Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قم، سال 1389 مرکز قرآن و حدیث حرم مطهر حضرت معصومه(س) تاسیس شد و طی این چند سال، فعالیت‌های این مرکز با توجه به نیاز خیل عظیم زائرین و مجاورین حضرت هر روز بیشتر شده است. برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این مرکز با عابس اشرفی، کارشناس حفظ واحد برادران این مرکز به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

ایکنا: مهمترین طرح‌های قرآنی که هم اکنون در مرکز در حال برگزاری است چیست؟
 با عنایت حضرت معصومه (س) سال دوم طرح ویژه حفظ «شجره طیبه» هم اکنون درحال برگزاری است و 15 نفر از عزیزان نوجوان 12 تا 15 ساله این توفیق را دارند که در فضای ملکوتی حرم مطهر و در صحن شبستان نجمه خاتون هر روز شنبه تا پنج شنبه از ساعت 7:30 صبح تا حدود ساعت 13 حضور داشته‌باشند و از این فضای معنوی و ملکوتی کمال استفاده را ببرند و به برنامه‌های قرآنی و حدیثی بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایکنا: پذیرای چند قرآن‌آموز در مرکز هستید؟

در بخش حفظ واحد برادران میزبان حدود 500 نفر از قرآن‌آموزان شرکت‌کننده در کلاس‌های حفظ هستیم که جمعیت غالب این افراد، گروه سنی نوجوان و مشغول به تحصیل هستند و برنامه حفظ قرآن را در کنار برنامه تحصیلی دنبال می‌کنند. به همین دلیل برنامه به اتمام رساندن حفظ کل این عزیزان با توجه به توانایی واستعداد و نظم چهار تا شش‌سال و بعضا هشت‌سال به طول می‌انجامد؛ با توجه به این نکته و این‌که بعد از حفظ حدود ده تا 15جزء و در ادامه کار انجام تکالیف حفظی و مرورجهت رسیدن به کیفیت مطلوب محفوظات برای قرآن‌آموز سنگین‌تر می‌شود به گونه‌ای که خود این طرح‌های طولانی مدت بعضا برنامه حفظی عزیزان را دچار فرسایش می‌کنند لذا از دو سال گذشته برنامه ریزی طرح ویژه حفظ را برای قرآن‌آموزان مستعد نوجوانی که حدود ده تا 15جزء حفظ هستند انجام دادیم که این عزیزان مابقی حفظشان را در یک سال به اتمام برسانند.

ایکنا: این طرح با دیگر طرح‌های یک ساله چه تفاوتی دارد؟

این طرح قطعا با طرح‌های یک‌ساله حفظ مرسوم تفاوت دارد چون در طرح‌های مرسوم یکساله افراد اکثرا هیچ محفوظاتی ندارند و صرفا با گذراندن یک دوره حفظ آزمایشی سه‌ماهه که نهایتا سه‌جزء یا مقداری بیشتر حفظ می کنند می­‌توانند در صورت کیفیت مناسب در طرح یکساله شرکت کنند و حال آن که با خروجی­‌های کیفی که از طرح‌های یکساله می‌بینیم به این نکته واقف م‌ی­شویم که به جزء تعداد معدودی خیلی از این افراد باید در طرح‌­هایی که بازه زمانی بیشتری داشت شرکت می­‌کردند زیرا با میزان حفظ 3جزء نمی‌­توان در مورد طرح نهایی فرد تصمیم‌گیری کرد بنابراین تفاوت طرح ویژه حفظ مرکز با طرح­‌های مرسوم یکساله در این است که افراد مستعدی که در بخش حفظ واحد برادران حفظ 10 تا 15جزء­شان را در طول 2تا 3سال گذشته انجام داده­‌اند شناسایی می­‌شوند و بازهم در طرح آزمایشی تابستان افراد از همه نظر(استعداد، کیفیت، نظم وانضباط) مورد ارزیابی قرار می­‌گیرند و افراد آماده جهت شرکت در طرح انتخاب می‌شوند و قطعا خروجی این طرح نسبت به طرح‌های مرسوم بهتر و با کیفیت­‌تر است.
این طرح برای افراد مستعد در نظر گرفته شده است و بقیه عزیزان نوجوان که مشغول به تحصیل هستند و زمان زیادی در روز را نمی‌­توانند به برنامه حفظی و مرور اختصاص دهند و بنای حفظ کوتاه مدت را ندارند باید طبق میزان فرصت وتوانایی در طرح‌­های 4 تا 8ساله شرکت کنند که وجود این طرح­‌ها بسته به توان افراد هم ضرورت دارد و نیاز است و اکثر قرآن آموزان بخش حفظ مرکز در این طرح‌ها مشغول به حفظ  هستند.

ایکنا: اهداف این طرح باید طبیعتا با بقیه طرح­‌های حفظ یک ساله هم متفاوت باشد؟

بله. تسریع در روند حفظ، آشنایی حافظان با مبانی تربیت اسلامی، امام‌شناسی (حفظ زیارت جامعه کبیره)، تربیت حافظان مسلط به حفظ و مفاهیم قرآن کریم که دارای تجوید و صوت و لحن مناسبی باشند و توانایی مطلوبی در اجرای برنامه قرآنی و نسبت به موضوعات قرآنی هم اشراف مناسبی داشته باشند تا بتوانند الگویی مناسب در جامعه برای همه گروه‌­های سنی مخصوصا نوجوان همچنین آشنایی با احکام اسلامی باشند از جمله اهداف این طرح است.
ایکنا: شرایط برای ورود به این طرح چیست؟
پیش نیاز ورود به طرح داشتن حداقل 12 سال وحداکثر 15سال سن؛ حداقل حافظ 10 تا 15جزء، سابقه مناسب قرآن­ آموز در طول برنامه حفظی گذشته از نظر آموزشی و انضباطی که توسط کارشناس واساتید مرکز قابل پیگیری است همچنین مرخصی تحصیلی به مدت یکسال و قبولی در دوره آزمایشی تابستان جزء شرائط است.
ایکنا: روند و سبک آموزش در مرکز چگونه است؟
شرکت‌کنندگان در هر روز یک تا یک و نیم صفحه حفظ جدید را به همراه مطالعه مفاهیم دارند همچنین روزانه مباحثه 10 درس و مرور محفوظات گذشته متناسب با میزان محفوظات از دو تا 3جزء را به همراه دو تا دو و نیم ساعت کلاس پرسش حفظ و مرور و مفاهیم  را با حضور دو تن از اساتید شناخته شده و مجرب یعنی استاد علی حبیبی و حجت الاسلام استاد حسین اسلامی می‌گذرانند. روزانه حدود 10 تا 15 دقیقه قبل از نماز ظهر برنامه تحویل حفظ زیارت جامعه کبیره با حضور استاد علی‌اصغر کارشناس برای همه شرکت‌کنندگان در دوره برگزار می­‌شود البته میزان حفظ روزانه آن بسیار ناچیز است (در حد 1تا 2سطر) و هدف از آن این است که این عزیزان درکنار حفظ قرآن کریم از این منبع غنی حدیثی جهت امام‌شناسی در حد سن و سال خودشان استفاده لازم را ببرند و بحث مفاهیم این زیارت نیز توسط اساتید کلاسی حفظ و استاد کارشناس به عزیزان آموزش داده می­‌شود و چشم انداز پایان حفظ آن پایان دوره است.

ایکنا: کلاس‌های جانبی مانند صوت و لحن و تجوید هم در کنار حفظ دائر است؟

دو جلسه در هفته، کلاس تجوید و و دو جلسه صوت و لحن متناسب با نیاز گروه‌ها برگزار می‌شود همچنین هفته‌ای یک جلسه آشنایی با تکنیک­‌های اجرای برنامه قرآنی و یک جلسه آموزش حفظ موضوعی قران کریم که هدف آن آماده‌سازی افراد جهت شرکت در محافل قرآنی و تسلط بر موضوعات قرآنی است با حضور اساتید حفظ دوره برگزار می­‌شود؛ هفته­ ای یک جلسه آموزش احکام ؛ هفته‌­ای یک جلسه برنامه درس اخلاق؛ روزانه نیم ساعت برنامه صبحانه و تغذیه ضمنا برنامه‌­های تفریحی ورزشی از جمله فوتسال و استخر هم برای حافظان برقرار است. و علاقه‌مندان جدید هم می‌توانند از ابتدای بهمن امسال به بخش حفظ واحد برادران مرکز قرآن حرم مطهر مراجعه کنند و مشاوره لازم را جهت شرکت در طرح اخذ کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا حرم معصومه اشرفی قرآن و حدیث کریمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۰۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، طرح حافظان نور با حضور  یک هزار و ۵۰۰ دانش آموز دختر از ۳۰۰ مدرسه از نواحی شهر قم، خلجستان و شهرستانهای کهک و جعفرآباد امروز در شبستان حضرت زهرا (س) برگزار شد.

این برنامه دختران دانش آموز نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه عفاف و حجاب مدارس مطرح کردند.

در این طرح از هر مدرسه ۶ دانش آموز منتخب به‌عنوان گروه حافظان نور با هدف کنشگری این گروه‌ها در مدارس خود فعالیت می‌کنند.

در پایان این برنامه به قید قرعه به طرح های دانش آموزان جوایزی اهدا شد.

دیگر خبرها

  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • دعوت میزبان برنامه محفل برای تماشای مسابقه قرآنی‌ها
  • آمادگی برای برگزاری جشن های دهه کرامت