قانون مورفی؛ ناموفق در خلق کمدی موقعیت
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۵۹۰۶
قانون مورفی در مقایسه با "ورود آقایان ممنوع"؛ کمدی قبلی "رامبد جوان" یک گام رو به عقب به شمار میآید و مهمترین ضعف آن، به فیلمنامه پرحفرهاش بازمیگردد. ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم- محمد خاجی
«قانون مورفی» نام فیلم تازه "رامبد جوان" است که از 3 هفته پیش در سینماهای سراسر کشور اکران شدهاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قانون مورفی در مقایسه با "ورود آقایان ممنوع"؛ کمدی قبلی "رامبد جوان" یک گام رو به عقب به شمار میآید. مهمترین ضعف فیلم، به فیلمنامه پرحفره و باسمهای آن بازمیگردد. در "ورود آقایان ممنوع"، فیلمنامه نسبتا منسجم و سرراست پیمان قاسمخانی است که به داد فیلم رسیده و به نوعی ناجی آن میشود؛ اما ساختار و انسجام روایی فیلمنامه قانون مورفی ضعیف و نارسا است و به نظر میرسد نویسندگان تنها مجموعهای از ایدههای پراکنده و شلخته را در ذهن داشته و همان ایدهها را عینا بیآنکه در چارچوبی منسجم و منطقمند گنجانده و پرورش دهند، دستمایه نگارش فیلمنامه قرار دادهاند؛ در نتیجه محصول نهایی چیزی جز فیلمنامهای پرحفره و گسسته از آب درنیامدهاست. برای مثال؛ در آغاز فیلم و در صحنه تعقیب و گریز، مشخص نیست چرا دو مامور پلیس، دلقک را تعقیب میکنند و در پی دستگیری او هستند. گرچه این سکانس به لحاظ فرم و اجرا، حامل بداعت و خلاقیتهای تازهای در سینمای اکشن و حادثهای ایران است، اما منطق محتوایی وجود آن در فیلم مشخص نیست و به نظر نوعی خودنمایی فرمزده است که بدون توجه به محتوای اثر و منفک از روایت اصلی فیلمنامه، در فیلم جای گرفتهاست. این رویکرد، در صحنه تعقیب و گریر فرخ و بهمن با دختر جوان پارکورکار نیز به چشم میخورد و به نظر میرسد در این سکانس نیز آنچه بیش از موقعیت تعقیب و گریز اهمیت داشته، خلق قابهای فرم زده ناشی از حرکات نمایشی و آکروباتیک دخترپارکور کار است که حرکت اسلوموشن دوربین در ثبت لحظههای خلق حرکات آکروباتیک، گواه روشنی بر این مدعا است.
فیلمنامه همچنین در برخی مواقع به ورطه پُرگویی و ارائه جزئیات غیرضروری فرو میغلتد. برای مثال؛ دانستن اینکه فرخ و همسرش در کشاکش جدایی از یکدیگر هستند و همسر وی به زودی با به اجرا گذاشتن مهریه خود حکم جلب فرخ را خواهد گرفت؛ یا اطلاع از اینکه خواهر فرخ با مشکل تهیه جهیزیه روبه روست و برادرش نیز برای اجاره استودیوی موسیقی مشکل مالی دارد، کمک چندانی به خط روایی اصلی داستان نمیکند و در خدمت روایت محوری فیلمنامه قرار نمیگیرد. وجود جزئیات غیرضروری در فیلنامه مبیّن این نکته است که متن از مشکلات و ضعفهای جدی ساختاری و روایی رنج میبرد و فیلمنامهنویسان صرفا برای پُرکردن زمان فیلم، ناگزیر به خلق خرده روایتهای فرعی غیرمرتبط و نامأنوس با روایت اصلی فیلم شدهاند.
"درساژ"؛ درامی کم کشش و خسته کننده
از طرف دیگر، تغییر لحنهای ناگهانی فیلم در برخی مواقع نیمبند و فاقد پیرنگ است و نویسندگان نسبت به خلق عناصر تعلیلی لازم برای بروز این تغییر و تحولات لحنی، اهتمامی نداشتهاند. برای مثال در سکانس گفتگوی فرخ و همسرش در آسانسور، تغییر لحن ناگهانی و بدون پیرنگ فیلم از جدی به عاطفی و سپس به کمدی، نچسب و باسمهای از کار درآمده است.
همچنین از حیث ترمینولوژیک، قانون مورفی را به سختی میتوان به عنوان فیلمی مبتنی بر اصول و قواعد کمدی موقعیت (sitcom) طبقهبندی کرد. فیلم در بسیاری از مواقع برای خنداندن مخاطب به هر ابزار و شیوهای متوسل میشود و به نوعی در دام خنداندن مخاطب به هر قیمت فرو میغلتد. وجود شوخیهای سخیف و نازل کلامی همراه با انجام رقص و حرکات موزون، حربهای است که کارگردان هنگامی که خود را ناتوان در خلق کمدی موقعیت میبیند، با هدف گرفتن خنده از مخاطب به هر قیمت به آن متوسل میشود. خلق چنین فضاهای میانمایهای که پیش از این صرفا آنها را در فیلمهای شبه کمدی موسوم به شانه تخمه مرغی سینمای ایران دیدهایم، از سوی رامبد جوان؛ با توجه به سابقه و توانمندیهای او در ژانر کمدی، عجیب و دور از انتظار است.
با وجود نقصها و ضعفهای عارض بر قانون مورفی، ریتم و ضرباهنگ فیلم در بسیاری از مواقع مناسب و قابل قبول است و اثر تا لحظات پایانی خود، خوش ریتم و پرانرژی پیش میرود که همین امر، مانع از خستگی و کسالت مخاطب میشود.
قانون مورفی در مجموع، فیلمی سرگرم کننده با تمرکز بر فروش گیشه است که تاکید بیش از حد کارگردان بر خلق فرم در فیلم، باعث غفلت از محتوا و تقلیل بار محتوایی آن شدهاست؛ ازین رو، بیشک این فیلم گام رو به جلویی در کارنامه فیلمسازی رامبد جوان محسوب نمیشود.
انتهای پیام/
R1527/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط رامبد جوان سینمای ایران سینمامنبع: تسنیم
کلیدواژه: رامبد جوان سینمای ایران سینما رامبد جوان سینمای ایران سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۵۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عطاییفر کارگردان کمدی-درام «توقف اتانازی» به همراه حسین کشفیاصل و آناهید ادبی بازیگران نمایش پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه مهمان برنامه رادیویی «تئاترشهر» شبکه رادیویی نمایش بودند.
نمایش کمدی-درام «توقف اتانازی» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عطاییفر، از ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است.
کارگردان و بازیگران نمایش از سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاترشهر مهمان برنامه رادیویی «تئاترشهر» شبکه رادیویی نمایش بودند.
این هنرمندان در تازهترین برنامه رادیویی «تئاترشهر» ضمن معرفی بیشتر نمایش کمدی-درام «توقف اتانازی» به پرسشهای مخاطبان و مجری برنامه درباره دیگر جزییات این تئاتر پاسخ دادند.
یعقوب صباحی، حسین کشفیاصل، علی خازنی، سامان تیرانداز، آناهید ادبی، علی حیدری، محمد مغانی، محمدرضا معصومی، سارا واحدنوعی، سهراب گلدره، علیرضا عرب، فاطمه ساکتی، پیام شیخ نوازجاهد و امیرحسین امیری، بازیگرانی هستند که در این نمایش حضور دارند.
«توقف اتانازی»، یک کمدی-درام است که زندگی پنج نفر با مرگ را در صحنه تئاتر به تصویر میکشد.
برنامه رادیویی «تئاترشهر» به تهیهکنندگی و سردبیری علی بهرامی روزهای پنجشنبه هر هفته به صورت زنده و مستقیم از ساعت ۱۷ تا ۱۸ بعدازظهر از سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر راهی آنتن شبکه رادیویی نمایش میشود.
علاقهمندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی میتوانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.
کد خبر 6088947 علیرضا سعیدی