Web Analytics Made Easy - Statcounter

صالحی گفت: ۳۰ تن کیک را ۱۰ روز دیگر از اردکان به اصفهان منتقل می کنیم و ساخت نیروگاه های جدید را طبق ماموریت در دست داریم. بیش از ۱۰ هزار میلیارد سرمایه برای نیروگاه اتمی دو و سه بوشهر را تا تابستان سال آینده بتن ریزی خواهیم کرد.

به  گزارش خبرگزاری شبستان، «علی اکبر صالحی» سه شنبه شب در برنامه رو در رو از شبکه چهار سیما با محور چهل سالگی و شکوه هسته ای گفت: علم صنعت هسته ای را پس از 30 سال مهار کردیم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تراکم تجارب و قوانین، سیالات و فیزیک و دینامیک را در قالب نرم افزار درآوردیم و نرم افزار را راستی آزمایی کردیم. امروز می توانیم هر سفارشی را در دانش هسته ای انجام دهیم و به علم هسته ای دست یافتیم و در بسیاری از عرصه ها امکان طراحی و تولید تجهیزات هسته ای داریم.

 

رئیس سازمان انرژی هسته ای افزود: تحقیق و توسعه در صنعت هسته ای مستمر بوده و امروز به علم هسته ای دست یافتیم و جوانان و دانشمندان هسته ای می توانند سوخت هسته ای را با محاسبات فراوان مدیریت کنند. تا به امروز روس ها به ما می گفتند چیدمان سوخت ودر قلب رآکتور چگونه باشد و امروز جوانان ایرانی به این محاسبات دست یافتند. در تحقیق و توسعه هیچ محدودیتی نداریم و در ماشین های سانتریفوژ محدودیت هایی داشتیم و البته از نظر طراحی نرم افزاری محدودیتی نداشتیم.

 

وی با بیان این که برای تولید انبوه یک سانتریفوژ برای اروپایی ها 8 سال زمان نیاز است و ما 10 سال زمان نیاز داریم و امروز 3 سال گذشته و برای آن زمان گرفتیم، خاطر نشان کرد: آمریکایی ها سانتریفیوژ 300 سو را طراحی کردند و هنوز تولید نکردند و اروپایی ها در نوع 80 سو را در دست دارند و ما بر روی 24 سو 3 سال است که کار می کنیم و هر روز به مشکلاتی برخوردیم و انواع تست ها را انجام دادیم. سانتریفوژ دستگاه گران قیمتی است و در نوع سانتریفیوژ آی آر وان به نرخ خرابی 2 درصد رسیدیم.

 

صالحی تصریح کرد: سوخت هسته ای هم مانند بنزین رو به بهبود است و سوخت بوشهر ظرف دو سال آینده سوخت بهتری خواهد بود. در رآکتور تهران سوخت 20 درصد را شروع کردیم و به سرانجام رساندیم و آن را بر اساس مهندسی معکوس انجام دادیم و کار بسیار دشواری بود.خانم شرمن گفت که مهندسان اروپایی حیرت زده شدند و الان برای رآکتور تهران خودمان طراحی را آغاز کردیم و این یعنی بهبود کارکرد و عملکرد رآکتور تهران.

 

صالحی در مورد انتقادات رآکتور آب سنگین و اینکه قلب رآکتور با بتن پر شده، گفت: چاله رآکتور اراک یک کالاندریا که مخزن قرار گرفتن سوخت است را خارج کردیم و از آنجاییکه طراحی عوض می شود، مخزن را خارج کردیم تا مخرن جدید را قرار دهیم. آن زمان من لوله های مشابه را برای مخزن سوخت رآکتور اراک خریداری کردم و فقط یک نفر در کشور اطلاع داشت و همان شخص اول نظام و لوله های مخزن سوخت رآکتور را با بتن پر کردیم و لاله لوله های دیگری داریم.

 

رئیس سازمان انرژی هسته ای خاطر نشان کرد: با فتو شاپ نشان می دهند در چاله رآکتور سیمان ریختند و حتی در نماز جمعه هم گفتند. رآکتور اراک ساخته نشده بود و گفتند می تواند 8 کیلو پلوتونیم تولید کند و برای ساخت سلاح کافی است و در مذاکرات خواستند اقدامی انجام دهند که سوخت سلاح را تولید نکند.

 

وی همچنین طراحی رآکتور اراک را قدیمی خواند و ادامه داد: اگر پلوتونیم در اراک تولید می شد همزادی داشت که مسئله را پیچیده می کرد. فرصتی پیش آمد تا رآکتور را بر اساس طراحی جدید انجام دهیم و خودمان طراحی کنیم و 8 کیلو پلوتونیم را به یک کیلو برسانیم. طراحی های ما در مورد اراک مُهر تایید بین المللی دریافت کرد.

 

صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگار که پرسید آیا ممکن نبود تایید آژانس را محور قرار دهید و لوله ها را بتن نریزید؟ بیان کرد: اروپایی ها نگران بودند ما نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی را روزی در کشور راه ندهیم. سوخت بوشهر با نیروگاه تهران فرق دارد و قدرت نیروگاه اتمی بوشهر 1000 این و غلاف سوخت بسیار مهم است و باید جنس خاصی داشته باشد. چهار ماه قبل موفق شدیم جنس زیرکورییوم را برای غلاف سوخت نیروگاه اتمی تولید کنیم.

 

وی همچنین اظهار کرد: عده ای تخصصی در دانش هسته ای ندارد و اظهار نظر می کردند و مکاتباتی هم انجام می دادند و مدعی تولید و ساخت در صنعت هسته ای بودند. با لطف خدا موفق به تولید غلاف سوخت رآکتور شدیم. این چاله رآکتور و هیچ اثری از بتن نیست و خبرنگاران هم بازدید کردند.

 

وی در مورد تاثیر برجام بر صنعت هسته ای گفت: مقام معظم رهبری اجازه نمی دادند که صنعت هسته ای با برجام متوقف شود و همچنان اکتشاف و استخراج ما با قدرت پیش می رود. 30 تن کیک را 10 روز دیگر از اردکان به اصفهان منتقل می کنیم و ساخت نیروگاه های جدید را طبق ماموریت در دست داریم. بیش از 10 هزار میلیارد سرمایه برای نیروگاه اتمی دو و سه بوشهر را تا تابستان سال آینده بتن ریزی خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: تحقیق و توسعه را ادامه می دهیم و آی آر چهار و پنج را به تولید انبوه می رسانیم و آی آر شش پس از هشت سال در حال تست است. با متخصصان هسته ای صحبت می کنیم و با وجود آنکه می توانیم 3 ای آر هشت داشته باشیم چند ماه صبر می کنیم. الان مواد اولیه را داریم و در حال ساخت سوخت 20 درصد هستیم و مانند سال 66 که از آرژانتین سوخت خریدیم، سالها ذخیره داشتیم و اگر الان 20 درصد تولید کنیم انبار می کنیم در حالیکه توانمندی 20 درصد به قوت خود باقی است.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر تولید سوخت 20 درصد را داریم و توانایی تولید 20 درصد را هم داریم که البته اگر 20 درصد را تولید کنیم خلاف برجام است. رهبری و رئیس جمهور فرامینی را در مورد صنعت هسته ای صادر کردند برای پیشران هسته ای و ما با سرعت پیش می رویم و طوری عمل کردیم که قابل ایراد نیست. ما تنها کشور هستیم که اعلام کردیم پیشران هسته ای انجام می دهیم.

 

وی گفت: حضرت آقا دستور دادند مقدمات ساخت 180 سو را فراهم کنیم و در چارچوب مقررات آژانس سالن مدرن را ایجاد کردیم. الان می توانیم آی آر 6 را که در در 10 ماه 180 هزار سو تولید می کند را آماده سازی کنیم.

 

صالحی همچنین به یو سی اف اصفهان پرداخت و گفت: 400 تن اورانیوم به تولید خود اضافه کردیم و پس از 11 سال یوسی اف اصفهان را راه انداخیم. سالن مدرن سانتریفوژ را که 11 سال زمان نیاز داشت احداث کردیم.

 

رئیس سازمان انرژی هسته ای در مورد بد عهدی آمریکا گفت: اقداماتی که گفتیم در فناوری هسته ای روی آنها فکر می کنیم و بحث فنی برجام به گونه ای بود که خلاف مقررات و توافق ها نیست. کشتی های ما متوقف بود و صدور نفت ما به کمتر از یک میلیون بشکه رسیده بود و تلاش می کردیم تا دلار منتقل کنیم و مایحتاج مردم با کشتی به کشورهای همسایه می رفت و با لنج جا به جا می کردیم.

 

وی ادامه داد: الان اجماع جهانی علیه ما نیست و قطعنامه سازمان ملل علیه ما نیست و من مسئول فنی هستم و در همین رابطه می گویم با برجام چیزی را از دست ندادیم و همه کارهای خود را طبق یک آهنگ درست انجام می دهیم. تقاضا داریم صدا و سیما با دوربین خود بیاید و دستاوردهای هسته ای را ببیند که داریم نیروگاه جدید می سازیم ./

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: انقلاب اسلامی خبرگزاری شبستان مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد حضرت زهرا س استان بوشهر اردبیل آسیب های اجتماعی هرمزگان شهید رئیس سازمان انرژی اتمی صالحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۱۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید برق هسته‌ای تا ۲۵ سال آینده ۳ برابر می‌شود

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برگزاری کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای بدون حمایت ریاست و همکاران سازمان مقدور نبود و ایده این کنفرانس توسط رئیس سازمان انرژی اتمی و در چارچوب سیاست‌های سازمان با عنوان درهای باز و نوآوری باز عنوان شد و به خوبی هم محقق شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جواد کریمی ثابت معاون رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس انجمن هسته‌ای ایران بعدازظهر امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان که با حضور برخی مقامات داخلی و خارجی برگزار شد، اظهار کرد: دنیای امروز با چالش‌های بسیار بزرگی روبه رو است و شاید هیچ زمانی مثل امروز دچار چالش خودساخته نبوده است.

وی گفت: چالش‌هایی مثل محیط زیست، تغییرات اقلیمی و بحث اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها و دیگر ابر چالش‌ها و موضوعاتی مل امنیت انرژی و امنیت تأمین غذا، آب و موضوعاتی که مستقیماً به حیات بشری ربط دارد، چالش‌هایی است که الان در سطح جهان رو به رو هستند.

کریمی ثابت افزود: اندیشمندان معتقدند پاسخ به چالش‌ها یک پاسخ جهانی است. چالش‌های جهانی پاسخ‌های جهانی نیاز دارد و کنفرانس‌ها و نشست‌های بین‌المللی بستری مناسب برای طرح چنین موضوعات و یافتن راه حل‌هایی برای این موضوعات است. بدون شک فناوری هسته‌ای یکی از فناوری‌های کاملاً اثبات شده است که می‌تواند خیلی خوب و دقیق به برخی از این چالش‌ها پاسخ بدهد.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اگر خلاصه بیانیه این نشست را بگویم تا ۲۰۵۰ تولید برق هسته‌ای را سه برابر خواهد شد؛ یعنی در بیست و پنج سال آینده و این موضوع نویدبخش است که دنیا از مزایا و شرایط بهتری می‌تواند با استفاده از این فناوری مواجه شود.

کریمی ثابت گفت: انجمن هسته‌ای ایران در چارچوب دکترین جمهوری اسلامی ایران که می‌گوید فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچکس و با شعار فناوری هسته‌ای برای توسعه پایدار، این همایش و کنفرانس را برنامه‌ریزی و در حال اجرایی کردن آن است.

وی افزود: همه اذعان دارند که رشد و توسعه نیازمند نگاه به نیازهای نسل آینده است. می‌دانیم که بیش از نیمی از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار فناوری هسته‌ای می‌تواند آنها را تسهیل کند و دسترسی را امکان پذیر کند.

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در همین راستا کشور ما تولید ۲۰ هزار مگاوات برق را در دستور کار دارد و برگزاری این برنامه‌ها و کنفرانس‌ها در همین راستا است. نگاه مسئولان ایران به مسائل محیط زیست و رشد اقتصادی کشور همه باعث شده که تمرکز روی فناوری هسته‌ای و ۲۰ هزار مگاوات جدی باشد.

کریمی ثابت بیان کرد: این کنفرانس در ۱۶ پنل و ۱۳ محور کارش را آغاز کرده و واقعیت این است که با ارائه مقالات و مطالبی که عرضه می‌شود می‌توانیم این نکته را اذعان کنیم که فناوری هسته‌ای در کشور ما به یک بلوغ رسیده است.

وی افزود: برگزاری این کنفرانس بدون حمایت ریاست محترم سازمان و همکاران سازمان مقدور نبود و ایده این کنفرانس توسط آقای اسلامی و در چارچوب سیاست‌های سازمان با عنوان درهای باز و نوآوری باز عنوان شد و به خوبی هم محقق شد.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم همه همکارانم که در این کنفرانس شرکت کردند بتوانند فضای مناسبی را داشته باشند که تبادل نظر کنند. از آخرین دستاوردهایی که در صنعت هسته‌ای در حال انجام است آگاه و اقشار مختلف در صنعت و دانشگاه‌ها از آن بهره‌مند شوند.

منبع: ایرنا

کد خبر 751149

دیگر خبرها

  • بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی
  • تولید برق هسته‌ای تا ۲۵ سال آینده ۳ برابر می‌شود
  • اسلامی: آماده‌ انتقال فناوری‌ها را به سایر کشورها داریم
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی استان فارسی‌ها از تولید انرژی خورشیدی
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • رافائل گروسی میهمان ویژه همایش هسته‌ای اصفهان
  • مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اصفهان سفر می‌کند
  • مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اصفهان می‌آید