Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در بين بانک هاي حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، بيشترين سپرده جذب شده مربوط به «بانک ملت» است. اين بانک با سرمايه 50 هزار ميليارد ريالي، بيش از 1928 هزار ميليارد ريال سپرده جذب کرده است. به عبارت بهتر، 38 برابر سرمايه، سپرده دارد که معادل 20 درصد کل سپرده‎هاي بانک‎هاي حاضر در بازار سهام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شبکه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در بين بانک هاي حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، بيشترين سپرده جذب شده مربوط به «بانک ملت» است. اين بانک با سرمايه 50 هزار ميليارد ريالي، بيش از 1928 هزار ميليارد ريال سپرده جذب کرده است. به عبارت بهتر، 38 برابر سرمايه، سپرده دارد که معادل 20 درصد کل سپرده‎هاي بانک‎هاي حاضر در بازار سهام است.
جذب سپرده فقط در گروي افزايش سود بانکي نيست
به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي بانک ملت، در حالي امروزه از بانک ها به واسطه ارايه خدمات مالي اعتباري متنوع و عديده با عنوان سوپر مارکت خدمات مالي ياد مي شود که تداوم حيات بانک موکول و منوط به جذب سپرده ها است. در واقع جذب سپرده، محور و ستون عمليات بانکداري را تشکيل مي دهد. به اعتقاد بسياري از کارشناسان صنعت بانکداري، انجام ساير وظايف و عمليات بانکي منوط به جذب سپرده است و به عبارتي اين وظيفه اساسي مقدم بر ساير وظايف بانکي مي باشد. اين مهم در اقتصاد ايران که يک اقتصاد بانک محور نيز هست تاثيرات و اهميتي دوچندان مي يابد.
اما در شرايطي که لزوم کاهش و يکسان سازي نرخ سود سپرده هاي بانکي يکي از الزامات اصلاح نظام بانکي عنوان مي شود، توجه به مزيت ها و توانمندي هاي هر بانک شاخص سنجش موفقيت و نيز شرط حصول به اهداف کلان و بلندمدت در امر جذب منابع جديد مي باشد.
بانک ملت نيز به عنوان يکي از بزرگترين بانک هاي کشور در شبکه بانکي از اين قاعده مستثني نيست. در بين بانک هاي حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، بيشترين سپرده جذب شده مربوط به «بانک ملت» است. اين بانک با سرمايه 50 هزار ميليارد ريالي، بيش از 1928 هزار ميليارد ريال سپرده جذب کرده است. به عبارت بهتر، 38 برابر سرمايه، سپرده دارد که معادل 20 درصد کل سپرده‎هاي بانک‎هاي حاضر در بازار سهام است.
نکته قابل تامل دراين جا اين است که بانک ملت اتفاقا بر خلاف بسياري از بانک هاي کشور، سود بالايي نيز به سپرده گذاران پرداخت نمي کند و اگر به شعب مختلف اين بانک در هرکجا که سر بزنيد به ندرت با طرحهاي سپرده پذيري با نرخ سود بالاي 15 و 18 درصد مصوب شوراي پول و اعتبار مواجه مي شويد.
حال اين پرسش مطرح مي شود که بانک ملت در سيستم بانکي با چه استراتژي اي توانسته تا اين حد موفق عمل کند و چرا عموما ساير بانک هاي کشور نتوانسته اند روند جذب سرمايه اين بانک را در پيش بگيرند؟
خودداري از ورود به رقابت ناسالم افزايش سود بانکي
کارشناسان معتقدند يکي از استراتژي هاي موفق بانک ملت در جذب سپرده و منابع ارزان قيمت، وارد نشدن اين بانک به رقابت ناسالم برخي از بانک ها در بازي افزايش سود سپرده به سپرده گذاران بانکي بوده است و به نظر مي رسد که اين بانک تلاش کرده با ارائه خدمات مناسب بانکي و فراهم سازي سبد کاملي از محصولات بانکي براي مشتريان با ارائه سرويس مطلوب، اين مهم را به انجام برساند.
محمد بيگدلى مديرعامل بانک ملت نيز اخيرا در جمع مديران اين بانک گفته بود: «هيچ گاه وارد رقابت ناسالم در سود سپرده نخواهيم شد».
بديهي است که نرخ بالاي سود سپرده هاي بانکي، باعث خواهد شد تا بانک ها مجبور شوند جهت پوشش آن نرخ بالايي از تسهيلات پرداختي، دريافت نمايند. در نتيجه اين امر سبب افزايش هزينه هاي عملياتي و همچنين موجب افزايش قيمت تمام شده سپرده هاي بانکي و رشد پايه پولي در اقتصاد خواهد شد که زيان ها و مخاطرات آن بر کسي پوشيده نيست.
اين واقعيت و تجربه اي اثبات شده در بانکداري ايران است که افزايش نرخ سود آنهم در شرايط تورمي، خصوصا با دورزدن مصوبات و قوانين ابلاغي بانک مرکزي، سبب ايجاد رقابتي ناسالم در ميان بانک ها و بيش از همه خود شبکه بانکي کشور خواهد بود. چرا که اين امر در نهايت منجر به کاهش سودآوري بانک‌، کاهش قدرت بازپرداخت تسهيلات، افزايش مطالبات غيرجاري و افزايش هزينه تجهيز منابع بانک‌ مي‌شود و اين عوامل سبب خواهد شد بانک‌ها در صورت‌هاي مالي خود، درآمدهاي موهوم شناسايي کنند. چرا که با تقليل حاشيه سود براي بانک ها، شايد بتوان در يک دوره ترازمالي را مثبت نگه داشته و اثرات زيان بار آن را مخفي کرد اما در نهايت به عدم تعادل در ترازهاي مالي خواهد انجاميد.
از همين روست که در سالي که اغلب بانکها با افزايش زيان صورتهاي مالي خود را ارائه کردند، بانک ملت يکي از سودده ترين بانک هاي کشور بود. در آخرين بررسي ها بانک ملت در گزارش عملکرد 9 ماهه سال جاري در 9 ماهه مبلغ 14.6 هزار ميليارد تومان درآمد حاصل از تسهيلات اعطايي شناسايي کرده که 3.38 هزار ميليارد تومان بيشتر از سود پرداختي به سپرده گذاران در اين دوره بوده است.
ايجاد و توسعه ظرفيت هاي قابل ملاحظه در بانکداري الکترونيک
از سوي ديگر بانک ملت ظرفيت هاي قابل توجهي در بانکداري الکترونيک داشته و با ايجاد تنوع و گسترش در ابزارهاي خدمات غيرحضوري توانسته سهم بازار مقتدرانه اي را در اين بخش به خود اختصاص دهد. به طوري که هم‌اکنون به طور مستمر بيش از 20 درصد از تعداد تراکنش هاي پايانه هاي فروشگاهي کشور متعلق به شرکت وابسته بانک مي باشد. همچنين به طور مثال در آذرماه سال جاري بانک ملت با در اختيار داشتن بيش از 23درصد از سهم بازار پايانه هاي فروشگاهي، براي نهمين ماه متوالي در سال 97، رتبه يک سهم بازار پايانه هاي فروشگاهي را به خود اختصاص داده است. همچنان شرکت پرداخت زير مجموعه آن يعني "به پرداخت ملت" با پوشش 23.7 درصدي از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهي، بالاترين سهم را در اختيار خود دارد.
بديهي است که خدمات الکترونيک بانکي و خصوصا پايانه‌هاي فروشگاهي جريان قابل توجهي از نقدينگي را به سمت بانک هدايت مي‌کنند که منابع ارزان‌قيمتي است.
گستردگي شعب و تعداد روز افزون مشتريان، با ارائه خدمات متنوع بانکي
همچنين نبايد از گستردگي تعداد مشتريان بانک ملت نيز غفلت کرد. ارائه خدمات به بيش از 20 ميليون مشتري بانکي در بيش از 1500 شعبه در سراسر ايران، ظرفيت بزرگي براي جذب منابع و افزايش سودآوري اين بانک ايجاد کرده است.
در زمينه تسهيلات نيز به نظر مي رسد طي سالهاي اخير، بانک ملت بر اساس استراتژي اعتباري تلاش کرده به تدريج از پرداخت تسهيلات کلان به سمت پرداخت‌هاي خرد حرکت کند، زيرا اين امر موجب مي‌شود تا ضمن تحريک تقاضا در اقتصاد و رونق توليد، ريسک بانک نيز توزيع شود که همين امر ميزان مطالبات معوق اين بانک را از سال 88 تاکنون با کاهش 8 درصدي مواجه کرده و ادامه اين روند مي تواند در کنترل هزينه ها و سود آوري بانک نقش چشمگيري داشته باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۸۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ حق‌الوکاله بانک شهر در سال 1403 اعلام شد

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط ‌عمومی بانک شهر ، در راستای قانون عملیات بانکی بدون ربا و مطابق با مقررات و ضوابط بانک مرکزی نرخ حق الوکاله بکارگیری سپرده های سرمایه گذاری بانک شهر در سال 1403 معادل 3 درصد خالص منابع سپرده گذاران برای هر یک از انواع سپرده های بکار گرفته شده جهت مصارف مشاع تعیین شد.

این گزارش می افزاید، حق‌الوکاله مبلغی است که بانک‌ها می توانند در چارچوب بانکداری اسلامی و بدون ربا، در قبال به کارگیری منابع سپرده شده توسط سپرده‌گذاران، از آنان دریافت کنند.

دیگر خبرها

  • سقف برداشت از حساب‌های بانک افزایش یافت
  • افزایش سقف برداشت غیرحضوری از حساب‌های بانکی | برای چه مبالغی باید به بانک برویم؟
  • سقف برداشت از حساب های بانک افزایش یافت
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی افزایش یافت
  • اتمام حجت بانک مرکزی با متخلفان نقض نرخ سود سپرده‌های بانکی
  • اشتباه بزرگ دولت در افزایش سود بانکی به ۳۰ درصد
  • نرخ حق‌الوکاله بانک شهر در سال 1403 اعلام شد
  • دست بالای سود بانکی
  • تحلیل عبدی از سود بالایِ تورم
  • تحلیل عباس عبدی از سود بالایِ تورم