Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که کشورش اجازه نخواهد داد منطقه امن در سوریه به یک باتلاق علیه این کشور تبدیل شود. ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴ بین الملل اروپا آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روسیاالیوم، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر وعده داد که امنیت و ثبات را در منطقه امنی که برای ایجاد آن در شمال سوریه تلاش می کند برقرار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در اولین سخنرانی خود بعد از مکالمه تلفنی روز گذشته با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره منطقه امن در سوریه گفت: حمایت‌های لجستیکی را در اختیار ما قرار دهید تا داعش را از بین ببریم. 

رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت: اجازه نخواهیم داد منطقه امن در سوریه به باتلاقی علیه ما تبدیل شود.

اردوغان گفت: ترامپ به من گفت که هدف او افزایش حجم مبادلات تجاری با ترکیه به 75 میلیارد دلار است.

رئیس‌جمهور ترکیه از تمایل خود برای رسیدن به دیدگاه مشترک با روسیه و آمریکا و طرف‌های دیگر درباره سوریه خبر داد و تاکید کرد که کشورش به تمام تعهدات خود در قبال سوریه عمل کرده است.

وی بر آمادگی ترکیه برای همکاری با همه طرف‌هایی که به این کشور در ایجاد منطقه امن در سوریه کمک می کنند تاکید کرد.

اردوغان گفت که پیشنهاد او مبنی بر ایجاد منطقه امن با هدف دور کردن گروه‌های تروریستی از مرزهای کشورش است.

رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت که امنیت منبج را فرا خواهد گرفت و این شهر به مردم آن تحویل داده خواهد شد.

وی درباره سفرش به روسیه در هفته جاری گفت: با پوتین درباره مناطق پاکسازی شده از لوث تروریسم گفت‌وگو خواهم کرد.

حمله انتحاری در منبج سوریهعطوان بررسی کرد: احتمالات پشت پرده انفجار دیروز منبج

انتهای پیام/

R36348/P/S8,89,90,1128/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۴۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بی‌اعتمادی مردم ترکیه به حزب حاکم

روز به روز به شمار شهروندانی که معتقدند آکپارتی نمی‌تواند ترکیه را به درستی اداره کند، افزوده می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پس از انتخابات شهرداری‌های ترکیه در فروردین ماه اخیر، حزب حاکم این کشور با یک شکست سنگین مواجه شد و کاهش محبوبیت حزب همچنان ادامه دارد.

نظرسنجی‌های میدانی جدید، حاکی از این است که اعتماد به حزب عدالت و توسعه از دست رفته و اغلب شهروندان معتقدند که دولت اردوغان، نمی‌تواند کشور را به درستی اداره کند.

مؤسسه مستقل نظرسنجی «یونَیلَم» (Yöneylem) به تازگی تحقیقی درباره نظرات مردم ترکیه در خصوص میزان موفقیت حزب اردوغان در اداره کشور انجام داده و نتایج آن را منتشر کرده است. این تحقیق نشان داده که حزب عدالت و توسعه، پس از 22 سال زمامداری، حالا در سراشیبی افول قرار گرفته و بخش قابل توجهی از هواداران خود را از دست داده است.

از هر 5 نفر، 1 نفر به حزب اردوغان اعتماد دارد

مؤسسه نظرسنجی «یونَیلَم» در تحقیق می‌دانی خود، از شهروندان ترکیه پرسیده است: از نظر شما ترکیه در حال حاضر، چگونه اداره می‌شود و مدیریت کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ‌ها از این قرار است:

الف) ترکیه به خوبی اداره می‌شود و مدیریت کشور، رضایت بخش است: 20 درصد.

ب) ترکیه بد اداره می‌شود: 57 درصد.

ج) میزان توفیق دولت در اداره کشور و وضعیت مدیریت، نه خوب است نه بد: 21 درصد.

د) نمی‌دانم: 1 درصد.

تابلوی بالا نشان می‌دهد که از هر 5 نفر شهروند ترکیه، تنها 1 نفر از عملکرد دولت راضی است و به حزب حاکم اعتماد دارد.

مؤسسه مزبور در تطبیق و مقایسه نتایج گزارش جدید خود با آمار‌های پیشین به این نتیجه رسیده که تنها در عرض 45 روز، میزان کسانی که فکر می‌کنند ترکیه بد اداره می‌شود، 5 درصد افزایش یافته است!

این وضعیت نشان دهنده شکلی بی‌سابقه از کاهش محبوبیت حزب عدالت و توسعه در 22 سال اخیر است. پس از شکست سنگین حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر، بخش قابل توجهی از هواداران حزب از آن فاصله گرفتند.

6.4 میلیون نفر، رای خود را پس گرفتند

مؤسسه تحقیقاتی دیگری به نام شرکت نظرسنجی متروپل (Metro Poll) درباره این موضوع تحقیق کرده که هواداران قدیمی حزب عدالت و توسعه در انتخابات فروردین ماه 1403 به کدام حزب رای دادند.

پروفسور سنجار رئیس این شرکت نظرسنجی اعلام کرده که مقایسه آرای هواداران حزب اردوغان در دو انتخابات 2023 و 2024 نشان دهنده یک ریزش جدی است و عملاً نزدیک به 7 میلیون هوادار قدیمی، رای خود را پس گرفته‌اند.

تحقیقات متروپل نشان داده 6 میلیون و 400 هزار نفر از شهروندانی که در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سال 2023 میلادی به اردوغان و حزب عدالت و توسعه رای دادند، در انتخابات شهرداری‌ها، رویکرد خود را تغییر و به احزاب دیگر رای دادند.

بر اساس نظرسنجی می‌دانی متروپل، آرای خارج شده از سبد رای حزب اردوغان، به ترتیب، سر از این احزاب در آورده است:

الف) 1 میلیون و 300 هزار نفر از آنان، به حزب جمهوری خلق رای دادند.

ب) 1 میلیون نفر از آنان، به حزب دوباره رفاه (حزب پسر مرحوم اربکان) رای دادند.

ج) 450 هزار نفر از آنان، به یک باره ملی گرا شدند و به حزب حرکت ملی گرا (دولت باغچلی) رای دادند.

د) 3 میلیون نفر از آنان، با صندوق رای قهر کردند و رای ندادند.

ه) پانصد هزار نفر از آنان، به احزاب کوچک دیگر رای دادند.

و) یکصد هزار نفر حاضر نشدند در این خصوص توضیح دهند.

تحلیل موارد بالا، نشان دهنده یک تحول حزبی – اجتماعی جدی در فضای سیاسی ترکیه است. چرا که تصور همیشگی تحلیلگران سیاسی ترکیه این بوده که هواداران حزب عدالت و توسعه، اسلامگرایان و محافظه کاران وفاداری هستند که رویکرد حزبی و سیاسی آنان، ارزشی است و حاضر نیستند به یک باره از حزب خود جدا شوند و به حزب سکولار و کمالیستی جمهوری خلق (ج. ه. پ) رای دهند.

اما در کمال ناباوری، چنین اتفاقی روی داد و اسلامگرایان نیز نشان دادند که ممکن است در برخی بزنگاه‌های حساس، بنا به دلایل اعتراضی و انتقادی، از حزب اردوغان دور شوند.

رای 450 هزار نفر از هواداران اسلامگرای حزب اردوغان به حزب تندرو و ملی گرای دولت باغچلی نیز، نشان دهنده بخش دیگری از ابعاد تحول سیاسی – اجتماعی اخیر در ترکیه است. چرا که معمولاً محافظه کاران، با آن که سویه ملی گرایانه دارند اما خود را از گفتمان تندروانه نژادمحور و تبارمحور دور نگه می‌دارند.

مهمترین بخش از تابلوی سیاسی بالا، قهر 3 میلیون نفر از هواداران حزب عدالت و توسعه با انتخابات و صندوق رای است.

در پایان باید گفت، موضوع مهمی همچون ناکارآمدی حزب حاکم و دولت اردوغان در رویارویی با تورم فزاینده و بحران اقتصادی، تنها بخشی از دلایل کاهش محبوبیت حزب اردوغان در انتخابات است.

واقعیت این است که هواداران قدیمی حزب، انتقادات و گلایه‌های دیگری نیز دارند و بر این باورند که دولت، از شعار‌های اولیه خود و اهداف مهمی همچون مبارزه با فساد و فقر و تلاش برای برقراری عدالت دور شده و در دام رانت پروری، تجمل گرایی و تک روی افتاده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تبریک بشار اسد به پوتین
  • (ویدئو) جنجال تبدیل کلیسای تاریخی به مسجد به دستور اردوغان
  • افزایش بی‌اعتمادی مردم ترکیه به حزب حاکم
  • مسکو در بزنگاه تصمیم درباره اردوغان
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • استقبال «اردوغان» از امیر کویت در آنکارا
  • ترکیه حمله رژیم صهیونیستی به رفح را محکوم کرد
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • درخواست رئیس جمهور فرانسه از رئال برای امباپه
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟