Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، با بخشنامه جدید بانک مرکزی، پرداخت سود سپرده‌های بانکی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر کرده است. در واقع، اگر سپرده‌گذاری، پیش از موعد یکماه از سپرده خود برداشت کند، بانکها مکلف به پرداخت سود به او نیستند؛ بنابراین شرط ارایه سود از سوی نظام بانکی به سپرده‌های کوتاه‌مدت، ماندگاری حداقل یکماهه در شعب بانکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بخشنامه‌ای که شورای پول و اعتبار، اول دیماه تدوین و به نظام بانکی ابلاغ کرده بود، معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر یافته و بنابراین اگر یک سپرده یک ماه تمام را در شعب بانکی باقی بماند، می‌تواند سود دریافت کند که این نرخ هم البته ده درصد است.

پیش از این مصوبه شورای پول و اعتبار، شعب بانکی در صورت واریز و برداشت از حساب‌های کوتاه‌مدت، سود روزشمار را در پایان هر ماه واریز می‌کردند، اما اکنون این گونه نیست و شرایط تغییر کرده است.

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: از امروز بخشنامه جدید بانک مرکزی برای تغییر شیوه پرداخت سود به سپرده‌های کوتاه مدت، از روزشمار به ماه‌شمار اجرایی می‌شود که بر اساس آن، اگر یک مشتری سپرده خود را تا پیش از موعد یکماهه از بانک برداشت کند، سود آن به نحوی محاسبه خواهد شد که میانگین کمترین میزان مبلغ مانده در حساب طی روزهای یک ماه را محاسبه و به آن سود تعلق می‌دهند.

بانکها نرخ سود سپرده را با مردم چطور حساب می‌کنند؟

سود سپرده‌های بانکی به صورت روزشمار و با نرخ سود علی‌الحساب طبق فرمول (مدت به روز) × (نرخ) × (مبلغ سپرده‌گذاری) تقسیم بر ۳۶۵ = سود سپرده‌های کوتاه‌مدت روز شمار محاسبه می‌شود. آنگونه که کارمندان شعب بانکی می‌گویند، سود روزشمار ۱۵ درصد یعنی کمترین مانده روزانه شما جمع شده و در پایان سی روز محاسبه می‌شود. سپس عدد به دست آمده در ۱۵ درصد ضرب و مجموع آن تقسیم بر ۳۶۵ که معرف ۳۶۵ روز سال است.

به عنوان مثال اگر ده میلیون تومان به شکل ثابت در بانک با نرخ ۱۵ درصد نگه داشته شود، سود آن این گونه به دست می‌آید که عدد یک میلیون در ۳۰ برای ماه‌های ۳۰ روزه و ۳۱ برای ماه‌های ۳۱ روزه ضرب شده و عدد ۳۰۰ میلیون تومان به دست آمده در ۱۵ درصد ضرب می شود. حال عدد ۴۵ میلیون تومان به دست آمده بر ۳۶۵ تقسیم می شود که این سود یک ماه مبلغ سپرده‌گذاری است.

حال آنگونه که فرمول بانک مرکزی می‌گوید، بانکها اجازه ندارند این سود را برای سپرده‌هایی محاسبه کنند که کمتر از یک ماه در بانک مانده باشند؛ یعنی در فرمول محاسبه سود که قبلا وجود داشته، تغییر ایجاد شده و در تبدیل به فرمول جدید، «نرخ سود ضربدر تعداد روزهای ماه ضربدر کمترین مانده طی ماه» خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: نرخ سود شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی بانک مرکزی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۵۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته باشگاه پرسپولیس و استقلال به صورت رسمی به بخش خصوصی واگذار شدند و یک اتفاق بزرگ در تاریخ فوتبال ایران رقم خورد. سید محمد مهدی احمدی مدیر کنسرسیوم بانک‌های خریدار باشگاه پرسپولیس شب گذشته در گفتگوی تلویزیونی درباره بدهی‌های گذشته این دو باشگاه به بانک شهر، بانکی که سهام‌دار ۳۰ درصد از سهام پرسپولیس است صحبت کرد.

ویدئو: 330935

او در ابتدا درباره این بدهی گفت:  مانده بدهی باشگاه پرسپولیس به بانک شهر حدود ۱۸۰ میلیارد تومان است و باشگاه استقلال هم ۱۹۰ میلیارد تومان بدهی دارد که این جدای وجه التزام است که من از آن صرف نظر می‌کنم و عدد حدودی را در اینجا ابراز می‌کنم. هر دو باشگاه ۲.۵ میلیون یورو بابت بحث تسویه مطالبات با بازیکنان و کادری قبلی بدهی دارند. از زمان خصوصی سازی، چون سازمان مکلف کرد که فقط با یک بانک کار شود، بانک  شهر این کار را کرد. من بدهی به نظام بانکی را عرض کردم.

او همچنین خاطرنشان کرد: ما آن موقع برای اینکه می‌دانستیم باشگاه‌ها درآمد ارزی ندارند، شخص وزیر ورزش و اقتصاد با تضمین این دو عزیز این وام را پرداخت کردیم و این مطالبه باید از دولت پیگیری شود و در سال بعد این را پیگیری می‌کنیم تا از طریق ذی حساب وزارت بتوانیم این مصوبه را دنبال می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند
  • نارضایتی کاربران از ارسال نشدن پیامک بانکی برای تراکنش‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان
  • کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!
  • کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند