‌ها جانبازان

دیگر خبرها

  • مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است
  • رئیس جمهور با انتقال دانشگاه‌های دریایی به هرمزگان موافقت کرد
  • پردیس دریایی دانشگاه‌های مطرح کشور به هرمزگان منتقل می‌شود
  • عملیات اجرایی بنادر جدید لنگه و مکران آغاز خواهد شد
  • خبر خوش قاضی‌زاده برای واردات تجهیزات پزشکی و داروهای جانبازان
  • مواج شدن دریا در خلیج‌فارس با وزش بادهای جنوب غربی
  • صدور هشدار نارنجی دریایی در هرمزگان/آخر هفته دریا مواج خواهد بود
  • گل قیچی برگردان زیبای شجاع خلیل زاده مقابل فولاد (فولاد - تراکتور)
  • گل اول تراکتور به فولاد + فیلم
  • ناپایداری جوی و دریایی در هرمزگان از بعدازظهر، ۱۷ اردیبهشت