Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، 

 صادرات در لغت به معنای انتقال یا ارسال کالا از جایی به‌جای دیگر چه در داخل کشور و یا از داخل به خارج کشور که در این نوشتار منظور از صادرات، خروج کالا از کشور، موردنظر است.

همه ما با واژه صادرات غیرنفتی آشنا هستیم. صادرات غیرنفتی همواره از مهم‌ترین مسائل موردنظر سیاست‌گذاران اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران بوده و در برنامه‌های اول، دوم، سوم و چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور توجه خاصی به آن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یادداشت به قلم مصطفی غلامی دانشجوی فناوری سلامت در شماره هفدهم نشریه علمی فرهنگی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی لرستان «فاس» منتشرشده است که در ادامه می‌خوانید:

 ارائه تسهیلات به صادرکنندگان موجب تحرک در تجارت خارجی و‌ رشد تولید ناخالص ملی خواهد شد. گمرک ایران نیز با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی در توسعه اقتصادی کشور، تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی در بخش صادرات را در نظرگرفته است، اگر‌کمی اهل پیگیری اخبار از طریق روزنامه‌ها، صداوسیما یا حتی فضای مجازی باشید شاهد تأکید فراوان مدیران و مسئولان کشور بر توسعه هرچه بیشتر صادرات غیرنفتی بوده‌اید.‌ شاید با خودتان فکرکنیدکه مهم‌ترین محصول صادراتی غیرنفتی ما فرش یا پسته و یا شاید حتی خاویار باشد، که متأسفانه شما اشتباه می‌کنید،  مهم‌ترین محصول صادراتی ما مغز است.

صادرات مغزی مهاجرت نخبگان در کشور ما بسیار ساده و پررونق است، نیاز به هیچ‌گونه اظهارنامه صادراتی، کارت بازرگانی، صورت عدل بندی، مجوز صدور و ازاین‌ دست کاغذ بازی‌های اداری و گمرکی ندارد و از سوی دیگر بسیار پرفروش است و مشتریانی همیشگی از تمامی نقاط این کره خاکی به‌خصوص ایالات‌متحده و اروپا دارد با نیم‌نگاهی به سود و زیان اقتصادمان از این صادرات پرمنفعت و با توجه به محاسبات گوناگونی که در۵۰ سال اخیر در این مورد انجام‌شده است ما با صادرکردن هرکدام از این نخبگان در مقطع تحصیلات تکمیلی به‌طور متوسط حدود یک‌میلیون دلار به کشور مقصد سود می‌دهیم.

پژوهشی که دو سال قبل انجام شد آمار قابل‌توجهی درزمینه مهاجرت نشان می‌دهد که ۱۴۱ نفر از اعضای هیئت‌علمی ایرانی در حوزه‌های علوم پزشکی، علوم فنی، علوم انسانی، هنر و علوم پایه در دو دانشگاه صنعتی شریف و تهران بوده‌اند.

در حوزه‌های بررسی‌شده میزان تولیدات علمی قبل از مهاجرت ۳۹٪ در مقایسه با بعد از مهاجرت ۶۲٪ بسیار اندک است. همچنین صندوق بین‌المللی پول همه‌ساله درکنار آمارهای اقتصادی به بررسی میزان مهاجرت نخبگان از کشورهای مختلف نیز می‌پردازد، بر اساس آخرین بررسی این سازمان، ایران با صادرات سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشگاهی مقام اول را دارد. این میزان را معادل خروج سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه از کشورمان دانسته‌اند که معادل بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.  

آمار رسمی دیگری که در این زمینه وجود دارد، مربوط به بنیاد علمی نخبگان است. این نهاد مدعی است ۳۰۸ نفر از دارندگان مدال‌های المپیاد و نیز ۳۵۰ نفر از نفرات برتر آزمون سراسری، در سال‌های ۸۲ تا ۸۶ به خارج مهاجرت کرده‌اند. به این آمار ۶۴‌٪ از مدال‌آوران المپیادی در ۱۴ سال گذشته را نیز اضافه کنید. شاید با خود فکر کنید که شایسته است تا درزمینه بازگشت نخبگان و کاهش روند مهاجرت فعلی، اقداماتی جدی و اساسی صورت گیرد اما نگرانی شما بیهوده است. بهتر است بدانید درست است که نخبگان ما را به سایر کشورها می‌دهیم اما ژن‌های خوبمان را برای پیشرفت و آبادانی کشور عزیزمان نگه می‌داریم!

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران اجتماعی و فرهنگی سلامت دانشگاه علوم پزشکی تجارت رشد ایران فضای مجازی فرش خاویار مغز مهاجرت نخبگان تحصیلات تکمیلی دلار دانشگاه صنعتی شریف پول سرمایه اجتماعی و فرهنگی دلار سرمایه مهاجرت نخبگان پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۹۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند

اسفندیار دریکوندی ، ضمن اشاره به تنوع بالای کالا‌های صادراتی استان، گفت: در همین رابطه کشور‌های عراق، پاکستان، آذربایجان، افغانستان، روسیه، امارات، گرجستان، هند، چین و ازبکستان عمده کشور‌های هدف صادراتی استان قم بوده‌است.

مدیرکل گمرکات قم افزود: در این مدت بیش‌از ۳۰ نوع کالا از گمرکات استان به کشور‌های مورد نظر صادر شد که مهمترین آنها شامل محصولاتی همچون کفش و صندل، انواع گرانول و کامپاند، سرب، پلی استر، شماری از محصولات شیمیایی، محصولات غذایی همچون تخم مرغ و برخی از لوازم صنعتی است.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر بستر‌های لازم برای صادرات انواع کالا‌های مورد توجه تجار در گمرکات استان قم فراهم شده‌است و ما امیدواریم در سال‌جاری با همراهی فعالان اقتصادی شاهد افزایش هرچه بیشتر میزان صادرات کالا‌های ساخت داخل از گمرکات این استان باشیم.

گفتنی است فروردین‌ماه امسال حدود ۱۲ هزار تُن کالا در قالب ۳۳۵ اظهارنامه به ارزش ۱۰ میلیون و ۲۷۳ هزار دلار از گمرکات این استان صادر شد.

با توجه به شرایط خاص فروردین‌ماه همچون وجود تعطیلات نوروزی و روند آغاز کار واحد‌های تولیدی، حجم صادرات استان از ماه‌های آینده با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد و گمرکات قم برای تحقق این هدف در آمادگی کامل به سر می‌برد.

در این مدت حدود سه هزار تُن کالا نیز در قالب تعداد ۹۱ اظهارنامه به ارزش ۱۱ میلیون و ۴۲۱ هزار دلار از طریق گمرکات قم وارد کشور شد، همچنین درآمد کل گمرکات استان از فعالیت‌های تجاری به ۴۱۷ میلیارد ریال رسید.

گفتنی‌است سال گذشته نیز ۲۳۲ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۷۹۴ دلار صادرات انواع کالا از گمرکات این استان به کشور‌های مختلف جهان صورت پذیرفت. این میزان صادرات در قالب ۶ هزار و ۳۳۲ اظهارنامه به وزن ۲۴۲ هزار و ۴۵۵ تُن بود که نشان دهنده پویایی فعالیت‌های تجاری در استان قم است.

در همین راستا سال گذشته درآمد کل گمرکات استان قم به ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشت.

لیست کالا‌های صادراتی استان قم به بازار‌های جهانی بسیار متنوع است که عمده‌ترین آنها در قالب ۳۲ نوع کالا مورد شناسایی قرار گرفته و انواع محصولات صنعتی، شیمیایی، معدنی، خوراکی و سایر کالا‌ها را دربر می‌گیرد.

همچنین در این مدت ۴۷۸ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۹۵۸ دلار کالا در قالب سه هزار و ۲۸۲ اظهارنامه به وزن ۸۹ هزار و ۴۹۰ تُن از طریق گمرکات قم وارد کشور شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • واکنش رسول جعفریان به مهاجرت نخبگان: این فاجعه است و‌ ای کاش درست نباشد!
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • آمریکا دیگر مقصد آرمانی محققان نیست/ تغییر الگوی مهاجرتی دانشمندان
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه