Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@22:00:02 GMT

دلار یک محدوده بالاتر رفت

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۶۰۶۳

به گفته برخی فعالان، بازار در اولین روز بهمن کمی هیجانی‌تر از روز‌های قبل بود و در ساعات انتهایی روز دلار و سکه در معاملات غیررسمی رشد بیشتری را نیز تجربه کرد. به گفته آنها، در ساعات انتهایی روز در مقطعی سکه به مرز ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و دلار به محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رفت. به باور بازیگران باتجربه بازار، رشد نرخ حواله درهم، ورود تقاضای جدید در ابتدای ماه و تنش‌های جدید در سوریه سه عاملی بودند که در روز اول بهمن، قیمت دلار را تحریک کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در برابر این سه ضلعی افزایشی، خبر از سر گرفتن واردات نفت از سوی ژاپن قرار داشت که از نظر فعالان طی روز‌های آتی می‌تواند کم‌کم اثرات خود را در بازار آشکار کند. همچنین عنوان شده است که به احتمال زیاد معافیت‌های نفتی ایران احتمالا برای پس از اردیبهشت‌ماه تمدید خواهد شد.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ در کنار مثلث افزایشی یاد شده، برخی فعالان نیز باور داشتند با آغاز اجرای مصوبه سود ماه شمار در بانک ها، کمی میزان تقاضا در بازار ارز و سکه افزایش یافته است. این در حالی است که یکی از دلایل صدور این بخشنامه جلوگیری از سفته بازی بوده است؛ به گزارش خبرگزاری ایبنا، کارشناسان معتقدند، پرداخت سود‌های روزشمار، عملا پارک پول برای سفته بازی و موجب به هم ریختن بازار ارز و طلا شده بود و با وجود اینکه این حساب‌ها بلندمدت نبود، سود و امتیاز بلندمدت به آن‌ها تعلق می‌گرفت و عاملی برای عدم‌تزریق پول از سوی بانک‌ها به تولید و صنعت کشور شده بود. در نتیجه این دسته باور دارند، با اجرای سیاست جدید زمینه برای سفته بازی کاهش خواهد یافت. البته نکته‌ای که بخش دیگری از کارشناسان به آن اذعان می‌کنند این است که اجرای این بخشنامه تنها در صورتی می‌تواند اثرگذار باشد که نوسانات در بازار ارز و سکه در حد محدود ۳ ماه اخیر باقی بماند. در واقع، بانک مرکزی باید با تلاش بیشتری سعی کند جوسازی نوسان‌گیران در روز‌های آتی را خنثی کند و زمینه آرامش بازار‌ها تا انتهای سال را فراهم کند.

در روز‌های اخیر از نظر برخی فعالان نوسان‌گیران سعی کرده‌اند دامنه تغییرات قیمتی دلار را بالا ببرند. به‌عنوان مثال، دیروز آن‌ها با استفاده از ایجاد جو هیجانی پیرامون رشد نرخ حواله درهم قیمت دلار در بازار داخلی را بالا آوردند. روز گذشته حواله درهم از مرز ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی عبور کرد و همین موضوع موجب شد که خریداران در بازار ارز داخلی جسارت بیشتری پیدا کنند. دراین میان، بخشی از معامله گران اعتقاد داشتند، در روز‌های ابتدایی هر ماه، به‌طور سنتی در بازار تقاضا نسبت به روز‌های انتهای ماه بالاتر است. حتی عده‌ای عنوان می‌کردند بخشی از افراد مقداری از درآمد خود را در روز‌های ابتدایی ماه به ارز و سکه تبدیل می‌کنند. این در حالی است که هر فردی در ۴ ماه گذشته چنین اقدامی را صورت داده است، دچار ضرر هنگفت شده است. البته فعالان باور دارند میزان این نوع تقاضا محدود است و بیشتر نیز به منظور تامین نیاز‌های آتی است که این افراد دارند.

به گفته فعالان، بازار ممکن است پس از افزایش ابتدای بهمن، در روز جاری دچار کاهش شود. از نظر آن‌ها اخبار پیرامون تصویب spv توسط شورای خارجی اتحادیه اروپا، می‌تواند فروش‌ها را در بازار داخلی بالا ببرد.

در حالی که برخی باور دارند، نوسانات روز‌های اخیر تحت‌تاثیر جوسازی نوسان‌گیران و بزرگنمایی برخی متغیر‌ها توسط آن‌ها صورت گرفته است، گروهی از فعالان باور دارند، بازارساز کنترل بازار را در دست دارد.

از نظر آنها، بازارساز در روز‌های اخیر سعی کرده است کمی قیمت‌ها را تعدیل کند و به احتمال زیاد قصد دارد یک بار دیگر نوسان‌گیران را دچار ضرر و زیان کند. این دسته به پست اینستاگرامی رئیس‌کل بانک مرکزی نیز اشاره می‌کنند؛ رئیس‌کل عنوان کرده بود در روز‌های اخیر تقاضا در صرافی‌ها کم رمق است و بانک مرکزی این روز‌ها جور سمت تقاضا را می‌کشد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ذخایر مطلوب بانک مرکزی اشاره کرده بود.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۶۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازار سرمایه در طول دو ماه اخیر یک روند صعودی را به خود گرفته که موفق شده است در دو ماه اخیر شاخص کل چیزی حدود ۲۰۰ هزار واحد رشد را ثبت کند و سه ریز موج صعودی را شاهد بودیم و به نظر می‌رسید محدوده حمایتی فعلی که تقاطع یک خط روند صعودی داینامیک است و همچنین ترما ۳۴ کندلی می‌تواند نقطه برگشت بازار رو به بالا باشد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بازار نیاز به محرک و اخبار بنیادی دارد تا بتواند دوباره در مسیر صعودی و سقف تاریخی خود در ماه‌های آینده پیش از فصل مجامع حرکت کند خوش بین هستم این اتفاق در دو الی سه ماه آینده خواهد افتاد و ما شاهد حرکت دوباره و رسیدن شاخص کل به محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهیم بود.

میرزایی در رابطه با شاخص کل هم وزن هم اظهار کرد: تا حدی زیادی میان این شاخص با شاخص کل بورس همبستگی وجود دارد. شاخص کل هم وزن فعلا بعد از حرکت‌های صعودی خود در فاز اصلاح موقت بوده هرچند در برابر ریزش در حال مقاومت است، اما انتطار می‌رود در طول هفته‌های آینده شاهد شکست محدوده مقاومتی استاتیک در حوالی ۷۸۰ هزار واحدی باشیم فکر می‌کنم این موضوع هم در هفته‌های آینده رخ دهد و شاخص کل هم وزن که برای سهم‌های کوچک بازار است بتواند حرکت صعودی را داشته باشد هرچند انتطار می‌رود اقبال بازار در موج بعدی صعودی بیشتر به سمت سهم‌های بزرگ باشد.

او افزود: خوش بینی‌هایی در رابطه با افزایش نرخ دلار نیمایی و به دنبال آن فروش شرکت‌های بزرگ وجود دارد همچنین در رابطه با گروه خودرویی دو نماد بزرگ این دو گروه احتمال این که اخبار مثبتی داشته باشند و کمک به حرکت بازار کنند زیاد است به همین دلایل انتظار داریم شاخص کل هم وزن پشت سر شاخص کل حرکت کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • حضور فعال بانک شهر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
  • شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم
  • پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا و ارز در روزهای آینده/ منتظر این قیمت‌ها در بازار باشید
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • آخرین تلاش‌های دلار تلگرامی برای حفظ حمایت ۶۰
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • دلار باز هم نزولی شد
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • بلاتکلیفی فعالان بازار برنج
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود