Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-02@14:36:56 GMT

دردسرهای خوراکی برای معده!

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۴۰۴۱

گوشت های فرآوری شده سرشار از کالری و چربی های اشباع هستند. این مواد غذایی نه تنها برای معده شما بد هستند، بلکه می توانند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را نیز افزایش دهند. گاز، معده درد، یبوست، و اسهال از نشانه های رایج بروز مشکل در دستگاه گوارش انسان هستند. آفتاب‌‌نیوز : سلامت دستگاه گوارش در درجه نخست با یک رژیم غذایی سالم پیوند خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف مواد غذایی سالم به بهبود گوارش کمک کرده و دنبال کردن یک رژیم غذایی نامناسب نتیجه ای معکوس خواهد داشت.
به گزارش "ریدرز دایجست"، اگر غذا به درستی گوارش نشود، سلول های بدن نیز آنچه برای ارائه عملکرد درست و بهینه نیاز دارند را دریافت نخواهند کرد. همچنین، بخش اعظم سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارش قرار دارد که هرچه بیشتر اهمیت حفظ سلامت این بخش را نشان می دهد. در شرایطی که برخی مواد غذایی برای تقویت سلامت دستگاه گوارش مفید هستند، برخی دیگر می توانند در عملکرد مطلوب آن اختلال ایجاد کنند. در ادامه با برخی از بدترین مواد غذایی برای معده بیشتر آشنا می شویم.
مواد غذایی سرشار از کربوهیدارت
غذاهای سرشار از کربوهیدارت می توانند تعادل جمعیت باکتریایی روده ما را تغییر داده و محرکی برای التهاب باشند. مواد غذایی که دارای نسبت بالای کربوهیدارت به وزن خود هستند، به عنوان غذاهای سرشار از کربوهیدارت در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال، یک سیب زمینی کوچک که بسیاری آن را به عنوان یک کربوهیدارت بد در نظر می گیرند، 170 گرم وزن دارد، اما بیشتر از آب تشکیل شده و تنها 23 درصد آن کربوهیدارت است. در مقابل، یک کیک برنجی ساده تنها 9 گرم وزن دارد، اما تقریبا 80 درصد آن از کربوهیدارت تشکیل شده است.
به عنوان نمونه: بیگل (نان شیرینی حلقوی)، نان (از جمله نان های غلات کامل)، کراکرها، پاستا، غلات صبحانه، برنج سفید، پرتزل
چربی های ناسالم
سه نوع چربی غذایی با التهاب پیوند خورده اند و می توانند به افزایش چربی شکم منجر شوند که شامل چربی های ترانس، چربی های اشباع، و اسیدهای چرب امگا-6 می شوند. غذاهای مختلفی به واسطه وجود این چربی های ناسالم موجب تشکیل چربی در ناحیه شکم می شوند.
به عنوان نمونه: غذاهای بسته بندی شده (چربی های ترانس)؛ گوشت های فرآوری شده و با چربی بالا، لبنیات پر چرب، برخی آبنبات ها (چربی اشباع)؛ روغن ذرت، روغن هسته انگور، روغن سویا، روغن گلرنگ، روغن آفتابگردان (اسیدهای چرب امگا-6)
گوشت های فرآوری شده
گوشت های فرآوری شده سرشار از کالری و چربی های اشباع هستند. این مواد غذایی نه تنها برای معده شما بد هستند، بلکه می توانند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را نیز افزایش دهند. گوارش گوشت های فرآوری شده برای افراد بسیاری دشوار است. این مواد غذایی می توانند برای مدت زمان طولانی‌تری در روده باقی بمانند زیرا تجزیه آنها دشوارتر است. همچنین، آنها فاقد مواد مغذی مفید، مانند فیبر هستند، که در دشوار شدن گوارش آنها نقش دارد.
به عنوان نمونه: کالباس ها، سوسیس ها، گوشت های چرخ کرده
غذاهای سرخ شده
غذاهای سرخ شده معده را حسابی به زحمت انداخته و می توانند به بازگشت اسید معده به مری و سوزش سردل منجر شوند. غذاهای سرخ شده همانند غذاهای فرآوری شده، مدت زمان بیشتری در معده باقی می مانند و گوارش آنها به واسطه محتوای چربی زیاد برای بدن بیشتر طول می کشد. همچنین، آنها در افزایش چربی شکم نقش دارند.
شیر و لبنیات حاوی لاکتوز زیاد
یکی از موارد کلیدی برای حفظ سلامت و شادابی معده پرهیز از اُلیگو-دی-مونو ساکاریدها و پولیول های قابل تخمیر (FODMAPs) یا کربوهیدارت هایی است که به سرعت تخمیر می شوند، که می تواند روده شما را تحریک کند. برخی افراد نسبت به هیچ فودماپی حساس نیستند، اما دیگران با مصرف برخی مواد غذایی با بروز علائم مواجه می شوند و برخی دیگر با هر بار مصرف به تدریج وخیم‌تر شدن آثار را تجربه می کنند. لاکتوز در شیرهای حیوانی یافت می شود و یکی از فودماپ های شناخته شده‌ است. لاکتوز در روده کوچک توسط آنزیمی به نام لاکتاز تجزیه می شود. بدن انسان با افزایش سن لاکتاز کمتری تولید می کند که به معنای کاهش توانایی دستگاه گوارش در تحمل محصولات لبنی است.
به عنوان نمونه: شیر، ماست معمولی، پنیرهای نرم، دسرهای مبتنی بر لبنیات
فروکتوز بیش از حد (در سیب، عسل، مارچوبه)
غذاهای حاوی فروکتوز (یک فودماپ دیگر) زیاد در مقایسه با گلوکز می توانند به تولید گاز، نفخ، و اسهال کمک کنند. مطالعه ای در سال 2008 که در نشریه Journal of Clinical Gastroenterology منتشر شد، نشان داد که بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر که یک رژیم غذایی بدون فروکتوز را دنبال می کردند با بروز علائم کمتری مواجه بودند.
به عنوان نمونه: برخی میوه ها (سیب، انبه، هندوانه)؛ برخی سبزی ها (مارچوبه، نخود)؛ شیرین کننده ها (شربت ذرت با فرکتوز بالا، شهد آگوا، عسل).
سیر، پیاز، و عموزاده های با فیبر بالا
ناتوانی بدن در گوارش نوعی فیبر به نام فروکتان که در این قبیل مواد غذایی وجود دارد می تواند موجب نفخ شود. این فیبر که یکی دیگر از فودماپ هاست، به نظر می رسد نسبت به برخی انواع دیگر فیبر موجب بروز علائم بیشتری می شود، اما شاید مصرف بیش از حد نیز در این زمینه موثر باشد.
به عنوان نمونه: غلات (جو، گندم)؛ سبزی ها (کنگر فرنگی، پیاز، سیر)؛ حبوبات (لوبیا سیاه، لوبیا قرمز، سویا)؛ افزودنی ها (اینولین)
لوبیاها و مغزدانه ها
ما فاقد آنزیمی برای شکستن فودماپ موجود در این مواد غذایی هستیم، از این رو، باکتری های روده باید آنها را گوارش کنند که به تولید گاز منجر می شود.
به عنوان نمونه: بیشتر لوبیاها و برخی مغزدانه ها (بادام هندی، پسته).
شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی
الکل قندها، شیرین کننده های کم کربوهیدارت که به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارند و به برخی غذاهای دیگر افزوده می شوند، از جمله فودماپ ها هستند. از این رو، غذاهای حاوی آنها بین گزینه هایی قرار می گیرند که می توانند موجب افزایش چربی شکم شوند و باید از آنها پرهیز کنید. از آنجایی که باکتری های روده باید فودماپ ها را گوارش کنند، این شرایط می تواند به تولید گاز و نفخ منجر شود.
به عنوان نمونه: برخی میوه ها (سیب، شاه توت، هلو، گلابی، آلو)؛ سبزی ها (گل کلم، قارچ، نخود برفی)؛ شیرین کننده های مصنوعی (ایزومالت، مانیتول، پلی دکستروز)؛ غذاهای بدون قند.
غذاهای بدون چربی
افراد بسیاری فکر می کنند که غذاهای بدون چربی انتخاب های سالم‌تری هستند. اما در واقعیت، غذاهای بدون چربی می توانند برای معده بسیار بد باشند. این قبیل غذاها به طور معمول حاوی مقدار زیادی مواد نگهدارنده مصنوعی و مواد شیمیایی هستند که می توانند مغز را سردرگم کنند. بدن برای گوارش مواد مصنوعی شکل نگرفته است. این تجمع مواد بد می تواند به نفخ و احساس خستگی منجر شود.
الکل
نوشیدن الکل تنها به کبد انسان آسیب نمی رساند. نوشیدنی های الکلی حاوی کالری زیاد هستند و مصرف آنها آهنگ فرآیندهای چربی سوزی بدن را کند می سازد.
نوشیدنی های شیرین شده با فروکتوز
نوشیدنی های حاوی فروکتوز نیز دوست خوبی برای معده شما نیستند. از نظر خطر چربی شکم، نوشیدنی های شیرین شده با فروکتوز ممکن است از همتایان غذایی خود نیز خطرناک‌تر باشند زیرا مصرف آنها راحت‌تر بوده و فروکتوز بیشتری در مدت زمان کوتاهی وارد بدن می شود.
شیرینی های صبحانه
مافین ها یا دونات ها گزینه های سالمی برای آغاز روز نیستند. آنها محصولاتی پردازش شده و بسته بندی شده هستند و می توانند حاوی چربی های ترانس و قندهای مصنوعی فراوان باشند.
سالادهای آماده
سالادهای آماده که از مغازه ها خریداری می کنید معمولا با چاشنی هایی همراه هستند که می توانند ارزش غذایی خود سالاد را به شدت کاهش دهند. سالاد خود را به جای سس های هزار جزیره یا مزرعه که حاوی چربی ترانس فراوان هستند با سرکه یا روغن زیتون مصرف کنید.
تنقلات شور
نمک در هر شکلی می تواند یکی از مقصران افزایش چربی شکم باشد. نمک بیش از حد موجب احتباس آب زیاد در بدن می شود که نفخ و افزایش وزن را در پی دارد. تنقلات شور، مانند چیپس سیب زمینی و پفک حاوی روغن های هیدروژنه نیز هستند که این نوع روغن به معنای حضور چربی های ترانس مضر است.
منبع: عصر ایران

منبع: آفتاب

کلیدواژه: معده کالری دستگاه گوارش رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۴۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو

به گزارش همشهری آنلاین، داشتن پوستی زیبا و شاداب یکی از آرزوهای ما است. بسیاری از ما تمایل داریم که از مواد غذایی مختلف برای زیباتر کردن موها پوست خود استفاده کنیم. ولی همه مواد غذایی نمی توانند خواص خوبی برای پوست داشته باشند. سفیده تخم مرغ، به عنوان یک منبع غنی از ویتامین ها و پروتئین ها، نقش بسیار موثری در حفظ سلامت موها دارد. افرادی که با مشکلات پوست و مو مواجه هستند، می توانند از سفیده تخم مرغ برای کاهش این مشکلات استفاده کنند. قصد داریم تاثیر استفاده از سفیده تخم بر روی پوست و مو را به شما توضیح دهیم.

سفیده تخم مرغ و مواد مغذی موجود در آن

یکی از موضوعاتی که باعث محبوبیت سفیده تخم مرغ شده است، مواد مغذی بسیار زیادی است که در ماده غذایی وجود دارد. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که تخم مرغ منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین است. پروتئین های موجود در سفیده تخم مرغ به اندازه ۴ گرم می باشد. البته بسته به اندازه تخم مرغ، این میزان پروتئین می تواند کمتر باشد. پروتئین نقش اساسی برای سفتی و زیبایی پوست دارد و جزء ترکیبات ضد چروک محسوب می شود. مواد معدنی و برخی از ویتامین ها نیز می توانند باعث بهبود سلامت پوست شما شوند. سفیده تخم مرغ سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی است و می تواند باعث بهبود سلامت پوست و مو شود.

با خواص بی شمار سفیده تخم مرغ برای پوست و مو آشنا شوید!

همانطور که اشاره کردیم، سفیده تخم مرغ دارای ترکیبات بسیار زیادی می باشد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به پروتئین اشاره کرد. به هر حال هر یک از ترکیبات، می توانند برای پوست اهمیت زیادی داشته باشند و باعث بهبود سلامت پوست شوند. از جمله خواص بی شماری که برای سفیده تخم مرغ برای پوست و مو وجود دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. سفت کردن پوست صورت
با توجه به اینکه سفیده تخم مرغ دارای پروتئین زیادی می باشد، می تواند برای سفت کردن پوست مورد استفاده قرار گیرد. در واقع، افرادی که در اثر افزایش سن، با شلی و افتادگی پوست مواجه هستند، می توانند با مصرف سفیده تخم مرغ شاهد کاهش چین و چروک های پوستی باشند.

پوست صورت در اثر افزایش سن استحکام خود را از دست می دهد و با چین و چروک های پوستی مختلفی مواجه می شود. به همین خاطر، پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ، استحکام پوست را افزایش می دهد و منجر به جوانی پوست می شود.

۲. کاهش ریزش مو
بسیاری از افراد تخم مرغ را برای کاهش ریزش مو مورد استفاده قرار می دهند. واقعیت این است که تخم مرغ با داشتن مواد مغذی مختلف، نقش موثری در سلامت موها دارد و می تواند منجر به کاهش ریزش مو گردد.

برای استفاده از سفیده تخم مرغ برای پوست و مو، بهتر است که ابتدا سفیده از زرده جدا شود. سپس، سفیده بر روی کف سر قرار بگیرد و به مدت چند ساعت نیز بر روی کف سر بماند. برای این کار می توانید پس از قرار دادن سفیده تخم مرغ، یک کلاه مناسب را بر روی پوست سر خود قرار دهید تا هم پوست سر گرم شود و جذب مواد مغذی بیشتر شود و هم، تاثیر تخم مرغ افزایش پیدا کند.

۳. بستن منافذ باز پوست
اگرچه منافذ باز پوست اهمیت بسیار زیادی برای پوست دارند و نباید بسته شوند. ولی به هر حال، در صورتی که منافذ به شدت باز باشند، ترشح چربی در پوست هم افزایش پیدا کرده و این اتفاق منجر به بروز جوش ها و آکنه های پوستی می شود. با بستن منافذ باز پوستی، می توانید ترشح چربی در پوست و مو را کاهش دهید. برای این کار می بایست مقداری از سفیده تخم مرغ را با آبلیموی طبیعی مخلوط کنید. سپس، ماسک ایجاد شده را بر روی پوست صورت بزنید و اجازه دهید تا خشک شود. پس از گذشت ۱۵ دقیقه، می توانید پوست صورت خود را بشویید.

۴. کشیدن پوست و کاهش چین و چروک های پوستی
یکی از اصولی ترین روش ها و بهترین روش ها برای کاهش چین و چروک های پوستی، استفاده از سفیده تخم مرغ می باشد. اگر احساس می کنید که پوست شما با چین و چروک های پوستی مختلفی مواجه است، می توانید مقداری از سفیده تخم مرغ را بر روی پوست خود استفاده کنید. برای این کار ابتدا پوست خود را تمیز کنید و با یک شوینده مناسب، پوست را از هر گونه آلودگی تمیز نمایید. سپس، مقداری از سفیده تخم مرغ را بر روی پوست صورت بزنید و اجازه دهید تا سفیده تخم مرغ بر روی پوست خشک شود. می توانید برای اثربخشی بیشتر تخم مرغ، یک دستمال کاغذی بر روی پوست آغشته شده به تخم مرغ قرار دهید و پس از گذشت ۱۵ دقیقه صورت خود را آبکشی کنید.

در این باره تاثیر زرده و سفیده تخم مرغ بر رشد مو | روش مصرف هر کدام چگونه است؟

۵. حذف موهای ریز صورت با سفیده تخم مرغ!
یکی از خواص جالب سفیده تخم مرغ خاصیت چسبندگی آن است. اگر دارای موهای ریز زیادی بر روی پوست خودتان می باشید، می توانید از سفیده تخم مرغ استفاده کنید. اگرچه این روش برای حذف موهای پوست، اصولی نیست و شاید برای بسیاری از افراد پاسخگو نباشد. ولی باز هم می توانید آن را امتحان کنید و چون سفیده تخم مرغ برای پوست فواید بی شماری دارد، هیچ گاه از مصرف آن ضرر نخواهید کرد.

برای حذف موهای زائد پوست، می بایست ابتدا سفیده تخم مرغ را بر روی پوست مورد استفاده قرار دهید. سپس، یک دستمال کاغذی را بر روی پوست آغشته به سفیده تخم مرغ بگذارید تا به پوست بچسبد. پس از گذشت چند دقیقه و خشک شدن کامل سفیده تخم مرغ، دستمال کاغذی ها را محکم بکشید تا موهای ریز صورت شما کنده شوند.

۶. کاهش چربی ترشح شده بر روی پوست
همانطور که اشاره کردیم، سفیده تخم مرغ باعث سفتی پوست و مو می شود. افرادی که دارای منافذ باز پوستی زیادی هستند، می توانند با سفیده تخم مرغ ترشح چربی پوست را کنترل کنند. برای این کار لازم است که صورت خود را به طور کامل شستشو دهید. سپس، یک لایه از سفیده تخم مرغ را بر روی پوست صورت بزنید و پس از اینکه سفیده تخم مرغ بر روی پوست خشک شد، آن را با آب سرد یا ولرم بشویید. این روش باعث کنترل چربی پوست و به دنبال آن کنترل بروز جوش ها و آکنه های پوستی می شود. با این کار هم شما شاهد کاهش چربی پوست خودتان هستید و هم می توانید از بروز جوش های چرکی و غیر چرکی در اثر ترشح چربی بیش از حد جلوگیری کنید.

۷. کنترل چربی پوست سر و کاهش چربی
یکی از خواص فوق العاده سفیده تخم مرغ این است که می تواند باعث کنترل چربی پوست سر شود. افرادی که دارای مشکل ترشح چربی زیاد در پوست سر می باشند، می توانند با کمک سفیده تخم مرغ چربی ترشح شده را کنترل کننده و کاهش دهند. چربی پوست سر منجر به بروز شوره و ریزش موی شدید می شود. سفیده تخم مرغ می تواند با کنترل ترشح چربی در پوست سر، از ریزش مو در اثر چربی جلوگیری کند. همچنین، این ماده مغذی باعث می شود که فولیکول های مو محکم تر شوند و منافذ باز پوست سر نیز بسته شوند. این موضوع باعث کنترل شدن ترشح چربی در پوست سر شده و ریزش مو را کاهش می دهد.

برای کاهش ترشح چربی در پوست و مو، می بایست مقداری از سفیده تخم مرغ را بر روی پوست سر بزنید. برای این کار یک قاشق عسل را به یک سفیده تخم مرغ اضافه کنید و بر روی پوست کف سر بمالید. در نهایت می توانید سفیده تخم مرغ را ۱۰ دقیقه بر روی پوست سر قرار دهید و سپس، موهای خود را آبکشی کنید و در صورت نیاز از یک شامپوی ملایم نیز استفاده نمایید.

کد خبر 848444 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها چربی خبر مهم تخم مرغ مجله پوست و مو ماسک - سلامت

دیگر خبرها

  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • هشدار به کسانی که هر روز پنیر میخورند
  • خوراکی‌هایی که بهتر است با معده خالی خورده نشوند
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • تریاک از معده قاچاقچی در اسفراین کشف شد
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم