Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید نمکی گفت: ۹۵ درصد بودجه کشور را در سال‌های قحطی منابع، مدیریت کردیم و در شرایطی که با کمبود منابع مواجه بودیم، با طرح تحول سلامتی مواجه شدیم که فرمول اقتصادی نداشت و تفکر و منطق اقتصادی برای اداره آن نبود.

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، سعید نمکی، سرپرست وزارت بهداشت در همایش اجلاس سراسری مدیران کل بیمه سلامت سراسر کشور، گفت: بیمه ماندگار بیمه‌ای است که از افراد به اندازه بضاعت دریافت و به اندازه نیاز پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در بیمه پایدار اعضای مشارکت‌کننده باید در صورت امکان جوان‌تر غنی‌تر و سالم‌تر باشند.

نمکی افزود: در سال ۱۳۹۴ که به سازمان برنامه و بودجه آمدم این سازمان با مشکلاتی مواجه بود و با بیمه همگانی و طرح تحول سلامت مواجه شدیم و به نوبخت نامه نوشتم که اگر این شیوه هزینه‌ اصلاح نشود، طرح با مشکل مواجه خواهد شد.

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: ۹۵ درصد بودجه کشور را در سال‌های قحطی منابع، مدیریت کردیم و در شرایطی که با کمبود منابع مواجه بودیم، با طرح تحول سلامتی مواجه شدیم که فرمول اقتصادی نداشت و تفکر و منطق اقتصادی برای اداره آن نبود، در هیچ جای دنیا با درآمد سرانه ۵۰ تا ۶۰ دلاری نمی‌گویند افراد هر سرویسی را دریافت کنند.

نمکی تصریح کرد: به دلیل اینکه به دنبال موفقیت این طرح بودم به نحوی آن را مدیریت کردیم، بیمه همگانی طوری بود که تاجران و افراد سرمایه‌دار نیز بیمه شده بودند، بار سنگین این طرح عدم توجه به زیرساخت‌هایی مثل پزشکی خانواده، نظام ارجاع و راهنماهای بالینی و بی‌توجهی به آزمون وسع بود به همین دلیل بیمه‌ها با بدهی مواجه هستند.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: در سازمان برنامه و بودجه اگر به دنبال اصلاح این رویه بودیم به دلیل نگرانی از آینده بود، باید وضعیت داروی تحت پوشش بیمه مشخص شود، بسته‌های خدمتی به درستی تدوین شوند، ما نباید دارویی را با ۵ برابر قیمت وارد کنیم که تولید داخل آن را داریم.

وی گفت: یکی از مطالبات بیمه سلامت باید درخواست اجرای زیرساخت‌ها از وزارت بهداشت باشد و البته ساختار بیمه باید تقویت شود.

نمکی افزود: طرح تحول سلامت باید ادامه یابد اما بسته‌ها به گونه‌ای تدوین شود که متخصصان نیز بپذیرند.

وی افزود: در طول تدوین و  اجرای زیرساخت‌ها و صرفه‌جویی منابع نباید حقوق مردم پایمال شود؛ باید در زمان محدود کردن بسته‌ها و خدمت‌ها حتما به افراد محروم توجه شود، وظیفه ما توجه به حق مظلومان و محرومان است و نباید آن را فراموش کرد.

وی تصریح کرد: دفترچه بیمه سلامت باید منزلت داشته باشد، و برای فقدان پشتوانه اقتصادی چک بی محل صادر نشود، در غیر این صورت بیمه سلامت ارزشی ندارد.

وی افزود: من مخالف بودم که گیرنده و دریافت کننده خدمت در یک بخش باشند، بیمه سلامت مستقل است و باید عملکرد مستقل داشته باشد و پاسخگویی به افکار عمومی ارائه دهد.

نمکی با بیان اینکه سرویس ارایه خدمت تنها در بخش دولتی است، گفت: به دلیل ناکارآمدی بخش خصوصی رفتن به سمت خرید راهبردی دشوار است اما باید این کار صورت گیرد.

سرپرست وزارت بهداشت بیان داشت: بیمه سلامت در راستای ارایه خدمات به مستحقین واقعی باید پیش رود، این موضوع افتخار کشور است. دستاوردهای نظام سلامت در چهل سال به نسبت سایر بخش‌ها قابل توجه بوده است.

وی گفت: بدون علم و خرد نمی‌توان جایی را اداره کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بیمه سلامت سعید نمکی طرح تحول سلامت وزیر بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۰۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد مصلحی افزود: مهم‌ترین استاندارد ما پیمایش ملی سلامت روان است که ۱۰ سال یکبار بررسی می‌شود که پژوهش بسیار سنگین و پُر هزینه‌ای است که با نمونه گیری گسترده در کشور در سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسیده و سال ۱۴۰۲ تحلیل داده‌های آن انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که نتایج پیمایش ملی سلامت روان چه زمانی منتشر می‌شود، گفت: ما امیدواریم که بتوانیم این پژوهش را اوایل تابستان به نتیجه قطعی برسانیم و چون انتشار بین المللی خواهد داشت در کشور هم اعلام خواهیم کرد و با انتشار آن می‌توانیم آمار دقیق افسردگی و دیگر اختلالات روانی را به طور رسمی اعلام کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزود: آنچه را اکنون به طور قطعی می‌توان عنوان کرد این است که بار بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.

مصلحی با بیان اینکه وضعیت‌های جهانی بر اساس مرزهای جغرافیایی و سیاسی تقسیم نمی‌شوند بلکه بر اساس فرهنگ‌ها تقسیم می‌شوند، افزود: به طور مثال در خصوص آسیب روزافزون و بسیار جدی مثل مساله خودکشی در همه کشورهای جهان از جمله کشور ما در حال افزایش است، اما به کشورهای اسلامی که می‌رسد ناگهان می‌بینیم که یک اختلاف معناداری در میزانش هست، رشدش شبیه هم است، اما اگر آنجا ۱۶ در صد هزار است اینجا حدود ۶ تا ۷ در صد هزار نفر است و علتش این است که اینجا باورهای مذهبی و عقاید دینی به عنوان عامل محافظت کننده‌ای است که ممکن است فرد آرزوی پایان زندگی کند، اما اقدام را به تأخیر می‌اندازد. در منطقه ما گزارش‌ها به نحوی است که به طور جدی ما را مستثنی از کل دنیا نمی‌کند.

وی ادامه داد: وضعیت سلامت روان ما مثل سایر کشورهای دنیا نیاز به مداخله و ورود جدی دارد، اما در عین حال باید با شاخص‌های یکسانی کشورها را با هم مقایسه کرد، چراکه ممکن است گزارشی بر اساس ملاک‌های سبک زندگی و کیفیت زندگی باشد که این یک عددی در می‌آید که باید با کشورهای دیگر مقایسه کرد، اما ممکن است گزارشی مثل پیمایش ملی سلامت روان بر اساس اختلالات متعدد و اختلالات خفیف و شدید و متوسط باشد که داده‌های جهانی دقیقاً مبتنی بر این سنجه نیست، بنابراین برای آنکه ما وضعیت را به درستی بفهمیم نیاز داریم که وضعیت کشورمان را با یک مقیاس واحدی با کشورهای مختلف دنیا بفهمیم به همین خاطر ما باید گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت را مورد تاکید بیشتری قرار دهیم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که مسئولان کشور ما به خصوص مسئولان وزارت بهداشت باید در خصوص سلامت روان جامعه و افراد اهتمام کامل داشته باشند، گفت: در چهار سطح باید از عوامل خطر سلامت روانی اجتماعی جلوگیری کرد؛ اول، سطح حاکمیتی با توزیع متوازن ثروت و رفع تبعیض‌ها؛ دوم، سطح مردمی با مشارکت فعال در جلوگیری از عوامل خطر؛ سوم، در سطح خانواده با آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری و چهارم، سطح فردی با انتخاب‌های بازدارنده به جای انتخاب‌های پرخطر است.

مصلحی با بیان اینکه توجه به سلامت روان با تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات این حوزه در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، افزود: برای نخستین بار یک روز از هفته سلامت، با هدف توجه دادن جامعه و مسئولان به اهمیت سلامت روان به نام «سلامت خانواده؛ سلامت روانی و اجتماعی» نامگذاری شد.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد مراکز سراج به منظور افزایش دسترسی افراد به خدمات سلامت روان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت است، گفت: اعتبارات حوزه سلامت روان به ۵ برابر افزایش پیدا کرد ما برنامه‌ای به عنوان سراج (سلامت روانی اجتماعی) داشتیم، مراکزی که خدمات رایگان سلامت روانی اجتماعی طولانی مدتی را ارائه می‌دهند، این مراکز در گذشته ۲۳ مرکز بود در ۶ ماه گذشته ما تعهد ایجاد ۱۰۰ مرکز را از وزارت بهداشت داشتیم که تا الان تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده و تا ماه‌های آینده به ۱۰۰ مرکز افزایش می‌یابد.

کد خبر 6088257 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان
  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • دیدار مدیران اداره کل بیمه سلامت با نماینده ولی فقیه در استان