Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی عهده گیری مسؤولیت بمب گذاری اخیر توسط گروه چریکی ELN ، کلمبیا بر کوبا برای تحویل دادن رهبران این گروه مجددا فشار آورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا (ELN) روز دوشنبه مسؤولیت حادثه بمب گذاری مرگبار که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰ نفر از نیروهای پلیس کلمبیا شد را برعهده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میگوئل کبالوس کمیسیونر عالی مذاکرات صلح از کوبا به عنوان میزبان مذاکرات خواست که رهبران این گروه چریکی را بازداشت کرده و هشدار داد که اگر این کار را انجام ندهد توافق‌های بین‌المللی را نقض کرده است.

کبالوس در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: این گروه چریکی فرصت بزرگی داشت تا اراده خود را برای برقراری صلح نشان دهند اما این کار را انجام ندادند.

در همین راستا ایوان دوکو، رئیس جمهوری کلمبیا درخواست بازداشت ۱۰ فرمانده شورشی این گروه را اعلام کرده است.

کوبا نیز حادثه اخیر در کلمبیا را محکوم کرده است. در این راستا وزیر خارجه این کشور در پیامی در توئیتر نوشت: کوبا هرگز اجازه نخواهد داد که خاک این کشور برای انجام اقدامات تروریستی علیه کشور دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

کوبا براساس پروتکل استفاده شده توسط خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهوری پیشین کلمبیا به مذاکره کنندگان اجازه می‌دهد که این جزیره را ترک کنند. این پروتکل حداقل امنیت را برای رهبران چریکی فراهم می‌کند تا به مناطق جنگلی یا کوهستانی کلمبیا بازگردند و این امر با کمک صلیب سرخ انجام می‌شود که طبق یک چارچوب زمانی تعیین شده‌ وظیفه تامین امنیت بر عهده آنها خواهد بود.

براساس پروتکل مذکور، ارتش کلمبیا باید در طول ۷۲ ساعت برای تسهیل بازگشت امن رهبران ELN به کشور هر گونه اقدام نظامی علیه آنها را متوقف کند. همچنین براساس این پروتکل این امکان وجود دارد که شورشیان از طریق ونزوئلا منتقل شوند.

کبالوس اعلام کرد: پروتکل مذاکرات توسط دولت پیشن کلمبیا تصویب شده و اکنون ارزشی ندارد و تنها تعبیر بمب گذاری اخیر در کلمبیا به عنوان یک مساله مختل کننده مذاکرات صلح درست نیست بلکه مساله فراتر از این حرف‌هاست. مقامات کوبا باید همکاری کنند تا تمام افرادی که مسؤول این حمله تروریستی هستند محاکمه شوند.

کبالوس اعلام کرد: ما اجازه نمی‌دهیم که کسانی که این حمله تروریستی را انجام دادند، مصون  از اجرای عدالت مانده  و در جنگل پنهان شوند.

با این حال ELN در ادامه بیانیه‌ای که مسؤولیت حمله اخیر را برعهده گرفته بود، اعلام کرد که هنوز می‌خواهد مذاکرات ادامه یابد. این گروه خطاب به رئیس جمهوری کلمبیا اعلام کرد: ما می‌خواهیم تاکید کنیم که جنگ، آینده کلمبیا نیست، بهترین راه برای این کشور این است که هئیت مذاکراه کننده را به مذاکرات صلح اعزام کنید تا این روند ادامه یابد.

انتهای پیام

مترجم: ساناز عباسعلیزاده

دبیر:‌ زهرا موسوی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کلمبیا كوبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۸۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار‌ها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است

امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پانزدهمین نشست سران کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی با شعار توسعه پایدار کشور‌های اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا برگزار شد.

وی افزود: علاوه برتوسعه پایدار کشور‌های اسلامی طبعا مساله توقف جنگ در غزه در دستور کار این نشست قرار داشت؛ در نشست کارشناسان وزرای خارجه بحث‌های در سطح سران و وزرای خارجه شرکت کننده مطرح شد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما در یک فضایی قرار داریم که احتمال آتش بس جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است، علت آن را رایزنی‌ها، تلاش‌ها و فشار‌های افکار عمومی در صحنه منطقه‌ای و بین المللی بر رژیم اسراییل دانست.

وی ضمن ابراز امیدواری برای مورد توجه قرار دادن حقوق فلسطین و فراهم شدن شرایط برای توقف جنگ و نسل کشی در غزه اظهار داشت: باید شرایط در غزه برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه و جابجایی ساکنان غزه به سمت منازل و مناطق خودشان به درستی فراهم شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: در نشست امروز موضوع رژیم صهیونیستی حمایت از ابتکار آفریقای جنوبی و رای دیوان بین‌المللی دادگستری برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رایزنی‌های دو جانبه در حاشیه نشست گفت: در این ملاقات پیگیری دیدار‌های سران و نتایج توافقات آنها در ماه‌های گذشته دستور کار قرار داشت و درخصوص موضوعات منطقه‌ای با تمرکز بر مساله غزه و ضرورت توقف جنگ گفتگو داشتیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توافقاتی داشتیم که در یک حرکت جمعی و هماهنگ برای کمک به برون‌رفت از این وضعیت در منطقه بتوانیم حرکت کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی به دنبال فشار نظامی بر مذاکرات است
  • پایان دور اول مذاکرات قاهره/ هیئت حماس مصر را ترک کرد
  • پایان دور کنونی مذاکرات برای آتش بس در غزه/ هیئت حماس امشب قاهره را ترک می‌کند
  • رویترز از سفر رئیس سیا به دوحه خبر داد
  • احترام سبب وحدت مضاعف در بین مذاهب اسلامی می شود
  • فشار بن گویر بر نتانیاهو: همین الان به رفح برو!
  • غول خفته والیبال جهان علیه معجزه ایران!
  • فشار‌ها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است
  • آخرین شانس صلح؛ مذاکرات آتش‌بس در قاهره نتیجه بخش است؟
  • جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود