Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،اکنون انقلاب اسلامی در آستانه عبور از چهل سالگی و بلوغ دوم خود قرار گرفته است و جبهه استکبار که از رشد و بالندگی این درخت تناور به خشم آمده، فشارهای اقتصادی و روانی خود را برای بازتولید فشار عملی دو چندان نموده است و به کمک ظرفیت های نو پدید رسانه ای تلاش دارد تا مردم و مسئولان را با این چالش ذهنی و تلقی موهوم مواجه سازد که انقلاب اسلامی اکنون در مرحله فروپاشی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قرار گرفته و تنها راه برون رفت از این شرایط، اصلاح رفتارها و ساختارهای انقلابی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دشمن برای اخلال در دستگاه محاسباتی مردم و نخبگان و تولید درد اجتماعی برای پذیرش برجام های جدید مدتی است که تحریف و وارونه نمایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را آغاز کرده اند و در آرایش جدید رسانه ای خود، بن بست نمایی و تصویرسازی دروغین و بزک شده از دوران اسفناک رژیم پهلوی و زمزمه بازگشت به گذشته را در دستور کار خود قرار داده است.
برای مقابله با این جنگ محاسباتی، فعالان فرهنگی جبهه انقلاب می بایست دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی را در قالب های علمی، مستند و هنرمندانه و به دور از هر گونه اغراق در بسترهای متنوع تخاطبی و مجازی برای مرم و مسئولان تبیین نمایند. در این مسیر طنین یاس سعی دارد تا نگاهی همه جانبه به بررسی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی بهم اعتراف نهادهای بین المللی بپردازد.
مطالب گفته شده برگرفته از کتاب " چهل دستاورد" پژمان پورجباری و نمودارهای میعاد شیخی است. در بخش دوم؛ « انرژی» را مورد بررسی قرار می دهیم.
۱۰. انرژی
انرژی یکی از پایه های مهم حیات اقتصادی، صنعتی و علمی در دنیاست و محور سیاست های راهبردی کشورهای بزرگ و صنعتی است و یکی از مهم ترین اجزای زیربنایی تداوم فعالیت ها در بخش تولید و خدمات و بهبود سطح زندگی مردم محسوب می شود.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ ترین دارنده ذخایر گازی جهان و چهارمین کشور در ذخایر نفتی، یکی از ابرقدرت های حوزه انرژی جهان محسوب می شود.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، میزان تولید انواع انرژی های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر در ایران اسلامی رشد بیش از سه برابری یافته و توانسته است جایگاه هفتم تولید انرژی دنیا را از آن خود کند.
۱۱.تولید برق:
در دنیای امروز تولید برق با رفاه عمومی، کشاورزی، صنعت، رعایت استاندارد و کاهش آلودگی، حفظ منابع طبیعی و رشد اقتصادی ارتباط تنگاتنگی دارد.
براساس آمارهای بانک جهانی میزان کنونی تولید برق ایران به بیش از ۱۴ برابر میزان تولید در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رسیده است و تولید برق ایران پس از کسب رتبه ۱۵ در سال ۲۰۱۵ اکنون به جایگاه ۱۴ دنیا ارتقاء یافته است.
این درحالی است که با ورود بخش خصوصی به حوزه تولید برق، ایران توانسته به یکی از مهم ترین صادرکنندگان برق در منطقه تبدیل شود و به ۸ کشور مجاور صادرات برق داشته باشد که در میان آنها کشور عراق بزرگترین وارد کننده برق از ایران است.
۱۲تولید بنزین
خودکفایی در تولید بنزین مورد نیاز کشور با توجه به فشارهای دشمنان ایران، همواره یکی از دغدغه ها و اهداف مهم در عرصه اقتصاد انرژی ایران در چهار دهه گذشته بوده است.
داده های جهانی در حوزه انرژی در سال های اخیر نشان می دهد که با آغاز تحریم های ظالمانه آمریکا در سال ۱۳۸۹ و اجرای هوشمندانه طرح ضربتی افزایش تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی، تولید بنزین ایران رشد بیش از ۳۲برابری یافته است.
در چهلمین سال انقلاب اسلامی با راه اندازی دو فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران ۲۷/۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شد و گامی راهبردی در خودکفایی بنزین برداشته شد.
.
براساس آخرین رتبه بندی جهانی در زمینه تولید بنزین در سال ۲۰۱۸ ایران با تولید ۵۳۴ هزار بشکه در روز رتبه هفتم دنیا در تولید بنزین را به خود اختصاص داده و اکنون در آستانه خودکفایی بنزین قرار دارد.
۱۳.وابستگی نفتی
نوسانات بهای نفت و گاز و در نتیجه گرتفار شدن کشورهای صادرکننده نفت به بحران های کوتاه مدت و بلند مدت، نشان از کنترل کامل قدرت های بزرگ بر شریان بازارهای نفت و گاز جهانی دارد که به اقتضای منافع اقتصادی و جهانی خود، در مقاطعی اقدام به کاهش یا افزایش بهای آن می کنند.
اقتصاد کاملا وابسته به نفت در رژیم پهلوی پایه گذاری و نهادینه شد اما با پیروزی انقلاب اسلامی تلاش شد تا ایران از اقتصاد تک محصولی رهایی یابد و در این مسیر نیز موفقیت هایی حاصل شده است.
در همین راستا و به رغم توسعه صنایع نفتی و خصوصا میعانات گازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نسبت صادرات نفت و گاز به کل صادرات کشور در چهل سال گذشته برابر گزارش های بانک جهانی همواره روند کاهشی داشته و این به معنای موفقیت نسبی در کاهش اقتصاد وابسته به نفت و میعانات گازی از حدود ۱۰۰درصد در سال ۱۳۵۶ به ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۶ است.
۱۴.سرانه مصرف برق
با افزایش درآمد سرانه کشور و پیشرفت فناوری در چند دهه اخیر، رشد مصرف انرژی به ویژه در بخش خانگی در ایران افزایش یافته است را که بر اساس پژوهش های صورت گرفته افزایش درآمد خانوار در ایران بیشترین اثر را بر رشد مصرف برق خانگی داشته است. پس از آن رشد جمعیت و بهره وری انرژی دو عامل مؤثر برافزایش مصرف خانوار هستند.
سرانه مصرف برق به ازای هر نفر، شاخصی است که از تقسیم کل برق مصرفی در بخش خانگی به تعداد جمعیت کشور به دست می آید و اکنون این سرانه به نسبت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به بیش از شش برابر افزایش یافته که نشان از رشد صنعت برق در چهل سال گذشته است.
جمهوری اسلامی ایران اکنون رتبه ۱۸ جهان را در سرانه مصرف برق به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام/طنین یاس

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۱۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت : ما آمادگی کامل برای پشتیبانی نخبگان و بخش‌های علمی کشور برای حضور در قطب جنوب را داریم، بر این اساس دولت در حال آماده سازی برای حضور دائمی در قطب جنوب است.

امیردریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با اشاره به پیشرفت شگرف نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی که کشور در همه ابعاد در شرایط تحریمی و توطئه دشمنان قرار داشته است، انقلاب اسلامی در نقطه شروع خود حتی سیم‌خواردار هم نداشت.

وی افزود : اما انقلاب از داشته‌های خود که مردم و جوانان نخبه بود بهره برد و امروز نه تنها در منطقه خاورمیانه، بلکه در جهان حرف اول را می‌زند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هدف اصلی ایجاد پایگاه در قطب جنوب مطالعات علمی است، یعنی جامعه علمی و نخبگانی کشور در آن حضور پیدا خواهند کرد، در همه کشور‌های دنیا که پایگاه در قطب جنوب دارند ارتش‌ها صرفاً پشتیبان کننده است.

امیردریادار ایرانی تاکید کرد: ما آمادگی کامل برای پشتیبانی نخبگان و بخش‌های علمی کشور برای حضور در قطب جنوب را داریم، بر این اساس دولت در حال آماده سازی برای حضور دائمی در قطب جنوب است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ایران تنها کشوری است که با تمام قدرت علیه اسرائیل ایستاده است
  • به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد اما در برابر این ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در اوج اقتدار در منطقه و جهان
  • نیروهای مسلح ایران در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند
  • وزیر امور خارجه ونزوئلا: ایران همواره حامی حق جهان است
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد