Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی: خبرگزاری رسمی قطر (قنا) از سفر «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان به این کشور خبر داد. قرار است عمر البشیر با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و گفتگو کند.

بررسی روابط دوحه-خارطوم و همچنین موضوعات دارای اهمیت مشترک از جمله محورهای رایزنی البشیر در سفر به قطر اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نخسین سفر خارجی البشیر از زمان آغاز اعتراضات در سودان و بحرانی شدن اوضاع داخلی این کشور به شمار می آید.

سفر البشیر به قطر که در جریان رایزنی سران دو کشور قول کمک های مالی به خارطوم را داده بود در واقع تاکید رئیس جمهور سودان بر این نکته را به همراه دارد که سودان بیشتر از آنکه برای حل بحران داخلی خود به سمت عربستان تمایل داشته باشد به سوی قطر کشیده می شود چرا که خارطوم وعده های دوحه را صادقانه و خیر خواهانه می داند به طوریکه بر اساس گزارش های رسانه ای، قطر کمک یک میلیارد دلاری به سودان ارائه کرده است. سفر اخیر البشیر به سوریه به عنوان نخستین رهبر عربی که به این کشور از زمان آغاز بحران آن سفر کرده و خشم عربستان را به دنبال داشته نیز قابل توجه است.

این در حالیست که عربستان نه تنها به سودان برای حل بحران داخلی خود که چندین هفته به طول کشیده است کمکی نکرده بلکه با سوء استفاده از اوضاع بد اقتصادی سودان و تحت فشار گذاشتن خارطوم تلاش کرده تا اهداف سیاسی خود را محقق کند به طوریکه روزنامه ترکیه‌ای ینی شفق به نقل از منابع سودانی از پیشنهاد رشوه دو دولت سعودی و اماراتی به سودان برای برهم زدن روابط با ترکیه و ایران خبر داد.

پیش از این مقامات سودانی فاش کرده بودند به خارطوم پیشنهاد حل بحران کنونی سودان در برابر قطع رابطه با ایران، ترکیه و قطر داده شده است. بر اساس این گزارش، سودان این رشوه را قبول نکرد و روابط با ترکیه، ایران و قطر را بر هم نزد، به همین دلیل عربستان سعودی و امارات با اقدامات پشت پرده اعتراض‌هایی را به بهانه مشکلات اقصادی طرح‌ریزی کردند.

تنش میان عربستان و سودان کاملا نمایان شده به طوریکه اخیرا دولت سودان «سعد الدین حسن» مدیر دفتر شبکه سعودی «العربیه» را برای دومین بار به دلیل پوشش اخبار مربوط به اعتراضات و نآرامی‌های سودان فراخواند.

اخیرا سفیر عربستان در قاهره با اشاره به درخواست تظاهرکنندگان سودانی برای سرنگونی دولت سودان گفته بود: برای «ریاض» سرنوشت «عمرالبشیر» و اینکه چه کسی قدرت را در سودان در اختیار داشته باشد، چندان مهم نیست؛ این سخنان می تواند نوعی «چراغ سبز» سعودی ها به معترضان سودانی برای سرنگونی دولت «البشیر» قلمداد شود.

مشارکت سودان در ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن و در اختیار گذاشتن نظامیان این کشور برای حمله به سودان بنا به دستور عربستان و صرف هزینه های هنگفت نظامی در جریان این جنگ می تواند یکی از عوامل وخیم شدن اوضاع اقتصادی سودان باشد؛ مسأله ای که ریاض هیچ توجهی به آن نکرده و در این شرایط بحرانی نه تنها به کمک خارطوم نشتافته بلکه با سوء استفاده از اوضاع اقتصادی این کشور سعی در امتیاز گرفتن از سودان را دارد.

نکته ای که کاملا آشکار است این است که عربستان در حال از دست دادن یکی دیگر از یاران و هم پیمانان خود یعنی سودان که یکی از کشورهای مهم قاره آفریقا از لحاظ موقعیت ژئوپلتیک و منابع طبیعی به شمار می آید است. این مسأله انزوای عربستان را در سایه سیاستهای تهاجمی و خود محوری ریاض تشدید می کند.

کد خبر 4520398 فاطمه صالحی

منبع: مهر

کلیدواژه: سودان عربستان سعودی عمر البشیر قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۲۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پادشاه عربستان به بیمارستان رفت

به گزارش جماران؛ تلویزیون رسمی عربستان، امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور در بیمارستان تخصصی «ملک فیصل» در شهر جده بستری شده است.

ایرنا به نقل از «عربی ۲۱» نوشت: دیوان پادشاهی عربستان اعلام کرد که دلیل بستری ملک سلمان در بیمارستان، انجام معاینات دوره ای به مدت چند ساعت بوده است.

ملک سلمان بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۵ و پس از آنکه به مدت ۲ سال و نیم ولیعهد عربستان بود، به پادشاهی این کشور رسید.

ملک سلمان ۸۸ ساله، در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ نیز برای انجام معاینات پزشکی در بیمارستان بستری شد و در سال ۲۰۲۰ نیز تحت عمل جراحی برداشتن طحال قرار گرفت.


 

دیگر خبرها

  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • صدور حکم بمبگذار میدان تقسیم استانبول
  • تشدید تدابیر امنیتی در آستانه مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان
  • وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • دست نکشیدن غرب از هژمونی‌ خود دلیل اصلی تشدید تنش در جهان است
  • هشدار هواشناسی؛ تشدید بارندگی در این استان‌ها