Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد جواد ابطحی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره طرح استانی شدن انتخابات گفت: استانی شدن انتخابات تیر خلاصی به نظام مردم سالاری دینی می زند چرا که امید مردم به خانه ملت است و اگر آنان با دیدار با وزیر، فرماندار و یا بخشدار ناامید شوند با نمایندگان جهت حل مشکلات شان ملاقات می کنند اما با استانی شدن انتخابات توجه نمایندگان به حوزه انتخابیه شان کاهش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: قطعا وظیفه ذاتی نمایندگان این است که قانون گذاری کلان و ملی را در سرلوحه کار خود قرار دهند اما راهکار آن استانی شدن انتخابات نیست.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس تصریح کرد: ما باید با تغییر قانون اساسی یا به سمت دو مجلسی شدن حرکت کنیم یا آنکه اختیارات بیشتری به شوراهای اسلامی شهر و روستا دهیم و شوراها نقش فعلی نمایندگان در حوزه انتخابیه را انجام دهند.

ابطحی با اشاره به اینکه با استانی شدن انتخابات هزینه های تبلیغات به شدت افزایش پیدا می کند، گفت: بنده برای انتخابات حدود ۴۵ میلیون تومان هزینه کردم اما در حالی که با استانی شدن انتخابات باید در همه شهرستان ها و روستاهای استان تبلیغات صورت گیرد و این مساله موجب افزایش شدید هزینه تبلیغات انتخاباتی می شود.

وی افزود: از نتایج استانی شدن انتخابات این است که یا پولدارها وارد عرصه انتخابات می شوند یا کاندیدای انتخابات برای کسب هزینه های انتخابات خود به سراغ افراد سرمایه دار می روند و در نتیجه به نوعی وامدار آنان می شوند که این نتایج بسیار بدی برای کشور دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: از آنجایی که احزاب ما قوی نیستند، انتخابات لیستی می شود و در برخی استان ها قوم گرایی تشدید می شود که این مساله هم خطرات امنیتی زیادی برای کشور دارد.

ابطحی تاکیدکرد: برخی از نمایندگان به دلیل مرارت هایی که در حوزه انتخابیه خود دارند به دنبال استانی شدن انتخابات هستند اما این در حالی است که این مشکل به وعده های مکرر خودشان در زمان انتخابات برمی گردد اما در تحقق آن وعده ها مانده اند و به دنبال تغییر قانون انتخابات هستند.

وی گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نواقص زیادی دارد که اگر با این کیفیت تصویب شود، قطعا شورای نگهبان آن را رد می کند.

کد خبر 4518486 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۴۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟

245 نماینده مجلس شورای اسلامی دوازدهم در دور اول انتخابات در 11 اسفند ماه مشخص شدند و 45 نماینده باقی‌مانده نیز در دور دوم انتخابات در جمعه این هفته (21 اردیبهشت) مشخص خواهند شد تا مجلس دوازدهم کار خود را با 290 نماینده از 7 خرداد ماه به‌ریاست مسن‌ترین نماینده مجلس، آغاز کند.

اولین دستور رسمی و علنی مجلس جدید، رئیس و هیئت رئیسه با رأی اکثریت نمایندگان خواهد بود.

از پیش از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه چه‌کسی رئیس قوه مقننه خواهد شد، آغاز شده است و در همین راستا نامزدهای‌ ریاست مجلس جلسات متعددی را با عناوین مختلف  برگزار و با رسانه‌‌ای کردن تعداد حاضرین در جلسه سعی کردند احتمال نشستن بر صندلی شماره یک مجلس را برای خود تقویت کنند.

اگرچه حدود 10 نماینده از نمایندگان منتخب برای ریاست مجلس آتی، در حال تلاش و رایزنی‌ هستند اما طبق بررسی‌ها و پیگیری‌های خبرنگاران تسنیم از گروه‌های مختلف سیاسی، 4 نامزد بالقوه برای ریاست آتی مجلس شورای اسلامی مطرح هستند و تلاش برخی دیگر از نمایندگان منتخب برای این مهم، ممکن است حتی به کاندیداتوری هم نکشد.

بنا بر این گزارش، محمدباقر قالیباف با سابقه ریاست مجلس در 4 سال گذشته، علی نیکزاد با سابقه دودوره‌ای وزارت و نائب‌رئیسی مجلس، منوچهر متکی با سابقه یک دوره سکانداری وزارت امور خارجه و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با سابقه نائب‌رئیسی مجلس یازدهم، 4 گزینه اصلی برای ریاست مجلس دوازدهم هستند که ممکن است بر اثر رایزنی‌هایی که اکنون در حال انجام است، در نهایت 2 گزینه برای رأی‌گیری در صحن علنی باقی بمانند.

این افراد هم‌اکنون در حال رایزنی‌ با منتخبان مجلس دوازدهم برای جلب نظر آنها هستند و یک منبع آگاه و مطلع نیز به خبرنگار تسنیم گفته است که این 4 گزینه علاوه بر رایزنی‌ با نمایندگان منتخب، همزمان با یکدیگر نیز در حال رایزنی‌ هستند تا شاید بتوانند یکی از گزینه‌ها را به‌نفع خود از صحنه رقابت کنار بزنند.

همچنین برخی نمایندگان تصور می‌‌کنند که ممکن است سید محمود نبویان نماینده فعلی و منتخب اول تهران، گزینه پیش‌بینی‌نشده و غافلگیرکننده انتخابات ریاست مجلس باشد اما پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که آقای نبویان در گفت‌وگوهایی که با چند نماینده منتخب مجلس داشته تصریح کرده است که تمایلی برای ریاست مجلس ندارد.

البته در این میان، برخی منتخبان مجلس دوازدهم هم هستند که  می‌گویند یک نماینده منتخب دیگر، تمایل وافری برای برای ریاست مجلس دارد اما تاکنون نتوانسته است حتی به‌تعداد انگشتان 2 دست، نظر نمایندگان منتخب را جلب کند.

دیگر خبرها

  • خبر مهم شورای نگهبان برای کاندیداهای دور دوم انتخابات
  • ورود جانبدارانه نمایندگان فرماندار به انتخابات مطلقاً ممنوع است
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (لیست کامل سایت‌های زودبازده داخلی و خارجی)
  • اعتبارات طرح‌های عمرانی استان‌ها در بودجه ۱۴۰۳ سی درصد افزایش یافت
  • حضور پرشکوه مردم در آزمون بزرگ انتخابات
  • تبلیغات کاندیداها در رسانه ملی گلستان آغاز شد
  • انتخابات الکترونیک چه مراحلی دارد؟
  • استفاده از سالن‌های دولتی برای تبلیغات نامزد‌های مجلس