Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه باید برنامه «ایران دیجیتال» را در کشور محقق کنیم، تأکید کرد که نیازمند تحول دیجیتال در کشور هستیم که این تحول بدون توسعه متوازن در سایر بخش‌ها امکان‌پذیر نیست. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از بازدید حسن روحانی رئیس‌جمهور از نمایشگاه «دستاورد‌های کسب‌وکار‌های آینده» طی نشستی با حضور معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور از طرف خانواده بزرگ فناوری اطلاعات گفت: بر اساس تأکیدات و نگاه راهبردی شما در دولت یک حرکت بزرگی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم که یقیناً از مهم‌ترین دستاورد‌های این دوره خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی بابیان اینکه این دستاورد بزرگ را مردم مستقیماً در زندگی خود لمس می‌کنند ادامه داد: خدمات بسیاری یقیناً در حوزه‌های مختلف ازجمله کشاورزی، حمل‌ونقل جاده‌ای، بهداشت و درمان و... در دولت شما شاهد بودیم، اما تفاوت خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با سایر حوزه‌ها این است که مردم می‌توانند قبل و بعد را با یکدیگر مقایسه کنند.

در ادامه وزیر جوان دولت تدبیر و امید به ارائه گزارشی از خدمات و دستاورد‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و بابیان اینکه در دولت یازدهم شاهد حرکت قابل‌توجهی در حوزه ارتباطات بودیم گفت: سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال در این حوزه انجام‌گرفته است که بیش از ۷۵ درصد آن را بخش خصوصی و ۲۵ درصد آن نیز توسط دولت انجام گرفت.

آذری جهرمی افزود: در دولت یازدهم ۱۰ میلیون نفر به اینترنت پهن باند ثابت دسترسی پیدا کردند، این در حالی است که قبل از دولت تدبیر و امید ۴ میلیون مشترک از این امکان برخوردار بوده‌اند. همچنین در پایان این دولت ۳۶ میلیون نفر به اینترنت تلفن همراه دسترسی پیدا کردند که این عدد در ابتدای دولت ۳۰۰ هزار کاربر بوده است. پهنای باند بین‌الملل کشور هم از ۷۰۳ گیگابیت در ثانیه به ۹۰۰ گیگابیت در ثانیه رسیده است.

وی بابیان اینکه شتاب دیجیتال یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌هایی است که از ابتدای دولت بر آن تأکید شد، گفت: تا پایان دولت یازدهم ۳۶ درصد روستا‌های کشور به اینترنت پهن باند متصل شدند. توسعه نسل ۳ و ۴ اینترنت همراه نیز یکی از دستاورد‌هایی بود که در این دولت پیاده‌سازی شد.

وزیر دولت یازدهم ادامه داد:، اما در دولت دوازدهم هم ما بر اساس برنامه‌ای که ارائه دادیم، تکمیل دسترسی همگانی و توسعه کاربرد‌های فناوری اطلاعات را موردتوجه جدی قراردادیم و اقداماتی که انجام شد عبارت است از توسعه دسترسی روستا‌های کشور به اینترنت پهن باند از ۳۶ درصد به ۶۶ درصد، پوشش ارتباطات اینترنت همراه از ۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد، به‌طوری‌که تمام شهر‌های کشور امروز به خدمات نسل ۳ و ۴ اینترنت همراه دسترسی پیداکرده‌اند.

آذری جهرمی تصریح کرد: دسترسی خدمات نسل ۴ اینترنت همراه نیز از ۷۱۰ شهر به ۱۲۴۰ شهر رسیده است و پهنای باند اینترنت از ۵۰۰ گیابیت در ثانیه به ۱۵۰۰ گیگا بیت رسیده است. ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری جدید بین استانی احداث‌شده است. ظرفیت انتقال شبکه ملی استانی در همین مدت ۲.۴ دهم برابر شده است و هسته شبکه ملی اطلاعات سه برابر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فناوری اطلاعات صرفاً رسانه یا دیدگاه عمومی و فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها که مطرح می‌شود نیست بلکه در پس آن‌یک تحول بزرگی است.

وی در ادامه با ارائه اسلایدی از روند تولید ناخالص ملی کشور‌های مختلف جهان با ایران در مقایسه با یکدیگر از ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۶ بر اساس آمار‌های جهانی گفت: وقتی نگاه می‌کنیم به بخش ICT که در دولت یازدهم اقتصاد این بخش از حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان به ۳۶ هزار میلیارد تومان رسید، سهم صنعت ICT در GDP ملی در سال ۱۳۹۲، ۱.۲۵ درصد بود و این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۱.۵۲ صدم درصد رسید. اگر به زیر شکست بخشی این حوزه نگاه کنیم می‌بینیم حوزه مخابرات، ۷۵ درصد سهم این بازار را داشت و در سال ۹۵ هم همین میزان داشته است.



وی افزود: مفهوم این گفته این است که خدمات در حال رشد است، خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات نیز راه‌حلی است هم برای حل چالش‌ها و هم برای رشد اقتصاد که این نشان می‌دهد ما در کشور پتانسیل بسیار بالایی برای رشد این بخش‌داریم.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه ما اعتقادمان بر این است که توسعه خدمات مبتنی بر فناوری کلید حل ابر چالش‌های کشور است و در دنیا هم همین‌طور است گفت: ما یک برنامه‌ای تبیین کرده‌ایم تحت عنوان «ایران دیجیتال». ما باید به سمتی برویم که «تحول دیجیتال» را در کشور نهادینه کنیم.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید افزود: در این تحول نیازمند توسعه متوازن هستیم. نمی‌شود فقط فناوری اطلاعات رشد کند و مابقی درجا بزند که این همان چیزی که در کشور امروز شاهد هستیم، فناوری اطلاعات رشد می‌کند در مقابل کسی که مسئول برخورد با جرائم است رشد نمی‌کند بعد همواره منتقد می‌شود که چرا جرائم در این حوزه زیاد شده است.

وی تأکید کرد: ما اگر توسعه متوازن نداشته باشیم دچار ضرر می‌شویم. اگر فناوری اطلاعات را توسعه ندهیم نمی‌توانیم از خدمات آن استفاده کنیم و اگر توسعه‌ای بدهیم که متوازن نباشد طبیعتاً موانع به وجود می‌آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آذری جهرمی نشست با رئیس جمهور رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۸۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، ۴۰ درصد شرکت‌های حوزه صنایع خلاق را درارتباط با مقطع سنی کودک و نوجوان دانست و گفت: حوزه کودک و نوجوان حوزه عامی است؛ زیرا حوزه آموزش و یادگیری، حوزه اسباب بازی، پلتفرم‌ها، انمیشین و به طور کلی حدود ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند. 

وی با اشاره به ظرفیت خوب کشورمان در زمینه انیمیشن سازی افزود: در حوزه انمیشن سازی شرکت‌های خوبی داریم که محصولات آن را علاوه بر اینکه روی پرده‌ی سینما می‌رود؛ ظرفیت صادرات به کشور‌های دیگر را نیز دارد و برخی از این صادرت گرفته است. 

حسنلو ادامه داد: در حوزه اسباب بازی جریان تولیدی خوبی در کشور شکل گرفته است، اما به دلیل نقل و انتقالات مالی آمار شفافی در این زمینه وجود ندارد. انمیشن پسر دلفینی در بازار روسیه و ترکیه نزیک به ۲ میلیون دلار فروش داشته است که اینها اعداد قابل توجهی هستند. 

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به صادرات اسباب بازی افزود: در حوزه اسباب بازی ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار صادرات در سال انجام می‌گیرد که این عدد در اقتصاد اسباب بازی بسیار کم است ولی ظرفیت کشور بیشتر است. 

وی با اشاره به نقص در زیرساخت حوزه بازی‌های رایانه‌ای گفت: در حوزه گیم نیز صادرات خوبی داشتیم، اما مسئله اصلی این است که در حوزه صنایع خلاق هنوز زیر ساخت کافی برای جهش وجود ندارد. ما وقتی می‌توانیم از صادرات صحبت کنیم که زیر ساخت تولید در کشور به خوبی فراهم شده باشد و شرکت‌ها سرریز تولیدات را صادر کنند تا بتوانند در ادامه برای کشور ارز آوری داشته باشند. 

حسنلو در آخر صادرات را یکی از زنجیره‌های مهم صنایع خلاق دانست و گفت: در حوزه صنایع خلاق سرمایه گذاری جدی حاکمیتی نداشتیم، این مسیر در حال شکل گیری است. هدف جدی ما در این حوزه صادرات است، زیرا اقتضای صنایع خلق همین است و بدون صادرات زنجیره این صنعت کامل نمی‌شود؛ صادرات باید در اولویت باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور
  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • ارائه نوآوری‌های صندوق توسعه فناوری‌های نوین در تامین مالی فناوری در اینوتکس ۲۰۲۴
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است