Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@08:11:08 GMT

محصولات گلخانه‌ای سموم کمتری دارند

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۹۵۵۸

به گزارش اکوفارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،محمود حجتی در جمع شرکت کنندگان در سی و نهمین سمینار سالانه حفظ نباتات که امروز در سالن توسعه این وزارت برگزار شد،اظهار داشت:زمانی کشاورزی ما معیشتی، جامعه دهقانی و مبادله کالا و بحث قرنطینه محدود بود اما امروز با تولید انبوه و اقتصادی محصولات کشاورزی و مبادلات در سطح ملی و بین المللی در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر لزوم انجام بررسی و اصلاحات در زمینه قانونگذاری، بکارگیری روش ها و ابزارها در زمینه قرنطینه گیاهی متناسب و مطابق شرایط روز تاکید کرد و افزود:دیروز در حوزه مبادلات اندام گیاهی و بذور ضرورتی نداشتیم ولی امروز انجام این مبادلات در سطح داخلی و بین المللی از ضروریات است.

حجتی به گسترش مبادلات گیاهی و در پی آن متنوع تر و بیشتر شدن بیماری ها و آفات نباتی نسبت به گذشته اشاره و تصریح کرد: بعید است ضایعه گیاهی باشد که در دنیا روشی برای مقابله با آن وجود نداشته باشد بنابراین در قرنطینه گیاهی باید به روش ها و ابزار روز مجهز شویم و نسبت به شناسایی آفات و همچنین روش های مقابله با بیماری های گیاهی با همکاری و بهره گیری از دانش و تجارب دانشمندان و موسسات بین المللی اقدام نماییم.

وی اضافه کرد: این کار در تولید بذر در حال انجام است و در حوزه مقابله با آفات گیاهی هم باید انجام شود.

حجتی یادآور شد:عده ای در کشور هستند که معتقدند برای حل مشکلات حوزه مبارزه با آفات نباتی راهکار دارند که باید با آنان مذاکره و در صورت کاربردی بودن روش ها از توانمندی ها و نتایج تحقیقات آنان استفاده شود.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:در بحث باقیمانده سموم و کد رهگیری محصولات کشاورزی در جامعه حسایت وجود دارد و لازم است در این زمینه اهتمام بیشتری از نظر عملیاتی و اطلاع رسانی صورت گیرد.

محصولات گلخانه های سموم کمتری دارند

وی با رد این موضوع که در محصولات گلخانه ای آلودگی وجود دارد،گفت:آن چه در عمل مشاهده کرده ام محصولات گلخانه ای به خاطر مراقبت های بهداشتی بیشتر و استفاده از روش های بیولوژیک برای مقابله با آفات به دلیل بسته بودن محیط،سموم کمتری در آن مصرف می شود.

حجتی تصریح کرد:آنچه در افکار عمومی در خصوص باقیمانده سموم مطرح می شود در صورت صحت باید با عملکردمان اصلاح و در صورتی که غلط است باید با کار فرهنگی،تبلیغی و اطلاع رسانی، روشنگری شود که رسالت آن بر دوش این جمع است.

وی،پیگیری اختصاص کد رهگیری به محصولات کشاورزی را ضروری عنوان کرد و افزود:این موضوع در زمینه محصولات پر مصرف مثل سیزیجات که متاسفانه به غلط در جامعه تصور می شود این محصولات با آب های غیر متعارف آبیاری می شوند باید با جدیت دنبال و اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به این که در حال حاضر گوشت مرغ دارای کد رهگیری است،اظهار کرد:بر اساس کد رهگیری مردم متوجه می شوند که گوشت مرغ محصول کدام مرغداری است و در کدام کشتارگاه و در چه زمانی ذبح شده است.

حجتی تاکید کرد که محصولات زراعی و باغی نیز با برنامه ریزی دقیق باید کد رهگیری داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی،اقدامات انجام شده برای ساماندهی وضعیت تولید و توزیع کود و سم در دوره اخیر را قابل تقدیر دانست و افزود:این اقدامات باید با جدیت و گسترش بیشتر ادامه یابد.

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۹۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

رسول سعیدیان معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد گفت: گندم‌کاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با  آفت سن و علف‌های‌هرز را در مزارع خود انجام دهند.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید هنگام مبارزه با علف‌های‌هرز به مرحله رشد گیاه و علف‌هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهادکشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های‌هرز استفاده کنند.

معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد گفت: با فرارسیدن زمان مبارزه علیه پوره‌سن نیز عملیات سم‌پاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهادکشاورزی انجام می‌شود.

سعیدیان افزود: ارائه راهکار‌هایی برای کاهش مقاومت علف‌های‌هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های‌هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

وی به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم موردنیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام کرده و مزارع خود را علیه این آفت سم‌پاشی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • متن کامل گزارش نهایی تفحص درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات
  • ارسال گزارش تحقیق و تفحص سازمان حفظ نباتات به قوه قضائیه