Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل گفت: پخت قهوه انوشه نوش آباد در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد. ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸ استانها کاشان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری  تسنیم از کاشان،مجید نوری ظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در اوایل هفته جاری 3 اثر شهرستان آران و بیدگل ثبت ملی شد که این اثرها عبارتند از طرز پخت قهوه انوشه نوش آباد، جریده شویی در نوش آباد و آیین پی سوز گردانی شهر آران و بیدگل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل گفت: این طرز پخت قهوه برای نخستین بار است که در کشور به اسم نوش آباد ثبت شده است ؛ این قهوه آیینی است و بیشتر در مراسم ختم و برای خیرات و یادبود اموات و همچنین مراسم های عزاداری و گهگاهی جشن ها پخته می شود.

به گفته نوری نحوه آماده‌ و سرو کردن این قهوه در نوش‌آباد با بقیه شهر و منطقه‌های کشور متفاوت است بطوریکه در این منطقه قهوه را با ادویه‌های شرقی و شکر به ‌مدت پنج ساعت می‌جوشانند و دم می‌کنند که این مدت زمان طولانی باعث متفاوت‌ بودن این نوشیدنی می‌شود و همین سختی کار باعث شده که به‌ تدریج دم‌ کردن و سرو آن در بین مردم کم‌رنگ شود.

نوری همچنین به ثبت جریده شویی نوش نوش آباد در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد و گفت: در این سنت که مخصوص محرم است پارچه های جریده توسط بانوان نوش آبادی شسته می شود.

به گفته نوری صبح روز ششم محرم بانوان نوش آبادی، از  محله های مختلف حضور می ­یابند و با قرائت قرآن، ادعیه­ عاشورا و عرفه، پارچه های جریده را می شویند و در پایان مراسم هم پارچه های تمیز شده را به علم  همراه سایر تزیینات آویزان و اضافه می کنند.

وی همچنین با اشاره به ثبت آیین پی سوز گردانی شهر آران و بیدگل در فهرست آثار معنوی کشور گفت: شماره ثبت این 3 اثر ظرف 2 ماه آینده از طرف سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

R7845/P/S6,1369/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۲۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اصفهان با اشاره به وقوع سیل‌ و آب‌گرفتگی در شهرستان‌های این استان از امدادرسانی به شهرستان‌های نائین و آران و بیدگل خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ محمدنوید متقی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان با اشاره به باران سیل‌آسا، به توضیح جزئیات گزارش اولیه حادثه سیل و آب‌گرفتگی پرداخت و گفت: امروز سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت ماه، گزارش سیل و آب‌گرفتگی در شعب شهرستان‌های نائین، کاشان و آران و بیدگل استان اصفهان اعلام شد.

وی ادامه داد: سیل ۲ دستگاه خودروی کامیون را در شهرستان نائین با خود برد و باعث آسیب و خرابی به ۳ باب خانه در شهرستان آران و بیدگل شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اصفهان افزود: تیم‌های عملیاتی در شعب نایین و آران و بیدگل، درحال امدادرسانی و امدادگران در شهرستان کاشان در حال ارزیابی اولیه آسیب وارده هستند.

گفتنی است، جزئیات امدادرسانی به مناطق سیل‏‌زده متعاقبا اعلام می‏‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دمای کاشان فردا به 47 درجه می رسد 15 توصیه‌ مهم هنگام وقوع سیل

دیگر خبرها

  • امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد
  • غیر حضوری شدن مدرسه یحیی آباد آران و بیدگل
  • امدادرسانی هلال‌احمر به مناطق متاثر از سیل و آب‌گرفتگی در اصفهان + عکس و فیلم
  • مدارس یحیی آباد آران و بیدگل فردا تعطیل شد
  • آب بردگی ۲ دستگاه کامیون در نائین
  • وقوع سیل در کاشان؛ امدادرسانی ادامه دارد
  • وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد
  • حضور امدادگران در سیل کاشان
  • وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی ادامه دارد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز