Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@04:22:51 GMT

نقد برترین توجه به یک اثر است

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۷۸۵۲

نقد برترین توجه به یک اثر است

یک نویسنده و پژوهشگر با بیان این که اسلام مخاطب فعال می خواهد نه مخاطب منفعل، گفت: فضایی ایجاد شده که چاپلوسی و دورویی بر انتقاد و نکته سنجی ترجیح داده می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حجت الاسلام محمدرضا زائری» عصر دیروز (دوشنبه اول بهمن) در اختتامیه پانزدهمین جشنواره نقد کتاب که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: تقویت جریان نقد و رونق بازار نقد می تواند راهبرد جمهوری اسلامی ایران باشد برای دوری از اتمام بسته شدن فضا ممیزی و همراهی با جریان آزاد اطلاعات صد سال آینده بسیار متفاوت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و عقل و تدبیر اقتضا می کند برای 100 سال آینده برنامه ریزی متفاوتی داشته باشیم، بدون تردید ممیزی کتاب با وضعیت فعلی جوابگو نخواهد بود.

 

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: در حال حاضر نسخه های PDF‌ کتاب ها در دست مردم است، در چنین شرایطی فیلترینگ، پارازیت فرستادن و ممیزی جواب نمی دهد. تقویت جریان نقد می تواند راهبرد باشد، اسلام از مخاطب انتظار دارد فعال باشد نه منفعل. ما خواستیم قیم مخاطب باشیم و به او بگوییم چه چیزی بشنود و چه چیزی نشنوند، چه چیزی را ببیند و چه چیزی را نبیند، چه چیزی را بخواند و چه چیزی را نخواند. به عنوان یک طلبه کوچک فکر می کنم اساتید من در حوزه فقاهت باید حتی نگاه شان را درباره کتاب های ضاله بازنگری کنند چون روزگار عوض شده و مفاهیم و اقتضائات تغییر کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید کاری کنیم که مخاطبان ما در مقابل شبکه های ماهواره ای دست و پایشان شل نشود و گزینش گر باشند. این سیاست رایج که این را بخوان و آن را نخوان به محض پاره شدن زنجیر دیگر کاربرد ندارد. اسلام مخاطبی می خواهد که گزینش گر باشد و هرچه را دید و شنید با اراده و انتخاب گزینش کند. نقد چنین مخاطبی را تربیت می کند. آدم عاقل کسی است که ترجیح می دهد شاگرد او پرسشگر باشد. چنین شاگردی در آینده به استاد وفادارتر است. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نقد برترین توجه به یک اثر است، عنوان کرد: وقتی هدف رشد و اصلاح است مشورت و ارتباط دوسویه باعث می شود به دانش افزوده شود، هیچ کس معصوم نیست. اگر مسئله خصوصی باشد باید خصوصی نقد شود اما وقتی کتابی منتشر می شود نمی توانیم بگوییم خصوصی است، نقد نکردن بی اعتنایی است، هیچ هنرمندی نمی پسندد که مورد بی اعتنایی واقع شود. امام علی (ع) فرمودند «هر کس عیب تو را آشکار کند، دوست توست».

 

حجت الاسلام زائری خاطرنشان کرد: متاسفانه بزرگترهای ترجیح می دهند که چاپلوسانه از آنها تعریف شود تا اینکه مورد نقد قرار گیرند. فضایی درست کردیم که چاپلوسی، نفاق و دورویی بر انتقاد و نکته سنجی ترجیج داده می شود. اثر بدون نقد مانند مجموعه کتاب چند جلدی است که ناقص است و مجلدهای بعدی آن چاپ نشده باشد. کتاب بدون نقد ناقص است. در این سال ها تلاش زیادی برای رونق کتابخوانی شده است. موثرتر از همه اینها رونق نقد است. رونق بازار فوتبال به خاطر نقدهای کارشناسی آن است. نقد می تواند انگیزه نویسنده را افزایش دهد. بلایی که سر حوزه های علمیه ما آمده است این است که فضای نقد وجود ندارد. یکی از علل رواج بی سوادی در جامعه نبود نقد است. نقد مانند ورزش جسمی است، متاسفانه تحمل ها کم شده است. آن کسی که تحمل دارد عالم واقعی است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند" کسی که به مدارا بمیرد شهید مرده است".

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان انقلاب اسلامی استان بوشهر حضرت زهرا س هرمزگان مجلس آسیب های اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی چهل سالگی انقلاب اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد حجت الاسلام زائری موسسه خانه کتاب جشنواره نقد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۷۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی هوش مصنوعی از هر چیزی توپ درست کنه! (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • رونق ورزش کارگری نیاز به سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی دارد
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • برترین‌های المپیاد ورزش کارگری استان تجلیل شدند
  • عکس| استوری برترین دروازه‌بان جام ملت‌ها، بعد از قهرمانی
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • وقتی هوش مصنوعی از هر چیزی توپ درست کنه! (عکس)