Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هشتمین نشست دادستانی تهران با مدیران رسانه‌ها، با حضور مدیران مسئول و سردبیران روزنامه‌ها، روز یکشنبه سی ام دی ماه به ریاست جعفری دولت آبادی برگزار شد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت زهرا (س)، به بیان نکاتی پیرامون دشمنی‌های آمریکا با کشورمان پرداخت و جنگ اقتصادی و اقدام ترامپ برای برپایی کنفرانس ضد ایرانی ورشو را از جمله مصادیقی دانست که دشمنی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران را علنی‌تر کردده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لزوم هوشیاری مسئولان در مقابل دشمن

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دشمن برای پیشبرد اهداف خود و دور کردن مردم از صحنه انقلاب اسلامی، بر لزوم هوشیاری مسئولان تأکید کرد و گفت: در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی باید به مردمی که می‌خواهند جشن ۲۲ بهمن را برپا کنند، امید داد و نقشه‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمن را خنثی کرد.

جعفری دولت آبادی این تصور دشمن که می‌تواند بین مردم و نظام گسست ایجاد کند را مصداق آیه شریفه یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُون دانست و وعده الهی مبنی بر این‌که پیروزی در گروی یاری کردن دین خدا و مقاومت است را یاد آور شد.

دادستان تهران عمل به این دو شرط را طبق وعده خداوند، ضامن پیروزی حتمی دانست و تصریح کرد: آرمان‌های انقلاب اسلامی با ایثار مردم تحقق یافته و دشمنانش به دلیل شکست‌های پی در پی هر روز زخمی شده‌اند و فشار‌های بیشتری وارد می‌کنند.

بالارفتن ادراک مردم نسبت به فساد

جعفری دولت آبادی با اشاره به اقدامات شش ماهه اخیر دادستانی تهران در مبارزه با فساد پس از اخذ استجازه از مقام معظم رهبری، تشکیل شعب ویژه را به مثابه تحقق عملیاتی شدن برخی اقدامات با تکیه بر همت و اراده، عنوان کرد و بیان داشت: مبارزه با فساد در سال‌های گذشته به نحوی وجود داشته و دستگاه قضایی نیز به وظایفش در این زمینه عمل کرده است، اما به این لحاظ که اخبار فساد برجسته شده، ادراک مردم نسبت به فساد افزایش یافته و مردم نسبت به شیوع فساد ابراز نگرانی می‌کنند.

دادستان تهران با اشاره به شدت یافتن مبارزه با فساد طی سال‌های اخیر، افزود: مبارزه با فساد اقتصادی به شدت ادامه دارد، اقدامات دستگاه قضایی با اخذ استجازه وارد مرحله جدیدی شده است.

وی با طرح پرسش پیرامون چگونگی بالا رفتن ادراک فساد، تصریح کرد: باید بررسی شود که آیا این موضوع ناشی از اصل فساد است یا اینکه انتشار اخبار، گفته‌ها و عملکرد‌ها به‌گونه‌ای است که تصور می‌شود کشور را فساد گرفته و مردم این موضوع را به حوزه‌های مختلف تسری می‌دهند.

رسانه‌ها پنداشت‌های مردم را به ادراک فساد هدایت می‌کنند

دادستان تهران گفت: مطابق ارزیابی‌ها، مسئولان و نهاد‌های پاکدست در کشور وجود دارد، اما تصورات و پنداشت‌های مردم تغییر کرده و یکی از دلایل آن، انتشار اخبار متعدد مربوط به فساد است که دائما منتشر می‌شود و نگرش مردم را این گونه هدایت می‌کند که فساد همه جا را فرا گرفته؛ در حالی که مبارزه با فساد شدت بیشتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به مفاد پژوهش ارائه شده در جلسه اخیر شورای اجتماعی کشور پیرامون میزان رضایت‌مندی مردم از خود و جامعه، خاطرنشان کرد: مطابق این پژوهش، افراد در زندگی فردی از وضع خود رضایت دارند، اما وقتی از آن‌ها در مورد امید به آینده سئوال شده بود، پاسخ‌ها متفاوت بود؛ برخی از آن‌ها نسبت به آینده اظهار ناامیدی کرده بودند و نسبت به برخی طبقات اجتماعی، نظرات منفی وجود دارد.

دادستان تهران اظهار داشت: مطابق این تحقیق، پنداشت‌های شخصی افراد خوب و مناسب است، اما پنداشت‌های اجتماعی آن‌ها تغییر کرده و وقتی این نگاه را به مسئولان، وضع اجتماعی، آینده کشور، امید به زندگی، پیشرفت در زندگی، پس‌انداز مالی، وضع معیشتی و اعتماد به برخی مسئولان و نهاد‌ها تسری می‌دهند، ابراز نگرانی می‌نمایند و از عملکرد برخی مسئولان رضایت ندارند.

وظیفه رسانه‌ها انعکاس صحیح اخبار است

وی وظیفه رسانه‌ها در تغییر پنداشت‌های اجتماعی منفی و امیدوار کردن مردم نسبت به آینده کشور را، مدیریت صحیح در انعکاس اخبار، انتشار آن به نحو مطلوب و جهت‌دهی فکری دانست و تصریح کرد: نظام اسلامی برای حاکمیت اسلام، مشارکت مردم، استقرار عدل، قسط و استفاده از مسئولان پاکدست بنا شده است.

جعفری دولت آبادی نتایج پژوهش دیگری در این زمینه مبنی بر را مورد اشاره قرار داد و افزود: ۵۰ درصد از جامعه آماری پژوهش در رابطه با ادراک فساد ابراز نگرانی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به تحلیل جامعه شناسان، تصور ادراک فساد در حوزه‌های اعتماد، سرمایه‌گذاری نسبت به آینده، پیشرفت، وضع آینده کشور، اعتماد به مسئولان و نظایر آن یکی نیست و پاسخ افراد جامعه به این قبیل سئوالات مشابه نبوده است.

دادستان تهران با تأکید بر این‌که رسانه‌ها می‌توانند در رابطه با مدیریت سلامت اجتماعی نقش موثری ایفا کنند، خاطرنشان کرد: وقتی مدام در رسانه‌ها، صدا و سیما و از قول مسئولان مسائل مرتبط با فساد بزرگنمایی شده و به این تصور که آینده‌ای وجود ندارد و همه جا را فساد گرفته، دامن زده می‌شود، نگرش مردم به یک باور تبدیل شده و این تغییر باور به سختی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به لزوم بررسی علت عدم تغییر نگرش مردم در رابطه با ادراک فساد با وجود تشدید اقدامات مبارزه‌ای، ملزومات شیوه مبارزه جدید را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: قانون آیین دادرسی کیفری با اتخاذ شیوه‌های کند در رعایت مواعد از احضار تا فرجام‌خواهی، برای برخورد با فساد از سرعت کافی برخوردار نیست.

جعفری دولت آبادی با اشاره به آشنایی مفسدان اقتصادی با راه‌ها و درگاه‌های نفوذ در سامانه‌ها و دارا بودن رانت اطلاعاتی در این زمینه، یادآور شد: متهمان اقتصادی در مدتی که سامانه ثبت سفارش کالا به دلایلی باز بود، صد‌ها خودرو وارد کردند و پیش از گران شدن ارز، از طریق سامانه ثبت سفارش، ارز‌های دولتی را اخذ و بدون وارد کردن کالا به قیمت آزاد فروختند.

دادستان تهران گفت: مشکل دیگر این بود که پیش از این، قانون اجازه انتشار تصاویر و اسامی مفسدان اقتصادی را قبل از قطعیت احکام نمی‌داد و مجمع تشخیص مصلحت مصوبه مجلس در این زمینه را خلاف بیّن شرع عنوان کرده بود.

وی به نقش وکلا در پرونده‌های فساد پرداخت و افزود داد: مساعدت وکلا به متهمان اقتصادی، در جهت ارائه راهکار‌هایی برای دور زدن قانون است.

جعفری دولت آبادی در بیان نکته چهارم گفت: پیش از استجازه، احکام به سرعت قطعی نمی‌شد و تا رسیدن به مرحله نهایی و اجرای حکم، زمان زیادی طول می‌کشید.

سرعت، دقت، قاطعیت و شفافیت؛ شاخص‌های مبارزه با فساد

دادستان تهران افزود: قوه قضاییه پس از شناسایی این مشکلات، به دنبال راهکاری جهت کاهش مواعد رسیدگی بود که منجر به اخذ اذن از مقام معظم رهبری شد و با این هدف که مفسدین و اخلا‌ل‌گران اقتصادی پیام قوه قضاییه مبنی بر تشدید مبارزه با فساد را دریافت کنند، راهکار‌های میانی انتخاب شد.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دادستان تهران قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۵۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داور بازی سرنوشت‌‎ساز پرسپولیس مشخص شد

به گزارش "ورزش سه"، دیدارهای حساس مرحله یک هشتم نهایی رقابت های جام حذفی، طی روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار خواهد شد که در مهمترین دیدار این دور از مسابقات، پرسپولیس باید در اراک به مصاف آلومینیوم برود.

سرخ پوشان در بازی دور برگشت مقابل ایرالکو و در همین استادیوم، تن به شکست دادند و حالا شاگردان اوسمار تمایلی ندارند که در بازی مرگ و زندگی جام حذفی، این نتیجه تکرار شود و در پی صعود به مراحل بالاتر هستند.

با اعلام کمیته داوران، سوت این بازی حساس به امیر عرب براقی سپرده شده است تا بازی پرسپولیس و آلومینیوم را قضاوت کند. همچنین، امیرسامان سلطانی نیز باید بازی تراکتور و ذوب آهن را سوت بزند.

اسامی داوران قضاوت کننده در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی به شرح زیر است:

پنجشنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۳

مس رفسنجان - پیکان تهران
داور: مهدی اجاقی کمک ها: حامد صفایی، مرتضی هوشیار و علی سام ناظر: سعید علینژادیان

جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳

مس کرمان - چادرملو اردکان
داور: احمد محمدی کمک ها: حمید نادری، سامان اقبال پور و احمد مرشدی ناظر: حسین طالقانی

فجر سپاسی شیراز - گل گهر سیرجان
داور: حسین زمانی کمک ها: مهدی شفیعی، سجاد ایرانپور و مسعود حقیقی ناظر: اسماعیل آمری

هوادار تهران - مس سونگون ورزقان
داور: شاهین یزدانی کمک ها: علیرضا طاهرخانی، سجاد نجفی نژاد و عبدالحسین باستان ناظر: محمدحسین اسدی

آلومینیوم اراک - پرسپولیس
داور: امیر عرب براقی کمک ها: هادی طوسی، علی احمدی و کیوان علیمحمدی

تراکتور تبریز - ذوب آهن اصفهان
داور: امیرسامان سلطانی کمک ها: امیرمحمد داودزاده، وحید سیفی و حامد سیری، ناظر: اکبر بخشی زاده

ملوان بندرانزلی- سایپا تهران
داور: مهرداد خسروی کمک ها: هیوا بهمنی، هیمن نوربخش و شهاب محمدی ناظر: شاهین حاج بابایی

آبی پوشان جنوب - سپاهان
داور: هادی علی نیافر کمک ها: امید افخمی، کورش صامی فر و میثم عباسی ناظر: مختار مهدوی.

دیگر خبرها

  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • سرنوشت توماج صالحی چه می‌شود؟ 
  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • داور بازی سرنوشت‌‎ساز پرسپولیس مشخص شد
  • صدور کیفرخواست برای تعدادی از متخلفان انتخابات