Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه مسئله ازدواج سفید یا هم‌باشی در هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان یکی از موضوعات مطرح در جلسه بود، گفت: در جلسه قبل کار مطالعاتی که بررسی میدانی نیز در آن صورت گرفته بود عنوان و مسئله همباشی به عنوان آسیبی که در کشور اتفاق افتاده و گریزی نیز از آن نیست مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: درخواست ما از سازمان صدا و سیما به عنوان عضوی از ستاد این بود که بتوانیم با برنامه‌های گفتمانی تبعات این آسیب را برای جوانان روشن و راه‌هایی که می‌توان به سمت این آسیب نرفت و پیشگیری کرد را مطرح کنیم اما هنوز جمع‌بندی در خود ستاد بابت این مسئله اتفاق نیفتاده تا دستورالعمل مشخصی برای برخورد با این موضوع داشته باشیم.

ازدواج سفید یا هم‌باشی اکنون دارد آسیب‌های خود را نشان می‌دهد

تندگویان با تأکید بر اینکه لازم است همه نهادهای ذی‌ربط مانند بهزیستی، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، دادگستری و به ویژه شورای اجتماعی وزارت کشور بر روی این مسئله کار کرده و به جمع‌بندی در خصوص آن برسد، عنوان کرد: ازدواج سفید یا هم‌باشی اکنون دارد آسیب‌های خود را نشان می‌دهد.

تندگویان در پاسخ به این سؤال که آیا هم‌باشی جایگزین ازدواج یا عقد موقت در کشور شده است؟ گفت: خیر. من این مسئله را قبول ندارم و تأیید هم نمی‌کنم که جایگزین چیزی شده باشد. بلکه به نظر من این مسئله یک خرده فرهنگ و یک آسیب است که در جامعه شکل گرفته و جایگزین هیچ کدام از مسائل موجود در جامعه هم نیست چون تبعات منفی این آسیب در جامعه در حال مشخص شدن است.

در نسل آینده شاهد تولد بچه‌هایی خواهیم بود که شناسنامه ندارند

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان یکی از بزرگ‌ترین آآسیب‌های ازدواج سفید در کشور را به دنیا آمدن فرزند در چنین روابطی برشمرد و گفت: عملاً در نسل آینده و سال‌های آینده شاهد حضور بچه‌هایی خواهیم بود که شناسنامه ندارند و می‌خواهند وارد محیط تحصیلی شوند و این آسیب، آسیب جدی و خطرناکی است. بنابراین باید راه‌حلی پیدا کنیم تا جوانان متوجه شوند که این موضوع فقط یک مدل انتخاب زندگی نیست بلکه یک مسئله و رخ‌داد اجتماعی است که تبعات اجتماعی آن بیش از صرف انتخاب یک مدل زندگی است. همین اکنون هم تعدادی بچه حاصل ازدواج سفید را داریم که باید برای آنها راه‌حلی پیدا شود؛ هیچ جای قانون مسئله حضانت، صدور شناسنامه، ارث و ... برای این کودکان مطرح نشده است.

باید راه‌حلی برای تعطیل کردن ازدواج سفید در کشور داشته باشیم

وی افزود: این مسئله در غرب وجود دارد اما در ایران به صورت ناآگانه برخی جوانان در حال انجام آن هستند. در غرب حتی مدل و تعاریف این مسئله کاملاً متفاوت است اما در ایران به دلیل نگرش دینی جامعه نمی‌توانیم به سبک غرب از آن استقبال کنیم و باید یک راه‌حلی داشته باشیم تا این سبک در کشور تعطیل و مشکلات جوانان برای انجام پروسه طبیعی و ثبت شده ازدواج حل شود.

تندگویان دلیل گرایش جوانان به این سبک هم‌باشی را موضوعات اقتصادی، اشتغال، مسکن و  ... دانست و در پاسخ به این سؤال که آیا اگر ازدواج در جامعه راحت‌تر شود این مشکل حل خواهد شد؟ گفت: بخشی از مشکل حل خواهد شد، همه مسائل اینها نیست. بخش دیگر مسئله هویت‌ها و باورهایی است که در جوانان شکل گرفته و نیز از بین رفتن پایگاه‌های خانواده است. اکنون جوانان آخرین جایگاهی که در خصوص ازدواج با آن مشورت می‌کنند والدین است و حتی ممکن است آخرین افراد، اعضای خانواده باشند که از تصمیم یک جوان برای ازدواج مطلع می‌شوند.

چگونه در برخورد با مسئله هم‌باشی مصوبه قانونی خواهیم داشت؟

وی با تأکید بر اینکه باید برای بازگشت به فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی قبل از اینکه خیلی دیر شود سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: به عنوان نهادی که این مسئله را رصد می‌کنیم ظرف دو تا سه جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان موضوع را جمع بندی و یافته‌ها و پیشنهادها را در اختیار شورای اجتماعی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌دهیم تا بر مبنای آن تصمیم بگیرند؛ اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مباحث مطرح را تصویب کند در مدل برخورد با این پدیده به یک مصوبه قانونی تبدیل می‌شود.

تندگویان در پاسخ به این سؤال که چگونه بین نهادهای مسئول هماهنگی ایجاد خواهدشد تا به سرنوشت مسائلی که چندین دستگاه در آن مسئول هستند و به دلیل عدم هماهنگی اقدام مؤثری صورت نمی‌گیرد دچار نشود؟ گفت: تلاش می‌کنیم نهادی را به عنوان ریاست این مسئله انتخاب شود.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مسئول باشد

و بهترین نهاد مسئول کدام است وزارت ورزش یا وزارت کشور؟ تندگویان پاسخ داد: فکر نمی‌کنم ما بتوانیم در این مسئله به صورت گسترده فعالیت کنیم. شاید معاونت امور زنان و خانواده بهترین جایگاه باشد چون سطح تعامل آن با دستگاه‌ها متفاوت با ما است. معاونت امور زنان و خانواده به عنوان معاون رئیس جمهور می‌تواند با همه دستگاه‌ها تعامل بارزتری را برقرار کند به ویژه اینکه بیشتر آسیب هم‌باشی به زنان وارد می‌شود.

انتهای خبر

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی جامعه هم باشی ازدواج سفید معاون امور جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۷۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اداره کل دارو بدون سرپرست/ جایگزین احتمالی پیکانپور کیست؟

به گزارش خبرنگار آنا، اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از هفته گذشته که محمد پیکانپور مدیرکل آن با حکم معاون رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه رفت، بدون مدیرکل باقی مانده است و تا امروز نیز سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو که خود در ادواری سمت مدیرکل دارو را بر عهده داشت هنوز برای این اداره کل مهم سرپرستی تعیین نکرده است.

اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو متولی اصلی تأمین، نظارت و سیاست‌گذار اصلی دارو در کشور است و می‌توان گفت مهمترین و اصلی‌ترین نهادی در کشور است که نبض دارو در کشور را در دست دارد. مدیران اسبق این اداره کل اکنون هم در بخش‌های دولتی و هم خصوصی نیز به عنوان اصلی‌ترین سیاست‌گذاران و فعالان حوزه دارو محسوب می‌شوند، بسیاری از آنان در مقاطعی به ریاست سازمان غذا و دارو نیز رسیده‌اند محمد رضا شانه‌ساز و سید حیدر محمدی از جمله این افراد بوده‌اند.

محمد پیکانپور که تا هفته قبل مدیریت این اداره کل را بر عهده داشت از جمله نزدیک‌ترین افراد به رئیس سازمان بود مورد که در سال 1401 همزمان با ورود مجدد محمدی به سازمان غذا و دارو جایگزین شمالی در اداره کل دارو و مواد شد. در اواخر پاییز سال گذشته پیکانپور به مدیریت هولدینگ تیپیکو نیز نزدیک شد، اما در نهایت در سازمان غذا و دارو باقی ماند، چرا که یافتن جایگزینی با مشخصات پیکانپور برای محمدی مشکل بود، اما سر انجام با رفتن وی به سازمان برنامه و بودجه محمدی باید هرچه زودتر باید فردی به عنوان مدیرکل یا سرپرست اداره کل دارو به طبقه ششم سازمان غذا و دارو بفرستد.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار آنا از سازمان غذا و دارو، محمدی از بین غلامحسین صادقیان، حسین شمالی، یک نفر را قرار است به عنوان سرپرست اداره کل دارو و مواد تحت کنترل تعیین کند.

غلامحسین صادقیان، مدیرکل کنونی حوزه ریاست سازمان غذا و دارو نیز همچون پیکانپور از نزدیکترین و معتمدترین مدیران نزدیک به سید حیدر محمدی است که پیش از این ریاست انجمن داروسازان اصفهان، معاونت اجرایی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضویت در شورای شهر اصفهان را بر عهده داشته است.

حسین شمالی هم پیش از این مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تحت ریاست بهرام دارایی بود. از جمله اقداماتی که در دوران مدیریت وی صورت گرفت انجام طرح جنجالی دارویار بود. با انتصاب سید حیدرمحمدی به ریاست سازمان غذا و دارو، شمالی نیز از این سمت عزل شد.

علیرضا رستمی نیز فرد دیگری است که از او به عنوان یکی از جایگزین‌های پیکانپور نام برده می‌شود، اکنون سرپرست اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو و همزمان رئیس اداره بازرسی این سازمان است که پیش از صادقیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان غذا و دارو را بر عهده داشت.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اداره کل دارو بدون سرپرست/ جایگزین احتمالی پیکانپور کیست؟
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • تعریف ظرفیت‌های مشاوره‌ای برای افرادی که در سن ازدواج هستند
  • عملیات وعده صادق جهانیان را نسبت به مسئله غزه بیدار کرد
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است/ روند کاهشی در مرکز استان
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا