دستاوردهایِ «حُسن ظن به خدا» برای منتظران
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۱۹۷۴
امام رضا (ع) میفرمایند: «أحسن بالله الظن فإن اله عز وجل یقول: أنا عند الظن عبدی إن خیرا فخیر و إن الشر فشر؛ به خداوند گمان نیک ببر زیرا خداوند عز وجل میفرماید: من نزد گمان بندهام هستم، اگر نیک باشد، پاداشش نیک و اگر شر باشد، پاداشش شر خواهد بود».
خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: سبک زندگی به عنوان شیوه و چارچوبی که بر فکر و عمل انسان حاکم است وقتی با «انتظار» به عنوان یک فرهنگ که آینده روشن را برای جهان ترسیم می کند، آمیخته شود مختصاتی می یابد که با دیگر سبک ها تفاوت های بنیادین دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این تفاوت در حوزه های مختلف اعم از نیازهای اولیه مثل خور و خواب آغاز شده و سطوح بالاتر همچون نوع نگاه انسان به مشکلات در مواجهه با آنها و ارتباط با خدا و ... را شامل می شود.
یکی از مهمترین ویژگی های زندگی به سبک انتظار «داشتن حسن ظن به خدا» و توکل بi او در همه حال و هر شرایطی است. یعنی منتظر می داند که در اوج گرفتاری ها و سختی ها، دست خدا بالای دست ها است و تنها او است که می تواند گره از مشکلات بگشاید.
همچنین، انتظار و امیدی که در پی آن بر سبک زندگی حاکم می شود، مانع از بدگمانی به خدا و گیر کردن در بن بست های زندگی را است.
در مشکلات به خدا گمان بد نبریم
حجت الاسلام «ابراهیم بهاری» درباره ضرورت داشتن حسن ظن به خدا، اظهار کرد: زندگی همواره با مشکلات و سختیها همراه است و چهبسا بسیاری از سختیهای زندگی برای امتحان باشد. انسانی در زندگی موفق است که با مشکلات مبارزه کند و ناامیدی به خود راه ندهد. بنابر این، اگر کسی مبتلا به سختی و گرفتاری شد، نباید به خداوند، بدگمان شود و تصور کند خداوند او را دوست ندارد و تمام سختیها برای او است.
این استاد اخلاق تصریح کرد: همچنین، نباید سختیها و گرفتاری خود را به بدشانسی و اقبال بد نسبت دهد (که شانس و اقبال، امری موهوم و باطل است) در برابر گرفتاری و سختیها نیاز به اندیشه، صبر، تصمیمگیری به موقع، احساس امید، استمداد از خداوند و در نتیجه برخورد صحیح و معقول با آنها است؛ چه بسا این آزمایش و زمان سختی، زیباترین و ماندگارترین لحظههای زندگی انسان باشد.
حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: حضرت ایوب(ع) سختیهای فراوانی در زندگی کشید؛ ولی بر همهٔ آنها صبر میکرد و میگفت به این همه بلا راضی هستم و نیز میفرمود: پروردگارا تو مهربانترین مهربانانی. ایشان تا آخرین لحظهها، فقط به خدا حسن ظن داشت، همان طور که حضرت زینب (علیها سلام) دربارهٔ حادثهٔ کربلا با آن همه سختیها فرمود: «جز زیبایی چیزی ندیدم» و این همان حسن ظن به خدا است.
وی با بیان اینکه برخی از سختیهای زندگی انسان بر اثر اشتباه و خطاهای خود شخص است، ابراز کرد: انسان باید تلاش کند و درصدد جبران آن برآید؛ اما گاهی انسان برای سرپوش گذاشتن بر ضعف و اشتباه خود، اینها را نیز به خداوند نسبت بدهد. علت خطاها ممکن است حرکت در مسیر باطل، ارتکاب گناه، سستی در انجام کاری و فرار کردن از زیر بار مسئولیت باشد که انسان را به نتیجه نامطلوب میرساند؛ سپس از کردهٔ خود پشیمان میشود و آن را به خدا نسبت میدهد و یا آن را تحریف میکند؛ در حالی که همهٔ اینها ناشی از سستی و ترس و ارتکاب حرام خود شخص است و او به دنبال توجیه غلط برای این کارهاست.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: بعضی از انسانها گاهی دین و گاهی خدا و حتی گاهی پیامبر (صلی الله علیه و اله) را عامل این اتفاقها میدانستند و این همان بد گمانی به خداوند است، چه دردناک است که انسان خود عامل شکست خویش باشد و با دست خود راه نجات را به روی خود ببندد و واقعیتها را دگرگون جلوه بدهد و به خداوند نسبت دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به همین علت است که امام رضا (علیه السلام) میفرمایند: «أحسن بالله الظن فإن اله عز وجل یقول: أنا عند الظن عبدی إن خیرا فخیر و إن الشر فشر؛ به خداوند گمان نیک ببر زیرا خداوند عز وجل میفرماید: من نزد گمان بندهام هستم، اگر نیک باشد، پاداشش نیک و اگر شر باشد، پاداشش شر خواهد بود.»
همچنین، حجت الاسلام «حسن ملایی» هم با بیان اینکه ارزش اصیل و ثابت سبک زندگی منتظرانه، «حب شدید به خداوند» است، اظهار کرد: در موازات این حب و علاقه به خداوند، حب به اهل بیت(ع) و مودت نسبت به این خاندان است که در آیه 23 سوره مبارکه شوراء قرآن کریم بیان می کند: «قل لا أسألُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی؛ پیامبر(ص) بگو من از شما مزد رسالت نمی خواهم مگر مودت و دوست نسبت به اهل بیتم».
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: دومین ارزش در این سبک زندگی، امید به خداوند غفور و رحیم است و یکی از ارزش های ذاتی موجود در سبک زندگی منتظرانه آن است که فرد، خانواده یا اجتماع پایبند به آن، به خداوند غفور و رحیم، امیدوار هستند و مایوس نمی شوند. در این سبک از زندگی انسان فقط از خدا می ترسد و خشیت می کند.
وی تسلیم بودن تنها در برابر خداوند را چهارمین مولفه ارزش های الهی سبک زندگی منتظرانه برشمرد و بیان کرد: فرد در سبک زندگی منتظرانه، تسلیم محض خداوند متعال است و به تعبیر امروزی، تنها سر خود را در برابر خداوند متعال، خم می کند.
ملایی با اشاره به پنجمین ارزش سبک زندگی منتظرانه، یادآور شد: علاقه به مفاهیم حق محورِ اسلامی در سبک زندگی منتظرانه، یک ارزش تلقی می شود و این، یکی از علائم برای تشخیص سبک زندگی منتظرانه است، فردی که به دنبال ارزش های خودساخته و اعتباری که هیچ منبع و تائیدی از سوی خداوند ندارد بلکه صرفا از سنخ قراردادهای شخصی و اجتماعی است، نمی تواند به سبک زندگی منتظرانه ملتزم و عامل باشد.
بنابر آنچه بیان شد، چشم امید منتظر فقط به خدا است، و به وعده های توخالی و دروغین که به فریب نجات و خوشبختی داده می شود، دلخوش نخواهد شد و در سایه حُسن ظنی به خدا دارد در مواجهه با مشکلات اعم از اقتصادی، خانوادگی و ... گریشان نمی شود.
پایان پیام/9منبع: شبستان
کلیدواژه: انقلاب اسلامی مجلس خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد حضرت زهرا س چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استان بوشهر اردبیل آسیب های اجتماعی هرمزگان سبک زندگی منتظرانه وظایف منتظران توکل منتظران ظهور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۱۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
تغییر اقلیم پدیدهای است که بر اثر افزایش دمای کره زمین یا همان گرمایش جهانی ایجاد میشود. گرمایش جهانی خود پدیدهای است که به دنبال صنعتی شدن کشورها و به سبب افزایش غلظت گازهای گلخانهای بهویژه گاز دیاکسیدکربن در جو به وجود آمده است. شاید در دنیای امروز بتوان گرمایش جهانی و پدیده تغییر اقلیم ناشی از آن را از شرایطی که برای زیست پیرامون ما ایجاد کرده است، بهتر درک کرد. بشر این روزها به دلیل بارشهای سیلآسا، خشکسالیهای متعدد و آتشسوزیهای جنگلی گسترده، سرما یا گرمای ناگهانی و کاهش بارش برف بیش از هر زمان دیگری طعم تلخ تغییرات اقلیم را چشیده است.
تغییر اقلیم نشاندهنده تغییرات غیرعادی در اقلیم درون اتمسفر زمین و پیامدهای ناشی از آن در قسمتهای مختلف کره زمین است. در محیط های شهری تغییرات اقلیمی مشاهده شده تاثیراتی بر سلامت انسان، معیشت و زیرساختهای کلیدی گذاشته است. مخاطرات متعدد اقلیمی و غیر اقلیمی بر شهرها، سکونتگاهها و زیرساختها تأثیر میگذارند و گاهی اوقات با هم همزمان و موجب افزایش خسارت میشوند. امواج گرمایی در شهرها با افزایش رویدادهای آلودگی هوا تشدید و عملکرد زیرساختهای کلیدی محدود شده است. پیامدهای مشاهده شده بر ساکنان شهری که از نظر اقتصادی و اجتماعی به حاشیه رانده شدهاند مانند سکونتگاههای غیررسمی متمرکز است. زیرساختهایی مانند سیستمهای حمل و نقل، آب، فاضلاب و انرژی توسط رویدادهای حدی در معرض خطر قرار گرفتهاند که منجر به خسارات اقتصادی، اختلال در خدمات و تأثیرات رفاهی میشود.
تمامی اثرات نامطلوب اقتصادی منتسب به تغییرات اقلیمی از جمله رویدادهای اقلیمی با شروع آهسته و شدید، بهطور فزایندهای همچنین برخی از اثرات مثبت اقتصادی در مناطقی با تقاضای انرژی کمتر و بهرمندی از مزیتهای نسبی در بازارهای کشاورزی و گردشگری شناسایی شدهاند. آسیبهای اقتصادی ناشی از تغییرات اقلیمی در بخشهای در معرض اقلیم، با اثرات منطقهای بر کشاورزی، جنگلداری، شیلات، انرژی و گردشگری و از طریق بهرهوری نیروی کار در فضای باز شناسایی شده است. برخی از رخدادهای اقلیمی شدید مانند طوفانهای استوایی رشد اقتصادی را در کوتاه مدت کاهش دادهاند.
عوامل غیر اقلیمی از جمله برخی الگوهای سکونتگاهی و مکانیابی زیرساختها به قرار گرفتن بیشتر داراییهای در معرض خطرات شدید اقلیمی کمک کردهاند که منجر به افزایش میزان تلفات میشود. معیشت افراد از طریق تغییرات در بهرهوری کشاورزی، تأثیرات بر سلامت انسان و امنیت غذایی، تخریب خانهها و زیرساختها و از دست دادن دارایی و درآمد، با تأثیرات نامطلوب بر جنسیت و برابری اجتماعی تحت تأثیر قرار گرفته است.
بر اساس گزارش سازمان هواشناسی کشور، اقلیم و تغییرات شدید اقلیمی بهطور فزایندهای باعث مهاجرت در همه مناطق میشود. ناامنی غذایی حاد مرتبط با سیل و خشکسالی و سوء تغذیه در آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی افزایش یافته است. تغییرات اقلیمی از طریق جابجایی و مهاجرت غیرارادی ناشی از رویدادهای شدید (حدی) اقلیمی و اقلیم، آسیب پذیری را ایجاد کرده است و تداوم میبخشد.
منبع: ایسنا
باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست