Web Analytics Made Easy - Statcounter

«۲ بهمن»؛ سالروز تولد خوشنویس نامدار و نستعلیق‌نویس زبردست ایرانی؛ استاد غلامحسین امیرخانی است. ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، «وقتی که در راه فرهنگ و هنر قدم برمی‌داریم، توفیقی بسیار ارجمند است؛ البته توفیق اصلی در این راه آن است که در هر قدمی که باشی در مسیر سلوک قرار گیری و گام برداری.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این سخن از بزرگ مرد فرهنگ و هنر کشور؛ استاد بزرگ خوشنویسی؛ غلامحسین امیرخانی است؛ مردی که سال 1318 و شهر طالقان، افتخار همراهی نامش را در خاطراتشان به یادگار ثبت و ضبط کرده‌اند.

از کودکی عاشق نوشتن بود. چهار سال بیشتر نداشت که خواندن و نوشتن را به خوبی می‌دانست و هر وقت که قلم و کاغذی برای نوشتن پیدا نمی‌کرد، روی تخته و دیوار و با گچ و امثال آن خود را سرگرم می‌کرد.

پدرش رستم امیرخانی، معلم بود. او در مراسم بزرگداشت خود درباره تاثیر پدر و مادرش بر زندگی خود گفته بود: "مادر و پدر من از نظر ویژگی‌های انسانی نمونه‌های خیلی خیلی درخشان نسل خودشان بودند. مادری که از نظر عاطفی بی‌نظیر بود و پدری که از نظر صبر و متانت شاید کم‌نظیر. اگر چیز کوچکی از آنها به من ارث رسیده باشد، به عنوان سعادتی است که ما به عنوان توفیق الهی از آن نام می بریم. اما حتما ده‌ها شرط در کنار هم قرار می‌گیرد تا آن توفیق را به وجود می‌آورد."

زمانی که غلامحسین پنج‌ ساله بود، خانواده امیرخانی به تهران آمدند و پس از اقامت یک ساله در تهران، به یکی از روستاهای اطراف قزوین و سپس به طالقان عزیمت کردند. غلامحسین، کلاس اول دبستان را در زادگاهش گذراند و سال‌های بعد دوره ابتدایی را در خیابان ظهیرالاسلام تهران، مدرسه مسعودسعد به پایان رساند. سپس به صورت شبانه ادامه تحصیل داد.

در سال 1344 زمانی که انجمن خوشنویسان ایران تأسیس شد، از اعضای هیئت موسس آن بود و از همان دوران به عنوان مدرس در این انجمن به تعلیم خوشنویسی مشغول شد. در مدت‌ زمانی کمتر از یک دهه در سال 1353 موفق به دریافت درجه استادی خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران شد. 1358 به درجه «استاد ارشد» نائل شد و در همین سال ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران را نیز برعهده گرفت.

از سن 20سالگی، خوشنویسی را به طور جدی در محضر استاد «سیدحسین میرخانی» پی گرفت و نام خود را در کتیبه هنر خوشنویسی، جاودانه کرد. امیرخانی درباره آن دوران می‌گوید: «در سال 1338 به صورت حرفه‌ای به سمت خوشنویسی گرایش پیدا کردم و با انجمن خوشنویسان ایران و مرحوم «استاد سیدحسین میرخانی» آشنا شدم. مکتب هنری، اخلاقی و شخصیت پر جاذبه ایشان یکی از آن نقاط عطف دیگری بود که در زندگی من پیدا شد. «سیدحسین میرخانی» در قدم‌گذاشتن من به این راه تاثیر زیادی داشت. شخصیت ایشان به لحاظ اخلاقی مرا جذب کرد.»

رونمایی از "دستخط" خوشنویسان در فرهنگسرای نیاوران

 

امیرخانی تاکنون کتاب‌های زیادی را با خط منحصر‌به‌ فرد خود زیبنده بوده است که از آن جمله می‌توان به گلستان سعدی، دیوان حافظ، رباعیات خیام، دیوان خواجوی کرمانی، فرازهایی از شاهنامه و سرو سایه‌فکن (درباره شاهنامه فردوسی) اشاره کرد. 


وی مقالاتی نیز در زمینه‌های مختلف خوشنویسی تدوین کرده است که از آن میان می‌توان از یادنامه کلهر اشاره کرد.

استاد تمام‌عیار هنر خوشنویسی ایران، در سال 1378 نشان درجه‌ یک فرهنگ و هنر کشور را دریافت کرد و در سال 1381 نیز به عنوان چهره برگزیده همایش «چهره‌های ماندگار» انتخاب شد. وی همچنین در سال 1388 برای دومین بار، موفق به دریافت نشان درجه‌ یک  فرهنگ و هنر از طرف رئیس‌جمهور وقت اعطا شد.

انتهای پیام/

امیرخانی ۳امیرخانی ۱امیرخانی ۲امیرخانی ۴امیرخانی ۵امیرخانی۶امیرخانی ۷امیرخانی ۸ R1527/P/S4,40/CT1 واژه های کاربردی مرتبط هنرهای تجسمی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هنرهای تجسمی هنرهای تجسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۱۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام خلیج فارس همیشه ماندگار است

نقشه نگار پیشکسوت و پژوهشگر ایرانی با بیان اینکه عناوین جغرافیایی را نمی‌توان با سیاست تغییر داد، گفت: نام خلیج فارس تا همیشه ماندگار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، محمدرضا سحاب امروز در نشست علمی خلیج فارس که به مناسبت روز ملی خلیج فارس با حضور جمعی از پژوهشگران در کیش برگزار شد، اظهار داشت: قدمت نقشه‌های موجود از خلیج فارس در اسناد تاریخی به بیش از پنج هزار پیش باز‌می‌گردد.

وی بیان داشت: ما بیش از 25 هزار نقشه تاریخی و معاصر جهان را به زبان‌های مختلف از کتابخانه‌های سراسر جهان جمع‌آوری کردیم که تقریباً در تمام آنها نام خلیج فارس به‌درستی درج شده است.

نقشه‌نگار پیشکسوت وپژوهشگر ایرانی با بیان اینکه عناوین جغرافیایی را نمی‌توان با سیاست تغییر داد، گفت: نام خلیج فارس تا همیشه ماندگار است و این توطئه‌های استعمار است که با هدف گرفتن وحدت مردم، سعی در تغییر این نام دارد که به طور یقین هیچ‌گاه موفق نخواهد بود.

نگاهی به تاریخچه و اسناد قدیمی خلیج فارس

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور نیز در این مراسم با تقدیر از محمدرضا سحاب و پیروز مجتهدزاده پژوهشگران کشور، گفت: حوزه فرهنگی این سازمان در سه بخش تقویت هویت ملی، مذهبی و محلی برنامه ریزی و فعالیت می‌کند و این مراسم با هدف تقویت هویت ملی برنامه ریزی و برگزار شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: دانش آموزان، مرزبانان آینده ایران اسلامی هستند و حضور آنان در کنار بزرگان علمی کشور، اقدامی هدفمند برای آشنایی نسل جدید با تلاش و پژوهش‌های انجام شده در حوزه خلیج فارس و اهمیت جهانی خلیج فارس است.

یادآور می‌شود، دهم اردیبهشت سالروز بیرون راندن و اخراج استکبار جهانی به سرکردگی پرتغالی‌ها از جزایر دریای پارس توسط سرداران ایرانی است که به عنوان روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده و در همین راستا برای حقانیت این نام مقدس و حساس برای ایرانیان برنامه‌‌های متنوعی در استان هرمزگان و جزایر آن از کیش و قشم به اجرا درمی‌آید.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد
  • اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است
  • سالروز پیروزی بر رژیم کمونیستی
  • 168 ساعت؛ مروری بر اتفاقات هفته
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر
  • از «غلامحسین رضوانی» چه می‌دانیم