Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@05:57:52 GMT

«مرگنامه اولا-کارین» روی پیشخوان کتابفروشی‌ها

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۴۹۱۸

«مرگنامه اولا-کارین» روی پیشخوان کتابفروشی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، اولا-کارین لیندکوئیست یک خبرنگار و یک گوینده مشهور تلویزیونی در سوئد بود که در سن ۵۰ سالگی (سال ۲۰۰۴) به دلیل ابتلا به «ای ال اس» نوعی بیماری عصبی-عضلانی که رفته رفته منجر به فلج شدن و ازکار افتادگی کل بدن می‌شود، درگذشت. او از زمان مشاهده علائم ابتلا به این بیماری به نوشتن خاطرات زندگی، بیماری و مرگ خود با عنوان «قایق راندن بدون پارو» روی آورد و این کار را تا آخرین روزهای زندگی خود ادامه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب که در سال ۲۰۰۵ و به فاصله یک سال از مرگ اولا-کارین در سوئد منتشر شد، به تازگی با ترجمه پریسا موسوی و با عنوان «مرگنامه اولا-کارین» از سوی انتشارات روزنه در ۲۴۴ صفحه، در قطع جیبی و باقیمت ۲۱ هزار تومان راهی بازار نشر ایران منتشر شده است.

پریسا موسوی درباره ترجمه این کتاب گفت: وقتی متن انگلیسی کتاب را شروع کردم و سه چهار صفحه خواندم فکر می‌کردم با کتابی رو به رو هستم پر از غم و اندوه انسانی رو به مرگ. همین. اما به زودی متوجه شدم اشتباه می‌کنم. پیش چشم من زنی قرار داشت نزدیک به مرگ؛ زنی که صادقانه از احساسات درونی‌اش حرف می‌زد. خودش بود نه یک راوی دیگر، پزشکش، همسر یا فرزندانش. زنی که می‌خواست بیشتر زنده بماند. او کم کم داشت فلج می‌شد اما از نوشتن احساسات، خاطرات کودکی و اتفاقاتی که برایش در طول بیماری پیش آمده، دست برنداشت. از یک جایی به بعد با دو انگشت دست چپ می‌نویسد و درنهایت مدت کوتاهی پس از نوشتن آخرین یادداشتش از دنیا می‌رود.

او ادامه داد: این زن دو پسر کوچک دارد و بسیار تلاش می‌کند بدون این که کمترین آسیبی ببینند آنها را با این مشکل پیش آمده آشنا کند. او برای رسیدن به مقصودش از همراهی پزشکان و روان شناسان متخصص بهره می‌گیرد. شیوه برخورد پدر و مادر، واکنش‌های کودکانش و مسائلی که در مدرسه برای آنها پیش می آید، همچنین عواطف سرشار او که هیچ کدام را از ما دریغ نمی‌کند از بخشهای درخور توجه این کتاب است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
به زودی میوه‌های ذرخت تیس مزه تلخشان را از دست می‌دهند و سهره‌های سرسیاه و بال لاکی‌ها را چاق می‌کنند. قارچ‌های قیفی از سرما جان سالم به در می‌برند و من برای پرسه زدن زیر درختان صنوبر دلتنگ می‌شوم.
خواب دیده‌ام در همین جنگل که بوها تند هستند و نور از لابه‌لای شاخه‌ها رد می‌شود و خزه‌ها نم گرفته‌اند، دراز کشیده‌ام تا بمیرم. بی آنکه از زندگی دلزده و یا آرزومند مرگ باشم، خویشاوند انکارناپذیر طبیعت شده‌ام.

کد خبر 4520760 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: سوئد معرفی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۴۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری بیرون‌زدگی چشم چیست؟ + فیلم

بیرون زدگی چشم از حدقه زمانی رخ می دهد که کره چشم دچار بیرون زدگی شود. بیرون زدگی چشم در افراد به غیر از افرادی که به طور طبیعی و مادرزادی با چشمانی برآمده به دنیا می‌آیند نشانه‌ی بیماری جدی است. اصلی‌ترین دلیل ایجاد بیرون زدگی چشم از حدقه تیروئید چشمى است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • بیماری بیرون‌زدگی چشم چیست؟ + فیلم
  • رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • پیشخوان روزنامه‌های فارس ۵ اردیبهشت‌
  • انجام بیش از 36هزار و 500 استعلام بانک و دفتر خانه در سال 1402 توسط دفاتر پیشخوان دولت
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • پیشخوان روزنامه‌های ورزشی ۵ اردیبهشت
  • روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۵ اردیبهشت
  • «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها