Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@21:46:43 GMT

افزایش فاصله طبقاتی در جامعه

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۹۵۸۷

افزایش فاصله طبقاتی در جامعه

مشکل این روزهای اقتصاد ما، تحریم امریکا نیست؛ مشکل بخشی خود مردم هستند؛ مردم باید امید و ایمان داشته باشند که با کمک آنها به طور حتم وضع مان بهتر از امروز خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس ؛ فقر و ثروت دو روی یک سکه است، بی ثباتی در اقتصاد و عدم مدیریت منابع تحقق عدالت اجتماعی را دچار بحران و اختلاف طبقاتی را تشدید می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش اختلاف طبقاتی در جامعه ای که دوران گذار به اقتصاد صنعتی و توسعه یافته را پیش رو دارد، در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به کل سیستم هدایت گر جامعه وارد کند

همه می دانیم در این مدت چه رکوردهای عجیب و غریبی در بازارهای طلا، ارز، خودرو، مسکن و ... به ثبت رسیده است. همه می دانیم که علت اصلی رسیدن به این وضعیت سیاست های غلط و مدیریت اشتباه دولت بوده است.

ملت ایران به دنبال کاهش اختلاف طبقاتی و جلوگیری از سرازیر شدن سرمایه ملی به جیب عده ای خاص است. دولت باید نسبت به گسترش فقر در جامعه پاسخگو باشد. چرا باید بخش اعظمی از سرمایه در اختیار بخش کوچکی از اجتماع باشد و در مقابل بخش بزرگی از اجتماع از بخش بسیار کوچکی از ثروت ملی بهره مند شوند؟

همه می دانیم در ماه های اخیر به دفعات از سوی امریکا تهدید به تحریم  شده ایم و در مواردی تحریم ها اعمال هم شده است. البته این تهدید ها به خروج شرکت های اروپایی که دولتی ها به آنها دل بسته بودند نیز منجر شد.

همه می دانیم که در این وضعیت باید بمانیم و بسازیم! باید خودمان برای حل مشکلات کشورمان به کمک دولت بیایم.

هرچند خیلی از موضوعات را همه می دانیم ولی به آنها عمل نمی کنیم! همه می دانیم هنوز اتفاق خاصی در کشور رخ نداده (منظور اعمال تحریم های سفت و سخت امریکاست) و نباید حال و روز اقتصادمان این باشد ولی هست! به اذعان مسئولان، تحریم ها هم نمی توانست کشور را به این وضعیت برساند.

بله، اینبار خودمان زودتر از آمریکا دست به کار شده و کشورمان را تحریم کردیم! کشورمان را از کمک های خودمان تحریم کردیم. ولی نتیجه چیزی نشد جز آنچه این روزها تمام مردم را گرفتار کرده است.

قیمت کالاهای مختلف از اساسی تا لوکس، هر چند روز یکبار تغییر اساسی می کند و هنوز هم نمی دانیم که چرا و به کدام دلیل تولید کننده هایی که دلار دولتی گرفتند کالاهای خود را گران می کنند؟

شاید اگر برخورد قاطع و به موقع از سوی دولت و دستگاه قضا با این افراد صورت می گرفت الان به اینجا نرسیده بودیم. هرچند قوه قضاییه مدتی است برخورد با دریافت کنندگان ارز دولتی را آغاز کرده ولی به نظر می رسد نتوانسته در برگرداندن اوضاع تاثیری داشته باشد.

مشکل این روزهای اقتصاد ما، تحریم امریکا نیست؛ مشکل بخشی خود مردم هستند؛ مردم باید امید و ایمان داشته باشند که با کمک آنها به طور حتم وضع مان بهتر از امروز خواهد شد.

مدتهاست که فروشگاه ها شاهد افزایش مراجعه مردمی هستند که به دلیل ترس از افزایش قیمت ها آمده انداز اقلام مختلف تا جایی که می توانند بخرند.

یک روز شایعه می شود که دیگر دستمال کاغذی در بازار نیست و همین موضوع موجب می شود که شب عکس ردیف خالی دستمال کاغذی ها در فروشگاه های مختلف در شبکه های مجازی دست به دست شود که ثابت کنند شایعه درست بوده ولی غافل از اینکه همین شایعه موجب شده تا برخی مردم سراسیمه روانه فروشگاه ها شوند و تا می توانند دستمال کاغذی بخرند.

خریدهای دسته جمعی در فروشگاه ها فقط به دستمال کاغذی خلاصه نمی شود بلکه این روزها هر کسی را در فروشگاه ها می بینید آمده تا هر چقدر بودجه اش می رسد اقلام ضروری بخرد و در خانه اش انبار و احتکار کند.

مشاهده این صحنه ها در نگاه اول این جمله را به زبان می آورد که مگر جنگ است؟ مردم از ترس اینکه چند روز آینده قیمت ها گرانتر نشود به فروشگاه ها می روند! ولی ایکاش این امید در مردم وجود داشت که دیگر وضع بدتر از این نمی شود.

ای کاش مردم این را می دانستند که هجوم بی دلیل به فروشگاه ها برای خرید انواع وسایل از دستمال کاغذی تا مواد خوراکی و شوینده ها و ... باعث کمبود کالاها، احتکار کالا در منازل و انبارها و افزایش شدید قیمت ها می شود و در نهایت فشار این وضعیت به مردم وارد شده و مشکلاتشان بیشتر می شود.

اگر تمام 80 میلیون ایرانی مثل کسی فکر کنند که احساس می کند بزودی روغن و مرغ و دستمال کاغذی و شوینده ها در فروشگاه ها تمام می شود و به همین دلیل 10 برابر نیاز خود بخرند و انبار کنند، چه بحرانی به دست خود مردم در کشور ایجاد خواهد شد؟

تازه ترین بررسی مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی نشان میدهد که اتفاقات مهم و خطیری نظیر افزایش انتظارات تورمی، تغییر جهت بازار ها بر اساس متغیرهای غیر بازاری، روند فزاینده احساس فساد فراگیر در جامعه و به طور کلی روند کاهنده اعتماد عمومی به اقتصاد کشور را می توان به اثرگذاری رسانه های بیگانه و ضد انقلاب نسبت داد.

به امید روزی که مردم به کمک هم اجازه رسیدن دشمنان به اهداف شومشان را ندهند و بار دیگر آرامش و امنیت اقتصادی در کشورمان پایدار شود. باید به خودمان رحم کنیم و اجازه ماهیگیری به فرصت طلبان را ندهیم.

محمد رستگار

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۹۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از «گردانِ آزار» رژیم صهیونیستی چه می‌دانیم؟

امریکا به تازگی اعلام کرده یکی از گردان‌های ارتش رژیم اسرائیل به نام «نتزاه یهودا» را به دلیل نقض حقوق‌ بشر تحریم خواهد کرد؛ مأموریت و تفاوت این گردان رژیم صهیونیستی با بقیه نیروهای نظامی‌اش چیست؟

به گزارش مشرق، «نتزاه یهودا» نود و هفتمین یگان از ارتش رژیم اسرائیل است که نیروهای مذهبی حریدی یا افراطی در آن خدمت می‌کنند. هرچند اکثریت چشمگیر یهودیان حریدی برای ادامه درس مذهبی در کالج‌های علوم دینی از خدمت در ارتش اسرائیل معافیت می‌گیرند، اما این یگان وابسته به نیروی زمینی از سال ۱۹۹۹ میلادی (۲۵ سال پیش) امکان پیوستن حریدی‌های علاقمند به سربازی را برای پیوستن به ارتش فراهم کرده است.

رژیم صهیونیستی به دلیل کمبود سرباز در ارتش با پیوستن افراطی‌ها به نیروی نظامی موافقت کرد و به این گردان اجازه داد تا اعمال مذهبی خود را به جا بیاورند. این گردان «تنها واحد تک‌جنسیتی در ارتش اسرائیل» است و در آن نه تنها زنان حضور ندارند، بلکه تعامل این نیروها با زنان سرباز دیگر نیز محدود شده است.

گردان آزاردهنده

گزارش‌هایی در خصوص ارتکاب خشونت‌های منتسب به نیروهای این یگان، از حدود پنج سال پیش در رسانه‌های اسرائیلی بازتاب یافت. این در حالی بود که تا پیش از آن، برپایی و فعالیت این گردان مورد استقبال قرار گرفته و به خاطر تشویق حریدی‌ها به خدمت در ارتش، جوایز ملی رژیم صهیونیستی را نیز دریافت کرده بودند.

اما زمانی که دو سال پیش جسد یک شهروند ۷۸ساله فلسطینی- آمریکایی در شهر جلجیلیه پیدا شد که دستانش بسته و پارچه‌ای در دهانش فرو رفته و در سرما جان خود را از دست داده بود، حساسیت به این گردان افزایش یافت.

این پرونده به دلیل تابعیت دوگانه عمر اسد توجه وزارت خارجه ایالات متحده را به خود جلب کرد. ارتش رژیم صهیونیستی در آن مقطع زمانی گفت که سربازان به دلیل امتناع اسد از همکاری، موقتاً دهانش را با یک نوار پارچه‌ای و دستانش را با بست‌ کمربندی بسته بوده‌اند.

فرمانده گردان «نتزا یهودا» به دلیل این واقعه توبیخ شد و دو افسر از کار برکنار شدند، اما دادستان‌های نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که هیچ ارتباطی بین اشتباهات سربازان و مرگ عمر اسد وجود ندارد.

به گزارش «یورونیوز» علاوه بر پرونده مرگ عمر اسد، چندین رویداد دیگر نیز نام گردان «نتزا یهودا» را به میان آورده است. در برخی از این رویدادها، که برایشان مدارک ویدئویی نیز موجود است، سربازان «نتزاه یهودا» به سوء‌استفاده از زندانیان فلسطینی متهم شده‌اند. این گردان عمدتاً در کرانه باختری رود اردن فعالیت می‌کرد، اما در اواخر سال ۲۰۲۲ و پس از انتقاد ایالات متحده از این منطقه خارج شد و اکنون در غزه مشغول به فعالیت است.

تحریم آمریکا، تهدید رژیم اسرائیل

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، جمعه گذشته گفت درباره اتهاماتی مبنی بر نقض قوانین حقوق بشری ایالات متحده توسط اسرائیل «تصمیماتی» را اتخاذ کرده و احتمالا «خیلی زود» اعلامیه‌ای در این خصوص منتشر خواهد شد. این قوانین که به نام «لیهی» شناخته می‌شوند و توسط سناتور پاتریک لیهی در اواخر دهه ۹۰ میلادی تدوین شده‌اند، ارائه کمک نظامی به افراد یا واحدهای نیروی امنیتی را که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده‌اند، ممنوع می‌کند. اگر این تحریم‌ها وضع شوند، اعضای این گردان اجازه دریافت کمک‌های آموزشی و تجهیزات آمریکایی را نخواهند داشت.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش احتمال تحریم این یگان را «اوج پوچی و بی‌اخلاقی» خواند و گفت دولتش در برابر این اقدامات مقابله خواهد کرد. «بنی گانتس»، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن از او خواست امریکا در تصمیم پیش‌رو تجدید نظر کند.

منبع: نور نیوز

دیگر خبرها

  • دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز
  • منافع مردم سادات محمودی اولویت مسئله سد خرسان است
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • از «گردانِ آزار» رژیم صهیونیستی چه می‌دانیم؟
  • هدف تحریم در تنگنا گذاشتن جمهوری اسلامی است | با جهش تولید، جیب کارگر پر می‌شود
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات