Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@10:34:51 GMT

لغو تحريم ها، کليد نشست دوم کيم و ترامپ

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۶۱۴۱

لغو تحريم ها، کليد نشست دوم کيم و ترامپ

خبرگزاري آريا- واشنگتن و پيونگ يانگ در شرايطي که مذاکرات آنها براي خلع سلاح اتمي شبه جزيره کره و کاهش تحريم ها به بن بست رسيده است سرانجام قرار است دومين ديدار سران را اواخر فوريه برگزار کنند ديداري که ناظران با حساسيت آن را دنبال مي کنند.
به گزارش خبرگزاري آريا، ديدار سران دو کشور يک بار ديگر اميدهايي را به وجود آورده است مبني بر اينکه طرفين بتوانند بر سر حل مناقشات به توافق رسيده و گفت و گوهاي به بن بست رسيده را از سرگيرند به اين شرط که آمريکا مانند دفعه قبل، زياده خواهي هاي خود را تکرار نکند و دست از گنگستربازي بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به هر حال توافق براي برگزاري نشست سران حاصل ديدار يک ساعت و نيمه اي بود که ترامپ با کيم يونگ چول مشاور ارشد و يار نزديک رهبر کره شمالي در واشنگتن داشت از اين فرد به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته اي کره شمالي و معاون حزب حاکم نيز ياد مي شود.
زمان و مکان مذاکرات به طور دقيق معلوم نيست و طرفين گفته اند رايزني ها را ادامه مي دهند اما فعلا هاوايي، تايلند و ويتنام سه مکاني است که روي آن تمرکز شده است.
ويتنام محتمل ترين گزينه براي ديدار سران است اما گفته مي شود که تايلند که اکنون رياست `آ سه آن` را برعهده دارد براي انجام اين ماموريت اعلام آمادگي کرده است.
کاشناسان معتقدند مهمترين محور اين نشست «رويکرد اقتصادي» است کيم به دنبال توسعه اقتصادي کشورش است و لازمه توسعه اقتصادي نيز لغو يا حداقل کاهش تحريم هاي اقتصادي آمريکا و سازمان ملل عليه پيونگ يانگ است.
کره جنوبي هم به نظر مي رسد در اين مسير با کره شمالي همراه است و به دنبال راهي براي کاهش تحريم هاي اين کشور است راهي که اميد است بتوان در خلال نشست دوم سران به آن دست يافت.
با وجود همه اين مسايل هنوز ابهامات زيادي در برقراري روابط بهينه ميان طرفين و رسيدن به هدف خلع سلاح اتمي شبه جزيره کره وجود دارد زيرا شرايط دو طرف براي رسيدن به توافق، فاصله و اختلاف زيادي با يکديگر دارد.
آمريکا مي گويد آنقدر فشار تحريم ها را ضد کره شمالي حفظ مي کند تا اين کشور نهايتا تسليم شده و غير اتمي شود کره شمالي هم مي گويد رسما بايد دوران پاياني متارکه جنگ اعلام شده و رژيم دايمي صلح برقرار شود و آمريکا 28 هزار و 500 نيروي نظامي خود را پس از چندين دهه از کره جنوبي خارج کند.
هيچ اجماع نظري تاکنون بر سر اين مساله به وجود نيامده است و مساله خلع سلاح هدفي نيست که به اين راحتي بدست بيايد و از طرف ديگر نبايد از ياد برد که دو کشور به رغم پايان جنگ کره در سال 1953 ميلادي هنوز از لحاظ فني در جنگ هستند.
کره شمالي هم تاکنون گامي اساسي در مسير خلع سلاح اتمي برنداشته است و به رغم اينکه از اکتبر سال قبل گفته بود درها را به روي بازرسان بين المللي باز مي کند، چنين کاري نکرده است.
با اين وصف به نظر مي رسد که موضوع رژيم دائمي صلح، پايان دادن به مسير توليد سوخت اتمي در کره شمالي و باز کردن درها به روي بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي و مساله رفع تحريم ها اصلي ترين مباحث مطروحه در مذاکرات سران دو کشور و در شرايطي باشد که هيچ نشست گروه کاري هم در چهار ماه گذشته ميان آنها برگزار نشده است.
از سوي ديگر در آمريکا اوضاع به هم ريخته است دولت در تعطيلي بسر مي برد و مساله روابط روسيه و آمريکا اذهان نمايندگان کنگره را به خود مشغول کرده است در اين شرايط بعيد به نظر مي رسد که مساله کره شمالي بتواند در اولويت موضوعات ديگر قرار گيرد و ترامپ هم براي اقناع نمايندگان براي پرداختن به اين موضوع راهي دشوار در پيش خواهد داشت.
`جان ژائو` تحليلگر بخش شبه جزيره آکادمي علوم اجتماعي چين مي گويد: اگر کره شمالي بار ديگر تصميم به پرتاب موشک هاي بالستيک و آزمايش هاي اتمي بگيرد، احتمال مي رود که دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا اقدام نظامي عليه اين کشور را مد نظر قرار دهد و براي همين، پيونگ يانگ اکنون بيش از هر چيز در تلاش است تا از حمايت هاي بيشتر چين و کره جنوبي برخوردار شود و دليلي براي اقدامات تلافي جويانه نمي بيند.
به گفته اين تحليلگر چيني، راهي که کره شمالي اکنون در پيش گرفته، راه مدارا و سازش با کره جنوبي و آمريکا است اما راه ديگر، ممکن است خلاف اين مسير باشد که مي تواند با يک آزمايش موشکي جديد آغاز شود.
با اين وجود کره جنوبي و چين در بيانيه هايي از نفس به توافق رسيدن دو کشور براي برگزاري نشست سران استقبال کرده اند و گفته اند از اين روند حمايت مي کنند و اميدوارند دو کشور که دو طرف اصلي بحران شبه جزيره کره هستند بتوانند براي برون رفت از اين همه مناقشه، راهي پيدا کنند.
نگاه ها يک بار ديگر به سمت شبه جزيره کره برگشته است جايي که نبود يک رژيم دائمي صلح در چند دهه گذشته و مناقشات فزاينده، همواره آن را در کانون بحران نگهداشته است و بازيگران قدرتمندي چون روسيه ، کره شمالي، آمريکا، کره جنوبي و بخصوص چين، نتوانسته اند براي پايان دادن به آن موفقيتي بدست آورند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تحريم کيم ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۶۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

به گزارش قدس آنلاین، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.

ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.

کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.

کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • پاسخ قاطع پیونگ‌یانگ به نسخه تحریمی آمریکا
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • پیونگ‌یانگ به آمریکا درخصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی خود هشدار داد
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم