Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، از اواخر روز شنبه هفته آینده (ششم بهمن) یک سامانه بارشی بسیار قوی، خوزستان و مناطق بالادست را فرا می‌گیرد و در این خصوص هشدار لازم نیز از سوی هواشناسی خوزستان داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی مدیریت مخازن آب سد‌های استان، رهاسازی آب را از چند روز گذشته شروع کرده تا برای سیلاب آینده که پیش بینی شده حجم زیادی آب وارد مخازن ۲ سد کرخه و دز می‌شود بتوان این سیلاب را مهار و کنترل، و از خسارات وارده به تاسیسات شهری و زیربنایی جلوگیری کرد.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد:هم اکنون حجم رهاسازی آب سد کرخه ۳۵۰ متر در ثانیه و سد دز حدود یک هزار متر مکعب در ثانیه است و رهاسازی در روز‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

حسونی زاده با بیان اینکه برخی از مناطق و زمین‌های پایین دست دز و کرخه با رهاسازی آب این ۲ سد با آبگرفتگی رو به رو شده اند افزود: بیشتر زمین‌هایی که دچار آبگرفتگی شده اند در محدوده طبیعی این رودخانه‌ها بوده و در سال‌های گذشته برخی کشاورزان با تصرف آنها، اقدام به کشت محصولات کشاورزی در ۲ سوی این رودخانه‌ها کرده اند.

به گفته وی رهاسازی آب سد‌های شهید عباسپور، گتوند علیا و کارون سه، در شمال شرق خوزستان به دلیل ظرفیت خالی مخازن این سد‌ها انجام نشده است.

چاره‌ای جز رهاسازی آب سد‌های کرخه و دز نبود

استاندار خوزستان نیز گفت: چاره‌ای جز رهاسازی آب سد‌های کرخه و دز به منظور مدیریت مخزن و پیشگیری و کنترل سیلاب پیش رو در ششم بهمن امسال وجود نداشت.

غلامرضا شریعتی در گفتگو با خبرنگاران افزود: هماهنگی و تدابیر لازم برای پیشگیری و کنترل بروز سیلاب ششم بهمن انجام شده و رهاسازی آب سد‌های کرخه و دز در همین راستا است.

 رهاسازی آب سد دز در چند روز گذشته، سبب بالا آمدن آب رودخانه کارون در اهواز و افزایش بیش از پنج برابری آورد آب آن شده است به طوری که دبی کارون در روز یکشنبه گذشته در مقطع اهواز به یک هزار و ۹۸ متر مکعب در ثانیه رسید.

بارندگی‌های شدید ۲ روز پایانی هفته گذشته که تمرکز آن مناطق شمال و شمال شرق خوزستان بود سبب بالا آمدن آب مسیل‌ها و رودخانه‌ها و ورود حجم زیادی سیلاب به پشت سد‌های استان خوزستان شد.

بر اساس اعلام هواشناسی خوزستان میانگین بارش‌ها در استان از ابتدای سال آبی (اول مهر) تا ۲۸ دی حدود ۳۴۴ میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۴.۵ برابر افزایش نشان می‌دهد.

بارش‌های بسیار مناسب امسال علاوه بر آنکه وضعیت زیست محیطی تالاب‌های خوزستان بهبود بخشید سال پربار و پرمحصولی را برای خوزستان رقم زده است.

 

منبع:ایرنا

انتهای پیام /ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو هواشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۶۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سامانه جدید بارشی از عصر امروز به مرکزی/ وزش باد شدت می گیرد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا مرادی گفت: سامانه بارشی عصر امروز موجب افزایش ابر در استان خواهد شد اما احتمال برخی رگبارهای پراکنده باران طی ساعاتی از امروز در مناطقی از استان دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه همچنین سرعت وزش باد در استان عصر امروز نسبتاً شدید خواهد بود، افزود: عمده فعالیت بارشی این سامانه از ساعات بامداد فردا دوشنبه در استان آغاز می‌شود و در روزهای دوشنبه و سه شنبه در برخی از ساعات موجب بارش و رگبار باران، احتمال رعدوبرق و در مناطق مستعد احتمال تگرگ و وزش باد خواهد شد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: سرعت وزش باد در ساعاتی از روز سه شنبه و با شدت کمتر روز چهارشنبه شدید خواهد بود.

مرادی بیان کرد: به دلیل ماهیت رگباری بخشی از فعالیت سامانه و احتمال شدت گرفتن نقطه‌ای بارش‌ها و آبگرفتگی معابر و آبراهه‌ها و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها همچنین احتمال برخورد صاعقه و خسارت ناشی از تگرگ و وزش باد شدید، هشدار هواشناسی شماره ۶ اداره کل هواشناس استان امروز صادر شده است.

وی تاکید کرد: با عبور سامانه بارشی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه دمای هوا بویژه دمای شبانه به طور محسوسی کاهش می‌یابد و بر اساس خروجی فعلی مدل‌های پیش بینی در مناطق سردسیر استان دمای کمینه به کمتر از ۵ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

کد خبر 6097440

دیگر خبرها

  • ورود سامانه جدید بارشی از عصر امروز به مرکزی/ وزش باد شدت می گیرد
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه در بارندگی اخیر
  • ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد/ آخرین وضعیت سد دز
  • بارش باران نقاط مختلف استان زنجان را فرا می گیرد
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
  • احتمال افزایش خروجی سد دز