Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@00:16:13 GMT

شبکه هاي اجتماعي دريچه ورود به دنياي جديد

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۷۵۳۸

شبکه هاي اجتماعي دريچه ورود به دنياي جديد

خبرگزاري آريا - بهمن علي بخشي کارشناس ارشد ارتباطات - تلقي تهديد، زاييده شيوه کاربرد، آثار و قضاوت درباره آثار فن آوري نوين است. شيفتگي صرف و مرعوب شدن در مواجهه با پديده هاي فن آوري نوين، مانند شبکه هاي اجتماعي فضاي سايبر، به همان اندازه جامعه را آسيب پذير مي سازد که واکنش هاي تهديد انگارانه و مبتني بر دانش اندک و عدم بصيرت کافي.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبديل شدن اين پديده ها به تهديد، زاييده انفعال و از دست دادن زمان در «انتخاب» است.
شبکه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| استفاده از فناوري هاي نوين ارتباطي به ويژه شبکه هاي اجتماعي در دهه هاي اخير ما را وارد دوران و جامعه تازه اي کرده است؛ گسترش چشمگير فناوري هاي مربوط به ارتباطات الکترونيکي مانند شبکه هاي ماهواره اي و اينترنتي و تاثير آن روي بسياري از شئون اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي، جامعه را دستخوش تغييرات اساسي کرده است. شبکه هاي مجازي در فضاي سايبرند که تمام جنبه هاي حيات بشر را تحت تاثير قرارداده اند و عرصه هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي را با انبوهي از فرصت ها و تهديد ها روبرو ساخته است تا بدان جا که برخي صاحب نظران از جمله جوزف ناي ، شبکه هاي اجتماعي مجازي را بُعد جديد قدرت در سده 21 دانسته اند.
استفاده از فناوري هاي نوين ارتباطي به ويژه شبکه هاي اجتماعي در دهه هاي اخير، ما را وارد عرصه و جامعه تازه اي کرده است؛ جامعه اي کهBell Danial آن را جامعه فراصنعتي Manuel castells، آن را جامعه شبکه اي Umesao و Tada Umes، آن را جامعه اطلاعاتي ناميده اند.
شبکه هاي اجتمـاعي بـا سـرعت باورنکردني در زنـدگي اجتماعي مردم نفوذ کرده اند و بستري براي برقـراري ارتبـاط بين کـاربران را فـراهم نمـوده انـد. شبکه هاي اجتمـاعي در واقـع يـک فضـاي مجـازي است که به افراد امکان ايجاد صفحه شخصـي و وارد کـردن اطلاعات در آن، به اشتراکگذاري عکس، متن و پيوند اعضا با يکديگر را فراهم مي کند.
رسانه هاي اجتماعي زيرساخت وبي دارند که افراد و جوامع، از طريق آن محتوايي که کاربر توليد کرده را به اشتراک مي گذارند و درباره توليد، بحث و تعديل آن با هم مشارکت دارند. به عبارت ديگر شبکه هاي اجتماعي بستري را براي تعامل اجتماعي و تسهيم باورها و دانش بين کاربران مي کند.
نتايـج مطالعـات محققان نشـان داده اسـت که افراد بـا حضور در شبکه هاي اجتماعي و اسـتفاده از گونه هاي مختلف رسـانه هاي اجتماعي از مزايـاي حضـور در ايـن اجتمـاع مجـازي نظيـر حمايـت اطرافيان، اطلاعات، عواطف و احساسـات برخوردار شـده و اغلـب جوانب زندگي تصوير ده سايت پر بازديد در دنياي واقعـي خـود را کـه نيازمنـد حضور فيزيکـي افراد در کنـار يکديگر نمي باشـد را در ايـن اجتماعات مجازي دارا مي باشـند.
در حال حاضر استقبال کاربران از شبکه هاي اجتماعي به گونه اي است که مي توان گفت شبکه هاي اجتماعي، به عنوان يکي از تأثيرگذارترين سرويس هاي ارائه شده توانسته است در سال هاي اخير تحول شگرفي بر نظام اجتماعي کشورهاي مختلف جهان از جمله ايران به وجود آورد. کاربرد شبکه هاي اجتماعي مجازي در عرصه تعليم و تربيت و پژوهش به سرعت در حال رشد است.
شبکه هاي اجتماعي و سواد تصنعي
پديده هاي مولود فنآوري هاي نوين را مي توان همچون ساير پديده ها، از منظر آسيب شناسانه نيز مورد مطالعه قرار داد. چنين رويکردي، با توجه به فرصت يا تهديد قلمداد کردن کاربرد اين پديده ها، قابل تفسير است. در اينکه فنآوري هاي نوين اطلاعات و ارتباطات فرصت هاي بي سابقه اي براي فراهم آوري، ذخيره، پردازش، و بازيابي اطلاعات (متني، صوتي، تصويري، و چندرسانه اي) و نيز تعامل، اشتراک گذاري، تبادل اطلاعات در شبکه مهيا ساخته اند، ترديدي نمي توان روا داشت. اما، هنگامي که به جنبه هاي اجتماعي و کاربردي اين پديده ها نگريسته شود، به تناسب هنجارها، زمينه هاي اجتماعي- فرهنگي، شرايط اقتصادي- سياسي و ميزان توسعه يافتگي، جنبه هاي «فرصت» يا «تهديد» مطرح مي گردد. در حقيقت، در اين رويکرد، مقصود ما، آسيب شناسي فن آوري و مصنوعات آن نيست، بلکه آثار مترتب بر کاربرد آن است.
تلقي تهديد، زاييده شيوه کاربرد، آثار و قضاوت درباره آثار فن آوري نوين است. شيفتگي صرف و مرعوب شدن در مواجهه با پديده هاي فن آوري نوين، مانند شبکه هاي اجتماعي فضاي سايبر، به همان اندازه جامعه را آسيب پذير مي سازد که واکنش هاي تهديد انگارانه و مبتني بر دانش اندک و عدم بصيرت کافي. تبديل شدن اين پديده ها به تهديد، زاييده انفعال و از دست دادن زمان در «انتخاب» است. در چنين شرايطي، شبکه هاي اجتماعي که مي توانند کارکردهايي چون اشتراک دانش، انتقال اطلاعات، گفتمان سازي، ايجاد همبستگي و تعامل سازنده، داشته باشند، به دلايلي که به آنها اشاره شد، تبديل به دغدغه و معضلي ناخواسته مي شوند. با عملکردهايي که تاکنون از شبکه هاي اجتماعي در صحنه تحولات جهاني شاهد بوده ايم، آسيب شناسي تعامل در اين شبکه ها را مي توان از جنبه هاي گوناگوني مورد اشاره قرار داد.
شايد براي بسياري از ما اتفاق افتاده باشد زمانيکه در شبکه هاي اجتماعي حضور داريم، مرتباً مطالب مختلف را مي بينيم که از هرکدام از آن ها بخشي را انتخاب مي کنيم و آن را براي دوستانمان، اطرافيان و همکارانمان ارسال مي کنيم بدون اينکه آن را کاملا خوانده و يا حداقل يک بار تا انتها آن متن را مطالعه کرده باشيم. در واقع برخي در اين وضعيت دچار نوعي سواد تصنعي مي شوند. (کارل تارو گرينفلد 1393)
يک ميهماني را در نظر بگيريد که در آن هرکسي از هر مطلبي سخني به ميان مي اورد و ما هم به عنوان شنونده گاهاً سرمان را به نشانه تائيد و يا اينکه من هم مي دانم، بالا و پايين مي آوريم.احتمالا آنهايي هم که مطالبي را که عنوان مي کنند نظرات و مطالب خودشان نيست و فقط بازگو کننده مطالب و نظرات بقيه هستند که گاهاً در شبکه هاي اجتماعي به آن ها نگاه انداخته اند.کارل تارو گرينفلد، ژورناليست ژاپني، ادعا مي‌کند ما به شکلي خطرناک به نوعي تقليد از دانايي نزديک مي‌شويم، دانايي‌اي که در واقع الگوي جديدي از ناداني است.
احساس مي شود بايد هميشه مطالبي براي عنوان کردن داشته باشد که مبادا از قافله عقب بمانيم. در آسانسور، ميهماني، کلاس درس و يا گپ هاي خودماني طوري مطالب را عنوان و يا به اشتراک مي گذاريم که گويي آن ها را از لابه لاي کتاب هاي مختلف جستجو و بيرون کشيده ايم و يا گوش داده ايم. متاسفانه اين موضوعي که در اين بين مغفول مي ماند اين است که گاها مطالب دست چندم را فقط به اشتراک مي گذاريم بدون اينکه آن ها را خوانده باشيم و فقط براي اينکه بگوييم ما هم نظري داريم، آن ها را ارسال مي کنيم.
نتيجه گيري
اطلاعات هميشه و همه جا وجود دارد، با وجود تکنولوژي هاي نوظهور اين اطلاعات حتي در جيب و گوشي هاي هوشمندمان. ديگر نمي توان چرخه داده ها را متوقف نمود و جلوي آن را گرفت. اين موج هايي که از هر سو به سمت ما سرازير مي شوند از لطيفه ها، حوادث، تصاوير، فيلم ها و واژه هايي تشکيل شده است که ما را هر آن به غرق شدن تهديد مي کند.
آيا بايد جلوي اين موج بايستيم؟ آيا بايد از آن فرار کنيم و يا روي آن شنا کنيم؟ امروزه حضور کاربران در فضاي شلوغ مجازي با حجم گسترده اي از صفحه ها، گروه ها و کانال هاي مختلف، نيازمند آن است که در برابر چنين فضايي چتري بر سر گرفته و رژيم مصرف رسانه اي اتخاذ کنند؛ همه نياز دارند در انتخاب هايشان بيشتر دقت کنند.
در نهايت مي توان گفت مخاطبان با داشتن سواد رسانه اي در مواجهه با پيام هاي مختلف از رسانه ها و براي دريافت معناي حقيقي آن ها، دو مرحله ي گزينش گري و پردازش گري را بايد پشت سر بگذارد. بدين ترتيب، سواد رسانه اي همانند فيلتري عمل خواهد کرد تا جهان متراکم از پيام، از لايه هاي فيلتر سواد رسانه اي عبور کرده و شکل مواجهه با پيام معنادار شود. (باکينگهام 1389)
منابع:
1- باکينگهام، ديويد، آموزش رسانه اي، يادگيري، سواد رسانه اي و فرهنگ معاصر، ترجمه: حسين سرفراز، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، 1389.
2- تارو گرينفلد .کارل . سواد تصنعي. ترجمۀ: نجمه رمضاني، وب‌سايت ترجمان ،1393
3- فصلنامه انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي / دوره اول، شماره 1 ،پاييز و زمستان 1390

اضافه نمودن به:
نظر شما:نام:پست الکترونيکي:نظر
کد امنيتي:
پربيننده ترين مطالب روابط عمومي روزنامه نگاري که اعلاميه استقلال آرژانتين را نوشت
فراخوان مقاله سومين رخداد ملي بررسي مسائل و چالش هاي روابط عمومي
مقاله/ چالش هاي سازمان هاي راديو و تلويزيون داخلي و بين المللي
نگاه به روابط عمومي تغيير کرد/ نگاهي گذرا به سير تطور روابط عمومي در ايران
روابط عمومي جهاد دانشگاهي کردستان منصوب شد
رشد سه برابري قيمت کاغذ: روزنامه‌ هاي ايران تعطيل مي‌شوند
جايگاه روابط عمومي ادارات شهرستاني استان تهران تثبيت خواهد شد
روابط عمومي ها به محيط شخصي براي مديران تبديل نشوند
روز بسيار غم‌انگيز روزنامه‌نگاري
6 درس مثبت روابط عمومي که مي توان از طريق دوستيابي آنلاين آموخت



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: پنج ويژگي يک متخصص روابط عمومي ممتاز

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۷۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد،‌ درحالیکه همزمان با سفر موفقیت آمیز «دکتر سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، آمریکا در ادامه سنگ اندازی‌های خود را تقویت مناسبات دو کشور همسایه، دولت اسلام آباد را از خطر تحریم احتمالی آگاه ساخت، بسیاری از کارشناسان، اندیشمندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی این کشور این رویکرد را محکوم کردند.
«علامه عارف واحدی» دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در پیامی اعلام کرد: تهدیدات دولت اسلام آباد از سوی آمریکا همزمان با امضای تفاهم‌نامه‌های تجاری میان ایران و پاکستان را به شدت محکوم می‌کنیم.
وی افزود: مردم پاکستان از دولت خود توقع دارند قاطعانه در مقابل این رویکرد آمریکا ایستاده و منافع ملی پاکستان را در اولویت قرار دهند.
«ملیحه لودهی» نماینده سابق پاکستان در سازمان ملل نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره روابط ایران و پاکستان گفت: این موضوع که روابط خوب ایران و پاکستان مطابق با منافع آمریکا نیست، هیچ اهمیتی ندارد.
وی با تاکید بر اهمیت سفر موفق رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان افزود: روابط دولت اسلام آباد با کشور‌های همسایه باید مطابق با منافع ملی باشد.
همچنین بسیاری دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاکستان در پست‌هایی این رویکرد تکراری آمریکا مبنی بر سنگ اندازی در روابط ایران و پاکستان را محکوم کرده و خواستار موضع قاطع دولتمردان اسلام آباد شدند.
گفتنی است پس از امضای ۸ سند همکاری میان ایران و پاکستان در بخش‌های مختلف از جمله حوزه تجاری در جریان سفر آقای رئیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی پیرامون این تفاهم‌نامه‌ها گفت: کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری با ایران باید خطر تحریم‌های اقتصادی را نیز در نظر بگیرند.

 

دیگر خبرها

  • دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود
  • پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی
  • پرورش نسل زد برای ورود به دنیای کسب‌وکارهای نوآور بررسی می‌شود
  • گره تخصیص بودجه برای «رفع فقر سه دهک اول» باز نشد!؟