Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-03@09:23:42 GMT

ماجرای اپیدمی «آنفلوآنزای خوکی» در گرجستان

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۲۰۶۹

ساعت24-به دنبال انتشار اخباری مبنی بر شیوع شدید آنفلوآنزای خوکی در گرجستان و اپیدمی آن در ایران، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن رد این اظهارات، اعلام کرد که آنفلوآنزا ویروسی جهانی است و برای پیشگیری از ابتلا به آن باید مسائل بهداشتی را رعایت کرد.

  دکتر محمود نبوی   در واکنش به اخباری مبنی بر شیوع آنفلوآنزای خوکی در گرجستان، گفت: باید توجه کرد که نام بردن از آنفلوآنزایی به‌نام آنفلوآنزای خوکی یک اشتباه تاریخی محض است؛ زیرا شیوع آنفلوآنزای H۱N۱ در سال ۲۰۰۸ از یک شهری که خوک‌پروری داشت، آغاز شد و بر همین اساس هم ابتدا نام این نوع ویروس آنفلوآنزا را آنفلوآنزای خوکی گذاشتند و بعد اعلام کردند که این نوع ویروس ترکیبی از ویروس‌های انسانی، پرندگان و خوک است که نامش را H۱N۱ جدید گذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بعد از گذشت دوران، شیوع ویروس H۱N۱ دیگر به نوعی ویروس فصلی تبدیل شده که شدت بسیار زیادی هم ندارد و مانند آنفلوآنزای فصلی است. باید توجه کرد که به‌طور کلی سه نوع ویروس آنفلوآنزا شامل H۱N۱، H۳N۲، و ویروس آنفلوآنزای نوع B وجود دارد. حال به اشتباه ویروس  H۱N۱را «خوکی» عنوان می‌کنند. تاکید می‌کنم که این ویروس از نظر همه‌گیری، شدت و نوع درمان هیچ فرقی با انواع دیگر ویروس آنفلوآنزا ندارد.

نبوی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه منشاء ویروس H۱N۱ کشور گرجستان است، اظهار کرد: در هر کشوری یک نوع از ویروس آنفلوآنزا بیشتر شیوع پیدا می‌کند. در حال حاضر در این فصل در گرجستان ویروسH۱N۱  شیوع بیشتری پیدا کرده و ممکن است در ماه‌های دیگر نوع ویروس در آنجا تغییر کند و این اهمیتی ندارد. بنابراین لفظ خوکی برای این نوع آنفلوآنزا غلط است. این ویروس نوعی آنفلوآنزای فصلی است که وسعت و شدتش هم با انواع دیگر آن تفاوتی ندارد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه نیمکره شمالی زمین در فصل سرد درگیر آنفلوآنزا می‌شود، گفت: کشور گرجستان هم مانند بقیه کشورها گرفتار آنفلوآنزا است، نه بیشتر و نه کمتر. منتها چون وزارت بهداشت گرجستان اعلام کرده که به علت شدت همه‌گیری مدارس تعطیل شوند، این باعث شده لفظ خوکی را به کار ببرند که از نظر فنی اشتباه است. در حال حاضر در گرجستان، ویروس H۱N۱ شیوع بیشتری دارد. حال در برخی کشورها همH۳N۲  بیشتر شایع شده است. تاکید می‌کنم که این ویروس‌ها از نظر بیماری‌زایی هم تفاوتی ندارند، بلکه ژنوتیپ‌هایی هستند که از نظر اپیدمیولوژیک ممکن است شیوع‌شان در یک‌سال بیشتر یا کمتر باشد.

نبوی با تاکید بر اینکه در این فصل در همه کشورها اعم از عراق، افغانستان، ایران و... ویروس آنفلوآنزا وجود دارد، گفت: آنفلوآنزا بیماری است که نمی‌توان آن را محدود کرد. از طرفی ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد مبتلایان به آنفلوآنزا به صورت بی‌علامت هستند. بنابراین در حال حاضر فصل آنفلوآنزا است و هر ساله میزانی از  شیوع آن در همه کشورها اعم از ایران و... وجود دارد.

وی همچنین گفت: در کشور ما هم مانند سال‌های گذشته میزانی از آنفلوآنزا وجود دارد و احتمال می‌دهیم که امسال شیوع ویروس H۳N۲ در کشورمان بیشتر دیده ‌شود. البته سایر انواع آن هم دیده می‌شود و از نظر شدت، تخصصی، درمان و همه‌گیری فرقی باهم ندارند. به هر حال در فصل آنفلوآنزا، این بیماری از آذر تا فروردین معمولا در کشور ما هم شایع می‌شود و هر سال هم با این موضوع مواجهیم.

نبوی با بیان اینکه شدت این ویروس هم از سال‌های قبل بیشتر نیست، تاکید کرد: اینکه آنفلوآنزا را فقط به H۱N۱ یا خوکی منتسب کنیم، اشتباه است. آنفلوآنزا ویروسی است که انواع و اقسام مختلفی دارد. به عنوان مثال ویروسH۳N۲  باقی‌مانده آنفلوآنزای هنگ‌کنگی است که در سال ۱۹۶۸ همه‌گیری داشت و بعد تبدیل به ویروسی فصلی شد. H۱N۱  هم باقی‌مانده ویروس ۲۰۰۸ است که در حال حاضر تبدیل به ویروسی فصلی شده و خیلی هم پرخطر نیستند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت مسائل بهداشتی، گفت: مردم فقط باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند. به طوریکه با افراد سرماخورده دست ندهند، روبوسی نکنند، به محض ابتلا به آنفلوآنزا به پزشک مراجعه کنند، دست‌های خود را به‌طور مرتب بشویند. افراد پرخطر هم مانند کسانی که برونشیت مزمن دارند، افراد بالای ۶۵ سال و... واکسن نیز تزریق کنند. آنفلوآنزا یک ویروس جهانی است و مرز نمی‌شناسد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۲۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • تجمع اعتراضی گرجی‌ها مقابل سفارت اسرائیل در تفلیس
  • تشدید اعتراضات در مقابل پارلمان گرجستان
  • واکنش مقام اتحادیه اروپا به حوادث گرجستان
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • گرجستان با ایجاد بندر خشک کریدور آسیا - اروپا را به هم متصل می‌کند