Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@17:23:50 GMT

انتقاد جدی مراجع عظام تقلید به عملکرد بانک ها

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۰۵۸۹

انتقاد جدی مراجع عظام تقلید به عملکرد بانک ها

مراجع عظام تقلید با انتقاد جدی به عملکرد بانک ها، خواستار اصلاح فرایند بانکداری در کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه (2 بهمن) با سفر به قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گزارشی از روند فعالیت های این کمیسیون ارائه کردند.
 

در این دیدارها مراجع عظام تقلید نسبت به عملکرد بانک ها انتقاد جدی داشتند و با بیان اینکه بانک ها موجب شده اند مردم به رباخواری بیفتند، خواستار اصلاح سیستم بانکی کشور شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«آیت ‌الله ناصر مکارم شیرازی» به مشکلات اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: مردم مشکلات بسیاری دارند و موضوع اقتصاد کشور به یک موضوع معماگونه تبدیل شده است.

 


«مرجع تقلید جهان تشیع» بیان داشت: یکی از مشکلات بانک ها هستند که در راستای دریافت کارمزد اقدام می کنند که این مسائل ربا بوده و مردم را به رباخواری گرفتار شده اند.


وی با اشاره به برخی اقدامات خطرناک توسط بانک ها گفت: یکی از این اقدامات خلق پول است برخی از موسسات اعتباری به دلیل همین موضوع ورشکست شدند که مشکلات بسیاری را نیز به بار آوردند.


آیت الله مکارم شیرازی گفت: همین اقدامات موجب شد تا دولت اسکناس بدون پشتوانه چاپ کرده و این امر هم موجب بروز مشکلات دیگر در کشور شد.


این مرجع تقلید با اشاره به نقش بانک مرکزی گفت: نظارت بانک مرکزی بر بانک ‌ها امر مهمی است و این نیز باید مشخص شود که بانک مرکزی چقدر قدرت نظارت بر بانک‌ ها دارد.


وی گفت: مشاهده می شود که بانک ‌ها به دستورات بانک مرکزی در خصوص حداکثر سود بانکی توجهی ندارند، در حالی که باید بانک‌ های خاطی مجازات شوند.

 

 

*دریافت دیرکرد در تسهیلات بانکی حرام است

«آیت ‌الله حسین نوری همدانی» نیز با اشاره به دین مبین اسلام گفت: اسلام دارای جامعیت است که در مسائل مختلف از جمله اقتصادی حرف هایی برای گفتن دارد.


«مرجع تقلید جهان تشیع» تاکید کرد: باید جامعیت دین اسلام را همواره مطرح و در راستای رفع مشکلات از آن بهره برد، یکی از مسائل اقتصاد است که باید از اسلام برای رفع مشکلات بهره ببریم.


وی با بیان اینکه حوزه اقتصاد از اهمیت بسیاری برخوردار است گفت: هر اقدامی در حوزه اقتصاد به سرعت خودش را نشان می ‌دهد و مردم بهبود وضعیت اقتصادی را باید در سفره ‌های زندگی خود ببینند.


آیت الله نوری همدانی با اشاره به آمارهای ارائه شده توسط مسئولان گفت: اینکه مدیری آمار بدهد که وضعیت اقتصادی خوب است، این درست نیست، بلکه باید مردم در سفرهای خود این بهبود اقتصاد را ببینند.


این مرجع تقلید با بیان اینکه باید جوانان را در کارهای مدیریتی دخیل کرد گفت: باید به جوانان میدان داد و اگر به جوان میدان داده شود، می تواند مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند.


وی تاکید کرد: یکی از مشکلات راکد بودن ثروت است و نباید ثروت ها راکد باشد و باید همواره آن را در جریان بیندازیم تا شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم.


آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: در اسلام فقر نداریم و اگر جلوی اسراف و احتکار گرفته شود، فقر از بین خواهد رفت و مشکلات جامعه مسلمین برطرف می شود.


این مرجع تقلید گفت: وعده های زیادی در حوزه اقتصاد داده شده اما متاسفانه مردم هنوز ارزانی را در سفرهای خود نمی بینند که باید این مشکلات را برطرف کرد.


وی گفت: نیازهای مردم باید تامین و برای این منظور باید اولویت بندی شود، اینکه دولت بازار خودرو و سکه را ساماندهی کند خوب است اما قبل از آن باید نیازهای اولیه مردم را سامان دهد.


این مرجع تقلید با اشاره به موضوع دریافت دیرکرد توسط بانک ها گفت: این امر حرام است و دیرکرد ربا به شمار می ‌رود، اما باز هر روز مردم نامه می ‌نویسند که در بانک‌ ها از آنها دیرکرد گرفته می شود  که باید این مشکلات را برطرف کرد.

 

*11 هزار شعبه بانک اضافی در کشور داریم

«آیت ‌الله جعفر سبحانی» نیز در دیدار با اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مسائل تحریم های کشور است که باید این مسائل بیان شود و کاهش ارزش پول نیز به همین دلیل است.


«مرجع تقلید جهان تشیع» ادامه داد: با وجود همه مسائل خارجی، اما نباید از مسائل داخلی هم گذشت و باید بدانیم که این مسائل باید رفع شود.


وی با تاکید بر تقویت بخش تولید در جامعه گفت: باید به دنبال تقویت بخش تولید و استفاده از ظرفیت ‌های داخلی باشیم و باید در این زمینه به تولید کنندگان کمک کرد.


آیت الله سبحانی گفت: یکی از کمک ها به تولیدکنندگان این است که جلوی ورود بی رویه کالاهای خارجی باید گرفته شودو اجازه ندهیم که این مسائل گسترش یابد.


این مرجع تقلید با اشاره به توان کشور در زمینه های خودکفایی گفت: یکی از این مسائل در زمینه تولید گندم است که اقدام ارزشمندی به شمار می رود و باید از تولیدکنندگان حمایت کرد.


وی با اشاره به صنعیت پوشاک گفت: متاسفانه ورود پوشاک خارجی منجر می شود که تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با رقبا را نداشت باشند و باید از آنها حمایت کرد.


آیت الله سبحانی به موضوع بانک ها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات تعداد شعبه های زیادی است که در کشور وجود دارد و بر اساس آمار 11 هزار شعبه بانک اضافی در کشور داریم.


وی با اشاره به موضوع اخذ دیرکرد توسط بانک ها گفت: مراجع عظام تقلید در این خصوص اخذ دیرکرد تسهیلات بانکی را ربا می دانند که باید در راستای رفع این مشکل کوشید.


این مرجع تقلید همچنین با تاکید بر جلوگیری از اسراف گفت: متاسفانه این امر در کشور وجود دارد و در ادارات نیز شاهد آن هستیم، به عنوان مثال چرا یک مدیر دولتی خودرو خارجی سوار می شود و از خودرو داخلی حمایت نمی کند؟

 

* عملکرد سیستم بانکی کشور با وجود تذکرات مراجع عظام تقلید تفاوتی نکرده است

«آیت ‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی» نیز گفت: باید به دنبال رفع مشکلات بوده و به جای صحبت کردن عمل کنیم.


«مرجع تقلید جهان تشیع» ابراز داشت: مردم مشکلات بسیاری دارند و در برخی از موارد نیز صدای آنها بلند شده که باید به فکر مردم بود و همگان در این زمینه وظیفه دارند.


وی ادامه داد: سرمایه های بسیاری در کشور وجود دارد که مدیران باید با استفاده از کارشناسان اقتصادی از آنها استفاده کرده و به رفع مشکلات اقتصادی مردم بپردازند.


آیت الله علوی گرگانی به عملکرد بانک ها اشاره کرد و گفت: مجلس و دولت باید به تذکراتی که در مورد بانک ها داده می شود، توجه کنند، متاسفانه عملکرد سیستم بانکی کشور با وجود تذکرات مراجع عظام تقلید تفاوتی نکرده است.


وی تاکید کرد: رضایت مردم باید اولویت اصلی باشد و باید همه مسئولان در این راستا عمل کرده و اجازه ندهند که نارضایتی میان مردم ایجاد شود.


این مرجع تقلید گفت: یکی از مشکلات تفاوت قیمت در نقاط مختلف است که این یک اشکال بوده و دولت باید نظارت داشته باشد و در ثبات قیمت ها بکوشد.

 

*اصلاح قانون بانکداری کشور

«محمد رضا پورابراهیمی» نیز در این دیدارها به مشکلات اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: باید این را بدانیم که در جنگ اقتصادی با دشمنان هستیم و شرایط جنگ هم همواره مشخص است.


«رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی» ابراز داشت: شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با تدبیر مقام معظم رهبری تشکیل شد که اقدامات این شورا توانست التهابات در بازار ارز را کنترل کند.


وی با اشاره به وضعیت و فعالیت بانک ها گفت: هم مراجع عظام تقلید هم فعالان اقتصادی نسبت به عملکرد سیستم بانکی گلایه داشته و دارند و از رو این کمیسیون قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری جمهوری اسلامی را اصلاح کرد.


پورابراهیمی تصریح کرد: گره گشایی از مشکلات مردم در دستور کار است و همواره در راستای رفع مشکلات معیشتی مردم می کوشیم و وضعیت مردم را اطلاع داریم.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به موضوع تامین نیازهای معیشتی مردم اشاره کرد و گفت: 14 میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی با ارز ترجیحی در سال جاری تخصیص پیدا کرد.


وی گفت: دولت 100 هزار میلیارد تومان یارانه در سال برای کالاهای اساسی پرداخت می کند و نیازمند اصلاح نظارت ها است که اگر اصلاح نکند، مجلس وارد می شود.

    پایان پیام/343

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان انقلاب اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر اردبیل آسیب های اجتماعی هرمزگان حضرت زهرا س مجلس مراجع و علماء مراجع دیدار با مراجع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۰۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمجید رئیسی از عملکرد دولت

آفتاب‌‌نیوز :

عصر امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ماه رئیس جمهور در جمع مردم غرب تهران در امام زاده حسن گفت: یاد شهدای مناطق غرب تهران به ویژه منطقه ۱۷ را گرامی می‌دارم به جانبازان و خانواده ایثارگران ادای احترام می‌کنم.

وی افزود: منطقه ۱۷ و ۱۸ و این منطقه امام زاده، مردمانی متدین انقلابی و با بصیرت و برای تهران بزرگ خانواده‌های تاثیر گذاری هستند

رئیس جمهور گفت: یادمان نمی‌رود همواره این مناطق در دفاع مقدس در صف اصلی بودند و همواره یار انقلاب و یار رهبر فرزانه انقلاب بودند.

وی تصریح کرد: مردمان این منطقه تهران، مردمانی سخت کوش و همراه با انقلاب اسلامی بودند و بنده نسبت به همه مردم این مناطق ادای احترام می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: بنده دنبال این بودم که در یک فرصتی در جمع شما فرصت حضور پیدا کنم و حتما لازم بود در جمع مردم این منطقه عرض سلام و ادب داشته باشم.

رئیسی تاکید کرد: در این منطقه هستند چهره‌هایی که در عرصه‌های فرهنگی و ورزشی و اقتصادی انسان‌های موثری بودند.

وی افزود: بنای دولت توجه به خداست و بندگی خدا و قانون خدا و باید و نباید‌های الهی در همه عرصه‌های زندگی است.

وی در ادامه گفت: نکته دوم آن چه در وصایای شهدا آمده اجرای عدالت است و آنچه از امکانات و زمینه‌ها در کشور وجود دارد بر اساس عدالت توضیع شود و از سال اول دولت گفتیم بودجه‌ای که به مجلس می‌خواهد داده شود بر مبنای عدالت در مناطق مختلف کشور باشد.

رئیسی تصریح کرد: ما باید در ۱۰ هزار روستا مسئله تنش آبی را حل می‌کردیم و امروز نیمی از میزانی که هدف گذاری شد حل شده است.

وی افزود: ما در تهران خاموشی‌های زیادی داشتیم و ما ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و امروز با تولید برق ۸ هزار مگاواتاین موضوع، حل شده است.

وی در ادامه گفت: از مشکلات این مناطق و دیگر مناطق کشور مسئله مهم اشتعال بود که در برنامه ریزی دولت گفتیم باید یک میلیون شغل ایجاد می‌شد، اما بحمدالله ما از آن وعده‌ای که داده شد، عقب نیستیم و در خیلی از استان‌ها آمار بیکاری کاهشی شده و پنج درصد رسیده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: در این رابطه باید کار بسیار بشود و حتما باید کار‌هایی انجام داد که خانوادت‌های ما دغدغه بیکاری فرزندان شان نداشته باشند.

وی افزود: در موضوع مسکن، اگر یک میلیون مسکن ایجاد شود می‌تواند نیاز مردم را بر طرف کند، باید بگویم که قابل قیاس نیست میزان اراضی که به شهر‌های کشور ایجاد شده حدود صد برابر گذشته است و اعلام کردیم که ۲ میلیون ۴۰۰ هزار مسکن در حال ساخت وجود دارد برای این که آنچه در قانون آمده و نیاز کشور مرتفع بشود.

رئیسی در ادامه گفت: مسئله اقتصادی نیازی کشور است و رهبری فرزانه انقلاب هم این موضوع را اولویت کشور اعلام کردند و در همین دولت به گواه کارشناسان اقتصادی رشد نقدینگی کنترل شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • لزوم سرعت بخشی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مددجویان کمیته امداد
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • تمجید رئیسی از عملکرد دولت
  • استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست
  • انتقاد از آرایش غلیظ سحر دولتشاهی در سریال افعی تهران + عکس
  • انتقاد تند از چلسی: یک مشت پسربچه!
  • باید یک سیلی پای گوش لیائو خواباند!
  • خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید
  • انتقاد فان باستن از رشفورد؛ مگه داری با رفیقات فوتبال بازی می‌کنی؟