Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی است که در بین دام ها شیوع پیدا می کند. همه ساله تعداد زیادی از دام ها دچار بیماری تب برفکی می شوند ، اولین تأثیری که این بیماری بر روی دام می گذارد بروز زخم های دهان و زبان است که این موضوع بر روی تغذیه دام تأثیر مستقیم دارد و بستری برای کاهش وزن و از طرفی موجب کاهش شیردهی دام و در نتیجه تاثیر مستقیم در تولید گوشت و شیر می شود ، که یک مقوله اقتصادی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان سمنان نیز همچون دیگر استان های کشور بیماری تب برفکی دامنگیر دام های سنگین و سبک می شود. واکسینه شدن دام‌ها عامل قطعی برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی نیست ، بلکه باید نسبت به رعایت اصول اولیه بهداشتی و قرنطینه‌ای اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

حسن هاشم زاده معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان سمنان در خصوص بیماری تب برفکی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: باتوجه به اینکه این بیماری ازجمله بیماری‌های با واگیری بسیار بالا به حساب می‌آید، جزو بیماری‌های استراتژی در زمینه کنترل پیشگیری سازمان دام پزشکی است. در همین راستا اقداماتی که در طول سال جاری در راستای پیشگیری از آن انجام می‌شود، اطلاع رسانی جهت افزایش سطح آگاهی دامداران به منظور جلوگیری و انتشار این بیماری است .

هاشم زاده اظهار داشت: به منظور افزایش سطح آگاهی دامداران در قالب‌های مختلف از جمله پیامک تهیه بروشور کلاس‌های آموزشی چهره به چهره سعی شده است سطح آگاهی دامداران نسبت به خود بیماری و نحوه کنترل و پیشگیری را بالا ببریم.

وی افزود: در سال جاری با همکاری و مشارکتی که دامداران داشتند بالای ۸۵ درصد پوشش واکسیناسون در جمعیت های بین دام های سنگین و سبک هر سطح انجام شده که نسبت به میانگین کشوری حدود ۵۰ درصد است عملکرد بسیار خوبی را نشان می دهد. بازخورد این عملکرد کاهش کانون‌های بیماری در طی ۱۰ ماه سال جاری در مقایسه با سال قبل حدود ۳۰ درصد کاهش تعداد کانون‌های بیماری را در دام سبک و سنگین بوده است.

هاشم زاده با اشاره به پوشش صورت گرفته در خصوص واکسیناسیون تب برفکی دام ها در استان سمنان تصریح کرد: باید در دام سبک تا پایان سال میزان کانون‌های احتمالی بیماری به حداقل برسد، هرچند با توجه به موقعیت استراتژیک استان سمنان در چهار راه مبادی جنوب، شمال و شمال غرب وجود دارد، این نگرانی از نظر انتقال بیماری به خصوص از استان‌های شرقی همیشه وجود داشته و احتمال دارد دوباره از شرق استان این بیماری وارد شود به طوری که در چند ماه گذشته کانون‌های تک موردی درشهرستان میامی و همچنین گرمسار در غرب استان داشته باشیم، اما تعداد کانون‌ها محدود و بلا فاصله هم کنترل و پیشگیری شد.

وی با اشاره به ضرورت تهیه دام از استان هایی که ضوابط بهداشتی ، حمل و قرنطینه کردن دام ها را رعایت کرده اند، بیان داشت: موارد کانونی شناسایی شده مبتلا به بیماری تب برفکی مربوط به دام‌هایی بوده که فاقد مجوز بهداشتی حمل و قرنطینه بوده اند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: در حال حاضر طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین به پایان رسیده و شناسایی در دام سبک در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد:  در زمینه بیماری‌های استراتژیک از جمله تب برفکی دو نوع مراقبت صورت می گیرد یک مراقبت فعال و یک مراقبت غیر فعال است. مراقبت فعال به این معنا است که به صورت رندم هر یک ماه تعدادی از واحد‌های پروژه  شامل روستا‌ها یا دامداری‌ها که به صورت مستقل هستند بازدید به عمل می آید و از نظر علائم بالینی مورد پایش قرار می‌گیرند و مراقبت غیر فعال به صورت گزارش مردمی یا از طریق  درمانگاه‌های دامپزشکی ، توسط دامداران یا تشکل‌ها اطلاع رسانی صورت می‌گیرد ، درهمین راستا حدود ۱۰ روز پیش با اطلاع رسانی که توسط بخش خصوصی صورت گرفته است در اولین اقدام کانون بیماری شناسایی شد وبا اعمال ضوابط قرنطینه‌ای و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دامدار بیماری تب برفکی مهار شد.

هاشم زاده با اشاره به اینکه در سال جاری تا کنون تلفات دامی نداشته ایم  و تنها شاهد کاهش تولیدات به خصوص در گوشت و شیر بودیم گفت: از خرداد ماه  تا کنون  به صورت موردی در دام سنگین  ۵ مورد و در دام سبک ۳ کانون مبتلا به بیماری تب برفکی را داشته ایم ،که عمدتا در شهرستان گرمسار و میامی بوده است.

 

علیرضا فیض نوروزی کارشناس بیماری های ویروسی اداره کل دامپزشکی استان سمنان ، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،گفت: اقداماتی که اداره کل دامپزشکی استان سمنان برای بیماری تب برفکی انجام می دهد در دو سطح است ، سطح اول سطح پیشگیری است که شامل واکسیناسیون، اقدامات قرنطینه ای، ضد عفونی و غیره است و سطح بعد سطح درمان را میتوان اشاره کرد ، که نمونه گیری ها، تشخیص سوژها و غیره هم جزء آن به حساب می آید.

وی در ادامه با اشاره به پوشش پنجاه و یک هزار راس دام استان به واکسیناسیون تب برفکی گفت: معمولا هر چهارماه یک بار عمل واکسیناسیون صورت می گیرد ، که بسته به موقعیت زمانی و شیوع  و اوج گیر بیماری تب برفکی ماه ها  جا به جا می گردد ،معمولا در ماه های خرداد، مهر  و اسفند عمل واکسیناسیون صورت می گیرد ، که برای دام سبک در سال هشت ماه یک بار انجام می شود ، اداره کل دامپزشکی استان سمنان در سال هفتصدو پنجاه هزار راس دام را زیر پوشش واکسیناسیون  قرا می دهد.

فیض نوروزی افزود: آب ریزش از دهان و بینی ،  تاول زدن دهان بینی پستان و سم دام ها و ترکیدگی تاول ها و تبدیل شدن به زخم در اندام ها و دهان علائم بروز بیماری ویروسی تب برفکی است .

وی تصریح کرد:با توجه به اینکه بیماری های ویروسی درمان خاصی ندارد اما بیشتر درمان ها به صورت درمان علائم بیماری مثلا شستشوی دهان، داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی ، انواع دهان شویه ها ، انواع مکمل های غذایی ویتامین ها و یا اسپره های دهانی برای ضد عفونی کردن این زخم ها صورت می گیرد.

عامل اصلی بروز بیماری تب برفکی

فیض نوروزی عنوان داشت: هنگامی که نظارت دامپزشکی بر حمل و نقل غیر مجاز دام ها در کشور صورت نگیرد زمینه ساز شیوع بیماری تب برفکی در کشور می شود.

وی در ادامه گفت: ایجاد پست های قرنطینه ای و کنترل حمل و نقل دام که با همکاری سازمان های مختلفی چون نیروی انتظامی ، بسیج ، همکاری شوراها و دهیارها ، ضد عفونی نقاط آلوده و تهیه دارو توسط اداره کل دامپزشکی و تحویل به دامداران از جمله راههای مقابله و درمان تب برفکی است.

فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به دامداران در خصوص راه های پیشگیری از شیوع تب برفکی در دام ها

فیض نوروزی مطرح کرد:در سال جاری در خصوص پیشگیری شیوع بیماری تب برفکی به دامداران در استان کارهایی انجام شده است که میتوان اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما ، نصب بنر دیوار نویسی و تهیه بروشورهای پیشگیری از این بیماری را از جمله آنها عنوان کرد.

وی اظهار داشت: با اشاره به اینکه امسال کانون خاصی از بیماری تب برفکی مشاهده نکردیم، تاکید کرد: ممکن است کانونی به ظاهر بوده باشد ولی نتایجش در آزمایشگاه مثبت نشده باشد اما به نسبت سال پیش شاهد کاهش چشمگیر بودیم.

کارشناس بیماری های ویروسی اداره دامپزشکی استان سمنان در پایان بیان کرد:در سال جاری بالغ بر شصت هزار راس دام سنگین را در میانه طرح فاز دوم  را تحت پوشش واکسن تب برفکی قرار دادیم  و تا آخرسال نیز طرح فاز بعدی در اسفند ماه انجام خواهد شد.

با توجه به تحقیقات و پرسو جو های انجام شده با دامداران عملکرد امسال اداره کل دامپزشکی استان سمنان نسبت به سال گذشته قابل تحسین بوده است ، بگونه ای که میتوان گفت نود درصد بیماری تب برفکی در سطح استان سمنان کنترل شده است .

از آنجایی که استفاد از دارو تنها راه پیشگیری از بیماری تب برفکی در بین دام ها نیست بلکه  تمرکز اداره کل دامپزشکی استان سمنان بر روی آگاه سازی دامداران قبل از شیوع بیماری تب برفکی است.

بیماری تب برفکی تنها بیماری است که در بین دام ها شیوع پیدا می کند و بیماری نیست که انسان دچار آن شود تنها تأثیری که این برفکی می تواند بر انسان داشته باشد آن هم به صورت غیر مستقیم  این است که با توجه به زخمهایی که براثر بروز بیماری در دهان و زبان و اندام های حرکتی دام ایجاد می شود ، موجب کاهش تغذیه ، کاهش وزن در دام و در نتیجه کاهش  بازدهی پائین دام از نظر گوشت و شیر دهی است که می تواند بر روی کاهش یا افزایش قیمت گوشت و لبنیات تأثیر گذار باشد.

گزارش از زهرا مجاور

انتهای پیام/ م

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۹۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

 سوژه اصلی جلسه کارگروه تنظیم بازار این هفته، عرضه گوشت با قیمت‌های نامتعارف بود  که به دستور استاندار فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد.

 نظارت بر قیمت تالار‌ها و رستوران ها، عرضه کالا‌های اساسی و کاسبان امین هم از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • زباله و بلای خانمان‌سوزی که بر سر آدمی می‌آورد
  • زباله و بلای خانمان‌سوزی بر سر آدمی می‌آورد
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم
  • جوجه یک روزه
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی استان سمنان افزایش یافت