Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بخش بزرگي از حرفه روابط عمومي شامل کار با رسانه ها مي شود. بنابراين، يادگيري نحوه ايجاد و مديريت ارتباط با خبرنگاران و رسانه ها براي راهبردهاي ارتباطي شما بسيار مهم است.
شبکه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| بخش بزرگي از حرفه روابط عمومي شامل کار با رسانه ها مي شود. بنابراين، يادگيري نحوه ايجاد و مديريت ارتباط با خبرنگاران و رسانه ها براي راهبردهاي ارتباطي شما بسيار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روابط رسانه اي به روابط متقابل بين روزنامه نگاران و متخصصان روابط عمومي اشاره دارد. يکي از بزرگترين مزاياي روزنامه نگاران دسترسي آسان به ايده ها و منابع داستانسرايي است. خبرنگاران زمان زيادي را صرف جمع آوري اطلاعات مي کنند تا داستان را بنويسند. متخصصان روابط عمومي در اين زمينه مي توانند به خبرنگاران کمک کنند.
در اين مطلب، هفت نکته در خصوص روابط رسانه اي را به اشتراک مي گذارم. در ادامه با شارا همراه باشيد.
ضرورت و فوايد شناخت مخاطب
شناخت مخاطب به ما کمک مي کند تا بر اساس نيازها، علايق و خواست هاي فراگيران به تدريس و آموزش همت گمارد. اين شناخت، ضرورت و اهميت دارد؛ زيرا:
1. شناخت مخاطب، باعث مي شود که انتقال مفاهيم از معلم به فراگير، آسانتر شود.
2. مخاطبان، متنوع و متفاوت اند؛ سليقه هاي متفاوت، گرايش هاي مختلف، تفاوت هاي فردي، ذهنيت ها و ظرفيت هاي ويژه، هر کدام معلم را ناگزير مي سازد تا در اولين گام، به شناخت مخاطب دست زد و با آگاهي از مخاطب، مطالب را آماده نمايد.
3. مخاطب، رکن فراموش نشدني و پايه استوار تدريس و آموزش است. بهبود و تحکيم اين پايه، در صورتي ميسر است که معلمان، نسبت به توانايي، ميزان دانايي، خصوصيات اخلاقي و عاطفي و خصلت هاي اجتماعي مخاطبان آگاه باشند.
4. فوايد بسيار بر شناخت مخاطب استوار است که براي دستيابي به نتايج درخشان مخاطب شناسي، بايد آن را جدي گرفت که به برخي از فوايد اشاره مي شود.
الف) ايجاد نگرش هاي مثبت و پويا در فراگيران؛
ب) تقويت انگيزة تلاش و تحصيل در فراگيران؛
ج) کاهش دغدغه، اضطراب، ترديد و زدودن نگراني هاي درسي مخاطبان
استراتژي داستانسرايي رسانه اجتماعي
استوري يا داستان، يک ابزار است که به کاربران اين اجازه را مي‌دهد تا عکس‌ها و فيلم‌هايشان را براي مدت کوتاهي براي دنبال کننده‌هايشان (followers) به اشتراک بگذارند. اين ابزار امروزه تبديل به يک جزء اساسي از رسانه اجتماعي شده است.
آنچه به‌عنوان مفهوم شبکه اجتماعي اسنپ چت شروع شد، در حال حاضر تقريباً در غالب کانالهاي بزرگ رسانه اجتماعي گنجانده ‌شده است.
چطور استوري ها اين‌قدر محبوب شدند؟ طبق گزارش اينستاگرام، اين رسانه اجتماعي روزانه بالغ‌بر 400 ميليون کاربر دارد که استوري هاي خود را بر روي اين شبکه قرار مي‌دهند. همچنين 191 ميليون استوري براي اسنپ چت و 150 ميليون براي فيسبوک ثبت‌شده است. با توجه به گزارشهاي فوق، لينکداين نيز از افزوده شدن ابزار استوري را براي دانشجويان خبر داده است.
استوري اين فرصت را به برندها مي‌دهد تا بتوانند ارتباط شخصي‌تري را با کاربرانشان برقرار کنند. شخصي‌سازي استوري ها با برچسب، هشتگ، برچسب‌هاي مکان و غيره، يک نگاه منحصربه‌فرد و انحصاري به دنبال کنندگان آن برند مي‌دهد.
- بپرسيد که چه کسي ايده هاي فوق العاده اي دارد. موسسه شما داستانسرايان زيادي دارد. بايد آنها را پيدا کنيد و از آنها بخواهيد که اين کار را انجام دهند.
- گزارشي از وضعيت داخلي موسسه تهيه کنيد. موسسه شما به احتمال زياد مجموعه هايي از گزارشهاي وضعيت را توليد مي کند. بايد از آنها به نفع خود استفاده کنيد. داستانهاي پنهان را که در آنها گزارشي داده شده است را پيدا کنيد و در بهترين رسانه اجتماعي خودتان به اشتراک بگذاريد.
- از ميز خود دور شويد. با متخصصان گفتگو کنيد. آنجايي برويد که آنها مي روند. ملاقاتها را مشاهده کنيد، سري به کنفرانسها و رويدادها بزنيد. بلند شويد و همين الان دست به کار شويد.
بنابراين ما هرگز از داستان هاي حماسي سير نخواهيم شد. به ويژه داستان هايي که روند آنها ندايي حتي اندک از پيروزي طرف ضعيف تر نيز نمي دهد. در اغلب افسانه هاي ماندگار در تاريخ فرهنگ هاي گوناگون اين شخصيت هاي ضعيف و در تنگناي داستان هستند که در نهايت پيروزي را کسب مي کنند. در فيلم کريد 2 نيز شخصيت اصلي يک بوکسور است. بوکسور داستان ما در حالي که اميد چنداني به پيروزي اش نيست، برنده نهايي عنوان برترين مشت زن مي شود.
سارا بليکلي، موسس برند اسپنکس و ميليونري خودساخته است. در ابتداي راه وي کسب وکارش را به عنوان يک فروشنده دوره گرد ماشين فکس شروع کرد. نکته جالب اينکه سرمايه اوليه برند سارا فقط 5 هزار دلار پس اندازش بود. اگرچه در فرآيند ساخت اين برند سارا بليکي دشواري هاي زيادي را متحمل شد، اما در هر صورت با استقامت موفق شد برندش را به شرايط فعلي خود برساند.
همانطور که شما به فکر داستان اصيل برندتان هستيد، به وجوه الهام بخش آن نيز توجه کنيد. يکي از اين وجوه تاثيرگذار تاکيد روي داستان برندتان به عنوان يک پديده است. به اين ترتيب «کسب وکار ما در ابتدا شانسي براي موفقيت نداشت، اما افتخارات را يکي پس از ديگري از آن خود کرد.»
عکس يا ويدئو؟
هر روز که مي گذرد، داستانهاي چند رسانه اي بيشتر و بيشتر فيلم را جايگزين عکس مي کنند. شايد اين بدين دليل است که در گذشته فيلمبرداري کمتر از عکاسي در دسترس ما بوده است. اکنون، با تحولات ويدئويي در دوربين هاي DSLR، فيلمبرداري با آخرين کيفيت دوربين ها ارزانتر و آسانتر است. اما هرگز فراموش نکنيد که فيلم هيچ وقت جاي عکس را نمي گيرد.
ما سعي مي کنيم همچنان از ترکيبي از عکاسي و فيلمبرداري در داستان هايمان استفاده کنيم. عکاسي لحظات را ثبت مي کند و به شما اجازه مي دهد که آرام بنشينيد و بازتاب آن لحظه را دريافت کنيد. ويدئو در سوي ديگر قرار مي گيرد و براي عمل کامل است. ويدئو اين قابليت را دارد که واقعيت تجربه اي را به گونه اي که در توان عکس نيست، به بند بکشد. (ديويد برييانيان، خوزه کارلوس کاستانو، سرژيو کارو و ارنستو ويلالبا)
پيش بيني ها نشان مي دهد تعداد مشترکان تلفن همراه در سال 2020، به بيش از پنج ميليارد و 400 ميليون نفر رسيده و به موازات آن مصرف داده نيز افزايش خواهد يافت. تا آنجا که سهم ويدئو از ترافيک داده دنيا از 64 درصد در سال 2014، به 80 درصد در سال 2019 خواهد رسيد.
آشکار کردن محصول و خدمات: پوشش اطلاعاتي
فرض کنيد که خدمات يا محصولاتي عالي داريد که کسي اطلاعي از آنها ندارد. در اين حالت چه کاري انجام مي دهيد؟ احتمالا اطلاعيه هايي مي نويسيد و در روزنامه ها، مجلات، شبکه هاي تلويزيوني و راديويي تبليغ مي کنيد. چه کارهاي ديگري انجام مي دهيد؟ شايد از تبليغات اينترنتي استفاده کنيد، وبلاگي راه اندازي کنيد، پادکست ضبط کنيد، وبينار برگزار کنيد و از بهينه سازي براي موتورهاي جست وجو (براي افزايش بازديدکنندگان سايت و مخاطبان خود) استفاده کنيد. به علاوه مي توانيد در رسانه هاي اجتماعي مانند فيس بوک، توييتر و ... نيز حضور داشته باشيد و دنبال کنندگاني براي خود جمع آوري کنيد. با انجام اين کارها برند شما مطرح مي شود و به شهرت مي رسد.
با فرض در دسترس بودن منابع لازم (نيروي انساني، تخصص و بودجه) ممکن است که براي رساندن پيام خود، تنها از تعدادي از اين تاکتيک هاي بازاريابي استفاده کنيد. ممکن است از راديو و تلويزيون استفاده کنيد و به سراغ فيس بوک يا توييتر نرويد يا از تبليغات اينترنتي استفاده کنيد و بهينه سازي براي موتورهاي جست وجو (SEO) را از قلم بيندازيد. حتي اگر از چند مورد از اين ابزارهاي بازاريابي استفاده کنيد، چگونه مي خواهيد آنها را طوري با هم تلفيق کنيد که به درستي با هم کار کنند و اثربخشي کمپين تبليغاتي شما را افزايش دهند؟ چگونه مي خواهيد از ميان اين تاکتيک هاي گوناگون، پيام خود را به مخاطبان تان برسانيد؟ استراتژي بازاريابي بلندمدت شما چيست؟ کدام تاکتيک ها براي مخاطبان هدف شما، بيشترين کارايي را دارند؟
مقابله با اخبار جعلي در بستر رسانه هاي اجتماعي
در سالهاي اخير، پلتفرم هايي مانند توئيتر، فيسبوک، اينستاگرام، تلگرام و واتساپ، کاربران زيادي را به سمت خود جذب کرده و تبديل به يکي از اصلي ترين منابع خبري شده اند. مطالعات متعددي نشان مي هد که درصد افرادي که اخبار را از پلتفرم هاي رسانه هاي اجتماعي دريافت و مصرف مي کنند، در حال افزايش است.
براي مثال، پژوهش هاي صورت گرفته توسط مرکز تحقيقات پيو در سالهاي 2012، 2016 و 2017 نشان مي دهد که در سال 2012، حدود 49 درصد از بزرگسالان آمريکا اخبار خود را از رسانه هاي اجتماعي دريافت مي کردند که اين رقم در سال 2016 به 62 درصد افزايش پيدا کرد و در سال 2017 به 67 درصد رسيد (مرکز تحقيقات پيو، 2016، 2017).
دليل چنين تغييراتي در رفتارهاي مصرف خبر به ماهيت پلتفرم هاي رسانه هاي اجتماعي باز مي گردد، بر اين اساس که در مقايسه با رسانه هاي ديگر، مصرف خبر در اين شبکه ها زمان و هزينۀ کمتري لازم دارد و به اشتراک گذاري، نوشتن نظر و بحث در مورد آن با ديگران خوانندگان امکانپذير و آسان است.
اما بايد توجه داشت که رسانه هاي اجتماعي مانند شمشير دولبه عمل مي کند و مشاهده مي شود که کيفيت اخبار در رسانه هاي اجتماعي پائين تر از سازمانهاي خبري پيشين است و از سوي ديگر، به دليل ارزان بودن توليد اخبار آنلاين و سرعت و سهولت انتشار آن از طريق رسانه هاي اجتماعي، حجم زيادي از اخبار ماهيت جعلي دارد و لذا «اخبار جعلي» اهميت زيادي را پيدا کرده و به يکي از چالشهاي عمدۀ معاصر تبديل شده است، بطوري که ديکشنري مک کواري واژۀ «اخبار جعلي» را به عنوان کلمۀ سال 2016 معرفي کرده است (شو و ديگران، 2017). در چنين فضايي با تکثر منابع و کانالهاي اطلاعاتي و خبري، مسائلي از قبيل احراز اعتبار خبر و تشخيص درست بودن يا جعلي بودن اخبار اهميت دارد.
سه راه براي پخش مقاله هاي خبري در تلويزيون
هر ايستگاهي بر اساس امکاناتي که دارد به جمع آوري خبرهاي محلي مي‌پردازد. براي پخش مقاله هاي خبري تان در تلويزيون محلي، سه راه وجود دارد: مي‌توانيد به بخش خبري تلفن کرده و با مدير تحريريه گفتگو کنيد و خلاصه اي از نکات مهم مقاله خود را به او بگوييد؛ مي‌توانيد مقاله‌ خبري را پست کنيد. يا يک نوار ويديويي از آن تهيه کنيد.
اگر مي‌خواهيد در شهر خودتان به يک ايستگاه تلويزيوني مقاله‌اي بفرستيد، راه اول بسيار عملي تر از راههاي ديگر است. براي فرستادن مقاله‌ها به ايستگاههاي خارج از شهر، مي‌توانيد مقاله ها را همراه با فيلم يا نوارهاي ويديويي بفرستيد.
برخي از مردم اين راه را ترجيح مي‌دهند که وقتي يک ايستگاه محلي/ منطقه اي يک مقاله‌ خبري را پوشش مي‌دهد، مسئول روابط عمومي سعي بر تهيه نوارهاي ويديويي اضافي براي موضوع مورد نظر مي‌کند.
با اين کار، خبرها به موقع به ايستگاههاي بعدي رسيده و آنها مي‌توانند مقاله را در برنامه بعدي خود جاي دهند. بطور مثال، ايستگاهي در هاريسبورگ ممکن است خبري در فيلادلفيا را پوشش ندهد اما مي‌تواند در صورت بودن نوار آن مقاله از آن خبر در برنامه هاي خود استفاده کند.
شبکه هاي اصلي نيز داراي بخشهاي جمع آوري اطلاعات هستند که تمامي اطلاعات را از سرتاسر دنيا جمع آوري مي‌کنند. شبکه ها در مناطق و شهرهاي مختلف اعم از خارجي و داخلي داراي نمايندگي‌هايي هستند. بعلاوه، يک شبکه مي‌تواند با اجازه از يک شبکه از برنامه هاي وابسته به آن شبکه نيز استفاده کند. همچنين شبکه‌ها مي‌توانند با استفاده از خدمات مخابرات، خبرها را به دست آورند.
براي راه يافتن به يک شبکه بايد خبرها بيسار جذاب باشند. خبرها بايد از اهميت ملي زيادي برخوردار بوده و يا بقدري مورد توجه عموم باشند که تقريباً توجه همگان را به خود جلب کنند.
اگر شما متقاعد شديد که خبر مورد نظرتان ارزش ملي دارد بايد به نزديکترين دفتر شبکه مورد نظرتان تلفن کرده و با بخش تحريريه آن گفتگو کنيد. موارد مهم مقاله خود را به او بگوييد و از آنها بپرسيد که آيا اين موضوع موردعلاقه آنان هست؟ اگر چنين است، پس شما بايد وقت و مکاني را به يک تيم خبري اختصاص داده و مقاله خود را تهيه کنيد.
به خاطر داشته باشيد که تهيه خبر، رساندن آن به استوديوي پخش خبر و پخش آن زمان زيادي مي‌خواهد. اگر خبرداغي در دست داريد، بايد آن را صبح زود به شبکه برسانيد تا بتوانيد آن را براي عصر آماده کنيد. در خبرهاي صبح معمولاً از خبرهاي عصر روز قبل استفاده مي‌شود.
بر ترس قرار گرفتن در برابر دوربين پخش زنده غلبه کنيد؟
1- پيش از آغاز برنامه زنده خود، خلاصه اي از مطالب مورد ارائه خود آماده کنيد
شايد بتوان گفت بهترين راه براي فرو ريختن ترس ها و داشتن يک برنامه زنده موثر و با کيفيت فکر کردن در مورد مطالبي است که قصد مطرح کردن آنها در برنامه خود را داريد.
2- بر مخاطب تمرکز داشته باشيد . . . نه خودتان
پيش از آغاز برنامه زماني براي شناسايي نيازهاي مخاطب صرف کنيد، اينکه بزرگترين نيازهاي وي چيست؟ اينکه آنها نياز به فائق آمدن و حل کردن چه چيزهايي دارند؟ اينکه در واقع نياز دارند چه چيزي از شما بشنوند؟
اينکه بخوبي بدانيد به چه صورت مي توانيد براي مخاطب مفيد واقع شويد، به شما کمک مي کند تا بهتر و بيشتر روي خود مسلط باشيد و برنامه زنده خوبي را اجرا کنيد.
3- يک اجراي آزمايشي(تمريني) تدارک ببينيد
داشتن يک برنامه تمريني تا حد زيادي مي تواند ميزان آمادگي شما براي اجراي زنده را مشخص کند و همچنين ترس شما از برنامه زنده و قرار گرفتن در برابر دوربين را کم کند.
4- چک کنيد که حتما باطري اضافه در اختيار داريد و دستري اينترنت شما قابل اطمينان باشد
5- به ظاهر و صداي خود اهميت بدهيد.
6- فقط با يک نفر صحبت کنيد
پس پيش از آنکه برنامه زنده شما آغاز شود، تصور کنيد که مشتري ايده‌آل شما کيست سپس به مهمترين مشکل و نياز وي فکر کنيد.
وقتي برنامه زنده شما هم آغاز مي شود، تصور کنيد که در حال صحبت کردن با اين شخص هستيد، اينگونه تجربه برنامه زنده اي موثرتر و البته بهتر را خواهيد داشت. اينگونه در ضمن ترس خود از برنامه زنده را هم به شدت کم مي کنيد.
7- بدترين حالت ممکن را تصور کنيد
بدترين حالت ممکن در يک برنامه زنده، تپق زدن است که ممکن است براي بسياري پيش بيايد. همواره به ياد داشته باشيد که يکي از مواردي که به هيجان اين برنامه ها مي افزايد و آنها را براي مخاطب جذاب مي کند، مي تواند همين تپق زدن هاي گاه و بي گاه شما باشد، فقط بايد بتوانيد آنها را بخوبي مديريت کنيد. در حين برنامه زنده، هيچ چيز قابل پيش بيني نيست.
منابع
www.shara.ir
www.ibazaryabi.com
www.forsatonline.com
www.chetor.com
www.hawzah.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۷۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست‌های انتخاباتی منتسب به شورای وحدت فاقد اعتبار است

معاون روابط عمومی و رسانه شورای وحدت بیان کرد: فهرست انتخاباتی شورای وحدت منحصراً از طریق وب‌سایت و کانال‌های رسمی این شورا منتشر خواهد شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، احسان محمدحسینی معاون روابط عمومی و رسانه شورای وحدت طی بیانیه‌ای اعلام کرد: با عنایت به اصول حرفه‌ای و پرهیز از ایجاد شائبه و جلوگیری از انتشار شایعات بی‌اساس برای هموطنان عزیز و رسانه‌های کشور، ارائه هرگونه فهرست انتخاباتی منتسب به شورای وحدت در هر خبرگزاری و یا پایگاه خبری و فضای مجازی، فاقد اعتبار است.

فهرست انتخاباتی شورای وحدت منحصراً از طریق وب‌سایت و کانال‌های رسمی این شورا منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز
  • خلجی: مدیران اهمیت کار اطلاع‌رسانی را درک کنند
  • این صدا سال‌ها در رادیو درخشید/ یک نکته درباره «حشاشین»
  • جغرافیای لایک‌ها و دیس لایک‌ها
  • فهرست‌های انتخاباتی منتسب به شورای وحدت فاقد اعتبار است
  • برگزاری همایش بزرگ عقیدتی سیاسی در بافق
  • چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!
  • توسعه روابط ایران و تانزانیا در ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند