Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@07:01:32 GMT

اعتياد به متادون رو به افزايش است

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۷۶۱۱

اعتياد به متادون رو به افزايش است

خبرگزاري آريا - کارشناس و پژوهشگر اعتياد از عرضه بي رويه متادون و نشت اين ماده در بازار آزاد و عطاري ها انتقاد کرد و گفت: آثار اجتماعي اعتياد به متادون، افزايش بيماري هاي کبدي و آسيب هاي جدي مصرف خودسرانه و بي حد و حصر متادون در کمتر از پنج سال آينده براي جامعه محسوس مي شود.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايرنا، هومان نارنجي ها، اظهار داشت: متادون داروي مخدر صنعتي است که غالباً به عنوان داروي نگهدارنده براي مهار اعتياد به هروئين و مواد مخدر به کار مي‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاهدات يک سال اخير در مراکز بستري و کلينيک هاي درمان اعتياد حاکي از افزايش مصرف خودسرانه متادون است و اعتياد به آن به معضل تبديل شده است.
وي خاطرنشان کرد: متادون دارويي کشنده و مسموم کننده است که موجب اختلالات کبدي و مشکلات تنفسي مي شود، اعتياد آور است همچنين احتمال اوردوز و مرگ در آن وجود دارد.
اين درمانگر اعتياد درباره عوارض مصرف خودسرانه متادون گفت: نارسايي کبد، بالا رفتن آنزيم ها، سختي و سرطان کبد عوارض مصرف خودسرانه متادون است و اين مساله فرد را با چالش هاي جدي رو به رو مي کند. مساله اين است که بسياري از معتادان براي ترک اعتياد به مصرف متادون روي آوردند اما از عوارض مصرف آن خبر ندارند.
نارنجي ها افزود: درصد بالايي از سوانح خياباني که به حوادث منجر مي شود، پرخاشگري ها، خشونت ها يا عدم هوشياري ها ناشي از مصرف خودسرانه متادون است که در بازار به صورت بي رويه و بدون نظارت عرضه مي شود.
وي درباره دسترسي به متادون گفت: يک شيشه شربت متادون بين 60 تا 70 هزار تومان به فروش مي رسد و اين دارو در عطاري ها به راحتي براي همه در دسترس است. اکنون بيماراني با مصرف بسيار بالا مي بينيم که در تاريخ علم پزشکي ايران جاي تعجب دارد.
پژوهشگر اعتياد گفت: فرد مصرف کننده سعي مي کند در ناملايمات زندگي با مصرف متادون خود را تثبيت و روحيه بد خود را رو به بهبود ببرد اما اين روند بسيار خطرناک است و باعث بروز مشکلات زيادي در فرد مي شود.
سماور متادون
نارنجي ها اضافه کرد: در يک عطاري ظرفي مانند سماور گذاشته شده است و هر فرد مي تواند هر اندازه که بخواهد متادون تهيه کند اما بعد از تهيه دارو چون درباره ميزان مصرف نمي داند، به اندازه نياز مصرف مي کند و ممکن است هر روز ميزان آن را افزايش دهد و اين روند آغاز مشکل است.
وي درباره ميزان مصرف متادون در بيماران گفت: بسته به شرايط بيمار، متادون ممکن است از پنج سي سي تا 40 سي سي براي بيماران تجويز شود اما بيماري به کلينيک مراجعه مي کند که روزانه خودسرانه 180 سي سي متادون مصرف مي کند يعني تقريبا يک شيشه در روز متادون مي خورد. اين ميزان مصرف نشانگر اين است که فرد مصرف کننده آن قدر پله پله ميزان مصرف را افزايش داده است که ديگر نمي تواند آن را متوقف کند حال آنکه يک شيشه شربت متادون مي تواند جان چند نفر را به خطر بيندازد.
درمانگر اعتياد خاطرنشان کرد: اگر متادون توسط پزشک متخصص تجويز شود مي تواند کليد حل معما و مشکل باشد اما زماني که دست بيمار سپرده مي شود چون ميزان مصرف را بر اساس نياز خود تعريف مي کند، درمان شکست مي خورد.
چرا قاطعانه با عرضه بي رويه متادون برخورد نمي شود
وي تصريح کرد: اکنون متادون به راحتي وارد بازار آزاد مي شود اما چرا برخورد قاطع با عرضه بي رويه متادون صوت نمي گيرد. همه سکوت کرده اند و منتظر هستند ببينند بعد از اين چه مي شود.
درمانگر اعتياد اضافه کرد: کلينيک هاي ترک اعتياد ماهانه بارها و بارها براي جلوگيري از نشت متادون بازرسي مي شوند و سازمان غذا و دارو هم در سامانه «تي تک» داروها را ثبت مي کند اما روش هاي دقيقي براي نگهداري و کنترل لازم است. کساني که مي خواهند اين مسير را دور بزنند به راحتي ميانبرهاي نشت دارو را پيدا مي کنند.
وي افزود: اعتياد غيرقابل کنترل و خودسرانه که هيچ کس نظارتي بر روند تجويز دارو ندارد بسيار خطرناک است و به عنوان يک درمانگر اگر قرار باشد بين اعتياد بي حد و حصر به متادون و اعتياد خفيف به ترياک يک مورد را درمان کنم، اعتياد به ترياک آسان تر از اعتياد به متادون است.
نارنجي ها خاطرنشان کرد: فرانسه سال ها قبل با مساله مصرف بي رويه و خودسرانه متادون رو به رو بود اما داروي «بوپرنورفين» را جايگزين متادون کرد و اکنون 80 درصد از بيماران اعتياد در فرانسه تحت درمان با اين دارو هستند و فقط 20 درصد متادون مي خورند.
وي اضافه کرد: بوپرنورفين به عنوان داروي درمان اعتياد خاصيت افزايش دوز و اور دوز ندارد در حالي که متادون اوردوز دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۷۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟

تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که به طور طبیعی در بعضی از مواد غذایی وجود دارد و به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از کمبود منیزیم باید روزانه به مقدار لازم از آن استفاده کنید، مردها روزانه به ۴۲۰ میلی‌گرم منیزیم و زن‌ها به ۳۲۰ میلی‌گرم از آن نیاز دارند؛ تعیین زمان مناسب برای مصرف منیزیم به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سبک زندگی و عادت‌های غذایی بستگی دارد.

مصرف منیزیم هنگام صبح

مصرف منیزیم هنگام صبح می‌تواند انرژی را افزایش دهد و به بهبود خلق‌وخو کمک کند؛ منیزیم نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند، باعث بهبود فرایند تبدیل غذا به انرژی می‌‏شود و از عملکرد آنزیم‌های دخیل در تولید انرژی اولیه بدن پشتیبانی می‌کند؛ مصرف منیزیم در ابتدای روز به افزایش هوشیاری و تمرکز در طول روز کمک می‌کند.

مصرف منیزیم قبل از ورزش

مصرف منیزیم قبل از ورزش می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات کمک کند، این ماده معدنی نقش مهمی در انقباض و آرامش عضلات برعهده دارد و برای حفظ عملکرد مناسب ماهیچه‌ها در طول ورزش ضروری است؛ علاوه بر این، منیزیم به تنظیم تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند که برای هیدراتاسیون و عملکرد ماهیچه‌ها بسیار مهم است؛ مصرف منیزیم قبل از ورزش، از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها، ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات و کاهش خستگی کمک کند.

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی

مصرف منیزیم همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند جذب و استفاده از آن توسط بدن را افزایش دهد، جذب منیزیم در روده کوچک اتفاق می‌افتد؛ مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های غنی از منیزیم همراه با وعده‌های غذایی، به ویژه غذاهای حاوی پروتئین و چربی‌های سالم، ممکن است به بهبود جذب آن کمک کند؛ بنابراین توصیه شده است بعضی از مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند سبزیجات برگ‌دار، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف منیزیم هنگام خواب

مصرف منیزیم قبل از خواب ممکن است باعث آرامش و بهبود کیفیت خواب شود، نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که منیزیم از چرخه طبیعی خواب و بیدار بدن پشتیبانی می‌کند؛ علاوه بر این، منیزیم به آرامش عضلات کمک می‌کند و با کاهش تنش عضلانی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، بنابراین می‌توان با مصرف منیزیم قبل از خواب به بهبود آرامش بدن و ذهن کمک کرد که منجر به افزایش کیفیت خواب می‌شود.

چه زمانی باید مصرف مکمل منیزیم را شروع کرد؟

مصرف منیزیم را بر اساس نیازهای بدن خود تنظیم کنید، در صورتی که علائمی مانند گرفتگی عضلات، خستگی یا دیگر علائم مربوط به کمبود منیزیم را تجربه کردید، مصرف منیزیم از طریق منابع غذایی یا مکمل‌ها را افزایش دهید؛ علاوه بر این، عواملی مانند استرس، فعالیت بدنی شدید و شرایط پزشکی ممکن است نیاز بدن به منیزیم را افزایش دهد.

کدام مواد غذایی حاوی منیزیم است؟

مواد غذایی سرشار از منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد عضلانی و عصبی، تنظیم قند خون و سلامت استخوان ضروری است؛ سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ، آجیل و دانه‌هایی مانند بادام، بادام هندی و تخمه کدو تنبل، غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و کینوا، حبوبات مانند لوبیا و عدس، ماهی‌های چرب مانند سالمون و شکلات تلخ سرشار از منیزیم هستند و مصرف آن‌ها به بهبود سلامت عمومی افراد کمک می‌کند.

کد خبر 748594

دیگر خبرها

  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • اعتیاد به کافئین را بی دردسر ترک کنید
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه