Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-06@14:59:32 GMT

نشانه هایی که خبر از فقر آهن می دهد

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۳۸۴۳

علائم کمبود آهن می‌تواند بر اساس نوع کم‌خونی، سرعت رشد و توسعه آن، سن و وضعیت فعلی سلامت فرد متفاوت باشد. البته در برخی موارد فردی که دچار کم‌خونی است هیچ‌گونه علائمی مشاهده نمی‌کند. در ادامه این مطلب به 10 نشانه کمبود آهن اشاره خواهیم کرد، با ما همراه باشید...به گزارش بلاغ،کمبود آهن زمانی رخ می‌دهد که بدن فرد، آهن معدنی به میزان کافی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق به سطح پایین و غیرطبیعی گلبول‌های قرمز خون منجر خواهد شد. دلیل وقوع این اتفاق این است که برای ساخت هموگلوبین در خون، نیاز به آهن است. هموگلوبین یک پروتئین در گلبول‌های قرمز خون است که این گلبول‌ها را قادر می‌سازد تا اکسیژن را به سراسر بدن منتقل کنند.

اگر بدن ما به‌اندازه کافی هموگلوبین نداشته باشد، عضلات و بافت‌های بدن نمی‌توانند اکسیژن کافی دریافت کنند و قادر به عملکرد درست و مؤثر نخواهند بود. این رویداد منجر به وقوع کم‌خونی خواهد شد. گرچه انواع متفاوتی از کم‌خونی وجود دارد، اما کمبود آهن شایع‌ترین نوع آن است.

رایج‌ترین دلایل کمبود آهن شامل دریافت ناکافی آهن ناشی از رژیم غذایی ناصحیح و یا رژیم‌های محدودکننده، بیماری روده التهابی، افزایش میزان آهن مورد نیاز در طول بارداری، از دست دادن خون طی دوره‌‌های قاعدگی سنگین و یا خون‌ریزی داخلی بدن است.

البته دلیل هرچه که باشد، کمبود آهن می‌تواند علائم ناخوشایندی در پی داشته باشد که کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این علائم شامل ضعف در سلامتی، تمرکز و بهره‌وری می‌شود.

 

علائم کمبود آهن می‌تواند بر اساس نوع کم‌خونی، سرعت رشد و توسعه آن، سن و وضعیت فعلی سلامت فرد متفاوت باشد. البته در برخی موارد فردی که دچار کم‌خونی است هیچ‌گونه علائمی مشاهده نمی‌کند. در ادامه این مطلب به ۱۰ نشانه کمبود آهن اشاره خواهیم کرد.

۱- خستگی نامعمول

احساس خستگی زیاد یکی از شایع‌ترین علائم کمبود آهن است که این نشانه در بیش از نیمی از افراد دارای کمبود آهن حس می‌شود. این خستگی به‌ این‌ علت رخ می‌دهد که بدن انسان برای تولید پروتئینی به نام هموگلوبین که در خون یافت می‌شود به آهن نیاز دارد. هموگلوبین به انتقال و رساندن اکسیژن به سراسر بدن کمک می‌کند.

بنابراین وقتی بدن انسان هموگلوبین کافی نداشته باشد، اکسیژن کمتری به بافت‌ها و عضلات می‌رسد و انرژی کافی برای آن‌ها تأمین نمی‌شود. علاوه بر آن قلب در این هنگام باید بیشتر و سخت‌تر تلاش کند تا "خون ناقل اکسیژن" بیشتری به سراسر بدن ارسال کند که این اتفاق نیز می‌تواند در بروز خستگی مؤثر باشد.

البته از زمانی که خستگی به یکی از بخش‌های اصلی سبک زندگی مدرن و پرمشغله تبدیل شد، تشخیص کمبود آهن از روی خستگی کمی دشوار شده است. لازم به ذکر است بسیاری از افرادی که دچار فقر آهن هستند، کمبود انرژی را همراه با احساس ضعف، دشواری تمرکز، داشتن حسی نامعمول و بهره‌وری پایین تجربه می‌کنند.

۲- رنگ‌پریدگی

پوست رنگ‌پریده و رنگ‌پریدگی بخش داخل و پایین پلک‌ها از دیگر علائم شایع کمبود آهن است. در واقع هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز، عامل قرمزی رنگ خون هستند. این همان علتی است که باعث می‌شود حین کمبود آهن، پوست، رنگ معمول خود را از دست بدهد.

این رنگ‌پریدگی ناشی از کمبود آهن را می‌توان در تمام بدن و یا فقط در یک ناحیه از بدن مثل صورت، لثه‌ها، درون لب‌ها، درون چشم‌ها و حتی در ناخن‌ها مشاهده کرد. مشاهده رنگ‌پریدگی معمولاً در کم‌خونی متوسط یا شدید شایع است. به عنوان مثال اگر پلک پایینی خود را پایین کشیدید، در آن ناحیه باید یک رنگ قرمز فعال و سرحال ببینید. بنابراین اگر در این ناحیه با رنگی متمایل به صورتی کمرنگ و بی‌حال و یا زرد روبه‌رو شدید، احتمال آن وجود دارد که دچار کمبود آهن باشید.

۳- تنگی نفس

همان‌طور که بیان شد هموگلوبین، خون را قادر به انتقال اکسیژن به سراسر بدن می‌کند. وقتی سطح هموگلوبین به دلیل فقر آهن پایین باشد، سطح اکسیژن نیز پایین خواهد بود. این به این معنی است که عضلات ما اکسیژن کافی برای انجام فعالیت‌های طبیعی مثل پیاده‌روی، دریافت نخواهند کرد.

یکی از نتیجه‌ها می‌تواند این باشد که میزان نفس‌های ما افزایش یابد چراکه بدن در تکاپو برای دریافت اکسیژن بیشتر است. این اتفاق، دلیل شایع بودن تنگی نفس در افراد دچار کمبود آهن است.

۴- سردرد و سرگیجه

کمبود آهن می‌تواند باعث سردرد شود. این نشانه در مقایسه با نشانه‌های قبلی، کمتر رایج است و معمولاً با سبک‌سری و سرگیجه همراه است.

کمبود هموگلوبین در افرادی که دچار کمبود آهن هستند باعث می‌شود اکسیژن کمتری به مغز برسد و یکی از نتایج این رویه این است که رگ‌های خونی در مغز می‌توانند متورم شوند و باعث فشار به سر و سردرد گردند. البته سردرد می‌تواند ناشی از دلایل متفاوتی باشد. لازم به ذکر است که سردردها و سرگیجه‌های مکرر ممکن است علامتی مبنی بر کمبود آهن در بدن باشند.

۵- تپش قلب (ضربان غیرعادی قلب)

ضربان‌های غیرعادی قلب تحت عنوان تپش قلب شناخته می‌شوند. این ضربان‌های غیرعادی که ضربان‌های سریع، محکم و یا نامنظم را شامل می‌شوند می‌توانند نشانه کمبود آهن در بدن باشند.

همان‌طور که گفته شد وقتی هموگلوبین خون پایین باشد، اکسیژن کمتری به سراسر بدن رسانده می‌شود و قلب برای جبران این کمبود اکسیژن، مجبور است سریع‌تر و محکم‌تر فعالیت کند تا اکسیژن بیشتری را به بخش‌های مختلف بدن برساند. این اتفاق می‌تواند منجر به احساس نامنظمی و یا سریع‌تر بودن ضربان قلب نسبت به حالت طبیعی شود.

گفتنی است این روند در مواردی استثنایی می‌تواند منجر به بزرگ شدن قلب، سوفل قلب و یا نارسایی قلبی شود. منظور از سوفل قلب، صداهایی نامعمول است که در بین ضربان‌های قلب شنیده می‌شود. البته این علائم نیز نسبت به سایر علائم یاد شده دارای شیوع کمتری هستند و در واقع فرد باید مدت‌زمان زیادی درگیر کمبود آهن باشد تا با این علائم مواجه شود.

۶- پوست و موی خشک و آسیب‌دیده

پوست و موی خشک و آسیب‌دیده نیز می‌تواند از علائم فقر آهن باشد. نکته جالب اینکه این اتفاق نیز ناشی از اکسیژن ناکافی در ارگان‌ها است. اگر اکسیژن کافی به پوست و موها رسانده نشود دچار خشکی و ضعف خواهند شد. خوب است بدانید کمبود آهن شدید با ریزش مو مرتبط است. البته ریزش چند مو در روز و در حین شستشو یا شانه زدن طبیعی است اما اگر فردی دچار ریزش مو به‌طور توده‌ای و یا بیش‌ازحد طبیعی باشد باید این موضوع را بررسی کرد.

۷- تورم و احساس درد در زبان و دهان

گاهی اوقات با نگاه کردن به درون و یا اطراف دهان می‌توان متوجه کمبود آهن شد. اگر زبان دچار تورم، التهاب، رنگ‌پریدگی و یا سطح صاف غیرطبیعی باشد، می‌تواند از علائم کمبود آهن باشد. هموگلوبین پایین ناشی از کمبود آهن می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی زبان و میوگلوبین پایین در بدن می‌تواند باعث درد، تورم و التهاب زبان شود.

میوگلوبین پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون است که عضلات از جمله عضله زبان را پشتیبانی می‌کند. همچنین کمبود آهن می‌تواند باعث خشکی دهان، خراش‌های قرمز دردناک در گوشه‌های دهان و زخم‌های داخل دهان شود.

۸- پای بی‌قرار

کمبود آهن با سندروم پای بی‌قرار مرتبط است. سندروم پای بی‌قرار، نوعی مشکل یا بیماری است که فرد مبتلا به آن در حین استراحت، به‌ویژه در اواخر شب و به هنگام خواب دچار احساس ناخوشایندی مثل خارش، خزیدن حشره، و یا احساس نامطلوب دیگری در پا شده و به‌ناچار به تکان دادن پاهای خود می‌پردازد. البته دلیل اصلی این سندروم فعلاً مشخص نشده اما ۲۵درصد از افرادی که سندروم پای بی‌قرار دارند دچار کمبود آهن هستند و هر چه کمبود آهن شدیدتر باشد، علائم این سندروم نیز شدیدتر خواهد بود.

۹- ناخن‌های قاشقی و شکننده

یکی از نشانه‌های کمبود آهن که کمتر شایع است، ناخن‌های شکننده و قاشقی شکل است. به این شرایط کویلونیکیا می‌گویند. این مشکل معمولاً با ناخن‌های شکننده که به‌راحتی ترک می‌خورند و می‌شکنند شروع می‌شود و با ادامه روند کمبود آهن، ممکن است به وقوع شرایط ناخن‌های قاشقی منتهی شود که درواقع وسط ناخن گود شده و اطراف آن به بالا متمایل می‌شوند و ناخن حالتی شبیه به قاشق به خود می‌گیرد. البته گفتنی است این مورد از موارد نادر است و در فقر آهن و کم‌خونی بسیار شدید دیده می‌شود.

 

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۳۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی

در طول سال‌های اخیر شواهد متعددی از حیات فرازمینی یا حضور موجودات فضایی و بیگانگان در عالم مطرح شده است که در این مقاله ده مورد از برجسته‌ترین آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم.

حیات در سیاره مریخ

به گزارش دیجیاتو، سی اسفند ۱۳۵۴ بود که «فرودگر‌های مریخ وایکینگ» ناسا روی این سیاره فرود آمدند تا آن را بیشتر مطالعه کنند. این فرودگر‌ها شروع به آزمایش نمونه خاک سیاره سرخ کردند و موفق شدند شواهد شیمیایی از حیات در سطح سیاره پیدا کنند.

در آزمایش اول، خاک مریخ با مواد مغذی آغشته به کربن رادیواکتیو مخلوط شد تا تولید گاز متان رادیواکتیو در این فرآیند شیمیایی بررسی شود. اگر گاز متان رادیواکتیو در این آزمایش تولید شود، به این معناست که چیزی در خاک درحال متابولیزه کردن مواد مغذی و تولید گاز رادیواکتیو است. نتیجه آزمایش برای بار اول مثبت شد.

اما دفعات بعدی آزمایش با جواب منفی روبه‌رو شد و ناسا درنهایت احتمال کشف حیات در سطح سیاره سرخ را رد کرد. بااین‌حال، از آنجایی که این فرودگر‌ها به ابزاری برای یافتن مولکول‌های آلی - شاخص کلیدی از وجود حیات - مجهز نبودند، دانشمندان باور دارند نباید گزینه وجود حیات در مریخ را کاملاً رد کرد.

سیگنال رادیویی ممنوعه

در تابستان سال ۱۳۵۵، تلسکوپ رادیویی دانشگاه ایالتی «اوهایو» یک سیگنال غیرعادی را از نزدیکی صورت فلکی «قوس» ثبت کرد. منجمی که درحال ثبت داده بود، آنقدر شگفت‌زده شده بود که مرتب فریاد می‌کشید. این سیگنال برای مدت ۳۷ ثانیه ادامه داشت و داده‌های آن ثبت شد.

نکته جالب اینجاست که این سیگنال در بازه‌ای از فرکانس بود که در زمین ممنوع است. به‌طور واضح‌تر باید گفت که برخی بازه‌های طول موج رادیویی در سطح زمین ممنوع شناخته می‌شود و هیچ کشوری حق ندارد در این بازه‌ها سیگنال یا داده انتقال دهد. سیگنال دریافت‌شده از آسمان دقیقاً در این ناحیه فرکانسی بود. آنچه این سیگنال را عجیب‌تر می‌کند این است که اجرام فضایی در فرکانس پایین‌تری تابش می‌کنند و احتمال اینکه این تابش متعلق به جرم آسمانی باشد، بسیار کم است.

از آنجایی که نزدیک‌ترین ستاره در آن جهت حدود ۲۲۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، دانشمندان عقیده دارند این سیگنال را بیگانگان فضایی هوشمند ارسال کرده‌اند. البته این احتمال نیز وجود دارد که منبعی ناشناخته به غیر از موجودات فضایی آن را ارسال کرده باشد. مسیٔله این سیگنال عجیب هنوز حل‌نشده باقی مانده است.

کشف فسیل میکروبی متعلق به سیاره مریخ در زمین

در سال ۱۳۶۲ یک شهاب سنگ به نام «ALH۸۴۰۰۱» به قطب جنوب کره زمین برخورد کرد. دانشمندان که سال‌ها روی آن مطالعه می‌کردند، دریافتند این شهاب سنگ که یک توده به اندازه سیب‌زمینی است، متعلق به سیاره مریخ است و برای حدود ۱۵ میلیون سال در فضا سرگردان بوده تا درنهایت اسیر گرانش زمین شده و پس از سوختن در جو زمین سقوط کرده است. نکته جالب توجه آنجاست که میکروب‌های فسیل‌شده روی سطح این سنگ پیدا شده‌اند و دانشمندان باور دارند این میکروب‌ها متعلق به سیاره سرخ هستند.

تجزیه و تحلیل‌های دقیق نشان داد این سنگ حاوی مولکول‌های آلی است که در باکتری‌های زمین یافت می‌شوند. محققان ناسا که با استفاده از میکروسکوپ‌های الکترونی این فسیل را مطالعه می‌کردند از وجود «نانو باکتری» در سطح آن گزارش دادند.

بااین‌حال، بحث درباره اینکه این میکروب‌ها پس از برخورد شهاب سنگ به زمین به آن نچسبیده باشند وجود دارد. برخی دانشمندان ادعا می‌کنند که آلاینده‌های زمین منبع مولکول‌های آلی شهاب سنگ هستند و این مولکول‌ها از مریخ نیامده‌اند!

معادله دریک و صد‌ها هزار سیاره با حیات فرازمینی

در سال ۱۳۴۰ دانشمند و منجم آمریکایی به نام «فرانک دریک» معادله‌ای نوشت که در آن تعداد سیارات میزبان حیات تخمین زده می‌شود. درحقیقت این‌ها سیاراتی هستند که حیات به‌صورت هوشمندانه در آن‌ها وجود دارد و قادر هستند تا با ما ارتباط برقرار کنند.

معادله دریک هفت عامل را در رابطه خود در نظر می‌گیرد که برخی از آن‌ها عبارتند از: نرخ تشکیل ستارگانی همانند خورشید، کسری از سیارات مشابه زمین و کسری از سیاراتی که احتمال شکل‌گیری حیات در آن‌ها وجود دارد. هرچند بسیاری از ارقام این پارامتر‌ها قابل بحث هستند، اما درنهایت در طی محاسبات مشخص شد که حدود ده هزار سیاره در کهکشان هستند که حیات فرازمینی یا حیات هوشمند در آن‌ها وجود دارد.

در سال ۱۳۸۰، محاسبات دقیق‌تر با داده‌ها و نظریه‌های جدید نشان داد حدود صد هزار سیاره دارای حیات در کهکشان وجود دارد. دانشمندان در همین راستا، به‌دنبال سیاراتی مشابه زمین گشتند که به دور ستاره‌ای مانند زمین درحال گردش هستند و دریافتند یک سیاره مسکونی شبیه زمین حداقل چند صد سال نوری از ما فاصله دارد.

قمر سیاره مشتری احتمالا منشأ حیات فرازمینی است

«اروپا» نام یکی از قمر‌های سیاره مشتری است که رنگ آن متمایل به قرمز است و تابش عجیبی در مادون قرمز دارد. دانشمندان باور دارند این رنگ قرمز به‌دلیل وجود باکتری در لایه‌های یخ سطح اروپا است که می‌توانند تابش عجیب مذکور را نیز توجیه کنند.

دانشمندان در تلاش برای شبیه‌سازی شرایط اروپا دریافتند برخی باکتری‌های زمین که در شرایط دما و فشار بالا رشد می‌کنند، دقیقاً تابشی در مادون قرمز مشابه تابش اروپا دارند. بااین‌حال، باکتری‌های زمین در دما و فشار بالا زندگی می‌کنند و شرایط در اروپا کمی متفاوت است. اتمسفر اروپا بسیار نازک است و سطح این سیاره یخ زده است. دمای تقریبی منفی ۱۷۰ درجه در سطح اروپا احتمال زنده‌ماندن باکتری‌ها را کم می‌کند، اما برخی دانشمندان باور دارند باکتری‌ها در آب‌های گرم این قمر می‌توانند زنده بمانند و طی فعالیت‌های آتشفشانی یا زلزله به بیرون پرتاب‌شده و در سطح قمر یخ بزنند.

دانشمندان همچنین حدس می‌زنند رنگ قرمز این قمر ناشی از وجود نمک منیزیم است که رنگی قرمز- قهوه‌ای دارد. بااین‌حال هنوز ترکیب دقیق عناصر سطح اروپا مشخص نشده است.

ادعای دانشمندان روس: تکامل باکتریایی در مریخ

در سال ۱۳۸۴، اخترزیست‌شناسان روسی ادعا کردند که گونه‌های باکتریایی مقاومی به نام «Deinococcus radiourans» در سطح مریخ تکامل یافته‌اند. این گونه که یکی از مقاوم‌ترین باکتری‌های شناخته‌شده در عالم است، می‌تواند در تشعشعاتی هزاران برابر میزانی که انسان را می‌کشد، زنده بماند.

دانشمندان روس برای چنین ادعایی، آزمایشی به این صورت انجام دادند: آن‌ها جمعیتی از باکتری‌های مذکور را با تشعشع کافی برای ازبین‌بردن ۹۹ درصد آن‌ها، از بین بردند و سپس به یک درصد باقی‌مانده اجازه دادند تا تکثیر یابند. سپس ۹۹ درصد باکتری‌های تکثیریافته را با میزان تشعشع کافی از بین بردند و به بازماندگان اجازه تکثیر دادند. این سیکل چندین‌بار ادامه پیدا کرد و هربار میزان تشعشع لازم برای ازبین‌بردن باکتری‌ها بیشتر می‌شد که به این معنا بود که باکتری‌ها هربار مقاوم‌تر می‌شوند. در چهل و چهارمین دور، میزان تشعشع باید ۵۰ برابر دوز سری اول می‌شد.

روی زمین حدود یک میلیون تا ۱۰۰ میلیون سال طول می‌کشد تا با چنین دوز تابشی به‌صورت طبیعی روبه‌رو شویم، اما شرایط مریخ متفاوت است. مریخ اتمسفر ندارد و همین باعث می‌شود تابش در سطح آن به‌شدت افزایش یابد. بااین‌حال، آزمایشات زمینی نشان داده است که این باکتری‌ها نه تنها می‌توانند در این شرایط زنده بمانند، بلکه می‌توانند هربار مقاوم‌تر شوند.

برخی عقیده دارند باکتری‌های Deinococcus radiourans روی شهاب سنگی از مریخ کنده شده و به زمین آورده شده‌اند، زیرا چنین باکتری‌های مقاومی بعید است که در زمین تولیدشده و رشد کرده باشند.

حیات میکروبی در ابر‌های سیاره ناهید

اخترشناسان در دانشگاه تگزاس ادعا کرده‌اند که حیات در ابر‌های سیاره ناهید ممکن است بهترین راه برای توضیح برخی ناهنجاری‌ها در جو آن باشد.

طبق پیش‌بینی‌ها و محاسبات، تشعشعات خورشیدی و رعد و برق باید توده‌های عظیمی از مونوکسید کربن را در سیاره ناهید ایجاد کند. بااین‌حال این توده‌ها بسیار نادر هستند و انگار چیزی به سرعت آن‌ها را پس از تشکیل از بین می‌برد. علاوه‌براین، سولفید هیدروژن و دی‌اکسید گوگرد نیز وجود دارند که به آسانی باهم واکنش می‌دهند و به همین علت یافتن آن‌ها کنار هم تقریباً غیرممکن است، اما این عناصر وجود دارند و انگار عاملی آن‌ها را دایٔماً تولید می‌کند. دلیل سوم این دانشمندان در ادعای وجود حیات، وجود ماده سولفید کربونیل است که در آزمایشگاه‌های زمینی تنها توسط میکروب‌ها یا کاتالیزور‌ها تولید می‌شود و هیچ فرآیند شناخته‌شده دیگری قابل به تولید آن نیست؛ بنابراین دانشمندان با استناد به این شواهد ادعا می‌کنند میکروب‌ها در جو سیاره ناهید زندگی می‌کنند. سطح سیاره به علت آنکه بسیار داغ و اسیدی است، احتمالاً برای وجود حیات مناسب نیست، اما در فاصله ۵۰ کیلومتری از سطح در لایه‌های اتسمفر آن که دمایی در حدود ۷۰ درجه سانتی‌گراد و فشاری مشابه زمین دارند، شرایط برای حیات ایده‌آل است.

گوگرد در قمر مشتری احتمالا ضایعات کلونی‌های باکتری است

در سال ۱۳۸۲ دانشمندان ایتالیایی این فرضیه را مطرح کردند که آثار گوگرد در قمر سیاره مشتری به نام اروپا ممکن است نشانه‌ای از حیات بیگانه باشد. این ترکیبات برای اولین‌بار توسط کاوشگر «گالیله» به همراه شواهدی مبنی بر وجود اقیانوس‌های گرم شناسایی شد. وجود آتشفشان‌های فعال در زیر پوسته یخی اروپا سبب گرم‌شدن آب اقیانوس‌های آن می‌شود.

دانشمندان باور دارند گوگرد موجود در این آتشفشان‌ها که به‌صورت کلوخه‌شده در اروپا یافت می‌شود، نشانه وجود باکتری در زیر لایه‌های یخ سطحی این قمر و وجود حیات فرازمینی است. به عقیده دانشمندان، باکتری‌ها در زیر آب‌های گرم زنده می‌مانند و رشد می‌کنند و ردپای خود را در گوگرد سطحی نشان می‌دهند.

برخی دیگر از محققین این ایده را زیرسؤال می‌برند و باور دارند گوگرد موجود در اروپا از قمر دیگر سیاره مشتری با نام «آی او» آمده است.

متان در جو مریخ و متابولیسم میکروبی

سال ۱۳۸۵ دانشمندان در سه گروه متفاوت موفق شدند با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی و کاوشگر «Mars Express» به‌صورت مستقل شواهدی از متان در جو این سیاره پیدا کنند. نکته اینجاست که تقریباً همه متان یافت‌شده در جو زمین توسط باکتری‌ها و سایرات موجودات زنده تولید شده است. پس متان در جو مریخ چطور تولید شده است؟

برخی باور دارند آتشفشان‌های سطح مریخ، ذوب ذخایر یخ و یا برخورد دنباله‌دار‌ها به سطح سیاره سبب تولید متان شده است. این‌ها می‌توانند دلایلی در توجیح وجود این ماده باشند، اما کافی نیستند، زیرا گاز متان در جو این سیاره با سرعت زیادی تولید می‌شود.

در سال ۱۳۸۶ نیز گروهی دیگر از دانشمندان اعلام کردند شواهدی از «فرمالدیٔید» تولیدشده از اکسیداسیون متان پیدا کرده‌اند که می‌تواند فرضیه وجود میکروب‌ها را تقویت کند، زیرا برای تولید فرمالدیٔید مشاهده‌شده نیاز به ۲.۵ میلیون تن متان در سال است.

برای تأیید این فرضیه‌ها باید تجهیزات لازم برای تحلیل گاز و مواد سطحی به مریخ ارسال شود.

سیگنال‌های مرموزی که ناپدید شدند!

در دهه ۱۳۸۰، اخترشناسان در تلاش برای یافتن هوش فرازمینی در پروژه‌ای با نام «SETI» از یک تلسکوپ عظیم در «پورتوریکو» برای بررسی مجدد ۲۰۰ ناحیه از آسمان استفاده کردند که پیش از این، سیگنال‌های رادیویی غیرقابل توضیحی تابش کرده بودند. همه این سیگنال‌ها در طول زمان ناپدید شده بودند، به‌جز یکی که قوی‌تر شده بود.

این سیگنال که تصور می‌شود بهترین کاندید برای تماس با بیگانه‌ها و حیات فرازمینی است، از نقطه‌ای بین صورت فلکی «حوت» و «برج حمل» می‌آید؛ جایی که هیچ ستاره یا سیاره آشکاری در آن وجود ندارد. جالب اینجاست که سیگنال مذکور در حدود یکی از فرکانس‌های هیدروژن است. برخی بر این باورند که این فرکانس بهترین فرکانسی است که بیگانگان می‌توانند به کمک آن با ما ارتباط بگیرند.

برخی دیگر از دانشمندان، اما باور دارند این سیگنال ناشی از یک پدیده طبیعی و جرم آسمانی است که هنوز شناسایی نشده است. پیش از این در سال ۱۳۴۶ سیگنال رادیویی ناشناخته‌ای کشف شده بود که منشأ آن نامشخص بود، اما پس از مدتی معلوم شد ناشی از یک تپ‌اختر است.

تلاش برای یافتن حیات فرازمینی و موجودات بیگانه همچنان ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود
  • دفاع عجیب خبرگزاری دولت از قلیان پرعارضه اکسیژن
  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • متخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • فوق‌تخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • قلیان اکسیژن؛ بِکشیم یا نه؟
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • رنگ پلاک خودروها نشانه چیست؟