Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی با انتقاد از سفارش و ساخت تندیس‌های سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در امارات گفت: اگر غیرت ملی پررنگ تر بود، بهانه عدم کیفیت محصولات صنایع دستی وطنی را مطرح نمی‌کردند.

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، در آستانه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر - ساخت تندیس‌های این جشنواره ملی در امارات باعث انتقادات جدی شده است، درحالیکه "عزت‌الله علیزاده" مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر درباره ساخت و تولید سیمرغ‌ها به یکی از رسانه‌ها عنوان کرده است: «متأسفانه امکان ساخت سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت مدنظر ما در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل کار ساخت سیمرغ‌ها را به یک کارگاه کریستال‌سازی در دُبی سفارش دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

در این رابطه حسین بختیاری ــ رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی با انتقاد به ساخت تندیس‌های سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به تسنیم عنوان کرد: البته این رخدادها آنچنان نیز باعث تعجب نیست زیرا جامعه ما که مدیران نیز شامل آن هستند دچار نوعی بیماری فرهنگی در بیگانه پرستی و دگردوستی فرهنگ‌های دیگر کشورها هستند و از توانایی وطنی غافل هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه برای یکی از مهمترین جشنواره‌های انقلاب باید تندیس‌های ساخت غیرایران به ایرانیان موفق اهدا شود، گفت: معتقدم متولیان برنامه ساخت تندیس‌های جشنواره فجر در دُبی اصلاً مفهوم فجر و انقلاب را درک نکردند و حساسیت‌های این حوزه را آگاه نیستند.

رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی تصریح کرد: متاسفانه مسؤلان و مدیران بخش‌های مختلف کشور از جمله متولیان اجرایی جشنواره فیلم فجر - آشنایی لازم با توانمندی هنرمندان، افراد مبتکر و جوانان نخبه وطن خود را ندارند.

بختیاری در پاسخ به این مسئله که شاید این عدم آگاهی مدیران جشنواره فیلم فجر به دلیل ضعف و رصد نکردن مسؤلان صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی باشد، گفت: متاسفانه بی مسؤلیتی برخی مدیران که اجتناب ناپذیر است ولی این مسئله را نیز باید درنظر داشت که معلوم نیست متولیان جشنواره فیلم فجر اصلاً با مسؤلان صنایع دستی کشور مشورت کردند یا خیر - زیرا یک رویه‌ای در کشور رایج است که مدیران می‌خواهند کارهای خود را بدون مشورت و براساس سلیقه خود به سرانجام برسانند.

وی درباره اظهارنظر مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر که عنوان کرده است:«امکان ساخت سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت در کشور وجود نداشت»، عنوان کرد: این اظهار نظر ترجیحاً غیرقابل قبول است و برای این مسئله بنده - دو مصداق عینی و عملی ذکر می‌کنم.

رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی ادامه داد: مثلاً چندی قبل از آستان قدس رضوی به ما اعلام شد که نوعی لوستر در بارگاه امام رضا (ع) نصب است که شیشه‌های سبز رنگ آن ساخت فرانسه است و درخواست ساخت این لوستر را داشتند که ما توانستیم در مدت 45 روز لاله‌های این لوستر شیشه ای را به مانند کیفیت سازنده اروپایی بسازیم.

بختیاری همچینین به مورد دیگری نیز گریزی زد و گفت: حتی در زمان اوایل انقلاب نیز وقتی مستشاران آمریکایی از ایران رفته بودند وزارت دفاع به نوعی وسیله نیاز داشتند که ما برای این کار حتی یک کوره طراحی کردیم تا همان یک وسیله ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر غیرت ملی پررنگ تر بود، بهانه عدم کیفیت محصولات صنایع دستی وطنی را مطرح نمی‌کردند.

تندیس‌های صنایع دستی ایران در دنیا زبانزد است

همچنین در این رابطه حسین خواجه بیدختی - سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی نیز به یکی از رسانه‌ها عنوان کرده است: «قطعا با وجود هنرمندان صنایع دستی ایرانی، وضعیت کنونی کشور و تاکید بر تولید ملی - انجام چنین کاری اشتباه است زیرا ممکن است که تکنولوژی خاصی که عنوان شده در ایران وجود نداشته باشد اما کشورمان در هنر آبگینه و پس از کشورهای جمهوری چک، ایتالیا و فرانسه در رده چهارم دنیا قرار دارد. در چنین شرایطی آیا درست است که سفارش تندیس سیمرغ بلورین را به امارات بدهند و به جای حمایت از تولید ملی، ارز زیادی از کشور خارج شود؟ درحالیکه نشان‌ها و تندیس‌های صنایع دستی ما در دنیا زبانزد است، برای نمونه نشان مالکیت معنوی ایران در سازمان مالکیت معنوی در ژنو که یک سنگاب قلم‌زنی اثر استاد باباخانی است، سرآمد تمام نشان‌هاست. همچنین در مورد تندیس‌های دیگر هم باید گفت که برای مثال - فولاد در دست هنرمندان ایرانی مانند موم است و نشان‌های فولادی اساتید صنایع دستی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جشنواره فجر سیمرغ های بلورین صنایع دستی هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۸۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است

مریم جلالی در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام در شهر دژکرد شهرستان اقلید با اشاره به نام‌گذار‌ی امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند.

او گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان (عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزت‌آفرین و عزت‌ساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامه‌خوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم، اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

او با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزه‌های دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام اشاره و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانه‌ای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است. 

جلالی بیان کرد: رویداد‌هایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک می‌کند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.

او یادآور شد: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که درشهر دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت: این رویداد‌ها به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک می‌کند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی می‌تواند اقتدار ایران را تضمین کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون آغاز شد
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید